Gå til innhold

Skal du bytte etternavn?

zmurfette

Skal du bytte etternavn når du gifter deg?  

1. 1. Skal du bytte etternavn når du gifter deg?

• Ja, tar hans etternavn
      21
    • Ja, vi tar begge et annet etternavn
      3
    • Ja, tar hans etternavn i tillegg til mitt eget
      20
    • Nei, vi beholder de etternavnene vi allerede har
      11
    • Nei, han tar mitt etternavn
      2

Anbefalte innlegg

Her har jeg et lite problem.......

Jeg skal hete

fornavn+fornavn+mitt nåværende etternavn+min kjæres etternavn.

Min datter, som han har tatt til seg, ønsker å hete

fornavn+nåværende etternavn+hans etternavn.

Men min sønn, som har grei kontakt med faren, vil hete

fornavn+farens etternavn+vårt etternavn (som idag) PLUSS vårt nye navn

Det er umulig.....

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, er det egentlig umulig da? Dere kan jo benytte forbokstavene i mellomnavnene til vanlig, så det ikke blir så langt, og (må se etter hvordan det var igjen :wink: ).... Hm (har sett på problemstillingen igjen :wink: ) Har dere svært lange navn? Det blir jo hos sønnen din at problemet oppstår, tre etternavn.. Kan han droppe familiens nye navn (ikke så godt forslag kanskje )? og bare hete deres gamle navn + sin fars navn?Men det er vel ikke ideelt heller... :( Hm, så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke helt bestemt meg, men jeg tror nok jeg kommer til å skifte navn.

Egentlig synes jeg det beste hadde vært om vi kunne satt sammen navnene våre, slik at begge to fikk litt fra begge. Men det er jo bare mulig hvis man har forholdsvis korte etternavn.

Hos oss har begge to doble etternavn med bindestrek.

Jeg heter fornavn etternavnA-etternavnB og han heter fornavn etternavnC-etternavnD.

Vi kan ikke sette dem sammen til et firedobbelt etternavn med tre bindestreker.

Og ingen av oss synes det blir riktig å lage "nye" navn ved å kombinere et av mine navn med et av hans, f.eks A-D. Da blir det liksom ingen sine navn.

Og det blir håpløst å beholde mitt første navn A og så ha C-D etterpå. Da kommer det første navnet aldri til å bli brukt.

Nei, det blir nok navnebytte på meg. Hovedgrunnen til det er at jeg tenker på barna vi forhåpentligvis får. Det blir vanskelig hvis alle skal hete forskjellige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta hans etternavn. Mitt gamle etternavn blir da "degradert" til mellomnavn. Så til sommeren blir jeg en av 28 som har dette etternavnet. Stolt av det, jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi beholder da hvert vårt navn selv om vi gofter oss. Vi har liv, karrierer og venner som kjenner oss som det vi heter, litt fjernt å bytte nå.

Unger har vi også. De har farens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Klarer virkelig ikke å skjønne hva som er problemet med å ha hvert sitt etternavn mht barna (det er jo et argument jeg leser i tråden her: Vi skal ha samme etternavn pgs barn etc)

Noen tror visst man er "mindre familie" fordi man har forkjellige navn... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal bytte til hans mors navn. Begge har foreldre med forskjellige navn, og alle navnene er det ganske få som har, men ingen er utryddingstruet. Ble et kompromi at begge byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beholder da hvert vårt navn selv om vi gofter oss. Vi har liv, karrierer og venner som kjenner oss som det vi heter, litt fjernt å bytte nå.

Unger har vi også. De har farens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Klarer virkelig ikke å skjønne hva som er problemet med å ha hvert sitt etternavn mht barna (det er jo et argument jeg leser i tråden her: Vi skal ha samme etternavn pgs barn etc)

Noen tror visst man er "mindre familie" fordi man har forkjellige navn... :ler:

Nå er det ikke alle som har bare et etternavn eller korte navn...Hvis våre barn skulle tatt etternavnet til oss begge hadde de fått tre navn!! Jeg har to navn på 7 og 4 bokstaver og han et på 15...(snakker om etternavn altså)Da kan du selv tenke deg!! Vi er forskjellige og for meg er det mest praktisk med samme navn og JEG synes det gir mer tilhørighet! Men det er meg og min mening!!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar min tilkomnes navn, i tillegg til at jeg beholder mitt eget som mellomnavn. Synes det er en koselig tradisjon. Da blir vi på en måte en familie.. :P Dessuten synes jeg det er bra med tanke på fremtidige barn, så de får samme etternavn som jeg tar og har har. På den måten blir det ikke "navnerot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det jeg synes virker som "navnerot" er å måtte gi alle som jeg noen gang vil skal kunne finne meg i telefonkatalogen osv beskjed om et nytt etternavn..

nei, jeg har mange tidligere kjente som jeg vil skal kunne "finne meg igjen", jeg har en karriære, et liv og en identitet som er knyttet til det navnet jeg har..

mitt etternavn er på 11 bokstaver og min kjæres er på 9 bokstaver, men dersom vi får barn noen gang skal de ha begge våre etternavn.. (de kan jo bare dropp det ene når de blir eldre om de ønsker)

rekkefølgen tror jeg vi kommer til å trekke.. eller noe.. om han ikke gir seg helt av seg selv da.. (og sier frivillig at hans blir mellomnavet) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skal ta hans etternavn. Mitt gamle etternavn blir da "degradert" til mellomnavn. Så til sommeren blir jeg en av 28 som har dette etternavnet. Stolt av det, jeg! :-)

Ja, ja.

Noe må man jo være stolt av.

Jeg velger å være stolt av prestasjoner og ting jeg har fått til,

ting som er viktige,

og knytter ikke stolthetsfølelse til et navn (selv om mitt også er sjeldent, som du er opptatt av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
det jeg synes virker som "navnerot" er å måtte gi alle som jeg noen gang vil skal kunne finne meg i telefonkatalogen osv beskjed om et nytt etternavn..  

nei, jeg har mange tidligere kjente som jeg vil skal kunne "finne meg igjen", jeg har en karriære, et liv og en identitet som er knyttet til det navnet jeg har..

mitt etternavn er på 11 bokstaver og min kjæres er på 9 bokstaver, men dersom vi får barn noen gang skal de ha begge våre etternavn.. (de kan jo bare dropp det ene når de blir eldre om de ønsker)

rekkefølgen tror jeg vi kommer til å trekke.. eller noe.. om han ikke gir seg helt av seg selv da.. (og sier frivillig at hans blir mellomnavet) ;)

vi to er helt på samme linje her.. :)

det ville ikke falle meg inn å begynne å endre en hel masse bare for å følge en gammel kjønnsdiskriminerende tradisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei gjest nr. to.

Jeg byttet faktisk navn, jeg.

Kjæresten min tok mitt også, så vi tilpasset oss begge to.

Det jeg mente var at det er så mange har inne som sier at de vil bytte bort de "vanlige" navnene sine, og ta et nytt mer sjeldent (eller "finere"?)navn. (Se tidligere i tråden)

Det var det jeg reagerte på her.

Å være stolt av at man bevisst har byttet bort navnet sitt for et nytt og finere? Det er nesten litt trist.

Man blir ikke en finere person av å ha byttet seg til et finere navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ja.

Noe må man jo være stolt av.

Jeg velger å være stolt av prestasjoner og ting jeg har fått til,

ting som er viktige,

og knytter ikke stolthetsfølelse til et navn (selv om mitt også er sjeldent, som du er opptatt av).

Nå skal det sies at det ikke bare er slike ting som gjør meg stolt da. Jeg er stolt av mye, jeg. Det at jeg får min manns navn knytter meg mer til ham (Dette er det jeg føler. De som ikke føler det slik må ikke føle seg fornærmet og støtt og tro at jeg ikke synes de hører sammen med sin kjære...). I tillegg har jeg tradisjoner til dette navnet. Navnet jeg får er nemlig min mors pikenavn (Jepp! Innviklede familieforhold her i gården...) og er av den grunn spesielt for meg.

Jeg vil også påpeke at jeg ikke kvitter meg med mitt gamle navn. Jeg er stolt av det også (Merk! Ordet degradert var satt i hermetegn!).

Ja, jeg er opptatt av å ha et sjeldent navn. Ja, jeg er stolt av det. Ja, jeg knytter litt av min identitet til navnet mitt, men det vil ikke si at jeg er en overfladisk person som ikke er stolt av viktige ting. Jeg er stolt av familien min. Jeg er stolt av min fremtidige mann. Og er ikke familie og kjæreste viktig så har jeg misforstått alt.

Jeg liker ikke å bli hånet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta hans navn. Og beholde etternavnet mitt som mellomnavn. Eneste er at jeg da får litt vel mange navn, siden jeg har et mellomnavn fra før. Men det bruker jeg ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å ha mer enn ett etternavn, og ikke mer enn ett mellomnavn.

Du kan ikke hete Line Hansen Skjeberg Ås.

Du kan hete Line Hansen Skjeberg-Ås.

Get the difference?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *marte*, unplugged

Dette har vi da diskutert før Tex, har vi ikke? Man kan ha så mange mellomnavn man vil. (Men langt blir det jo da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jepp.. føy på så mange mellomnavn du vil..

men gjør omverdenen en tjeneste; ha samme etternavn.. (verden blir så mye enklere da.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...