Gå til innhold

Førerkort i Norge(18 år) - kan man kjøre i f.eks. USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I USA er vel aldersgrensen på førerkort på bil 21 år, mens her i Norge er det 18. Kan da f.eks. jeg(18 år) kjøre bil i USA, eller må jeg rette meg etter USA's regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I USA er vel aldersgrensen på førerkort på bil 21 år, mens her i Norge er det 18. Kan da f.eks. jeg(18 år) kjøre bil i USA, eller må jeg rette meg etter USA's regler?

Jeg trodde aldersgrensen var 16 i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er aldersgrensen på førerkort 16 i de fleste stater, men 18 i noen tror jeg. Har aldri hørt om 21 vertfall. Er alkohol man må være 21 for å drikke/kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man er 16 når man får kjøre bil, men 21 er den offisielle myndighetsgreia med alkohol og "nå er du virkelig voksen" etc.

Så vil absolutt tro du kan kjøre der, med mindre de har andre regler for turister.

Søstera mi og jeg leide bil i Portugal, og siden hun da var under 23 eller 25 eller hva det var, kunne hun bare kjøre hvis vi betalte et ekstrabeløp. Mens jeg kunne kjøre uansett. De hadde altså en aldersgrense for folk som leide bil basert på at unge under en viss alder er mer ulykkesutsatt. Aner ikke om det er sånn i USA også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, man er 16 når man får kjøre bil, men 21 er den offisielle myndighetsgreia med alkohol og "nå er du virkelig voksen" etc.

Så vil absolutt tro du kan kjøre der, med mindre de har andre regler for turister.

Søstera mi og jeg leide bil i Portugal, og siden hun da var under 23 eller 25 eller hva det var, kunne hun bare kjøre hvis vi betalte et ekstrabeløp. Mens jeg kunne kjøre uansett. De hadde altså en aldersgrense for folk som leide bil basert på at unge under en viss alder er mer ulykkesutsatt. Aner ikke om det er sånn i USA også.

Det er det hos de aller fleste utleieselskaper, da samboern og jeg leide bil i USA var det snakk om $25 per døgn. Husker ikke om "grensen" var 23 eller 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste statene er aldersgrensen 16 år, som det blir sagt. Der jeg bodde, i Kansas, kunne man også kjøre bil fra hjem til skole/jobb i en alder av 14 år. 21 år for å drikke alkohol og på mange hoteller også 21 for å få hotellrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Virginia når jeg var 18-19 år, men tok førerkort i Norge noen måneder før jeg flyttet dit. Jeg sjekket det vel egentlig aldri opp om jeg hadde lov, men dersom du er over den alderen som er minimumskravet i den staten du er i, og du setter deg inn i reglene som gjelder (det er lurt å lære seg skiltene FØR du kjører - plutselig blir du "pulled over" for å gjøre noe du ikke visste var ulovlig.) kan jeg aldri tenke meg at det er noe problem. Er du usikker, sjekk på sidene til DMV (Department of Motor Vehicles). De bør kunne svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil utleiere ønsker at man skal være helst oppimot 23/25 år. Samme her i Norge, men det variere litt med hvor man går. Venninna mi på 18 skulle leie bil, en Toyota IQ - der ville de helst ikke leie ut på grunn av at hun er så ung, men etter litt snikk snakk sa de OK. Den tidligere butikken hun sakket med sa nei - grunnet alderen.

Kjøre bil i USA; 16år. Norge; 18år.

Endret av LadyNinja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjøre bil i USA, hvis du er under 25. Hvis ikke du skal låne bilen av noen du kjenner. I de fleste statene er grenser 16 for å ta lappen. Er vell noen få med yngre, og noen 18. Men for å leie stilles det større krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjøre bil i USA, hvis du er under 25. Hvis ikke du skal låne bilen av noen du kjenner. I de fleste statene er grenser 16 for å ta lappen. Er vell noen få med yngre, og noen 18. Men for å leie stilles det større krav.

Tull. Det går helt fint, men som regel må man betale for ekstra forsikring. Samboern og jeg leide hos AVIS, da var vi 22 og 21. Null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull. Det går helt fint, men som regel må man betale for ekstra forsikring. Samboern og jeg leide hos AVIS, da var vi 22 og 21. Null problem.

I hvilken stat var dette?

Da vi var i Florida fikk vi streng beskjed om å ha med noen som var 25!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken stat var dette?

Da vi var i Florida fikk vi streng beskjed om å ha med noen som var 25!

California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...