Gå til innhold

Felles økonomi


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg leste i en tråd her at flere har felles økonomi med mann/sambo.

Vi har diskutert om vi skal ha det men er usikre på hvordan det er lettest å gjøre det.

Hvordan gjør dere det?

Hva funker/funker ikke?

Erfaringer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en gang en intensjon om å gjøre det på "den riktige måten". Vi tenkte å ha en felles konto og så hver vår konto. Så skulle vi sette inn nok penger på felleskontoen til å betale regninger og spare litt hver måned.

Men det gikk fort i vasken, så nå betaler han regninger når han får lønning og jeg betaler regninger når jeg får lønning. Sånn blir det betalt regninger to ganger i måneden her siden han får lønning 15. og jeg 30.

Det vi har felles nå er sparekontoen og huslånet.

PS: en konto kan bare stå i ett navn, men to kan ha råderetten over den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vær sin konto og hvert sitt kort. Men ettersom jeg er student og han jobber og får veldig god lønn er det naturlig at han betaler mer enn meg.

Men for all del, jeg betaler min del jeg også, å det gjør jeg også mer enn gjerne. Vi låner kortene til hverandre, og betaler hipp som happ begge to.

Når vi gifter oss har vi snakket om å få delt konto-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi prøvd forskjellige greier.

*Felles konto der vi fører over et visst beløp en gang i måneden

*Ta vare på kvitteringer og regne ut en gang i måneden.

*Ta ut penger annenhver gang til felles innkjøp.

Men det endre alltid med at den som går i butikken og handler også betaler. De faste utgiftene som lån, strøm, telefon osv. har vi mer orden på, da vi har forskjellig andel av gjelden. Jeg fører over et riktig beløp til ham hver måned og han betaler banken. Så deler vi opp regningene ganske likt utenom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

FELLES økonomi må da vel være det letteste å få til? Da bare tenker man at det finnes ikke noe "mine penger" eller "mine regninger", bare VÅRT.

Slik har vi gjort det siden vi flytta sammen, og det funker utmerket. Vi bekymrer oss ikke for hvem som betaler på butikken, eller hvilken konto regningene betales fra, den som har penger betaler. Funker utmerket for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han tar store regninger som lån og husleie - jeg tar daglig drift som melk, dopapir, avisabonnement etc.

Det vi måtte ha til overs er til oss selv, og vi spør stort sett ikke hverandre om penger til klær eller bøker eller sånn. Men det hender ja, og da deler vi på det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi gjør som Fredagsbarn.

Han betaler huslån. Jeg betaler de andre regningene. Ellers betaler vi det andre som det passer seg. Vi regner ikke ut hvem som har betalt mest mat, klær e.l. Men vi prøver å dele litt på det når det gjelder store regninger som ferieturer eller kjøp til leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har felles økonomi, på samme måten som Fredagsbarn beskriver det. Har hver vår konto, men alt er likevel "våre" penger. Hadde ikke det i begynnelsen, men det er jo skikkelig trist når den ene har dårlig råd og den andre har masse penger som er "mine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi er felles økonomi! Jeg kan ikke fatte og begripe at folk som er gift tenker "mine og dine" penger. Hos oss går alt vi tjener inn i et felles gap - vi har riktignok hver vår lønnskonto, men det er kun av praktiske årsaker. Så trekkes en fast sum hver måned som går til regninger, og en fast sum til lån. Resten av pengene er inne på en konto som vi har to kort til - ergo bruker vi av den samme kontoen. Ingen som teller kronene her hos oss! (men jeg spør avogtil pent om jeg kan få lov til å kjøpe meg sånn & sånn, men det er bare for å lette min egen samvittighet.... :wink: )

Vi var ute og spiste med et vennepar, og hun sa til ham: kan du spandere på meg idag, jeg får ikke lønn før i morgen! De er gift og alt! Jeg skjønner ikke slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har vær vår konto og en felles konto.

På den felles konoten setter vi inn et fast beløb hver måned, og fra den blir alle regninger og faste utgifter betalt. Det som er til overs blir spart.

Med lønnskontoene betales mat, klær og fornøyelser og da blir det som regel at den som handler betaler. Hender jo at den ene blir tom før den andre, men da betaler selvfølgelig den andre.

Men etter at jeg begynnte med fødselspermisjon får jeg lønnen på slutten av mnd, mens min mann får midt i mnd, så det blir jo litt sånn at når min konto er tom, så får han lønning... :ler:

Fungerer veldig greit, samtidlig som vi får til å spare litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg synes det er litt skummelt som flere her skriver; at "han betaler huslån" osv mens "jeg tar meg av de daglige utgiftene". Ved et evt. brudd (hvis man da ikke er gift eller har klar samboerkontrakt), sitter han da igjen med bolig, mens hun sitter igjen med lite eller ingenting.

Noe å tenke over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt skummelt som flere her skriver; at "han betaler huslån" osv mens "jeg tar meg av de daglige utgiftene". Ved et evt. brudd (hvis man da ikke er gift eller har klar samboerkontrakt), sitter han da igjen med bolig, mens hun sitter igjen med lite eller ingenting.

Noe å tenke over...

Vi eier leiligheten sammen - det spiller da ingen som helst roller hvem som har ekspedert lånene - om vi skulle bli skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg synes det er litt skummelt som flere her skriver; at "han betaler huslån" osv mens "jeg tar meg av de daglige utgiftene". Ved et evt. brudd (hvis man da ikke er gift eller har klar samboerkontrakt), sitter han da igjen med bolig, mens hun sitter igjen med lite eller ingenting.

De fleste har vel kjøpt leilighet sammen slik at de står som 50% eier hver.

Synes en slik fordelig er fornuftig jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

@Tusenfryd: det var ikke deg spesifikt jeg tenkte på, det var mer generelt.

Jeg og sambo har kjøpt BRL-leilighet, og der kunne vi ikke stå som eiere sammen siden vi ikke kan dokumentere minst to års samboerskap først. Derfor står jeg som eier av leiligheten, mens han står som hovedansvarlig for lånet. Vi har hver vår lønnskonto, og i tillegg en konto som lånet blir trukket fra, og som vi begge disponerer. Så bruker vi pengene så godt vi kan til felles beste. For øyeblikket tjener jeg et par tusen mer pr måned, men det kan snart endre seg når sambo får jobb som er relatert til utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hilde K S

Vi har hver vår konto der lønnen kommer inn.

Så betaler vi det som skal betales og bruker resten til daglig drift av vårt lille firma.

Vi har bare våre penger - ikke mine eller hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det fungerer/passer å ha felles økonomi tror jeg varierer veldig ut fra hva slags situasjon man er i. For oss, som er to studenter, med lite penger, og hvor jeg har et barn fra før, passer det akkurat nå best å ha adskilt økonomi. Jeg betaler en litt større del av husleie, telefon og vaskeri, mens vi deler utgifter til strøm og mat likt. Alt ekstra til datteren min betaler jeg, og vi velger selv hva vi vil bruke våre egne penger til. På den måten slipper det å bli diskusjoner hvis han f.eks. vil kjøpe seg en (unødvendig?) teknisk dippedutt til flere tusen kroner eller jeg vil unne meg et klesplagg selv om vi kanskje har litt lite penger...

Vi kommer nok til å satse på felles økonomi når vi kommer oss i jobb og kjøper leilighet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en felles konto til mat og husholdningsartikler (dopapir, såpe osv). Her setter vi inn et fast beløp hver måned - og har et kort til kontoen. Regninger deles på to.

For oss funker det veldig bra på denne måten. Jeg er avhengig av å ha mine egne penger som sambo ikke har noe styring over. Vi har litt forskjellig forhold til penger, mens jeg bruker opp alle mine penger fram til lønning, har han et pent overskudd og en fin bankkonto. Tror ikke vi noen gang kommer til å ha alle pengene felles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og er så fornøyd med det! Da vi begge var studenter hadde vi et system der vi noterte ned alle utgifter og delte på dem tilslutt i hver måned. Men nå har vi altså felles konto med hvert vårt kort og det er helt supert.

Siden vi er gift og føler det naturlig å dele alt allikevel, er det heller ingen sure miner om en av oss handler litt mer personlige ting enn den andre en måned. I bunn og grunn er det vi og vår husstand som får utgiften uansett. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...