Gå til innhold

Skal du bytte etternavn?

zmurfette

Skal du bytte etternavn når du gifter deg?  

1. 1. Skal du bytte etternavn når du gifter deg?

• Ja, tar hans etternavn
      21
    • Ja, vi tar begge et annet etternavn
      3
    • Ja, tar hans etternavn i tillegg til mitt eget
      20
    • Nei, vi beholder de etternavnene vi allerede har
      11
    • Nei, han tar mitt etternavn
      2

Anbefalte innlegg

Skal du ta hans etternavn når dere har blitt gift? Og i så fall: Hvorfor/hvorfor ikke?

Har en heftig (og stadig tilbakevendende) diskusjon med min kjære om dette siden han vil jeg skal ta hans navn mens jeg vil beholde mitt. Har sagt at han gjerme må ta mitt om det er viktig for ham at vi heter det samme, men det er han absolutt ikke interessert i. Å ta hans navn i tillegg til mitt er helt uaktuelt; jeg har allerede to etternavn og vi har begge -sen navn. Har aldri vært særig begeistret for doble -sen navn, synes ikke det klinger særlig flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lekebøll

Hvis du ikke vil ha hans navn, så skal du selvsagt ikke ta det.

Jeg hadde gjort det dersom han hadde et spesielt/fint/sjeldent etternavn - men det er jo min mening, og heller ikke problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ta hans etternavn.. Dette fordi jeg liker å følge tradisjonen, og i tillegg fordi han har ett utrolig fint etternavn- syntes jeg da.. :D

Skal ha mitt eget etternavn som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Jeg tar hans etternavn.

Dette fordi det er litt tradisjon pluss at jeg har et av norges mest brukte etternavn selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder mitt navn, han beholder sitt. Vi har begge veldig uvanlige navn som vi har mye identitet knyttet til. I tillegg er begge så vanskelige å stave at vi ikke har lyst til å slå dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beholder mitt spesielle mellomnavn og tar hans spesielle etternavn. Dumper mitt vanlige etternavn. Har i tillegg en formening om at en familie heter det samme (derfor tok jeg også min fars etternavn da jeg var liten for å demonstrere tilhørighet også dit). Men, hadde jeg kommet ut i arbeidslivet og hatt kontakter som kjente meg kun pga navnet mitt ville jeg nok vært litt mer betenkt...Det slipper jeg heldigvis å bekymre meg for.

(Syns det er litt forvirrende når kjente personer plutselig heter noe annet, en del kvinnlige langrennsløpere og håndballspillere for eksempel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder mitt etternavn, men dette blir da mellomnavn, fordi jeg vil også ta hans etternavn. Jeg vil ikke ha bindestrek mellom disse da vi ikke får det samme etternavnet i.o.m. at han skal beholde sitt. Men om mitt er mellomnavn istedenfor etternavn gjør meg ingenting. Det er der iallefall!!! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi skal beholde våre egne etternavn...

Jeg har gammelt familienavn og kjæresten har et "kjedelig" etternavn, men er knyttet til det så da blir det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjære byttet navn et halvår før vi giftet oss. Så tok jeg hans etternavn da vi giftet oss. Han hadde tenkt på å bytte lenge, men fikk sparket bak først da jeg sa "bytt navn, eller jeg tar ikke etternavnet ditt".

Ingen av alternativene passer egentlig. Kanskje ikke så mange menn som finner seg et nytt etternavn (dog med familiehistorie) for at kona skal ta det...

Nå er vi de to eneste i landet som heter dette :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Min kjære byttet navn et halvår før vi giftet oss. Så tok jeg hans etternavn da vi giftet oss. Han hadde tenkt på å bytte lenge, men fikk sparket bak først da jeg sa "bytt navn, eller jeg tar ikke etternavnet ditt".

Ingen av alternativene passer egentlig. Kanskje ikke så mange menn som finner seg et nytt etternavn (dog med familiehistorie) for at kona skal ta det...

Nå er vi de to eneste i landet som heter dette :-D

Skjønte ikke helt dette, jeg.

Du ville ta etternavnet til mannen din, men det var ikke fint nok, så han måtte bytte navn før du ville ta det? :o

Flott for dere at dere er de eneste i landet som heter det da, men for et usympatisk krav!

Du vet, man blir ikke en "finere" person av å ha byttet seg til et "finere" navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikenavnet mitt er et litt sånn kjedelig -sen navn, men mellomnavnet mitt (bestemors pikenavn) er MEGET spesielt så det beholder jeg - pluss - at jeg nå tar min mann-in-spe sitt etternavn. Så nå får jeg ganske rart navn ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hvorfor er det så mange som tilsynelatende skammer seg over de vanlige etternavnene sine?

Du blir ikke en mindre kjedelig eller "finere" person av å bytte bort det du kaller et kjedelig navn!

Er det ikke litt flaut å droppe etternavnet sitt og beholde mellomnavnet fordi det er finere?

Jeg kommer til å ta etternavnet til mannen min (et ganske vanlig navn), og beholde mitt vanlige etternavn, og droppe mitt uvanlige mellomnavn.

Jeg hadde følt meg dum hvis jeg droppet mitt gamle etternavn bare fordi det er vanlig, som om jeg prøvde å gjøre meg "finere" enn før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Jeg synes det er viktig at vi heter det samme, og på denne måten strekker begge seg litt for å få det til. Det synes jeg er rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også en diskusjon hos oss! Jeg har mellomnavn og etternavn, mens han har ett laaangt etternavn! Så hvis jeg skal ta hans navn kan jeg ikke beholde mine egne for det vil bli altfor langt! Men han skal overta gården etter bestefaren sin så jeg synes det passer å ta etternavnet hans som en gest til han og det har vært gårdsnavnet der i mange år!! Da beholder jeg mellomnavnet mitt og tar det etternavnet! Men min kjære skjønner ikke hvorfor vi skal bytte navn, er INGEN som gjør det :o (ikke helt oppdatert kanskje) og han lurer på hva faren hans vil si (han har 2 sønner til, så jeg mener at det ikke har noen betydning!)

Dette ble langt, men vi ender vel opp med å ha de navnene vi har nå!! Jeg vil helst ha felles navn, med tanke på barn osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sette sammen begges etternavn til et, på denne måten får vi beholde vårt opprinnelige navn, men i tillegg ta den andres navn.

Nytt, men likevel gammelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...