Gå til innhold

Dere som leser blogger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikkert skikkelig gammel og ute av alt..Pluss at jeg er mann..

Nå har jeg titta litt rundt på noen blogger av ulike kattegorier ...og ... vel.. Jeg ser ikke helt for meg at det er noe jeg kommer til å gjøre særlig ofte. Hva er det som er fasinerende? ser at noen blogger blir lest av tusener og jeg fatter ikke hva som fenger.

Jeg mener ikke dette som nedlatende eller som at det er noe galt i å lese blogger. Jeg klarer bare ikke å se for meg at særlig mange ville lest bloggene dersom de ble trykket i en avis.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder noen å se på Paradise Hotel? Hvorfor gidder noen å lese Se & Hør? Hvorfor gidder noen å spille WOW?

Underholdning, kjære deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg leser hovedsaklig blogger for å få inspirasjon. Interiør, oppussing, DIY-prosjekter, matoppskrifter og lignende er ting jeg setter pris på. Spesielt innenfor interiørverdenen er det mage dyktige folk som både skriver godt og morsomt, og som tar flotte bilder.

Forskjellen mellom bloggen og det trykte ord er også ganske vesentlig. Dersom man finner en blogger man har sansen for kan man både lete i arkiver, finne lignende sider eller ta direkte kontakt med vedkommende. Etterhvert dannes et nettverk man kan nyte godt av, både med tanke på inspirasjon og med tanke på ekte vennskap. Jeg har møtt flere bloggere med stort hell, noe som er givende på det personlige plan.

Derfor leser jeg blogger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg leser flere blogger fast. Et par av dem fordi jeg kjenner bloggeren og derfor liker å følge med, andre fordi bloggeren rett og slett skriver knakende bra og ellers blogger som inspirerer (for min del hovedsaklig interiør, mat og trening). Typiske rosablogger er ikke noe for meg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser flere blogger fast. Et par av dem fordi jeg kjenner bloggeren og derfor liker å følge med, andre fordi bloggeren rett og slett skriver knakende bra og ellers blogger som inspirerer (for min del hovedsaklig interiør, mat og trening). Typiske rosablogger er ikke noe for meg

Kan du tipse meg om en god interiørblogg som ikke er i chabby chick-stilen? Da hadde jeg blitt glad.

Skrevet

Det her blir litt som å spørre om hvorfor noen leser bøker, uten å tenke på at "bok" kan være alt fra Dostoyevsky til Harry Potter til en gjør-det-selv-bok om snekring til Norges fugler til tegneserier. Hvorfor jeg leser blogger? Mange grunner. Noen er vitenskaplige blogger, de leser jeg for å lære noe og for å reflektere. Noen er matblogger, der henter jeg inspirasjon både til matlaging og fotografi. Noen er politisk orienterte, der fåt jeg litt andre blikk på nyhetsbildet enn det blabla og VUg gir meg. Noen er blogger innen faget mitt, og dermed en god måte å holde seg oppdatert på. Noen er bildeblogger, som er fin og lettsinnet underholdning. Noen er om trening, og der henter jeg tips til nye øvelser, eller ny kunnskap. Noen er humorblogger. Noen er om underholdning. Også leser jeg noen få personlige blogger - som tilhører folk jeg kjenner.

Noen eksempler:

Astrid Meland Dagbladet-journalist Astrid Meland ser medieverden gjennom til tider nokså sarkastiske briller.

Hanzi Smatter Dedikert til å avsløre "misbruk" og misforståelser av kinesiske og japanske tegn i vestlig kultur. (mest tatoveringer, egentlig)

Hyperbole and a Half dagbokblogg, men langt utenom det vanlige. Allie skriver om hverdagen, ideer og historier fra oppveksten - men det er skrevet og illustrert på en så utrolig morsom måte at det ikke ligner på noe annet.

Richard Wiseman's blog Richard Wiseman skriver om psykologi, tryllekunster og vitenskap.

Information is Beautiful En journalist og informasjonsdesigner deler sine uvanlige og ofte ekstremt informative grafet, tabeller og andre måter å grafisk presentere informasjon.

Jim's Pancakes Jim lager kreative pannekaker til sin 3 år gamle datter, og legger ut bilde av dem.

Pernille Nylehns blog Allmennlege Pernille Nylehn skriver om juks, fanteri og tvilsomme ting innen alternativ og konvensjonell medisin.

Cake Wrecks Stygge kaker.

Engadget Tekno- og dingsenyheter.

Arkeologi i nord Arkeolog Frans-Arne Stylegar skriver om nordisk arkeologi, alt fra nye funn til dypdykk i temaer

Linna Johanson Innsiktsfull blogg om trening

Velprøvde oppskrifter Norsk og jordnær matblogg med mange ålreite oppskrifter

Still Life with Om matfotografi, matstyling og litt om bare mat

Go Fug Yourself Morsom moteblogg om alt det stygge kjendisene har på seg

Neatorama En herlig røre av poster om vitenskap, kunst, film, spill, snodige greier og generelt alt mulig nerdete

Khymos.org Molekylærgastronomi

The first episode of any anime is always the best one and don't argue with me Animefan anmelder animeserier etter førsteinntrykket, altså etter å ha sett én episode. Og av og til igjen etter å ha sett hele serien.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

nå er ikke alle blogger personlige blogger, og ikke alle personlige blogger er av typen "dette spiste jeg i dag", "dette hadde jeg på meg i dag". jeg liker personlige blogger som skiller seg ut (hjartesmil, martotopia), blogger som handler om noe jeg er interessert i (film, foto, data, spill) og humorblogger (f.eks. tegneseriebloggen tegnehanne). dette er givende blogger, og som jeg føler er verdt å bruke tiden min på i motsetning til rosabloggene og wannabe-rosabloggene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder noen å se på Paradise Hotel? Hvorfor gidder noen å lese Se & Hør? Hvorfor gidder noen å spille WOW?

Underholdning, kjære deg.

TS

Jeg forstår jo at det må ha en underholdningsverdi, men hva er det ver alle de bloggene som trekker lesere. Det er jo sikkert mange tusen blogger om kjær, hår, dansing mote, hverdagsliv +++ og det kan da ikke fenge SÅ mye?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser hovedsaklig blogger for å få inspirasjon. Interiør, oppussing, DIY-prosjekter, matoppskrifter og lignende er ting jeg setter pris på. Spesielt innenfor interiørverdenen er det mage dyktige folk som både skriver godt og morsomt, og som tar flotte bilder.

Forskjellen mellom bloggen og det trykte ord er også ganske vesentlig. Dersom man finner en blogger man har sansen for kan man både lete i arkiver, finne lignende sider eller ta direkte kontakt med vedkommende. Etterhvert dannes et nettverk man kan nyte godt av, både med tanke på inspirasjon og med tanke på ekte vennskap. Jeg har møtt flere bloggere med stort hell, noe som er givende på det personlige plan.

Derfor leser jeg blogger.

TS

Hvor mange blogger er det som "treffer" interessen din såpass at du "får sansen" for vedkommende blogg? Jeg forstår at når man har en interesse så kan en blogg treffe, men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan lesertallene blir så skyhøye som de er. De fleste lokalaviser i Norge har jo ikke i nærheten av det antallet lesere som mange bloggere har og jeg klarer ikke helt å se at så mange bloggere har noe unikt å si. Noen har selvfølgelig svært bra smak på interiør, men ikke alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Hvor mange ulike bloggere tror du at du leser i løpet av en uke da? Og hvor ofte tror du at du leser de du følger med på? Blar du deg bare fort gjennom eller vier du mye oppmerksomhet til de bloggene du leser?

AnonymBruker
Skrevet

Det her blir litt som å spørre om hvorfor noen leser bøker, uten å tenke på at "bok" kan være alt fra Dostoyevsky til Harry Potter til en gjør-det-selv-bok om snekring til Norges fugler til tegneserier. Hvorfor jeg leser blogger? Mange grunner. Noen er vitenskaplige blogger, de leser jeg for å lære noe og for å reflektere. Noen er matblogger, der henter jeg inspirasjon både til matlaging og fotografi. Noen er politisk orienterte, der fåt jeg litt andre blikk på nyhetsbildet enn det blabla og VUg gir meg. Noen er blogger innen faget mitt, og dermed en god måte å holde seg oppdatert på. Noen er bildeblogger, som er fin og lettsinnet underholdning. Noen er om trening, og der henter jeg tips til nye øvelser, eller ny kunnskap. Noen er humorblogger. Noen er om underholdning. Også leser jeg noen få personlige blogger - som tilhører folk jeg kjenner.

Noen eksempler:

Astrid Meland Dagbladet-journalist Astrid Meland ser medieverden gjennom til tider nokså sarkastiske briller.

Hanzi Smatter Dedikert til å avsløre "misbruk" og misforståelser av kinesiske og japanske tegn i vestlig kultur. (mest tatoveringer, egentlig)

Hyperbole and a Half dagbokblogg, men langt utenom det vanlige. Allie skriver om hverdagen, ideer og historier fra oppveksten - men det er skrevet og illustrert på en så utrolig morsom måte at det ikke ligner på noe annet.

Richard Wiseman's blog Richard Wiseman skriver om psykologi, tryllekunster og vitenskap.

Information is Beautiful En journalist og informasjonsdesigner deler sine uvanlige og ofte ekstremt informative grafet, tabeller og andre måter å grafisk presentere informasjon.

Jim's Pancakes Jim lager kreative pannekaker til sin 3 år gamle datter, og legger ut bilde av dem.

Pernille Nylehns blog Allmennlege Pernille Nylehn skriver om juks, fanteri og tvilsomme ting innen alternativ og konvensjonell medisin.

Cake Wrecks Stygge kaker.

Engadget Tekno- og dingsenyheter.

Arkeologi i nord Arkeolog Frans-Arne Stylegar skriver om nordisk arkeologi, alt fra nye funn til dypdykk i temaer

Linna Johanson Innsiktsfull blogg om trening

Velprøvde oppskrifter Norsk og jordnær matblogg med mange ålreite oppskrifter

Still Life with Om matfotografi, matstyling og litt om bare mat

Go Fug Yourself Morsom moteblogg om alt det stygge kjendisene har på seg

Neatorama En herlig røre av poster om vitenskap, kunst, film, spill, snodige greier og generelt alt mulig nerdete

Khymos.org Molekylærgastronomi

The first episode of any anime is always the best one and don't argue with me Animefan anmelder animeserier etter førsteinntrykket, altså etter å ha sett én episode. Og av og til igjen etter å ha sett hele serien.

:)

TS

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å se på alle de bloggene du har lenket til, men jeg betviler ikke at de har kvaliteter.

Ser at du b.l.a. viser til bloggen til Astrid Meland i dagbladet. Hun skriver jo i Dagbladet og har artikler der. Følger du også det hun skriver der?

Jeg prøver ikke å si noe negativt om blogger i denne tråden. Ei heller så ser jeg på det som merkelig at folk leser blogger. Det er volumet av lesing jeg ikke helt klarer å forstå, men som jeg prøver å få en forståelse av. (om du forstår meg.

Du skriver jo "hvorfor noen leser bøker". Og da tror jeg du missforstår hva jeg undres over. Jeg undres ikke over at folk leser blogg. Jeg undres over at så enormt mange like blogger leses av så mange. det er blir litt sånn at bare noen få leser bøker sammenlignet med sykt mange som leser blogger.

Skrevet

TS

Hvor mange blogger er det som "treffer" interessen din såpass at du "får sansen" for vedkommende blogg? Jeg forstår at når man har en interesse så kan en blogg treffe, men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan lesertallene blir så skyhøye som de er. De fleste lokalaviser i Norge har jo ikke i nærheten av det antallet lesere som mange bloggere har og jeg klarer ikke helt å se at så mange bloggere har noe unikt å si. Noen har selvfølgelig svært bra smak på interiør, men ikke alle.

Hvorfor er det så selvsagt at lesertallene er skyhøye? Jeg leser mange blogger som neppe har mer enn et par hundre treff daglig. Og som svar på spørsmålet ditt: mange av bloggene jeg følger og liker går flere journalister en høy gang hva angår skriveferdigheter og tematikk!

Skrevet

(...)

Du skriver jo "hvorfor noen leser bøker". Og da tror jeg du missforstår hva jeg undres over. Jeg undres ikke over at folk leser blogg. Jeg undres over at så enormt mange like blogger leses av så mange. det er blir litt sånn at bare noen få leser bøker sammenlignet med sykt mange som leser blogger.

Når var det ikke jeg som kom med eksemplet, men det du sier er ulikt er jo faktisk nøyaktig det samme i overført betydning! Hvorfor undres du ikke over at så enormt mange like bøker leses av så mange, eller for ikke å snakke om like filmer? Hvor har du det forresten fra at bare noen få leser bøker? Det var nytt for meg.

AnonymBruker
Skrevet

nå er ikke alle blogger personlige blogger, og ikke alle personlige blogger er av typen "dette spiste jeg i dag", "dette hadde jeg på meg i dag". jeg liker personlige blogger som skiller seg ut (hjartesmil, martotopia), blogger som handler om noe jeg er interessert i (film, foto, data, spill) og humorblogger (f.eks. tegneseriebloggen tegnehanne). dette er givende blogger, og som jeg føler er verdt å bruke tiden min på i motsetning til rosabloggene og wannabe-rosabloggene.

TS

Dersom du skulle telle opp blogger du virkelig leser og gir oppmerksonhet, hovr mange mener du det er snakk om? Det hadde vært spennende å høre hvor mange blogger du bare slenger innom også. Telleverkene på bloggene skiller jo ikke mellom de som virkelig leser og de som bare slenger innom. Hadde vært fint å vite om hvor mange bloggtreff som var tilfeldig surfing og hvilken andel som var mer nærgående interesse for bloggene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Når var det ikke jeg som kom med eksemplet, men det du sier er ulikt er jo faktisk nøyaktig det samme i overført betydning! Hvorfor undres du ikke over at så enormt mange like bøker leses av så mange, eller for ikke å snakke om like filmer? Hvor har du det forresten fra at bare noen få leser bøker? Det var nytt for meg.

Nå vet jeg ikke helt om jeg følger deg. Jeg er heller ikke ute etter noen krangel om verdien av bøker, filmer eller blogg. Jeg ønsker bare som den dumme personen jeg er å forstå hvorfor dimensjonen av blogglesingen er så stor som den er.

Både du og jeg kan sjekke tallene for lesere av diverse blogger sammenlignet med diverse riks/lokalaviser, bøker eller filmer. For meg er sammenligningen mellom treff på blogger og treff på riks/lokal aviser på nett det som interesserer mest. Det er for meg mer sammenlignbart med en bok som man må kjøpe eller en film man må kjøpe/laste ned. Blogger og nettaviser er mer like i måten vi tilegner oss materialet på.

Jeg prøver å lære litt av de som leser blogger om hvorfor treffet heller havner på en blogg enn f.eks en nettavis. Dumme meg.

TS

Skrevet

Fordi det er spennende. Nå følger ikke jeg med på slike sminkeblogger og slikt, men jeg synes det er fint å titte innom bloggene til venninnene mine, rett og slett fordi det er slik vi holder kontakt (bor langt fra hverandre). Ellers finnes det spennende blogger, som den om bortgjemte og forlatte steder osv. Blogger kan handle om så mangt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg leser noen få blogger fast, andre er jeg sporadisk innom. Årsaken til at jeg leser blogger at de inspirerer meg, både innenfor mat, interiør og annet. Jeg kunne like gjerne kjøpt et blad eller ti, men bloggene er gratis og raske å gå inn på. I tillegg har man emnefunksjonen og man kan bla bakover i tidligere innlegg, noe som er veldig kjekt.

Selv om jeg ikke har sansen for "rosabloggene", så kan jeg forstå at de har mange lesere. Tenåringer bruker mye tid på å surfe rundt på nettet, og mange unge jenter får forbilder i de unge, vakre, veltrente bloggerne som lever "perfekte" og "spennende" liv. At bloggerne er norske tror jeg gjør at de er litt mer "tilnærmelige".

Kan du tipse meg om en god interiørblogg som ikke er i chabby chick-stilen? Da hadde jeg blitt glad.

Kanskje du liker noen av disse:

Huset på planen (http://husetpaaplanen.blogspot.com/)

dårlig med oppdateringer siste halvåret, men har gode innlegg du kan bla deg gjennom og lese)

Hokusfiliokus (http://hokusfiliokus.blogspot.com/)

Ifra Lahell (http://ifralahell.blogspot.com/)

Norsk stil (http://norskstil.blogspot.com/)

My scandinavian retreat (http://scandinavianretreat.blogspot.com/)

Åpent hus (http://apenthus.blogspot.com/)

Var disse jeg kom på i farta...

Skrevet

Jeg leser stort sett britiske og amerikanske blogger.

Om mat, vintage-redesign og foto. Noen gode om musikk har jeg ikke funnet ennå, det er forøvrig dette jeg ønsker å skrive om selv.

Jeg følger også noen norske blogger, men på dette punktet skjønner jeg egentlig hva du snakker om, TS. Hver gang jeg åpner bloggrollen min har det strømmet over med nye innlegg, og problemet mitt er at innholdet i disse bloggene ofte er drøvtygd. Hvis man er en person som holder seg over gjennomsnittet oppdatert og er superbevisst på smak og interesser fra før av, blir 7 av 10 blogger utrolig sløvende lesning.

AnonymBruker
Skrevet

Tror å lese blogger er en typisk "jente-ting"..

Har aldri lest en eneste blogg noensinne. Interessere meg ikke det minste hva en fremmed person fordriver tiden sin med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...