AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Hvordan slutte med forsentkomming og utsetting? Jeg gjør det ikke med vilje. Jeg vil ikke komme for sent, jeg vil ikke utsette alt, men gjør det allikevel. Så hvordan slutte med det? Om morgenen står jeg ikke opp med en gang til vekkerklokka, jeg har flere stykker på og må opp av sengen for å stoppe hver vekkerklokke, men allikevel går jeg tilbake til sengen og sover videre. Jeg er så vant med det, at det føles ekkelt og helt feil og stå opp med en gang når jeg en veldig sjelden gang står opp med en gang. Jeg stortrives i jobben min, jeg vegrer meg ikke for å dra på jobb, ikke til morgen dagen, ikke med å legge meg, osv. Men jeg hater å legge meg, men jeg gjør det jo allikevel. Jeg stortrives, har så mye å glede meg til, gjør bare ting jeg vil og som betyr noe for meg, gjør minst mulig av kjedelige ting. Elsker å drive med hobbyene mine, men allikevel utsetter jeg ting innen hobbyene mine hele tiden. Og jeg står ikke opp til klokka uansett om jeg har sovet for lite, passelig eller er helt utsoven, så uansett hva så står jeg ikke opp med en gang. Men våkner jeg av meg selv, står jeg jo opp med en gang. Forsentkomming og det å alltid være i aller siste liten alltid er jeg også så vant med at det føles ekkelt når jeg kommer tidsnok. Føles mye mer rett ut og komfortabelt med å komme forsent enn å komme tidsnok, selv om jeg vet at jeg kan få ubehagelige opplevelser ved å komme forsent. Jeg har så lysst å belønne meg selv med noe om jeg klarer å komme tidsnok, klarer å gjøre det jeg skal innen jeg skal, men har ingen ide om hva jeg kan belønne meg selv med, uten å bruke penger. Jeg vet hvorfor det er så viktig å komme tidsnok og gjøre ting innen fristen, og forstår det veldig godt. Håper noen har gode tips som fungerer? Tips til videoer/filmer/program angående forsentkomming og utsetting mottas med stor takk For nå MÅ det gå inn på meg at jeg MÅ skjerpe meg. Skulle så gjerne likt å visst hva som ligger bak, hva som er årsaken til desse uvanene. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har det akkurat sånn som deg. Tragisk. Men det er fordi at på jobben så fikk det ikke noen følger om jeg kom forsent. Så jeg la meg til en jævli dårlig uvane. Og jeg sliter sånn med å komme meg opp. Hver søndag har jeg planer om at "fra nå av skal jeg stå opp tidlig nok til å rekke å sminke meg og rette håret" men det blir aldri noe av. Vasker meg i ansiktet, under armene og nedentil, hopper i klærne, tar tannkosten i munnen og pusser tennene mens jeg tar på meg sko og skjerf og så er det på med jakka og løpe. Alt dette tar mindre enn fem min. Og så kommer jeg forsent. Men det er en UVANE og ingenting annet. Hva sier kollegaene dine da? Og sjefen?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Hva sier kollegaene dine da? Og sjefen? De vet ikke hvor lenge de er interresert i å godta lenger. Jeg har fått tilsnakk og kjeft så mange ganger at nå er det snart nok sier de. Men de er jo så fornøyd med meg og har ikke lysst i det hele tatt å sparke meg. Men fortsetter jeg slik har jeg hvertfall ikke jobb etter ferieukene mine. ts
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 De vet ikke hvor lenge de er interresert i å godta lenger. Jeg har fått tilsnakk og kjeft så mange ganger at nå er det snart nok sier de. Men de er jo så fornøyd med meg og har ikke lysst i det hele tatt å sparke meg. Men fortsetter jeg slik har jeg hvertfall ikke jobb etter ferieukene mine. ts Huff, jeg tror ikke jeg er like ille som deg, men jeg fikk tilsnakk jeg også. Men de var også så fornøyd med meg at jeg ville aldri ha fått sparken. Er student nå. Hva med å bestemme seg for at du skal være på jobb et kvarte før? Så kommer du kanskje tidsnok og ikke et kvarter forsent. Du må planlegge morgenene dine, klærne skal ligge klart, lag gjerne frokost kvelden før så spiser du skivene på veien (jeg spiser ikke frokost). Ha yttertøy, paraply og veske liggende klart. Legg deg tidligere enn du har pleid til nå, til fast tidspunkt hver kveld. Dusj på kvelden. Få foreldrene dine til å ringe og sjekke at du har stått opp (ikke at du er våken og ligger i senga for da kan du sovne igjen, men at du faktisk har stått opp og står på badet eller kjøkkenet). Ha en eller flere alarmklokke på i stuen, på badet, på kjøkkenet osv slik at du må stå opp. Visst det er så ille at du kanskje ikke har jobb lengre etter ferien må du jobbe med innstillingen din. Det er på tide å se at dette er alvorlig, og at nå skal du fokusere alt på å ordne opp i dette.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Huff, jeg tror ikke jeg er like ille som deg, men jeg fikk tilsnakk jeg også. Men de var også så fornøyd med meg at jeg ville aldri ha fått sparken. Er student nå. Hva med å bestemme seg for at du skal være på jobb et kvarte før? Så kommer du kanskje tidsnok og ikke et kvarter forsent. Du må planlegge morgenene dine, klærne skal ligge klart, lag gjerne frokost kvelden før så spiser du skivene på veien (jeg spiser ikke frokost). Ha yttertøy, paraply og veske liggende klart. Legg deg tidligere enn du har pleid til nå, til fast tidspunkt hver kveld. Dusj på kvelden. Få foreldrene dine til å ringe og sjekke at du har stått opp (ikke at du er våken og ligger i senga for da kan du sovne igjen, men at du faktisk har stått opp og står på badet eller kjøkkenet). Ha en eller flere alarmklokke på i stuen, på badet, på kjøkkenet osv slik at du må stå opp. Visst det er så ille at du kanskje ikke har jobb lengre etter ferien må du jobbe med innstillingen din. Det er på tide å se at dette er alvorlig, og at nå skal du fokusere alt på å ordne opp i dette. Å bestemme meg for å være på jobb et kvarter før, hjelper ikke, siden jeg ser på klokka at da er jeg jo på jobb lenge før jeg skal. Men det er ikke en dum ide, så jeg skal prøve det atter en gang. Men det hjelper ikke siden jeg vet at det er jo ikke et kvarter før jeg skal være der. Klærne ligger klart, men allikevel kan jeg komme forsent. Frokost spiser jeg i bilen på veg til jobb eller når jeg er komt på jobb, smører niste på 1 min, og synes nista smaker best om jeg smører den på morgenen, en sjelden gang lar jeg være å ta med meg niste og heller stikker å kjøper meg noe mat i lunsjpausen. Hater å legge meg tidlig, liker best å legge meg i 23-24 tiden. Men jeg må skjerpe meg litt med leggetidene, skulle jeg hatt nok søvn hver natt før arbeidsdagene måtte jeg lagt meg mellom 21 og 22, og hvor gøy er det å legge seg kl 21 liksom? Og jeg kommer aldri til å ha fast leggetidspunkt, bare en regel om at jeg skal ha 7-8 timer søvn hver natt. Dusje gjør jeg allerede på kvelden. Siden ingen vet at jeg sliter med forsentkomming utenom de på jobben har jeg ikke lysst å be noen om å ringe meg for å sjekke om jeg har stått opp. Å ha alarmklokke i naborommet har jeg prøvd men det hjelper ikke, siden jeg hører den gjennom en lukket dør ligger jeg heller i sengen og hører på den og sovner vekk fra den enn å gå ut å skru den av. Jeg vet at dette er alvorlig og at jeg må ordne opp i det, men det går ikke inn på meg at jeg må det. Så jeg må jo finne ut hva som skal til for at det skal gå inn på meg. Tror ikke det handler om innstilling. For jeg er helt innstilt på at jeg skal komme tidsnok. Og er helt innstilt på at jeg skal stå opp med en gang klokken ringer første gang, men av en eller annen grunn gjør jeg det ikke. Skjønner ikke hvorfor. Det hender en sjelden gang at jeg faktisk er klar en god stund før jeg må dra, men av en eller annen grunn klarer jeg allikevel å komme forsent Håper flere har gode tips ? ts
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #7 Skrevet 23. mai 2011 For meg hjelper det å tenke grundig gjennom hva jeg skal gjøre neste morgen før jeg sovner. Da går det meste på autopilot dagen etterpå, og plutselig er jeg klar i tide.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #8 Skrevet 23. mai 2011 Du sier at det ikke går innpå deg, da ER det noe i veien med innstillingen din. Du må rett og slett skjerpe deg. Dersom du har bærbar pc som du bruker mye på ettermiddag/kveld så får du gjøre avtale med sjefen om at du tar den med på jobb hver dag, og de dagene du kommer forsent så må du legge igjen pcn der. Kommer du tidsnok dagen etter så får du pcn igjen. Kommer du forsent dagen etter så må pcn ligge på jobben til dagen etter osv. Dersom det er noe annet du er glad i å drive med på ettermiddag/kveld som du fysisk kan flytte med deg så kan du også bruke det. Men ærlig talt, det er noe i veien med innstillingen din når du ikke lar det gå innpå deg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 For meg hjelper det å ta med meg frokost på jobben. Om jeg begynner 7.30, møter jeg opp kl.7 og sitter å spiser frokost på jobben. På den måten slipper jeg å komme for sent, og jeg kan nyte frokosten i ro og fred. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Svar til AB #7, 8 og 9: Å tenke gjennom hva jeg skal neste morgen hjelper ikke, står ikke opp med en gang til vekkerklokka for det om. Ja, jeg vet at jeg må skjerpe meg, men hvordan? Nei, det har IKKE med innstilling å gjøre jeg er fullt innstilt på at jeg SKAL stå opp med en gang klokken ringer første gang OG kjøre i litt god tid til jobb, slik at jeg kommer tidsnok. Jeg bruker 35 min til jobb, og tilfelle sinkere og annen trafikksituasjoner som kan sinke meg, så vil jeg kjøre 45-50 min før jeg skal være på jobb. Hver søndagskveld sier jeg strengt til meg selv, denne uken skal jeg stå opp til første vekkerklokke uansett, jeg skal bevise at jeg kan komme tidsnok på jobb hver eneste dag, jeg skal ha litt god tid på morgenen, og jeg lover meg selv at jeg skal, for jeg vet jo at jeg kan. Men skjer det? Nei. Er det min feil at jeg ikke står opp med en gang klokken ringer første gang? Nei. Står jeg opp for sent med vilje? Nei. Kommer jeg forsent med vilje? Nei. Jeg sier ikke at det er noen andre sin feil heller. Men det er heller ikke min feil. Jeg gjør det ikke med vilje. Og ja, det er bare jeg som kan gjøre noe med det, men hva skal jeg gjøre med det da? Jeg skulle likt og visst hva som gjør at jeg gjør slik, noe ligger jo bak alt man gjør, men hvordan er det mulig å finne ut hva som ligger bak? Er bare pc jeg bruker hver dag ettermiddag/kveld, men jeg har stasjonær. Så blir bale å ta den med til og fra jobb hver dag + det er Å ta med noe jeg bruker daglig og ofte til og fra jobb er helt uaktuelt, da hadde jeg blitt sur inni meg og det hadde motivert meg mer til å komme forsent enn tidsnok for å få det tilbake. Men det var jo absolutt ingen dum ide, men ideen kommer aldri jeg til å benytte meg av. Hver helg bruker jeg videokameraet mye, men å ta det med til og fra nekter jeg helt, for kommer jeg forsent fredagsmorgen da, så er hele helgen ødelagt. Jeg har prøvd mange ganger å bestemme meg for å stå opp så pass i god tid at jeg rekker å lage meg en varm frokost, eller rekker å sitte ute i hagen eller bilen og spise frokost å få en avslappende tid før jeg må dra på jobb, har også innstilt meg på at jeg skal kjøre så pass tidlig at jeg rekker å spise frokst på jobb før jeg skal begynne arbeidsdagen. Men får det meg til å stå opp raskere? Nei. Så både innstillingen og viljen er der. Og jeg er veldig pliktoppfyllende, det sier sjefen og det har alle sagt selv om forsentkommingen er der. Pliktoppfylling handler jo ikke bare om det å komme tidsnok. Håper flere kommer med gode tips, for jeg trenger alle tips jeg kan få ts
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har også lett for å ikke stå opp når vekkerklokka ringer, men pleier å komme meg opp tidsnok likevel, etter å ha snoozet en stund. Men det er jo en viss fare for å forsove seg med den metoden. Noen ganger når jeg har hatt jobber hvor jeg har måttet stå opp veldig tidlig, har jeg satt på vekkerklokka såpass seint at jeg MÅ stå opp når den ringer for å rekke jobben. Kanskje det er bedre å ha én vekkerklokke satt på såpass seint, enn flere som tillater deg å legge deg igjen?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har også lett for å ikke stå opp når vekkerklokka ringer, men pleier å komme meg opp tidsnok likevel, etter å ha snoozet en stund. Men det er jo en viss fare for å forsove seg med den metoden. Noen ganger når jeg har hatt jobber hvor jeg har måttet stå opp veldig tidlig, har jeg satt på vekkerklokka såpass seint at jeg MÅ stå opp når den ringer for å rekke jobben. Kanskje det er bedre å ha én vekkerklokke satt på såpass seint, enn flere som tillater deg å legge deg igjen? Det har jeg prøvd to ganger, og ALDRI mer, hvordan det endte? Jo, jeg ble oppringt av sjefen som lurte på hvor jeg var, (etter en halv time - time etter at jeg skulle vært på jobb). Da ble jeg flau, men svarte ærlig, hjemme og sover, men nå vekket du meg, så jeg kommer meg avgårde innen 5-10 minutt. Jeg prøver den metoden av og til i helger og ferier, å bare ha på en vekkerklokke en gang, og uansett hvor lysst jeg har så står jeg ikke opp til klokken da heller. Så det hjelper ikke på meg. Flere tips? ts
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Svar til AB #7, 8 og 9: Er det min feil at jeg ikke står opp med en gang klokken ringer første gang? Nei. Står jeg opp for sent med vilje? Nei. Kommer jeg forsent med vilje? Nei. Å ta med noe jeg bruker daglig og ofte til og fra jobb er helt uaktuelt, da hadde jeg blitt sur inni meg og det hadde motivert meg mer til å komme forsent enn tidsnok for å få det tilbake. Men det var jo absolutt ingen dum ide, men ideen kommer aldri jeg til å benytte meg av. Hver helg bruker jeg videokameraet mye, men å ta det med til og fra nekter jeg helt, for kommer jeg forsent fredagsmorgen da, så er hele helgen ødelagt. ts Hallo!?! Hva er det med deg? Er det mulig å ha så lite selvinnsikt som det du viser her.. Selvfølgelig er det din feil at du ikke står opp når klokka ringer første gang. Det er din feil at du står opp forsent og det er din feil at du kommer for sent. Og du gjør det med vilje fordi du innerst inne vet at det ikke får konsekvenser (enn så lenge). Og ikke vil du prøve rådet du fikk om å ta med noe på jobb "for da blir hele helgen ødelagt". Det er jo det som er meningen!! Så får du heller ha noen kjipe helger da, slik at du kommer deg ut døra når skal. Makan til drittungefakter er det lenge siden jeg har opplevd. Jeg regner med at du heller ikke blir trukket i lønn for alle de minuttene du kommer forsent så da fortjener du iallfall å bli tatt ifra et annet gode, som feks videokameraet ditt. Du fortjener faktisk å få sparken, for det er noe i veien med innstillingen din, det er din feil at du kommer forsent, og du gjør det med vilje!! SKAM DEG!! 9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Jeg synes du fraskriver deg for mye ansvar her. Det er ditt valg hver eneste morgen å ikke stå opp når du skal. Det er ditt valg å ikke respektere andres tid eller at arbeidsplassen din har en arbeidstid. Du sier du har lyst til å stå opp til rett tid, men handlingene dine viser motsatt. Skjerpings! 4
Tabris Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Du avviser alle tips du får, ts, og ber bare om nye som du likevel finner grunner for ikke å følge. I tillegg tar du ikke selv ansvar for at du ikke står opp. Det handler om vilje, du må rett og slett komme deg opp. Og er det fordi du er for trøtt og virkelig trenger mer søvn, så må du faktisk legge deg tidligere selv om det er kjedelig. Det får være grenser for ansvarsfraskrivelse. 1
mac84 Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 Er det min feil at jeg ikke står opp med en gang klokken ringer første gang? Nei. Står jeg opp for sent med vilje? Nei. Kommer jeg forsent med vilje? Nei. Selvfølgelig er det DIN feil at du ikke står opp når klokken ringer første gang! Jeg er også en sånn kronisk for sent kommer som er veldig glad i å "bare sove litt til", men når det gjelder jobb og andre viktige ting, så tar jeg meg selv i nakken. Herregud, om jeg kommer for sent, så er det helt og holdent min feil og man kan til og med si at indirekte, så er det med vilje, fordi jeg valgte å ikke stå opp da jeg burde ha stått opp. Egentlig er hele denne tråden ganske "pointless" fordi at så lenge du ikke greier å innse at du selv må ta ansvar for å komme tidsnok, så vil ikke allverdens råd om å legge frem klær, dusje på kvelden o.l. hjelpe. Det er holdningen din du må gjøre noe med, ikke rutinene rundt det å komme seg av gårde. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Døgn idag. Ikke legg deg før i morgen kveld.
Crash Skrevet 24. mai 2011 #19 Skrevet 24. mai 2011 Synes ideen om å legge igjen pcen på jobb hvis du kommer for sent var genial, men når du ikke kan ta med hele pcen, ta med musen eller keyboardet isteden? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #20 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har ikke lite selvinnsikt uansett hva dere mener og tror. Jeg vet det er min egen feil at jeg ikke står opp når klokken ringer første gang, men det betyr ikke at jeg gjør det med vilje. Nei, det er ikke min feil at jeg ikke står opp med en gang, når jeg en veldig sjelden gang står opp med en gang føles det ukomfortabelt, men jeg roser meg selv mye og lover å gjøre det i morgen også. Men allikevel fortsetter det Jeg gjør det IKKE med vilje med å stå opp for sent og komme for sent, men det er ingen andre enn min egen feil, men jeg gjør det IKKE med vilje. Tar jeg med meg noe som betyr veldig mye for meg eller alt, så er det hvertfall IKKE fristende å komme tidsnok, derfor vil jeg ikke ta med noe + at om jeg tar med noe og må legge det igjen blir ettermiddagen/kvelden/helgen ødelagt og jeg får ikke gjort det jeg skal i fritiden. Jeg er for det meste enig med deg AB#13 og jeg skjønner veldig godt hele svaret ditt Men det er ingenting i veien med innstillingen og jeg gjør det ikke med vilje uansett hva du/dere tror og mener. Men noe må jeg endre på, det er jeg helt enig i, men hva og hvordan få det til? Forresten om morgenen hører jeg alltid klokken, men ikke hver morgen at jeg registrerer at jeg hører den før den har ringt en stund, og noen ganger kan jeg faktisk stå opp å skru av klokken, legge meg igjen og når jeg etter hvert endelig står opp, så husker jeg nesten ikke at jeg skrudde av de første klokkene. AB#14: ja, jeg må skjerpe meg, og ja ingen andre som velger for meg at jeg skal stå opp med en gang eller etter mange snooze runder, ja, det er mitt valg, men jeg gjør det IKKE med vilje, så jeg velger det ikke bevisst. Mobilen er den første klokken som ringer, sjelden at jeg hører den før neste klokke ringer, og det er IKKE min feil at jeg ikke alltid hører klokken eller ikke registrerer at den ringer før lenge etterpå, og klokkene jeg har lager høy lyd, og alle må jeg opp gå ut av sengen for å stoppe. Tabris: Nei, jeg avviser ikke tipsene jeg får, men tips jeg har prøvd mange ganger som jeg vet ikke funker på meg, vet jeg jo at ikke funker, men jeg er fullt villig til å prøve de atter en gang, og da har jeg lov å si at jeg vet de ikke funker. Jeg står aldri opp til første klokken som ringer uansett om jeg er trøtt eller helt utsoven. Men jeg står faktisk alltid opp med en gang om jeg sover sittende i en stol/sofa eller sittende ved et bord og sover med hodet på bordet, hadde jeg alltid sovet slik ville jeg jo alltid stått opp med en gang, men kan jo ikke sove slik hver natt, er når jeg får mindre enn 5 timer søvn at jeg sover slik eller når jeg er kjempetrøtt på kvelden og er livredd for at jeg ikke skal høre klokkene om morgenen. Jeg driver ikke med ansvarsfraskrivelse. Gjest_Peter_*: ja, det handler om vaner, men hvordan snu vanene? mac84: Det er ingen andre sin feil at jeg ikke står opp med en gang, så ja selvfølgelig er det min feil, men det betyr ikke at jeg gjør det med vilje. Det er IKKE min feil at jeg ikke klarer å snu vanene jeg har og jo jeg vil snu vanene jeg har. Jo, jeg innser at jeg må ta ansvar for å komme tidsnok, og nei, tråden er ikke ”pointless”. Jeg er takknemlig for alle tips og råd. AB#18: Døgne i dag og ikke legge meg før i morgen kveld? Ikke særlig smart det da, da kommer jeg til å sovne på jobb i morgen. Crash: ja, musen og tastaturet kunne jeg jo tatt med, men å ta med noe som betyr mye for meg kommer til å gjøre meg sur innvendig og da kommer jeg heller for sent frem til jeg får det igjen enn å få det igjen ved å komme tidsnok. Jeg også liker ideen med å ta med noe jeg bruker ofte, betyr mye for meg, men det skal veldig mye til for at jeg godtar å ta med meg noe. Det er et tips jeg aldri har hørt før ved forsentkomming, så jeg skal notere meg tipset. Men sjangsen er ikke så stor for at jeg bruker tipset. Er takknemlig for alle svar til nå, og håper flere kommer ts
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå