Gå til innhold

Utenlandsturer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo, det er greit nok. Men da kan man heller ikke klage på dårlig råd. Min eldste sønn har kjøpt seg leilighet for noen år siden og han kan bare drømme om utenlandsturer. Der går det i fisketurer med telt .. Skulle de hatt råd til flottere reiser så måtte vi som foreldre trødd til ...

Jeg er student og reiser 2-4 ganger i året. Mamma og pappa betaler betaler nok halvparten av turene mine da jeg reiser sammen med dem. Men jeg eier ikke leilighet. Han hadde råd til å kjøpe seg leilighet. De færreste studenter har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ikke trekke en leilighetseier inn i sammenligningen! Sønnen din har jo noe ikke vi har. Han eier bolig, vi gjør ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Du kan jo ikke trekke en leilighetseier inn i sammenligningen! Sønnen din har jo noe ikke vi har. Han eier bolig, vi gjør ikke.

Jeg dro det inn som en sammenligning. Min sønn er ikke student, han jobber full tid .. men har likevel ikke hatt råd til å reise på utenlandsturer de to siste årene. Så derfor sier jeg at man må slutte å klage som student når man har råd til å reise på flere utenlandsturer i året .. Det er jo mer enn folk flest har råd til når man er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg er student og reiser 2-4 ganger i året. Mamma og pappa betaler betaler nok halvparten av turene mine da jeg reiser sammen med dem. Men jeg eier ikke leilighet. Han hadde råd til å kjøpe seg leilighet. De færreste studenter har det!

Som vanlig på KG så svarer folk i tråder uten å lese innleggene de referer til. Jeg skrev at sønnen min jobber full tid men har allikevel ikke hatt råd til å reise på utenlandsturer de siste to årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din har prioritert dyr leilighet sentralt i en by. Det har ikke alle andre. Hvis han hadde bodd litt utenfor byen, i en billigere leilighet ville han kanskje hatt råd til utenlandsturer. Hvis ikke så prioriterer han vel pengene sine på noe annet tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro det inn som en sammenligning. Min sønn er ikke student, han jobber full tid .. men har likevel ikke hatt råd til å reise på utenlandsturer de to siste årene. Så derfor sier jeg at man må slutte å klage som student når man har råd til å reise på flere utenlandsturer i året .. Det er jo mer enn folk flest har råd til når man er i jobb.

da har han en veldig dårlig betalt jobb.

Jeg jobber 100% stilling, i en middelsmådig betalt jobb. har leilighet og bil til noen mill. og kan alikevel reise ganske mange ganger utelands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

Sønnen din har prioritert dyr leilighet sentralt i en by. Det har ikke alle andre. Hvis han hadde bodd litt utenfor byen, i en billigere leilighet ville han kanskje hatt råd til utenlandsturer. Hvis ikke så prioriterer han vel pengene sine på noe annet tenker jeg.

Men hjelpe meg - sønnen min har da aldri klaget, heller ... det er studenter som klager over at de har så dårlig råd ...

Jeg fortalte om sønnen min for å sette det litt i perspektiv. Kunne like godt tatt et annet eksempel .. meg selv som ung og nyutdannet med ny leilighet, kunne bare drømme om å reise på utenlandsturer. De eneste feriene jeg hadde råd til da var de som mine foreldre sponset meg med - dvs låne bilen dere til hytta.

Jeg klaget ikke da - og min sønn og hans likesinnede klager heller ikke over at de ikke har råd til slike ferier som det nevnes her i tråden. Det er studenter som klager til alle tider at de har så dårlig råd og må jobbe så mye utenom for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

da har han en veldig dårlig betalt jobb.

Jeg jobber 100% stilling, i en middelsmådig betalt jobb. har leilighet og bil til noen mill. og kan alikevel reise ganske mange ganger utelands.

Vel - det spørs helt hvor gammel du er og hvor du bor, selvsagt. Jeg måtte selge bilen min da jeg kjøpte min første leilighet. Å ha begge deler kunne jeg bare drømme om. Min sønn er i begynnelsen av 20-årene og nyutdannet - akkurat som jeg var da jeg kjøpte min første leilighet.

Og nyutdannet i sin første jobb med leilighet til over 2 mill, da kan man ikke reise til utlandet flere ganger i året i tillegg til å ha bil.

Selvsagt kan man bosette seg et sted hvor boligene er billigere .. men hvis man ønsker å bo i byen man er oppvokst og hvor man har alle venner og familie - ja, da bosetter man seg der til tross for høye boligpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser en-to ganger pr år utenlands. Prioriterer lange reiser over flere uker ca. hvert 3-4 år, ellers noen kortere reser innimellom. I fjor var jeg på tre kortere reiser utenlands, i år har det blitt to lengre reiser, og planlegger en langhelg i høst til europeisk by. Neste år blir det minst fire uker i Asia.

Drømmer forøvrig om Sør-Afrika og Sør-Amerika, der har jeg ikke vært ennå :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hjelpe meg - sønnen min har da aldri klaget, heller ... det er studenter som klager over at de har så dårlig råd ...

Jeg fortalte om sønnen min for å sette det litt i perspektiv. Kunne like godt tatt et annet eksempel .. meg selv som ung og nyutdannet med ny leilighet, kunne bare drømme om å reise på utenlandsturer. De eneste feriene jeg hadde råd til da var de som mine foreldre sponset meg med - dvs låne bilen dere til hytta.

Jeg klaget ikke da - og min sønn og hans likesinnede klager heller ikke over at de ikke har råd til slike ferier som det nevnes her i tråden. Det er studenter som klager til alle tider at de har så dårlig råd og må jobbe så mye utenom for å overleve.

Jeg skjønner at du ønsker å sette ting i perspektiv, og jeg er forsåvidt helt enig med deg, og jeg er helt sikker på at det ikke er lett å f.eks dra på ferier når man nettopp har kjøpt seg en leilighet.

Allikevel så er det slik at de studenter som ofte "ikke har noen grunn til å klage", også jobber ved siden av studiene. Joda, jeg er faktisk enig i at en del studenter kanskje klager i overkant mye, men hvis jeg ser meg rundt så er ikke det flertallet. Jeg er selv student, og jeg er også en av de som jobber rumpa av meg fordi jeg både har fulltidsstudier og en 50%-stilling ved siden av studiene. Såklart har jeg råd til å reise litt, men først og fremst sparer jeg nesten alle de penger jeg tjener til nettopp å ha råd til å kjøpe noe eget en dag, i tillegg til at vi har faste utgifter og f.eks skal gifte oss.

MEN, hadde ikke jeg jobbet så hadde jeg heller ikke kunnet reise. Uten å jobbe ekstra hadde jeg langt i fra levd særlig fett. Og det finnes faktisk de studenter som ikke kan jobbe ved siden av studiene fordi de har krevende studier. Jeg måtte til mitt tredje år av studiene på mitt forrige studie før jeg kunne begynne å jobbe fordi 22 eksamener + praksis + semesteroppgaver + fag vi ikke fikk studiepoeng for tok så vanvittig mye tid og krefter at jeg knapt hadde tid til å sove om dagene. Jeg sier selvsagt ikke dette gjelder alle studenter, fordi mange studenter faktisk jobber, men poenget mitt er at selv om din sønn har det trangt, så er ikke det nødvendigvis slik at alle studenter har det fett. Faktisk skal egentlig studiene være en heltidsjobb, og ja, min jobbing går utover studiene, helt klart, men jeg har ikke noe valg.

Poenget mitt, studenter er nødvendigvis ikke rike, og er nødvendigvis ikke fattige, men hver situasjon er forskjellig. Noen studenter har faktisk rett til å klage, akkurat som din sønn. Det er faktisk ikke så farlig å klage litt, så lenge man ikke gjemmer seg bak det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på to turer i år, en storby og en strand, og det blir hvertfall en storby og en strandferie til før året er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i utlandet (ikke Norden), så kan vel kanskje regne med de 4-5 turene til Norge hvert år. Utenom det blir det som oftest 5-6 turer hvert år til andre steder i tillegg. Ja, elsker å reise - prioriterer dette i veldig stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Som regel 2 (noen ganger 3) turer i året. En kort storbyferie, og en langtur utenfor Europa i 2-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i utlandet (ikke Norden), så kan vel kanskje regne med de 4-5 turene til Norge hvert år. Utenom det blir det som oftest 5-6 turer hvert år til andre steder i tillegg. Ja, elsker å reise - prioriterer dette i veldig stor grad.

Wow ;)

Det blir jo opp til 11 reiser i året. Har du tid til noe særlig annet? :gjeiper:

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Lurer på hvordan enkelte her har tid til å reise så mye. Man har jo ikke så grusomt mye ferie i løpet av et år. Og er man arbeidsledig så har man vel ikke råd til å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan enkelte her har tid til å reise så mye. Man har jo ikke så grusomt mye ferie i løpet av et år. Og er man arbeidsledig så har man vel ikke råd til å reise.

For min del reiser jeg som oftest på langhelger så da trenger man bare ta en eller to dager fri for hver tur. Jeg har 2 uker sommerferie i år og fordeler resten av fridagene (3 uker) utover året. Dessuten har jeg 5-10 dager i året jeg kan avspasere pga overtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hjelpe meg - sønnen min har da aldri klaget, heller ... det er studenter som klager over at de har så dårlig råd ...

Jeg fortalte om sønnen min for å sette det litt i perspektiv. Kunne like godt tatt et annet eksempel .. meg selv som ung og nyutdannet med ny leilighet, kunne bare drømme om å reise på utenlandsturer. De eneste feriene jeg hadde råd til da var de som mine foreldre sponset meg med - dvs låne bilen dere til hytta.

Jeg klaget ikke da - og min sønn og hans likesinnede klager heller ikke over at de ikke har råd til slike ferier som det nevnes her i tråden. Det er studenter som klager til alle tider at de har så dårlig råd og må jobbe så mye utenom for å overleve.

Hvis du ikke jobber ved siden av studiene har du veldig dårlig råd - det er det som er problemet for studentene.

Jeg er nyetablert nå, og har ikke spesielt god lønn - men jeg er heldig og har venner i utlandet. Derfor kan jeg kjøpe en RyanAir billett til 500kr t/r, reise med kun håndbagasje, bo gratis, og faktisk bruke mindre på mat og drikke der enn hjemme i løpet av en helg. Mange i Norge tjener mye mer enn meg, og kan derfor reise på dyrere reiser når som helst. Alle har en ulik situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan enkelte her har tid til å reise så mye. Man har jo ikke så grusomt mye ferie i løpet av et år. Og er man arbeidsledig så har man vel ikke råd til å reise.

Enkelte jobber turnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Enkelte jobber turnus.

Jo, det tenkte jeg jo ikke på, men det er vel ikke så grusomt mange som jobber turnus slik at de kan dra på ferier...alene kanskje, men man drar jo gjerne sammen med noen og da må jo de også jobbe turnus da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Icido

Jeg er student men jeg jobber ikke (men skal jobbe litt i sommer for å få råd til dubai-turen) men har fortsatt råd til å reise en del. For har jo nok av penger å ta av fra studielånet. Og finner billige reiser :) Mange charter-selskaper har billige billetter inkl hotell ofte, hvis man tør å bo uspesifisert :)

Endret av Icido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...