Gå til innhold

Dere som leser blogger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange blogger er det som "treffer" interessen din såpass at du "får sansen" for vedkommende blogg? Jeg forstår at når man har en interesse så kan en blogg treffe, men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan lesertallene blir så skyhøye som de er. De fleste lokalaviser i Norge har jo ikke i nærheten av det antallet lesere som mange bloggere har og jeg klarer ikke helt å se at så mange bloggere har noe unikt å si. Noen har selvfølgelig svært bra smak på interiør, men ikke alle.

Hva baserer du deg på, når du sier at det er "mange blogger" som har "skyhøye lesertall"? For dette er ikke mitt inntrykk, heller er det slik at det er noen få blogger, som har fryktelig mange lesere, og de blir godt hjulpet av andre medier, som feks Voe og Fotballfrue, som har blitt mye omtalt i nettaviser, dameblader, og stadig blir diskutert på nettfora, og ligger på topp akkurat nå.

I tillegg er det slik at topplistene forsterker deres posisjon, siden mange leser de ti øverste bloggene, bare fordi de er på topp, og dermed får de enda flere treff, og befester sin posisjon på toppen. Men den store hopen av bloggere er jo folk som gjerne vil prøve å være Voe og Fotballfrue, men ikke når helt opp, og blir lest av en liten krets, som hovedsaklig er venner og kjente.

Så har man alle bloggene som ikke handler om mote, og også der er det noen få som blir lest av mange, fordi de er dyktige til å profilere seg, og mange andre som bare blir lest av en håndfull. (Jeg blogger ikke selv, så dersom noen "gjennomsnittsbloggere" føler for å dele lesertallene sine hadde det vært interessant for å ha noe å sammenligne med.)

Jeg leser noen blogger, og synes ikke det kan sammenlignes med hverken bøker eller aviser. En nettavis går jeg inn på for å lese hva som skjer i verden, det nærmeste en blogg kommer er å kommentere det som skjer, det eneste overlappet med avisene er kronikker/kommentarer, og der synes jeg blogger er verdifulle, fordi de får publisere uavhengig av politiske føringer i avisene. Det skjer også ofte at dyktige bloggere er først ute med å avsløre faktiske feil eller å påpeke tendensiøse fremstillinger i etablerte media.

I forhold til bøker kan noen personlige blogger overlappe noe, men også her er det et poeng at historien ikke må være vurdert som salgbar av et forlag, noe som gjør at også de smalere fortellingene kommer frem, i tillegg til at man følger folk på en dag-til-dag basis, og kan komme med kommentarer og innspill. Minuset er selvsagt at kvaliteten heller ikke har blitt vurdert av noe forlag, men er det for dårlig gidder man jo heller ikke å lese det.

Så for meg er det ikke slik at blogger erstatter andre medier, det fyller ulike nisjer som ligger litt på siden av de tradisjonelle mediene, og som ofte er litt smalere. Feks leser jeg mye bokblogger, og får tips til bøker som ikke blir anmeldt av avisene. Avisene anmelder stort sett bare de største og kjente forfatterne, og helst de norske. Jeg leser mye utenlandsk litteratur, og har noen spesielle interessefelter, og da er bokblogger, utenlandske aviser på nett og leseranmeldelsene på amazon gode kilder til potensielle bokkjøp for min del.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg leser stort sett britiske og amerikanske blogger.

Om mat, vintage-redesign og foto. Noen gode om musikk har jeg ikke funnet ennå, det er forøvrig dette jeg ønsker å skrive om selv.

Jeg følger også noen norske blogger, men på dette punktet skjønner jeg egentlig hva du snakker om, TS. Hver gang jeg åpner bloggrollen min har det strømmet over med nye innlegg, og problemet mitt er at innholdet i disse bloggene ofte er drøvtygd. Hvis man er en person som holder seg over gjennomsnittet oppdatert og er superbevisst på smak og interesser fra før av, blir 7 av 10 blogger utrolig sløvende lesning.

Jeg synes du er for snill. 9 av 10 blogger (kanskje enda mer? 95 av 100? 99 av 100?) er rett og slett dårlige og sløvende. Synes nesten alle skal ha en blogg nå om dagen, og uten at de egentlig har så mye å formidle, og fomidlingsevnen er svært dårlig hos mange. Det er svært langt mellom de som er gode, men de finnes bare man leter litt...

Endret av Grønt blad
Skrevet

Jeg synes du er for snill. 9 av 10 blogger (kanskje enda mer? 95 av 100? 99 av 100?) er rett og slett dårlige og sløvende. Synes nesten alle skal ha en blogg nå om dagen, og uten at de egentlig har så mye å formidle, og fomidlingsevnen er svært dårlig hos mange. Det er svært langt mellom de som er gode, men de finnes bare man leter litt...

Jepp, du har rett!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser ikke blogger, og jeg synes de er kjedelige. Dette gjelder i alle fall alle blogger jeg har vært innom foreløpig. Eneste unntaket er når jeg googler etter ting og svaret dukker opp i en blogg. Da leser jeg det aktuelle innlegget jeg er interessert i der og da, så går jeg ut av bloggen igjen og glemmer den intill den kanskje dukker opp i et annet google søk. Dersom jeg ser en svært interessant artikkel i avise og folk har blogget om den, leser jeg ofte de blogginnleggene, men jeg går også da ut av bloggene igjen uten å notere meg hvem som har laget de, eller besøke de igjen.

Gjest Katten.
Skrevet

Til tross for at jeg har vært en blogger, leser jeg ikke blogger (bortsett fra tegnehanne sin og hyperbole and a half).

Tidligere fulgte jeg med på et par interessante, men jeg mister fort interessen.

AnonymBruker
Skrevet

Noen skriver godt, med artige formuleringen, og er gode å ordlegge seg. Da blir bloggen underholdende. For det er akkurat det det er. Underholdning.

Tegnehanne er fantastisk. Flinke piker var underholdende nok. Så noen er gode. Ikke fordi de poster bilder av hva de har på seg i dag, eller tar opp viktige tema. Men fordi de underholder. Ikke akkurat som en bok, men litt på den måten.

Skrevet

Leser kun en blogg og det er pasion4baking. Rett og slett for jeg liker og bake.

Skrevet

Det blir som å spørre hvorfor folk leser aviser eller ser på tv, veldig uspesifikt. Akkurat som at det finnes mange type blogger(e) finnes det også mange typer aviser.

Så jeg leser blogger på samme måte som jeg leser bøker og aviser: Velger ut det som fenger meg og velger bort mer enn jeg velger inn.

Blogging er sosialt og inspirerende!

Hva slags blogger har du lest?

Skrevet

Nå som jeg er gravid, leser jeg gravidblogger. Ellers så leser jeg unge "mammablogger". Er bare underholdende og lese om andre i lignende situasjoner:) Får ikke noe nyttig ut av det som regel, men det føler jeg heller ikke at jeg gjør av alle nettavisene heller..

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt om jeg følger deg. Jeg er heller ikke ute etter noen krangel om verdien av bøker, filmer eller blogg. Jeg ønsker bare som den dumme personen jeg er å forstå hvorfor dimensjonen av blogglesingen er så stor som den er.

Både du og jeg kan sjekke tallene for lesere av diverse blogger sammenlignet med diverse riks/lokalaviser, bøker eller filmer. For meg er sammenligningen mellom treff på blogger og treff på riks/lokal aviser på nett det som interesserer mest. Det er for meg mer sammenlignbart med en bok som man må kjøpe eller en film man må kjøpe/laste ned. Blogger og nettaviser er mer like i måten vi tilegner oss materialet på.

Jeg prøver å lære litt av de som leser blogger om hvorfor treffet heller havner på en blogg enn f.eks en nettavis. Dumme meg.

TS

Har du virkelig oversikt over hvor mange bøker som leses, kontra hvor lang tid (som er mer interessant enn antall) som brukes på å lese blogg hver dag? I så fall må du gjerne legge ut link.

Jeg har også svart deg tidligere på hva jeg tenker om lesing av blogg i forhold til lesing av lokalaviser. For min del finnes det alt for mange dårlige journalister i fulltidsstillinger på lokale aviskontorer til at det blir mer verdifull lesing. Også innenfor riksjournalistikken er både innholdet og språket såpass labert at det tidvis er pinlig - spesielt nå i disse agurktider. Likevel leser jeg flere aviser daglig.

Jeg synes forøvrig fortsatt at du er for vag når det kommer til hva du sammenligner og grunnlaget for dette. Det er ingen god sammenligning i og med at du generaliserer og synser litt for mye, og at både/og ikke eksisterer i dine konklusjoner. Du bør også forøvrig definere blogg for å få noe fruktbart ut av dette.

Skrevet

Hvor finner jeg tall på hvor mange som leser aviser? Leser, ikke bare abonnerer eller kjøper.

Skrevet

Jeg leser hesteblogger for å få inspirasjon, for å lære meg så mye som mulig og å få forskjellige synspunkter på trening og treningsmetoder.

Så leser jeg moroblogger, som hyperboleandahalf.blogspot.com og tegnehanne.blogg.no, for å bli underholdt og for å le.

Og så leser jeg seriøse blogger, som dinosau.blogspot.com, mymeblog.wordpress.com og livetsomutbrent.blogspot.com om spiseforstyrrelser, angst, utbrenthet, ME, hverdagsliv o.l.

Og så leser jeg bloggene til folk jeg kjenner, fordi det er dessverre sånn at det er lettere å holde folk oppdatert på den måten. Da kan man skrive ting én gang, i stedet for å komme med noenlunde samme info til forskjellige venner på forskjellige måter (facebook, sms, mail osv.).

Jeg skriver selv blogg som en slags dagbok, for å få utløp for forskjellige ting og fordi jeg liker å skrive.

• 10 måneder senere...
Gjest palmesus
Skrevet

Fant denne tråden, den burde holdes liv i. Mange har fordommer mot blogger. Jeg leser blogger fordi mange av de gir meg mer enn ett ukeblad ville gjort. I ukebladene er det også masse reklame, i avisene også, tilogmed nettaviser. Nå kan jeg jo i det minste velge bort de bloggene som har for mye reklame.

AnonymBruker
Skrevet

OGså må vi huske at rosabloggfenomenet er kjempestort i norge og sverige i forhold til resten av verden. Leste et sted at gjennomsnittsbloggeren på verdensbasis er en voksen, hvit, mann.

Selv leser jeg blogger for tidsfordriv og inspirasjon, og noen blogger leser jeg fordi de er sabla bra.

For eksempel så leser jeg gunnar tjomlid og pernille nyhlen (pluss noen andre skeptikerblogger) fordi jeg er interessert i vitenskap o.l.

Men jeg leser også ulrikke lunds blogg fordi jeg liker klær og mote, og linnea myhre fordi hun innimellom skriver morsomme innlegg. De virkelig rosa rosabloggerne styrer jeg unna, mne jeg har sjekka det ut.

Hilsen jente på 23 år.

AnonymBruker
Skrevet

I Europa, og resten av verden (utenfor Norden med andre ord) sies det at det er de intellektuelle bloggene som er mest populære. Jeg tror at det kan være noe i det. Men jeg ser også at det er veldig mye mote, interiør, friluftsliv der også.

Så jeg vet ikke, om det virkelig er tilfelle med bare rosablogging her i Norden?

Og så er det to klikker ser det ut som. De unge, og de voksne. De unge sine blogger er på tronen. De voksne sine blogger er det knapt noen som vet hvem er?

Skrevet

Jeg leser blogger for inspirasjon. Nå er jeg så "overfladisk" at jeg bare leser bloggen til pene jenter.. Vil ha inspirasjon til klær, sminke, hår, produktanbefalinger osv. Så de 4-5 bloggene jeg leser fast er vel litt sånn typisk "rosa"-blogger:)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med andre blogger? Blogger som viser andre bilder enn av mote?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...