Gå til innhold

Utenlandsturer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt mye (for meg i alle fall) de siste årene, men kun studieturer og slikt. Har reist to ganger i året de siste to årene - ingenting av det ferie. I år har jeg jobbet og spart og skal faktisk på ferie :nigo: Gleder meg skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-3 turer i året. I forfjor var jeg kun i Namibia 4 uker, men i fjor ble det både Barcelona 1 uke og tilbake til Namibia i 5 uker. I år har det vært langhelgturer til Dublin og London, og blir kanskje noe sydengreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-4 turer i året stort sett. I fjor hadde vi vel bare en tur hvis jeg husker riktig, men det var en litt lengre og dyr tur. Hittil i år har jeg vært på to helgeturer i utlandet, 2 ukers sommerferie er booket og en utenlandstur til høsten er under planlegging. Er vi heldig blir det en førjulstur i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 4 årene har vi hatt to turer til Amsterdam i året, pluss en dag eller to i Danmark her og der. Men siden desember har det blitt mye, i hvert fall for meg. Tre storbyferier i Europa og en i USA. Det blir minst to utenlandsturer til før dette året er omme.

Nei, det er ikke så miljøvennlig, men til gjengjeld kjører vi ikke bil! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir 1-2 ganger med jobben, og 2-4 ganger privat.

I år ligger det an til å bli 5 eller 6 ganger totalt.

En litt lengre ferie på sommeren, og resten er langhelg/helg. Reiser utenfor høysesong og er en racer på å finne billig fly/hotell og prioriterer å bruke penger på å reise fremfor andre ting (shopping, byen). Dessuten har jeg noen venner i utlandet, og kan bo billig hos dem. Er også en dårlig shopper, så bruker faktisk lite penger når jeg først er borte.

Hadde reist mer hvis jeg hadde råd :)

Endret av marsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år og student, og reiser utenlands 2-4 ganger i året. Dette har jeg gjort så og si hele livet, elsker å reise! I fjor var jeg i USA, England og Hellas, i år har jeg vært i Spania og Island. Tar nok en langhelg til en av Europas hovedsteder før jul også.

Heldigvis betaler jeg ikke alle disse reisene selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt fire turer i snitt årlig de siste fem årene mens jeg har studert. Da teller jeg også med flytting til utlandet som én tur. :)

En tur i året blir betalt av den eldre garde, resten kommer fra jobbing.

I år blir det dog seks (kanskje syv), men to av dem er da langtidsopphold. Den eventuelle syvende turen er bare en liten svipptur for å sjekke ut det ene langtidsoppholdstedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som får reist så mye :)

Jeg har ikke vært utenlands siden høsten 09! Hvis jeg ikke regner med 4 timer over grensa i fjor sommer... Bruker ikke å reise utenlands hvert år, dessverre. Men jeg VIL få til en tur til høsten, vil vil vil!

Jeg er student forresten, så økonomien strekker ikke til mange reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Studentene må ihvertfall ikke klage på dårlig råd :kjefte:

Jeg reiser som regel 1 tur til utlandet hvert år ... maks 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene må ihvertfall ikke klage på dårlig råd :kjefte:

Jeg reiser som regel 1 tur til utlandet hvert år ... maks 2.

Studenter har ofte venner som studerer i utlandet. Med flybillett fra Norwegian til 349,- hver vei, gratis overnatting og lite luksus på reisen skal det bare en eller to vakter på deltidsjobben til for å dekke hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Studenter har ofte venner som studerer i utlandet. Med flybillett fra Norwegian til 349,- hver vei, gratis overnatting og lite luksus på reisen skal det bare en eller to vakter på deltidsjobben til for å dekke hele turen.

Det er det sikkert i noen tilfeller, men jeg har familiemedlemmer som studere og reiser mange ganger mer enn oss til utlandet. Og da snakker jeg om både ferier til sydlige breddegrader, storbyferier, konserter i utlandet osv .. Til sammenligning så kan jeg si at mine barn som jobber full tid ikke har hatt råd til å reise på utenlandsturer på to år ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Icido

Det er jo enkelt å reise når man er student for man kan reise utenom sesong når det ofte er billige billetter. Og det er jo bare å prioritere rett om man vil ha råd til å reise som student. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Det er jo enkelt å reise når man er student for man kan reise utenom sesong når det ofte er billige billetter. Og det er jo bare å prioritere rett om man vil ha råd til å reise som student. :)

Jo, det er greit nok. Men da kan man heller ikke klage på dårlig råd. Min eldste sønn har kjøpt seg leilighet for noen år siden og han kan bare drømme om utenlandsturer. Der går det i fisketurer med telt .. Skulle de hatt råd til flottere reiser så måtte vi som foreldre trødd til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal begynne å krangle på at "studentene ikke får klage på dårlig råd"? Hvis et menneske som jobber fulltid ikke har råd til en eneste reise pga. huskjøp, så har man kanskje tatt seg litt vann over hodet? Kanskje burde han ikke ha tatt opp så mye i lån? Kanskje er han dårlig på å prioritere og spare?

Jeg er student, og jeg har snudd på hver KRONE nå i et halvt år for å få råd til drømmeturen min til USA i sommer. Jeg har fått tak i billige billetter, har ikke kjøpt et eneste klesplagg/kinobillet på 6 mnd, og kommer til å ha 21.000 å bruke når jeg kommer fram. DETTE HAR JEG JOBBET HARDT FOR OG VÆRT UTROLIG KJEDELIG FOR Å FÅ TIL, og derfor irriterer det meg når folk tolker folks prioritering av penger til at "man har mer enn nok penger". Etter regninger, husleie og sparing har jeg hatt ca. 700 kr. igjen å leve for hver mnd. Dette har gått til mat. Så ja, jeg har vært grådig og spart pengene mine, men det at jeg nå har tatt meg råd til en fantastisk tur betyr IKKE at jeg har mer enn nok penger.

Jeg støtter den som sa at "man har råd til det man tar seg råd til" - i de fleste tilfeller stemmer dette. Jeg har en samboer med akkurat samme utgifter som meg, men som får inn 12.000 mer i mnd, som syntes at han IKKE hadde råd til denne turen, så han blir ikke med. Det handler om prioriteringer, og hvor ille man ønsker det.

:kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal begynne å krangle på at "studentene ikke får klage på dårlig råd"? Hvis et menneske som jobber fulltid ikke har råd til en eneste reise pga. huskjøp, så har man kanskje tatt seg litt vann over hodet? Kanskje burde han ikke ha tatt opp så mye i lån? Kanskje er han dårlig på å prioritere og spare?

Jeg er student, og jeg har snudd på hver KRONE nå i et halvt år for å få råd til drømmeturen min til USA i sommer. Jeg har fått tak i billige billetter, har ikke kjøpt et eneste klesplagg/kinobillet på 6 mnd, og kommer til å ha 21.000 å bruke når jeg kommer fram. DETTE HAR JEG JOBBET HARDT FOR OG VÆRT UTROLIG KJEDELIG FOR Å FÅ TIL, og derfor irriterer det meg når folk tolker folks prioritering av penger til at "man har mer enn nok penger". Etter regninger, husleie og sparing har jeg hatt ca. 700 kr. igjen å leve for hver mnd. Dette har gått til mat. Så ja, jeg har vært grådig og spart pengene mine, men det at jeg nå har tatt meg råd til en fantastisk tur betyr IKKE at jeg har mer enn nok penger.

Jeg støtter den som sa at "man har råd til det man tar seg råd til" - i de fleste tilfeller stemmer dette. Jeg har en samboer med akkurat samme utgifter som meg, men som får inn 12.000 mer i mnd, som syntes at han IKKE hadde råd til denne turen, så han blir ikke med. Det handler om prioriteringer, og hvor ille man ønsker det.

:kjefte:

You go!

Dummeste jeg vet når folk sitter og bitcher om andres økonomiske valg uten å egentlig vite hva de snakker om. Det ER jo FAKTA at studenter får lite penger, og de HAR DÅRLIG RÅD! Men det handler om prioriteringer. Enkelt og greit!

:kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 2-5 utenlandsturer i året. Det er det snakk om både storbyferier og sol & badeferie utenfor Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, det er greit nok. Men da kan man heller ikke klage på dårlig råd. Min eldste sønn har kjøpt seg leilighet for noen år siden og han kan bare drømme om utenlandsturer. Der går det i fisketurer med telt .. Skulle de hatt råd til flottere reiser så måtte vi som foreldre trødd til ...

Da har han kanskje kjøpt seg litt for dyr leilighet.

Jeg kjøpte meg leilighet i fjor. Sparer 2000kr i mnd på bsu og høyrente. og kjøper meg mat og klær, og klarer alikevel å dekke mellom 3-6 utenlandturer i året. (kombi storby og syden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Da har han kanskje kjøpt seg litt for dyr leilighet.

Jeg kjøpte meg leilighet i fjor. Sparer 2000kr i mnd på bsu og høyrente. og kjøper meg mat og klær, og klarer alikevel å dekke mellom 3-6 utenlandturer i året. (kombi storby og syden)

Vel, da jeg kjøpte min første leilighet som 20-åring så hadde jeg ikke råd til annen ferie enn den som mor og far spanderte på meg. Jeg hadde ikke råd til middag mer enn 2-3 dager i uken ... omtrent hele lønnen min gikk til lån og regninger. Leiligheter i storbyer er dyrt idag og det var om mulig enda dyrere ift inntekt da jeg var i 20-årene.

Det er selvsagt snakk om prioriteringer, MEN når studenter klager på lite penger og dyr leie MENS de har råd til flere utenlandsturer i året - DA faller jeg av lasset. En ting er å prioritere .. men hvis man har råd til å legge vekk penger til flere utenlandsturer så vet man rett og slett ikke hva det vil si å ha lite penger. Har man lite penger så har man ikke penger til å prioritere utenlandsferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Da har han kanskje kjøpt seg litt for dyr leilighet.

Jeg kjøpte meg leilighet i fjor. Sparer 2000kr i mnd på bsu og høyrente. og kjøper meg mat og klær, og klarer alikevel å dekke mellom 3-6 utenlandturer i året. (kombi storby og syden)

Det kommer litt an på hvor du bor. Her i byen kan ikke nyutdannede kjøpe seg leilighet og ha råd til masse utenom. DA må man prioritere leiligheten hvis man ikke har gavmilde foreldre. Man får ikke tak i leilighet for under 2 mill, og selvom man har spart opp litt egenkapital så er de månedlige utgiftene store - veldig store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor du bor. Her i byen kan ikke nyutdannede kjøpe seg leilighet og ha råd til masse utenom. DA må man prioritere leiligheten hvis man ikke har gavmilde foreldre. Man får ikke tak i leilighet for under 2 mill, og selvom man har spart opp litt egenkapital så er de månedlige utgiftene store - veldig store.

Utenom studiene så jobber jeg 100% stilling. leiligheten ligger sentralt i Bergen. Alt handler om prioriteringer og stå på vilje. man trenger ikke leilighet i byen. en kan bo utenfor og få noe billigere leiligheter. som student har man faktisk mulighet til å jobbe så mye som en selv ønsker og klarer. mann kan reise på ugunstige tidspunkter, som igjen gir billigere biletter. og sparing, vel det er bare logisk at det skal bli prioritert.

tiden er annerledes nå enn når du var 20. vi har bedre lønning og ting er blitt billigere.

mange studenter i dag har dårlig råd, ikke alle har muligheten til å jobbe så masse ved sidenav studiene. vi må huske på det, at selv om 100 studenter har god råd. så er det flere 1000 studenter som ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...