Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2003 #1 Del Skrevet 9. november 2003 Vi vurderer adopsjon om en stund, og da jeg diskuterte det med en venninne her en dag, påstod hun at mange av barna som kommer hit har et handikap, eller er syk på noe vis, selv om du får beskjed om at dette er et frisk barn. Nå kjenner jeg ikke mange som har adoptert, og dette skremte meg litt. Hva har dere å si om den saken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pica Skrevet 9. november 2003 #2 Del Skrevet 9. november 2003 Selv med adopsjon er det ingen som kan garantere noen et friskt barn. Fra http://odin.dep.no/archive/bfdvedlegg/01/0...03/Veile039.doc "3.9 Adoptivbarnet Generelt Det er naturlig at søkerne føler en viss usikkerhet når det gjelder å ta et så viktig skritt som å adoptere et barn. Det er helt naturlig at foreldre ønsker at deres barn skal være friskt og utvikle seg normalt, men ingen kan noen sinne gis slik garanti. Det er derfor viktig å ta dette opp under samtalen med søkerne og la deres syn komme frem i utredningen. De aller fleste barna som adopteres er friske og utvikler seg normalt. Men søkere må være forberedt på at barn frigitt for adopsjon kan ha fysiske eller psykiske skader. Man må derfor være forberedt på at barnet vil kunne bli ekstra omsorgskrevende. Videre må man være forberedt på at barnets spesielle behov eller problemer noen ganger først viser seg, eller vil være mulig å diagnostisere, etter at adopsjonen er gjennomført og barnet har vært hos søkerne i noe tid. Ved adopsjon av barn fra utlandet har adopsjonsorganisasjonene et særlig ansvar for å formidle videre til søkerne den informasjon opprinnelseslandets myndigheter har utarbeidet om barnet og gjort tilgjengelig. Organisasjonen skal være aktiv overfor myndighetene for å fremskaffe de opplysningene som finnes om barnet. I enkelte tilfeller kan det imidlertid foreligge svært få og til dels ufullstendige opplysninger om barnets bakgrunn. Barn som adopteres fra utlandet kan være understimulerte og underernærte når de kommer til sine adoptivforeldre. Som tidligere nevnt, kan barnet ha opplevd flere omplasseringer, og bodd på institusjoner for kortere eller lengre tid før adopsjonen. Barnet kan også ha opplevd fysisk og psykisk mishandling. Hvordan disse forholdene vil kunne prege barnet i dets oppvekst, kan være vanskelig, om enn umulig å forutsi på adopsjonstidspunktet. På denne bakgrunn er det særlig viktig at utreder drøfter grundig med søkerne de usikre faktorene som kan gjøre seg gjeldende ved adopsjon. Det er også viktig at søkerne får en realistisk oppfatning av mulige tilpasningsvansker som kan oppstå den første tiden, og at man planlegger hvordan disse problemene i så fall skal løses. Hvordan vil søkerne legge til rette for at barnet skal få en best mulig tilpasning etter adopsjonen? Hvilke tanker har søkerne om barnets tilknytningsprosess? Hvilke tanker har søkerne om barnets eventuelle sorgreaksjoner i forhold til tap av relasjoner til nære omsorgspersoner, og reaksjoner på skifte av språk, miljø og kultur?". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 10. november 2003 #3 Del Skrevet 10. november 2003 Mine adoptivforeldre visste om alle (bortimot alle) mine fysiske "skavanker" mens adopsjonsprosessen foregikk. De psykiske derimot, fikk de ingen indikasjoner på. Man har vel egentlig ingen garantier for å få et friskt barn. Biologiske eller adopterte... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. november 2003 #4 Del Skrevet 10. november 2003 Det er viktig med kommunikasjon med det byrået man bruker som formidler. Jeg kjenner flere som både er adoptert og som har adoptert fra utlandet (Colombia, Kina, Brasil) og de har alle vært i fin fysisk form og ikke kommet med eller fått noen overraskelser. Men det er nå en gang slik at selv "korte opphold" som et halvår til et år fx på et barnehjem kan gjøre masse med barnets psykiske helse. Så selv om barnet blir tatt på fødestuen, kan det være ting som viser seg senere som kommer ev ren understimulering fx. Som det er med alle barn - også i Norge. Jeg tror det er det vitigste. At man er fullstednig klar over at garantier har man aldri, enten man føder barnet selv eller andre gjør det for en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 11. november 2003 #5 Del Skrevet 11. november 2003 Kjenner flere som er adoptert selv eller har adoptert, og de er iallefall friske alle som en. Tror neppe det er slik du har hørt. Vet man at barnet har et handikapp får man nok vite det på forhånd, men fordi mange barn er små(babyer) så vet man vel ikke alltid om det har sykdom/skader som ikke er oppdaget. Som sagt ,ingen garantier, på lik linje som når man får egen-fødte. Ikke la det skremme dere. Grunnen til at barn blir bortadoptert er nok heller at foreldrene ikke kan eller vil ta hånd om barnet. I Kina er det vel et overskudd av jenter som bortadopteres pga et barns politikken. Det kan vel også være pga fattigdom eller sosiale forhold. Lykke til ! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lulla Skrevet 7. januar 2004 #6 Del Skrevet 7. januar 2004 Kusinen min ble adoptert fra Kina for litt over ett år siden. Hun skulle være helt frisk, men senere viste det seg at hun hadde div allergier. Det er visst ikke så uvanelig med barn fra aseatiske land, for kostholdet de har hatt sine første mnd er veldig forskjellig fra vårt. Det kan hende hun vokser det av seg, men som men tante sier: det spiller jo ingen rolle!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. januar 2004 #7 Del Skrevet 7. januar 2004 Allergier kan være fryktelig upraktisk da, men her i landet er det mer vanlig enn uvanlig, har jeg inntrykk av. Vi har bra medisiner og så får man tilpasse kosthold etc. mange kan sikkert dukke opp uten at de har visst om det også - for som du sier, vi har et annerledes kosthold - og klima. melkeallergi er visst ikke uvanlig for utenlandske barn, jeg kjenner en fra Colombia som ikke tåler å drikke melk fx. Det er snart bare vi i Norge som har det som en naturlig del av kostholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 7. januar 2004 #8 Del Skrevet 7. januar 2004 Laktoseintoleanse er veldig vanlig blandt mennesker fra Sør Amerika. Men vi trenger faktisk ikke melk for å leve et godt liv. Jeg har venner som har adoptert barn og disse har vært friske. Et av barna har astma, men det ble informert om på forhånd. Det morsomste syns jeg er at selv om barna kommer fra en annen verdensdel så lginer de på foreldrene sine - de norske altså. Det sier litt om betydningen av miljø... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå