Veslejenta Skrevet 15. november 2003 #21 Del Skrevet 15. november 2003 Nå er det ikke så lenge siden vi flyttet sammen, og vi holder fortsatt på å pusse opp, så vi har ikke helt fått orden på økonomien. Vi betaler personlige regninger hver for oss (blader, bøker, duppeditter osv) mens vi bytter på å betale fellesutgifter. Hvem som betaler i butikken bytter vi på. Tenker en av oss på å kjøpe store ting som koster en del tusen diskuterer vi først for å se om vi har råd til det. Og har en av oss dårlig råd før neste lønning, så fører den andre over litt penger til den andre sin konto. Når vi får tid til det, og vi får litt mindre utgifter (koster mye å flytte inn i et hus for første gang...), så har vi tenkt å ha en "felles" regningskonto for fellesutgifter og en konto til sparing/uforutsette utgifter, som vi setter inn et fast månedlig beløp på. Men det er mere for å vite at vi har nok til å dekke alle regninger, ikke for å være sikker på at begge to betaler likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanutte (ikke logget inn) Skrevet 17. november 2003 #22 Del Skrevet 17. november 2003 Her har vi fellesøkonomi. Vi har hver vår lønnskonto. Regningene går fra den kontoen som har mest penger (som regel hans), og siden vi bruker nettbank er det lett å holde oversikten. VI har en felles sparekonto. Ellers hender det at jeg må knerte litt penger fra hans konto i slutten av måneden, men da sier jeg fra så han er klar over at jeg har tatt ut penger!Huslånet går fra hans konto, men vi er begge regustrerte som innehavere av lånet. Vi er uansett gift, så det blir ikke noe problem dersom vi evt. skilles... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 17. november 2003 #23 Del Skrevet 17. november 2003 Hmmm det virker som om det er ganske forskjellig tolking av hva som er felles økonomi og hva som ikke er det... Jeg er opptatt av å ha min egen økonomi... i den forstand at lønna som kommer inn på konto er mine penger som jeg har råderett over. Kanskje er det rart for andre, men jeg synes det er viktig for kvinner å ha kontroll over sitt eget liv. For meg betyr det kontroll over min økonomi. Jeg har heldigvis en mann som trives best med å ha det slik han også. Naturligvis har jeg og mannen min en felles økonomi også... med felles regninger som skal betales... og at den ene betaler mer enn den andre i perioder der en har mindre penger enn den andre. Vi har også en felles konto for de store og felles regningene... huslån og sånn. Og vi skal bli flinkere til å organisere betalingen av de faste regningene fra denne kontoen. (Nå ender det ofte med at vi tar hver vår felles regning som er like store ca. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 18. november 2003 #24 Del Skrevet 18. november 2003 Det du beskriver, det anser je som separat økonomi, ikke felles. Fordi det eksisterer noe som er "dine penger", og deler på regningen etter "sånn ca lik størrelse" FELLES økonomi etter min mening er dette at vi ikke har noen "mine penger", bare "våre". Poenget er jo nettopp at det er FELLES, og da ikke MITT... Men det er nå bare mine meninger da. Men slik FELLES som jeg mener, er jo det absolutt enkleste å "holde orden på", da man slipper alle disse bekymringene om "oi, hvem betaler hva" og sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 18. november 2003 #25 Del Skrevet 18. november 2003 FELLES økonomi etter min mening er dette at vi ikke har noen "mine penger", bare "våre". Poenget er jo nettopp at det er FELLES, og da ikke MITT... Dette er min definisjon også. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 18. november 2003 #26 Del Skrevet 18. november 2003 Godt å se at vi er to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 #27 Del Skrevet 18. november 2003 jeg er som Anna.. vi har litt felles og litt hver for oss.. og vi kaller det da min, din og vår økonomi.. ville heller ikke påstå at jeg hadde felles økonomi om ikke alt var felles.. men vi har jo likevel en felles økonomi.. (??) det er også slik jeg vil ha det.. helt felles kommer vi aldri til å ha det.. jeg vil ha litt helt personlig spillerom.. også økonomisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pooh Skrevet 18. november 2003 #28 Del Skrevet 18. november 2003 vi har hver vår konto hvor pengene kommer inn.vi regner ikke på noe.vi får penger nesten samme dag.så da setter jeg meg ned å betaler og ordner med huslån.Det er jeg som tar meg av regnskapet.å da regner vi bort det som går til mat så vi vet hva som er igjen som vi kan kose oss for.det er slik det fungerer best for oss.alle må finne sin måte det fungerer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 #29 Del Skrevet 18. november 2003 Da eg var sambuar, hadde vi kvar vår lønnskonto med kvart vårt kort, samt en felles konto med kvart vårt kort til. Vi overførte like mykje pengar til denne kontoen. Den brukte vi til alt felles, som husleige, strøm og telefon, felles reiser og ting til huset, samt dagligvare (definert som alt som kan kjøpast på Rema e.l.) Andre ting, som kle, øl på byen, (unødvendige) data-dingsar og (heilt nødvendig) sminke og frisørtimar etc, betalte vi sjølv. Å ha felles økonomi er jo stort sett ikkje noko problem om begge har ca lik inntekt og samme forbruksvaner/ønsker, men korleis er det der den eine tener 170 000 og den andre 650 000? Litt urettferdig kanskje å betale like mykje av strømregninga, kanskje ein betaler "prosentvis" av inntekta, at f.eks begge sett av halvparten av inntekta til fellesutgifter? Berre lurer, eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 18. november 2003 #30 Del Skrevet 18. november 2003 Enig med Fredagsbarn og Tjorven sin definisjon. Vi betaler alt om herandre. Har hver vår konto, men tenker ikke på hvilke penger vi bruker. Har aldri kranglet om penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 18. november 2003 #31 Del Skrevet 18. november 2003 Å ha felles økonomi er jo stort sett ikkje noko problem om begge har ca lik inntekt og samme forbruksvaner/ønsker' date=' men korleis er det der den eine tener 170 000 og den andre 650 000? Litt urettferdig kanskje å betale like mykje av strømregninga, kanskje ein betaler "prosentvis" av inntekta, at f.eks begge sett av halvparten av inntekta til fellesutgifter? Berre lurer, eg.[/quote'] Her definerer du "felles økonomi" som det jeg definerer som "SEPARAT økonomi". Nemlig at man skal betale "like deler", eller "prosentivs av inntekt" til en "fellespott", men har altså noe som er EGNE penger. FELLES økonomi funker like godt om man har lik eller ulik inntekt, det funker enkelt og greit ved at du ikke har noen penger som er DINE! Om du tjener 600000 eller bare 50000, det som kommer inn på konto er DERES penger, som ikke tilhører en av der, men begge. Husleie, lån, studielån, strøm, telefon, mat, det betales fra en konto, men samme hvilken (man tar fra den der er penger på) fordi alt er FELLES penger. Det er ikke et spørsmål om hvor pengene kommer fra, altså hvem som tjente dem, derfor er det TOTALT IRRELEVANT om man har ulik inntekt. Det med ulik inntekt blir en aktuell problemstilling i det man har SEPARAT økonomi, med felles ansvar for enkelte utgifter. Men man har ikke automatisk fellesøkonomi fordi man får en felles strømregning... Så lenge man har en eller annen form for fordeling av denne kostnande på "meg" og "den andre", enten fra en felles konto begge setter inn penger på, eller betaler annenhver gang, da har man SEPAAT økonomi, ikke felles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. november 2003 #32 Del Skrevet 18. november 2003 Vi tjener omtrent det samme.Alle regninger og kvitteringer til fellesmat (og barbersaker, tamponger ol) blir merket med initial, og så regner han ut differansen 1g i mnd. Resten bruker vi på oss selv som vi vil. Jeg er flink til å spare, mens han røyker mye og drikker mer øl. Er deilig å kunne bruke penger som man vil uten dårlig samvittighet. Men rent praktisk er det slik at jeg betaler husleie, han de andre faste utgiftene. Jeg får penger for husleien utenom, hans faste utgifter motregnes met matkvitteringene. Vi har aldri kranglet om økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 18. november 2003 #33 Del Skrevet 18. november 2003 Den perfekte separate økonomi, som fungerer utmerket for dere Vi har heller aldri kranglet om penger, vi har bare ansett alle pengene som VÅRE fra den dagen vi flyttet sammen. Så at "jeg betaler" hans studielån er ikke noe problem. Det er nemlig bare at vi bruker min konto til å betale de regningene, fordi jeg får lønn to dager før studielånene forfaller. Men det er ikke MINE penger som står på den kontoen uansett. Men hvordan vi har det, det har jeg vel forklart godt nok. FELLES. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2003 #34 Del Skrevet 19. november 2003 Vi har også en felles konto hvor vi setter inn x kr hver i mnd. Pengene på denne kontoen går til alt av fellesutgifter, husholdning, bil osv. Det vi evt. har igjen på egen konto etter overføringen bruker vi som vi selv vil. Jeg har studielån og må prioritere det - han røyker, og prioriterer det! Etter mine begreper har vi felles økonomi. (Men ser hva du mener, Fredagsbarn! ) K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 19. november 2003 #35 Del Skrevet 19. november 2003 Vi har delt økonomi, og ingen felles konti. Regninger, mat og andre fellesutgifter blir delt 50-50. Jeg kunne ikke tenkt meg noe annet system. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 19. november 2003 #36 Del Skrevet 19. november 2003 Vi har hver vår lønnskonto og en felles konto der vi setter inn et fast beløp hver måned - og herfra trekkes lån og alle regninger. Mat og andre fellesting betaler den som handler, og hvis den ene blir blakk før den andre, overfører vi bare penger til hverandre. Klær, sko, frisør, sminke osv. betaler vi for selv, men den andre kan selvsagt bidra ved behov. I mitt hode har vi felles økonomi, men man kan vel kanskje si at den er delvis felles og delvis separat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 19. november 2003 #37 Del Skrevet 19. november 2003 Slik har vi det (like greit å ikke kalle det noe, siden det verserer forskjellige tolkninger av felles økonomi!): Vi har hver vår lønnskonto og en felleskonto (en ekstra konto under mitt navn i Skandiabanken). Til Felleskontoen er det to kort, slik at vi har hvert vårt. Her setter vi inn et gitt beløp hver måned (vi får lønn på forskjellig tidspunkt, men det er ikke noe problem) Her betaler vi alt vi gjør sammen: Husleie, lån, mat, kino, ferie, møbler, presanger, fellessparing osv. På vår egen konto går studielån, utgifter til frisør, egen sparing osv. Dette fungerer veldig godt for oss. Vi har bortimot lik lønn, mens jeg har mer studielån og ender litt dårligere ut pr måned enn mannen min. Men foreløpig er det uproblematisk. Derfor kan jeg kjøpe nok en liten, kort kjole uten at han skal bry seg med det, og han kan kjøpe sine tekniske dippedutter uten at jeg kan legge meg opp i det. Jeg er NØDT til å ha egen konto. Tror vi kanskje på sikt vil opprettholde denne situasjonen, men endre noe: Vi oppsummerer all inntekt og blir enige om at vi har så og så mye til overs hver måned totalt. Og så deles dette overskuddet mellom oss slik at vi sitter igjen med det samme. Slik sett kan vi fortsett ha våre egne konti og kan kjøpe oss ting vi vil selv, men da utjevnes inntekten. Tror vi gjør dette når vi får barn i hvert fall, eller veldig forskjellig inntekt. For meg er det viktig å ha egen konto fordi: Jeg sparer selv (hvis det blir slutt har jeg egen sparekonto) Jeg har frihet til å prioritere slik jeg vil (eks spare til Londontur med venninner uten at han legger seg opp i det) Selvstendighet og fleksibilitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #38 Del Skrevet 19. november 2003 jeg har nøyaktig det samme systemet som imax (selv detaljen med scandiabanken ) og dette er et system vi kommer til å forsette med også etter at vi er gift.. nettopp pga muligheten til å ha litt personlig spillerom også da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 19. november 2003 #39 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg kan kjøpe en liten kort kjole uten at han legger seg opp i det (jeg har ikke kjøpt noe særlig med klær de siste to årene (altså sånn ca siden vi flytta sammen) pga trang økonomi uansett, så han liker nok at jeg fornyer meg litt) Og han kan kjøpe teknsike dippedutter uten at jeg protesterer (men siden vi egentlig ikke har mer penger enn vi strengt tatt trenger så er det ikke så veldig aktuelt med dyre innkjøp av noe som helst) Jeg var avsted og så på en kjole i dag jeg, årsaken til at jeg ikke kjøpte den, og vil konferere med ham før jeg gjør det er ikke penger, men at jeg ikke er sikker på om jeg vil ha den i sort eller rødt Men, det hørte vel hjemme i en helt annen diskusjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå