Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Leste på en tidligere tråd her på forumet at et svenskt betakaroten produkt heter BetaGranat (søk på google finner du flere selgere). Forskjellige betakaroten kan også fåes kjøpt på eBay, til en billig penge, har dog ikke undersøkt om dette er kjemisk fremstilt eller "real shit".

Da jeg spurte betakaroten .no om hvor mye UI (et eller annet målenehet) deres tabletter innholdt fikk jeg svaret 5000 IU. På eBay ligger dette på 10 000 UI... ikke det at jeg vet hva det betyr.

Står jo på betakaroten .no at det er naturlig? Sitert: "Betakaroten er et naturlig vitamintilskudd".

Endret av Micolina
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

og jo, har snakket med flere og lest flere steder at betakaroten hjelper mot soleksem, blir brunere og brunfargen holder lengre. Betakaroten .no har holdt på i flere år. Se bare på en diskusjon på kvinneguiden for over 2år siden. De opplyser på siden deres at man skal bli brunere osv, og vi har ikke sett noe negativ omtale i media og at folk er misfornøyde.

På et blogginnlegg opplyser bloggeren om at betakaroten fra betakaroten .no er bedre enn den fra helsekost.

Endret av Micolina
Gjest _Hufsa_
Skrevet

Jeg bruker den fra Solaray som heter Betakaroten kompleks. Kjøpt på helsekost, og det står på boksa at det er naturlig.

Begynte å ta det for noen uker siden, og har aldri prøvd det før.

Jeg er jo kjempelys i huden, blir kjempefort solbrent og sjelden brun, så blir spennende å se om jeg ser noen effekt.

Jeg har forresten hørt at det er kombinasjonen betakaroten + røyk som kan øke risikoen for kreft. Har ikke hørt at man får økt risiko om man ikke røyker. Men hvis dette uansett ikke gjelder de naturlige fremstilte typene så er det vel ikke noe problem uansett :)

Skrevet

På et blogginnlegg opplyser bloggeren om at betakarokten fra betakarokten.no er bedre enn den fra helsekost.

Vet ikke om hun var den mest troverdige kilden du kunne funnet men....

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange mg tar dere som tar betakaroten? (tenkte starte en tråd om det, men kan jo forsøke ta det her heller)

Jeg har tatt 3 mg i 2 år nå. Biolife-merket, kjøpt på helsekost. Tar jevnlig solarium (ikke ofte, 3 ganger pr mnd) og soler meg naturlig straks solen titter frem. Brunfargen holder lenge, noe som gir meg helsemessig gevinst (altså jeg måtte tatt sol oftere uten betakaroten, noe som er uheldig mtp aldring, kreft osv). Føler jeg blir fortere brun, og fargen er jevn.

Men jeg vet ikke om dette er pga betakaroten. Hadde jeg vært lysere med samme solemengde hvis jeg ikke gikk på betakaroten? Vet ikke... Vanskelig å vite om det er betakaroten som gjør det, eller om den har en glimrende placebo-effekt. Uansett er det mye bra vitaminer i betakaroten-tabletter, så jeg ser ingen grunn til å ikke ta. Så vidt jeg vet er det kun røykere som kan få kreft (pga kombinasjonen betakarotenpiller og røyk er uheldig). De selger neppe betakaroten på helsekost, merket "kun naturlige stoffer", hvis det er kreftfremkallende. Dessuten er både røyk og sol kreftfremkallende i seg selv, tror neppe betakaroten tar tatt livet av noen til nå...

Har begynt på 9 mg nå. Merker ikke så stor forskjell, selv om det er trippel dose. Men har ikke solt meg særlig i det siste heller. Vi får se:)

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Jeg tar 3 mg hver dag. Altså 1 tablett, som da er anbefalt dagsdose.

Det står på boksa at det ikke er anbefalt å overskride denne dagsdosen.

Har også hørt at det er når man overskrider den anbefalte dagsdosen at man risikerer å ende opp med en heller oransje hudfarge.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange mg tar dere som tar betakaroten? (tenkte starte en tråd om det, men kan jo forsøke ta det her heller)

Jeg har tatt 3 mg i 2 år nå. Biolife-merket, kjøpt på helsekost. Tar jevnlig solarium (ikke ofte, 3 ganger pr mnd) og soler meg naturlig straks solen titter frem. Brunfargen holder lenge, noe som gir meg helsemessig gevinst (altså jeg måtte tatt sol oftere uten betakaroten, noe som er uheldig mtp aldring, kreft osv). Føler jeg blir fortere brun, og fargen er jevn.

Men jeg vet ikke om dette er pga betakaroten. Hadde jeg vært lysere med samme solemengde hvis jeg ikke gikk på betakaroten? Vet ikke... Vanskelig å vite om det er betakaroten som gjør det, eller om den har en glimrende placebo-effekt. Uansett er det mye bra vitaminer i betakaroten-tabletter, så jeg ser ingen grunn til å ikke ta. Så vidt jeg vet er det kun røykere som kan få kreft (pga kombinasjonen betakarotenpiller og røyk er uheldig). De selger neppe betakaroten på helsekost, merket "kun naturlige stoffer", hvis det er kreftfremkallende. Dessuten er både røyk og sol kreftfremkallende i seg selv, tror neppe betakaroten tar tatt livet av noen til nå...

Har begynt på 9 mg nå. Merker ikke så stor forskjell, selv om det er trippel dose. Men har ikke solt meg særlig i det siste heller. Vi får se:)

3 soltimer per mnd er faktisk ganske mye, det er helt utrolig at du ser på det å ta "lite" sol sammen med betakaroten som helsemessig gevinst. Solarium er VELDIG kreftfremkallende (og hudkreft er svært alvorlig), jeg forstår ikke at du bevisst ønsker å utsette deg selv for en slik fare bare for å være brun.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo noen som sier at man kan spise gulrøtter i stede, men da vil man jo få en gulaktig brunfarge. Jeg går selv på betakaroten, den man får kjøpt på helsekostbutikker, og jeg er veldig fornøyd. Jeg sliter ganske mye med å få en jevn og fin brunfarge. Men etter å ha tatt betakaroten siden januar/februar i år, så har jeg fått mye brunfarge. Det var en søndag jeg satt ute hele dagen da det var sol, og da ble jeg veldig brun. Så jeg syns det bare er positive ting med betakaroten. Og noen sier at det er kreftfremkallende, det tror jeg lite på. Alt er jo kreftfremkallende. Snart blir vel solkrem kreftfremkallende og.

AnonymBruker
Skrevet

3 soltimer per mnd er faktisk ganske mye, det er helt utrolig at du ser på det å ta "lite" sol sammen med betakaroten som helsemessig gevinst. Solarium er VELDIG kreftfremkallende (og hudkreft er svært alvorlig), jeg forstår ikke at du bevisst ønsker å utsette deg selv for en slik fare bare for å være brun.

Sa ikke noe om 3 timer pr måned. 3 ganger pr måned, 20 min per gang er 1 time i mnd. Ofte ikke det engang, pga bor langt unna solarium og gidder sjeldent dra.

Mye er kreftfremkallende i denne verden, noen sjanser må man ta. Jeg syns det er direkte stygt å være bleik, så jeg prioiterer å ta sol av og til for å være fornøyd med meg selv. Syns jeg er 10 ganger penere og får et mye bedre selvbilde når jeg er litt fresh.

1 time i mnd i solarium syns ikke jeg er noen stor risiko. Små doser solarium tror ikke jeg er farlig i det hele tatt! Det er noe annet å grille seg flere ganger i uken, eller sprøyte inn melontan. Hva som er farlig er relativt.

• Liker 1
Gjest _Hufsa_
Skrevet

Og angående det med kreftfremkallende...

For en person som har veldig lys hud og blir kjempefort solbrent kan jo det være mer positivt å ta betakaroten slik at vedkommende ikke blir så lett solbrent som vanlig og blir fortere brun.

Uten å ta betakaroten vil kanskje denne personen heller stadig bli solbrent og det er jo hvertfall kreftfremkallende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar betakaroten fordi jeg ellers får soleksem og generelt har en hud som tåler sola veldig dårlig. I tillegg bruker jeg selvsagt solkrem med høy faktor og ligger aldri og steker meg i sola.

Det å ta solarium 3x20 minutter pr måned behøver ikke være farlig hvis man har hud som tåler det godt. Heller det enn å sitte ute i sola en hel dag. Både sol og solarium gir oss D-vitamin, noe vi her i landet er sulteföret på gjennom den mørke årstida. D-vitamin beskytter som kjent mot kreft. Å overdrive er selvsagt ikke bra, hverken i naturlig sol eller i solarium. En kjent kreftforsker anbefaler til og med forsiktig bruk av solarium for å forebygge kreft.

Hysteri hjelper ingen, og måtehold er en dyd. :)

Skrevet (endret)

Vet ikke om hun var den mest troverdige kilden du kunne funnet men....

Sant, men nå skal det også sies at betakaroten .no opplyser at de er (sitert) "Billigst og kraftigst i Norge", så hun har vel rett...

Jeg har spist mye gulrøtter i det siste, sånn ca 4 - 5 stk så og si hver dag de siste to ukene, tatt solarium to ganger, og blitt mye mye brunere enn jeg pleier å bli. Skjønte først ikke hvorfor, men jeg satt to og to sammen da jeg leste det dere skrev om gulrøtter :sjenert:. Er ikke blitt orangeaktig i huden.

Endret av Micolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...