Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. mai 2011 #21 Skrevet 23. mai 2011 Jeg har både tvangspåkledd, holdt fast og festet en illskrikende unge i bilen mot hans vilje. Noen ganger må man bare være brysk, det nytter ikke å forhandle med en trassig toåring. Om situasjonen du beskriver var over grensen, er umulig å si uten å ha sett den selv. Jamen hva gjør man om man ikke greier å få ungen til å sove uansett hvor mye man prøver? Jeg bare lurer.
Skylight Skrevet 23. mai 2011 #22 Skrevet 23. mai 2011 De lærer at man må bli brysk for å få bestemme, hvor den sterkeste vinner. Se for deg hvordan du vil at ditt barn skal behandle sitt barn igjen, og du finner svaret på hvor de fleste grenser går. 2
mousepad Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #23 Skrevet 23. mai 2011 At det er de voksne som bestemmer. Eller at å dytte er ok for å få viljen sin .
FrøkenJosefine Skrevet 23. mai 2011 #24 Skrevet 23. mai 2011 Toåringer sover gjerne til et fast mønster hver dag, Betty.. Så de får sove hvis de bare får ro rundt seg.. Og da må de ligge ned i vogna og ikke tulle, for en time senere vil denne søte, sjarmerende toåringen som tuller, bli et monster uten like! Så jo, man må noen ganger bare være bestemt.. 2
Skylight Skrevet 23. mai 2011 #25 Skrevet 23. mai 2011 Det er faktisk helt mulig å bare ta den illskrikende ungen opp og si med et smil, her er det nok jeg som bestemmer lille venn. Vi er helt nødt til å kjøre til barnehagen nå fordi jeg må på jobb. Man trenger ikke rope og skrike, nå kommer du her, kan du aldri høre, og dra ungen etter armen og stappe den inn i bilen.
Gjest marlen Skrevet 23. mai 2011 #26 Skrevet 23. mai 2011 Jamen hva gjør man om man ikke greier å få ungen til å sove uansett hvor mye man prøver? Jeg bare lurer. Jeg går ut fra at moren vet best hva som må til for å få barnet til å sove, og hvor lenge det er vits i å prøve. 1
mousepad Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #27 Skrevet 23. mai 2011 Så jo, man må noen ganger bare være bestemt.. Jeg kan være enig i at man må være bestemt , men jeg er uenig i at man trenger å bruke fysiske midler for å få barn til å sove og er ganske overrasket over at så mange her inne ser seg nødt til det .
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. mai 2011 #28 Skrevet 23. mai 2011 Jeg går ut fra at moren vet best hva som må til for å få barnet til å sove, og hvor lenge det er vits i å prøve. Jeg spurte de som har unger og har erfaring med dette av ren og skjær nysgjerrighet. Jeg dømmer ingen for noe her. Mora gjorde sikkert riktig, men samtidig skjønner jeg at ts reagerte for hun kunne sikkert ikke vite at det var sovetid for ungen og tenkte sikkert søte glade ungen som har lyst å være våken. Hun så sikkert ikke der og da at det var nødvendig.
Gjest marlen Skrevet 23. mai 2011 #29 Skrevet 23. mai 2011 Det er faktisk helt mulig å bare ta den illskrikende ungen opp og si med et smil, her er det nok jeg som bestemmer lille venn. Vi er helt nødt til å kjøre til barnehagen nå fordi jeg må på jobb. Man trenger ikke rope og skrike, nå kommer du her, kan du aldri høre, og dra ungen etter armen og stappe den inn i bilen. Det er riktig, men det er ikke sagt noe om at moren her ropte og skrek? 2
Gjest smummy Skrevet 23. mai 2011 #30 Skrevet 23. mai 2011 Jeg så ikke situasjonen, så vet ikke om det var over grensen. Men generelt er mitt inntrykk at det å "tvinge" ungen til å sove, sjelden funker her i huset i alle fall. Hvis jeg har bestemt meg for at nå MÅ hun sove, kan du banne på at det tar over en time med byssing og smukkedytting og synging og all verdens utmattende aktiviteter, og så er det slett ikke sikkert hun sovner da heller. Resultatet er da overtrøtt unge OG utslitt og frustrert mor. Så etter min mening er det best å bare la det være. Ungen sovner før eller siden når den er trøtt nok.
Skylight Skrevet 23. mai 2011 #31 Skrevet 23. mai 2011 Jeg har både tvangspåkledd, holdt fast og festet en illskrikende unge i bilen mot hans vilje. Noen ganger må man bare være brysk, det nytter ikke å forhandle med en trassig toåring. Jeg bare leste dette i tråden også og ser for meg at å være brysk mot en du skal sette inn i bilen, så blir det nok litt roping, kjefing, noe fysisk osv, ting som egentlig ikke er noe særlig hyggelig å gjøre mot noen. Når noen sier de er bryske mot barna sine så ser jeg for meg at de forsøker å bestemme ved å virke truende eller skremmende, om det synes jeg ikke er noe ok. 1
Gjest marlen Skrevet 23. mai 2011 #32 Skrevet 23. mai 2011 [quote name='Skylight' timestamp='1306180221' post='9261098' Jeg bare leste dette i tråden også og ser for meg at å være brysk mot en du skal sette inn i bilen, så blir det nok litt roping, kjefing, noe fysisk osv, ting som egentlig ikke er noe særlig hyggelig å gjøre mot noen. Når noen sier de er bryske mot barna sine så ser jeg for meg at de forsøker å bestemme ved å virke truende eller skremmende, om det synes jeg ikke er noe ok.
Gjest pysepusen Skrevet 23. mai 2011 #33 Skrevet 23. mai 2011 Overså en mor og hennes barn idag . Barnet var i vognen , bak et teppe , og skulle åpenbart sove , men var i skøyerhumør og tittet frem bak teppet flere ganger . Hver gang barnet kikket ut ble det bryskt dyttet tilbake (i hodet) av mamma'en . Barnet var ca 2 år gammelt . Hva syntes dere om dette ? Jeg synes ikke man skal gjøre slikt. Man kan legge barnet bestemt tilbake i vogna, men ikke dytte ned i vogna slik du beskriver.
Gjest pysepusen Skrevet 23. mai 2011 #34 Skrevet 23. mai 2011 Jeg så ikke situasjonen, så vet ikke om det var over grensen. Men generelt er mitt inntrykk at det å "tvinge" ungen til å sove, sjelden funker her i huset i alle fall. Hvis jeg har bestemt meg for at nå MÅ hun sove, kan du banne på at det tar over en time med byssing og smukkedytting og synging og all verdens utmattende aktiviteter, og så er det slett ikke sikkert hun sovner da heller. Resultatet er da overtrøtt unge OG utslitt og frustrert mor. Så etter min mening er det best å bare la det være. Ungen sovner før eller siden når den er trøtt nok. Her må han "tvinges" i søvn om det skal bli noe søvn. Jeg ser når han er trøtt så blir han bysset i vogna. Så tror det har litt med barnet og si.
~white lady~ Skrevet 23. mai 2011 #35 Skrevet 23. mai 2011 Sånn som du beskriver det, så høres det ikke greit ut. Men vanskelig å vite når man ikke har sett det selv. Desverre er det ikke så mye man kan gjøre om man er vitne til "mishandling" av barn. Jeg ser det stadig vekk. Foreldre som står og skriker til ungene sine, foreldre som drar småbarna med på kjøpesentre sent på kvelden når de burde vært i seng for lengst, foreldre som lar babyen ligge og svette i dunposen sin inne i butikken, osv.
Gjest imli Skrevet 24. mai 2011 #36 Skrevet 24. mai 2011 Eg ville ikkje ha reagert. Eg har ikkje gjort det sjølv med ungane mine, det har ikkje vore nødvendig. Tykkjer det er eit hån mot alle dei som verkeleg blir mishandla, å kalle dytting på plass i vogn og kjefting på kjøpesenter for mishandling. 3
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2011 #37 Skrevet 24. mai 2011 Det jeg lurer på er om det er en ok å dytte små barn ned i vognene sine eller ikke . Har barn selv, syns ikke det er ok å dytte de ned i vogna!!! Hvis de er lys våkne, så får de være det, kan de heller legge seg tidligere på kvelden.
Vibi Skrevet 25. mai 2011 #38 Skrevet 25. mai 2011 Eg ville ikkje ha reagert. Eg har ikkje gjort det sjølv med ungane mine, det har ikkje vore nødvendig. Tykkjer det er eit hån mot alle dei som verkeleg blir mishandla, å kalle dytting på plass i vogn og kjefting på kjøpesenter for mishandling. Veldig, veldig enig. Det får jo være grenser for krisemaksimering.
Gjest Anuket Skrevet 25. mai 2011 #39 Skrevet 25. mai 2011 Jeg kan være enig i at man må være bestemt , men jeg er uenig i at man trenger å bruke fysiske midler for å få barn til å sove og er ganske overrasket over at så mange her inne ser seg nødt til det . Jeg må bare spørre, har du barn selv? Det er veldig mange som har meninger om hva man skal og ikke skal gjøre og blir "sjokkerte" over hva foreldre ser seg nødt til å gjøre for å få barnet til å lystre. Lett å være den som peker og sier at det der er feil.
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #40 Skrevet 25. mai 2011 Veldig, veldig enig. Det får jo være grenser for krisemaksimering. Det ligg nok dessverre litt i tida trur eg. Alt anna enn perfekt er for dårleg Jeg må bare spørre, har du barn selv? Det er veldig mange som har meninger om hva man skal og ikke skal gjøre og blir "sjokkerte" over hva foreldre ser seg nødt til å gjøre for å få barnet til å lystre. Lett å være den som peker og sier at det der er feil. Er nok lett å tenkje "det ville ikkje eg ha jort" når ein ikkje har barn, ja. Me som har unar veit i alle fall at me må bli litt fysiske med ungane i ein del tilfeller. Trur dei aller fleste opplev ungar som ikkje vil kle på/av seg, ikkje skifte bleie, ikkje pussa tennane, ikkje sitje spent fast i bilsetet, ikkje leggje se om kvelden osv. Enkelte ting MÅ dei. Ein unge som har bæsja i bleia MÅ skifte, om han/ho så må bli haldt fast for å få gjort det. Eller skal ungen gå rundt med bæsjen og bli sår fordi han/ho ikkje har lyst til å skifte? Det er jo det same med sovinga - små ungar må sove litt på dagtid for ikkje å sove ved middagsbordet eller bli overtrøtt og grinete heile ettermiddagen/kvelden. Mora som TS såg prøvde nok å få han/ho til å sove for barnets eiga beste. Og så er det ikkje alltid slik at dei "berre kan sove seinare" - dagsovinga kan ikkje skje når som helst på dagtid! Blir det for seint, får dei ikkje sove til kvelden! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå