Gå til innhold

Hvor tid fikk du billappen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Harriet

Javel? At unggutter på byga synes det er flaut å ikke være en av rånerne med en fjortis på passasjersiden kan jeg forstå. At voksne mennesker skal synes det er flaut å ikke ha lappen er for meg uforståelig.

Jeg bor faktisk i en av landets største byer og det er helt vanlig at de unge tar lappen. Og jeg tror nok at gutter mer enn jenter kan synes det er flaut å ikke ha lov til å kjøre bil.

For meg og mine venner var det viktigste med 18-årsdagen å kjøre opp ... det åpnet seg en helt ny verden når jeg kunne sette meg i bilen og kjøre dit jeg skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor faktisk i en av landets største byer og det er helt vanlig at de unge tar lappen. Og jeg tror nok at gutter mer enn jenter kan synes det er flaut å ikke ha lov til å kjøre bil.

For meg og mine venner var det viktigste med 18-årsdagen å kjøre opp ... det åpnet seg en helt ny verden når jeg kunne sette meg i bilen og kjøre dit jeg skulle.

Her jeg bor er det også veldig vanlig at man kjører opp mellom 18-20, og jeg kan telle de jeg kjenner uten lappen på en hånd og fremdeles ha fingre til overs. Men at det er mest vanlig å ha sertifikatet er ikke ensbetydende med at det er flaut å ikke ha det. Uvanlig ja, flaut nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Javel? At unggutter på byga synes det er flaut å ikke være en av rånerne med en fjortis på passasjersiden kan jeg forstå. At voksne mennesker skal synes det er flaut å ikke ha lappen er for meg uforståelig.

Og argumentet med at det forventes i enkelte jobber er nokså tynt. Det finnes utallige jobber jeg ikke er aktuell for av ulike grunner som f.eks fysikk eller spesielle utdannelser/erfaring. Jeg er jo ikke flau av den grunn? Da søker jeg heller jobber som passer meg, min erfaring, min utdanning og mine kvalifikasjoner.

Jeg har en jobb som passer min utdanning og min erfaring og det er langt ifra å være sjåfør. MEN vi har kontorer andre steder i byen og områdene rundt - hvis vi skal på møte der så er det rimeligere for jobben om jeg tar firmabilen og kjører enn om jeg skulle ta taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Her jeg bor er det også veldig vanlig at man kjører opp mellom 18-20, og jeg kan telle de jeg kjenner uten lappen på en hånd og fremdeles ha fingre til overs. Men at det er mest vanlig å ha sertifikatet er ikke ensbetydende med at det er flaut å ikke ha det. Uvanlig ja, flaut nei.

Hvordan kan du si det når du har lappen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si det når du har lappen selv?

Hvordan jeg kan si det? Jeg skjønner helt ærlig ikke hva du snakker om. Kan du forklare meg nøyaktig hva du mener er flaut med å ikke ha lappen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til ordboksdefinisjonen på flau, slik at vi er sikre på at vi ikke diskuterer semantikk her.

flau a1 (fra lty)

1 doven, smakløs f- smak, vin / f- vind vind med hastighet 0,3—1,3 m/s

2 banal, tom en f- vits

3 skamfull, brydd bli f- / du gjør meg f- / det var f-t pinlig

Ordbok.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

Hvordan jeg kan si det? Jeg skjønner helt ærlig ikke hva du snakker om. Kan du forklare meg nøyaktig hva du mener er flaut med å ikke ha lappen?

Er det så vanskelig å forstå det? Har du aldri hørt om at ungdommer synes mye er flaut?

En av mine nevøer tok lappen da han var 23. Alle kameratene hadde lappen og brukte mye av fritiden sin på bil og kjøring. Jeg så på ham at han vred seg i stolen når det ble snakk om bilkjøring i familielskaper. Min svigerfar "ertet" ham med at han ikke kunne kjøre kjæresten på kino. Det var unødvendig å erte - men det var nå engang slik svigerfar var. For ham av den gamle skolen var det bare pyser som ikke tok lappen på 18-årsdagen.

Vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var ung så var det gutter med biler som var det som gjaldt ..

Så ja, jeg kan faktisk tenke meg at noen kan føle det flaut å ikke ha lappen når "alle" har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet kan jeg forstå at ungdommer synes det er flaut. I tenårene var det MYE jeg syntes var flaut, som jeg i voksen alder ikke bryr meg om i det hele tatt. Så hvis det er ungdommer du snakker om så er jeg med, men at den gjengse voksne uten lappen synes det er flaut, nei den klarer jeg ikke se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg kunne nok ikke vært sammen med en mann uten lappen - det virker helt utenkelig for meg. Prøvde å tenke etter og vet faktisk ikke om noen menn som ikke har lappen. Har en venninne som ikke har lappen ellers har alle voksne kvinner jeg kjenner førerkort for bil.

Det å kunne kjøre bil er endel av livet. Jeg elsker å reise på bilturer nedover Europa. Vi leier ofte bil dersom vi reiser et sted med fly - på den måten kommer vi oss rundt og får sett mye mer.

Lappen og bil er et must for meg og det er det heldigvis for mannen min og.

Begge sønnene mine kjører bil - også deres jente-kjærester. Så det å ha førerkort for bil er veldig vanlig og jeg vil nesten si at det er en nødvendighet.

Begge foreldrene mine har førerkort, alle tanter og onkler, mine søsken og deres ektefeller, min mormor og morfar kjørte begge bil, osv, osv ... Bare for å si hvor vanlig det faktisk er ...

Men da bor du sikkert på bygda også?

Jeg kunne ikke tenkt meg noe kjipere enn å dra på bilferie selv..

Jeg kjenner menn som ikke har lappen, og det er ikke noe galt med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok lappen et halvt år etter 18årsdagen min. Bodde langt utpå bygda, med 4-5 bussavganger i døgnet så det var ikke noe å satse på ;)

Ville ikke vært foruten lappen nå for alt i verden.

Syns ikke det er flaut å ikke ha lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å forstå det? Har du aldri hørt om at ungdommer synes mye er flaut?

En av mine nevøer tok lappen da han var 23. Alle kameratene hadde lappen og brukte mye av fritiden sin på bil og kjøring. Jeg så på ham at han vred seg i stolen når det ble snakk om bilkjøring i familielskaper. Min svigerfar "ertet" ham med at han ikke kunne kjøre kjæresten på kino. Det var unødvendig å erte - men det var nå engang slik svigerfar var. For ham av den gamle skolen var det bare pyser som ikke tok lappen på 18-årsdagen.

Vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var ung så var det gutter med biler som var det som gjaldt ..

Så ja, jeg kan faktisk tenke meg at noen kan føle det flaut å ikke ha lappen når "alle" har den.

Jeg tror jeg kan svare, for jeg har ikke lappen selv. Og jeg er født og oppvokst i en storby, hvor det faktisk ikke er vanlig at alle har lappen. Min samboer har ikke lappen, oppvokst på landet, men synes ikke det er flaut av den grunn. Men det handler mye om de vennene man har rundt seg, og miljøet man er i. En del av de jeg kjenner har lappen, men mange har ikke det, både jenter og gutter, og flaut? Ikke nevneverdig. Hvorfor skulle vi synes det? Vi har klart oss så lenge selv, så mange av oss føler vel heller en sterk stolthet fordi vi ikke må ty til bil, og vi bruker kollektivt. Og jeg vet hvordan det er å bo på landet uten lappen, siden jeg bodde mine siste år hjemme på landet, hvor mine foreldre til slutt flyttet etter å ha bodd i Oslo i mange år. Ja, det er kanskje ikke alltid like praktisk, men det er en vanesak, man tilpasser seg. Og til dags dato har aldri det å mangle billappen ført til ulemper ift jobbing, men så går heller ikke jeg, eller andre, etter jobber som krever billappen. Ærlig talt er det fåtall jobber som faktisk krever det. Og da tenker jeg som så at hvis man ønsker en jobb som krever det, så får man ta lappen om det er så viktig.

Du må huske på Harriet at mange av oss som ikke har lappen har faktisk valgt det selv. Ergo har vi heller ikke noe å føle oss flaue over. Derimot blir jeg flau over mennesker som setter oss i bås som om det skulle vært noe vi burde følt oss flaue for. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 år og har ikke lappen ennå. Det er ikke flaut, bare jævla tungvindt :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

18 år og én måned og rasende på kjøreskolen som ikke planla bedre så jeg kunne kjøre opp tettere til bursdagen min. :P

Kjørt skadefritt i 10 år! *hurra*

Vel, med ett lite unntak. Men det var ikke min feil.

- Det er ikke pinlig å ikke ha lappen. Jeg tror det å være mer pinlig å ha lappen men ikke tørre å kjøre. En venninne av meg har hatt lappen siden hun var 19 fordi "disponerer bil" så bra ut på CVen, men har ikke kjørt siden. Hun er nå 26 og har ikke kjørt siden oppkjøringen. Tryyygt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg var 23 da jeg tok lappen.

Jeg syntes ikke det var flaut å ikke ha lappen, det var bare litt tungvindt. Måtte haike med familie for å komme på besøk til søsken og foreldre, ettersom de alle bor steder uten kollektivtilbud.

Mannen min har ikke førerkort. Hadde han hatt det hadde det nok gått et par år til før jeg hadde tatt lappen, ettersom vi da ikke hadde trengt at jeg kunne kjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg tror jeg kan svare, for jeg har ikke lappen selv. Og jeg er født og oppvokst i en storby, hvor det faktisk ikke er vanlig at alle har lappen. Min samboer har ikke lappen, oppvokst på landet, men synes ikke det er flaut av den grunn. Men det handler mye om de vennene man har rundt seg, og miljøet man er i. En del av de jeg kjenner har lappen, men mange har ikke det, både jenter og gutter, og flaut? Ikke nevneverdig. Hvorfor skulle vi synes det? Vi har klart oss så lenge selv, så mange av oss føler vel heller en sterk stolthet fordi vi ikke må ty til bil, og vi bruker kollektivt. Og jeg vet hvordan det er å bo på landet uten lappen, siden jeg bodde mine siste år hjemme på landet, hvor mine foreldre til slutt flyttet etter å ha bodd i Oslo i mange år. Ja, det er kanskje ikke alltid like praktisk, men det er en vanesak, man tilpasser seg. Og til dags dato har aldri det å mangle billappen ført til ulemper ift jobbing, men så går heller ikke jeg, eller andre, etter jobber som krever billappen. Ærlig talt er det fåtall jobber som faktisk krever det. Og da tenker jeg som så at hvis man ønsker en jobb som krever det, så får man ta lappen om det er så viktig.

Du må huske på Harriet at mange av oss som ikke har lappen har faktisk valgt det selv. Ergo har vi heller ikke noe å føle oss flaue over. Derimot blir jeg flau over mennesker som setter oss i bås som om det skulle vært noe vi burde følt oss flaue for. ;)

Vel, jeg mener ikke at man skal føle seg flau over ikke å ha lappen - men jeg vet at det er noen som er flau over å ikke ha tatt lappen. Jeg bor ikke på landet, jeg bor i en av landets største byer - men her regnes det nesten som en selvfølge at man tar lappen. Og jeg er vokst opp med at jo lenger man venter, jo mer pysete blir man og jo verre blir det å ta lapppen. Derfor var jeg fast bestemt på å få lappen så fort jeg kunne - og kjørte opp på 18-årsdagen min. Og som jeg har gjentatt til det kjedsommelige så kjenner jeg kun 1 person som ikke har lappen. Det er faktisk steder i dette land hvor ikke kollektivtilbudet er særlig å skryte av og hvor de fleste velger å ta lappen så snart de kan. Man blir faktisk sett litt rart på hvis man velger å ikke ta lappen, og da sier det seg selv at noen kan føle seg flau over å ikke ha tatt den.

Og jeg synes ikke man skal behøve å føle seg stolt over å ikke ha lappen som du sier - og henviser til at du kjører kollektivt. Jeg bruker heller ikke bil i dagliglivet. Sykler bla til jobb hver dag, sykler til butikken og sykler de fleste steder. MEN når jeg skal noe hvor det trengs bil så er jeg veldig glad at jeg kan kjøre selv og slippe spør andre. Og som jeg har sagt før så elsker vi å kjøre på ferie, for å se mest mulig av de steder vi kommer til.

Men som sagt opptil flere ganger - jeg mener ikke at folk uten lappen skal være flaue. MEN jeg vet at det er noen unge mennesker som er flaue over å ikke ha lappen når det faktisk er sånn at de aller, aller fleste gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener ikke at man skal føle seg flau over ikke å ha lappen - men jeg vet at det er noen som er flau over å ikke ha tatt lappen. Jeg bor ikke på landet, jeg bor i en av landets største byer - men her regnes det nesten som en selvfølge at man tar lappen. Og jeg er vokst opp med at jo lenger man venter, jo mer pysete blir man og jo verre blir det å ta lapppen. Derfor var jeg fast bestemt på å få lappen så fort jeg kunne - og kjørte opp på 18-årsdagen min. Og som jeg har gjentatt til det kjedsommelige så kjenner jeg kun 1 person som ikke har lappen. Det er faktisk steder i dette land hvor ikke kollektivtilbudet er særlig å skryte av og hvor de fleste velger å ta lappen så snart de kan. Man blir faktisk sett litt rart på hvis man velger å ikke ta lappen, og da sier det seg selv at noen kan føle seg flau over å ikke ha tatt den.

Og jeg synes ikke man skal behøve å føle seg stolt over å ikke ha lappen som du sier - og henviser til at du kjører kollektivt. Jeg bruker heller ikke bil i dagliglivet. Sykler bla til jobb hver dag, sykler til butikken og sykler de fleste steder. MEN når jeg skal noe hvor det trengs bil så er jeg veldig glad at jeg kan kjøre selv og slippe spør andre. Og som jeg har sagt før så elsker vi å kjøre på ferie, for å se mest mulig av de steder vi kommer til.

Men som sagt opptil flere ganger - jeg mener ikke at folk uten lappen skal være flaue. MEN jeg vet at det er noen unge mennesker som er flaue over å ikke ha lappen når det faktisk er sånn at de aller, aller fleste gjør det.

Nå har jeg faktisk bodd et sted hvor det omtrent ikke var et kollektivtilbud, så jeg vet faktisk hvordan det er. Og jeg vet hvordan det er å bo i en storby hvor det er et godt kollektivtilbud. Mitt poeng er vel det at man venner seg til det om man må. Men du kan ikke si at man blir sett rart på, når du som selv har lappen ikke vet hvordan det ikke er å ha det. Og hva så om man eventuelt blir sett rart på? Hvorfor skal man egentlig bry seg om det? Det sier vel mer om de som gjør det enn oss, streng tatt.

Uansett, for min del har det ingenting med å være pysete å gjøre. Det har rett og slett med at for meg finnes det viktigere ting å bruke tid på, og sånn føler flere av de jeg kjenner det.

Og hvorfor ikke være stolt? De som har lappen antar jeg sikkert er litt stolte for at de har dem, og det unner jeg den, og jeg må få lov til å være stolt av mine valg. Jeg er stolt av at jeg ikke har gjort meg avhengig av bil. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som kjører bil, jeg sier heller ikke at du er avhengig av bil, jeg er selv oppvokst i en bilglad familie, hvor min far har jobbet med bil i mange år og hvor jeg setter veldig pris på det å få sitte på. Faktisk elsker jeg bilturer. Det betyr derimot ikke at jeg ikke kan føle meg stolt over at jeg har tatt mine egne valg og ikke faller for presset utenfra. Skal jeg ha lappen er det for min egen del, ikke fordi andre mener jeg bør ha den, eller fordi de mener jeg er rar. Heldigvis har jeg enda til gode å få den følelsen av at andre synes jeg er rar som ikke har lappen, det skal sies.

Selvsagt er det sikkert noen som føler seg flaue, vi har vel alle våre ting, men de aller fleste jeg kjenner ihvertfall, som ikke har lappen, gjør ikke det. Vi har rett og slett ingen grunn til å føle oss flaue.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Harriet

Men Yvonne - vi er vokst opp på forskjellige steder i landet. Her er det faktisk sånn at man reagerer litt når folk ikke har lappen. Tenker at det er en merkelig avgjørelse og lurer litt på hvorfor. Venninnen min som ikke har lappen kommer fra et annet land - og er vokst opp med en annen kultur hvor bilkjøring ikke er dagligdags.

Jeg kan nok tenke at personer som kommer fra Oslo ikke føler behov for lappen, men det er vel et av de få stedene i landet hvor kollektivtilbudet er veldig bra. Derfor er det kanskje vanskelig for Oslo-folk å forstå at endel andre steder i landet (og ikke bare på bygda) så tar de aller, aller fleste unge lappen. Og det er på disse stedene jeg vet at noen unge som er senere ute med å ta lappen kan føle seg utenfor og flaue fordi de ikke kan delta på lik linje som sine venner i dagliglivet. Jeg har to sønner selv og vet jo hvordan de kan diskutere bil, kjøring, bilstereo, bilutstyr, osv i det uendelige .. og når man ikke kan delta på lik linje så vil man nok føle seg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen tre-fire måneder før jeg fylte 20. Hadde egentlig planlagt å ta lappen på 18-årsdagen min, men jeg reiste til USA på utveksling og der hadde jeg ikke lov til å kjøre, så det ble utsatt til jeg kom hjem igjen. Jeg var egentlig ivrig på høsten før 19-årsdagen min, men kom ikke skikkelig i gang før etter jul og pga russetid og eksamen ble det en pause på vårparten, så jeg kjørte opp på sommeren.

Edit: Jeg er ikke "stolt" over å ha lappen. Jeg glad jeg har lappen og bil og den friheten det gir siden det er ganske dårlig kollektivtilbud her jeg bor. Jeg kunne sikkert klart meg uten bil om jeg var nødt, bare å sørge for å holde seg hjemme etter kl. 19:30 på hverdager, ikke ha behov for å dra til byen på lørdager om man ikke har lyst til å være der minst 5,5 timer og på søndager er det bare å holde seg hjemme...

Endret av Christiane_W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Yvonne - vi er vokst opp på forskjellige steder i landet. Her er det faktisk sånn at man reagerer litt når folk ikke har lappen. Tenker at det er en merkelig avgjørelse og lurer litt på hvorfor. Venninnen min som ikke har lappen kommer fra et annet land - og er vokst opp med en annen kultur hvor bilkjøring ikke er dagligdags.

Jeg kan nok tenke at personer som kommer fra Oslo ikke føler behov for lappen, men det er vel et av de få stedene i landet hvor kollektivtilbudet er veldig bra. Derfor er det kanskje vanskelig for Oslo-folk å forstå at endel andre steder i landet (og ikke bare på bygda) så tar de aller, aller fleste unge lappen. Og det er på disse stedene jeg vet at noen unge som er senere ute med å ta lappen kan føle seg utenfor og flaue fordi de ikke kan delta på lik linje som sine venner i dagliglivet. Jeg har to sønner selv og vet jo hvordan de kan diskutere bil, kjøring, bilstereo, bilutstyr, osv i det uendelige .. og når man ikke kan delta på lik linje så vil man nok føle seg utenfor.

Men nå bor jeg faktisk i en annen del av landet for øyeblikket, og her er kollektivtilbudet vesentlig dårligere selv om det regnes som en større by. OG enda har jeg tilgode å få denne følelsen du snakker om. Du må gjerne mene at vi blir rart på, men heldigvis har verken min samboer eller jeg fått den følelsen. Så det innusiere at jeg ikke skjønner at det kan være dårligere også i de større byene blir for meg ganske absurd, du har ikke noe grunnlag for å dømme meg. ;)

Uansett, jeg tenker at mange av oss som ikke har lappen velger også dette selv. Ikke alle, men mange. Og da har vi kanskje heller ikke noe behov for å diskutere bil, så derfor føler vi oss heller ikke utenfor. For du tror ikke jeg har venner med lappen? Selvsagt har jeg det. En god del faktisk, men jeg har enda til gode å diskutere bil med dem, ikke har det blitt pratet så mye om, uansett hvor i landet jeg har bodd. Samboeren min som kommer fra en skikkelig rånerkultur, der "alle" får lappen, til og med ikke der har vi opplevd noe slikt du beskriver her.

Det er veldig hyggelig at du prøver å beskrive "oss som ikke har lappen", men siden du har lappen har du faktisk ingen anelse selv om hvordan det er å ikke ha lappen. Sånn strengt tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Men nå bor jeg faktisk i en annen del av landet for øyeblikket, og her er kollektivtilbudet vesentlig dårligere selv om det regnes som en større by. OG enda har jeg tilgode å få denne følelsen du snakker om. Du må gjerne mene at vi blir rart på, men heldigvis har verken min samboer eller jeg fått den følelsen. Så det innusiere at jeg ikke skjønner at det kan være dårligere også i de større byene blir for meg ganske absurd, du har ikke noe grunnlag for å dømme meg. ;)

Uansett, jeg tenker at mange av oss som ikke har lappen velger også dette selv. Ikke alle, men mange. Og da har vi kanskje heller ikke noe behov for å diskutere bil, så derfor føler vi oss heller ikke utenfor. For du tror ikke jeg har venner med lappen? Selvsagt har jeg det. En god del faktisk, men jeg har enda til gode å diskutere bil med dem, ikke har det blitt pratet så mye om, uansett hvor i landet jeg har bodd. Samboeren min som kommer fra en skikkelig rånerkultur, der "alle" får lappen, til og med ikke der har vi opplevd noe slikt du beskriver her.

Det er veldig hyggelig at du prøver å beskrive "oss som ikke har lappen", men siden du har lappen har du faktisk ingen anelse selv om hvordan det er å ikke ha lappen. Sånn strengt tatt.

Du er da fryktelig hårsår, Yvonne. Jeg har ikke et sted sagt at jeg ser ned på de som ikke har lappen. Og at du tilhører et miljø hvor bil er mindre viktig er veldig tydelig.

Spørsmålet til TS var om noen synes det er flaut og ikke ha lappen. Og JA - jeg vet det er unge i min familie som syntes det var flaut å ikke ha lappen. Nettopp fordi vedkommende tilhører en familie hvor alle kjører bil bortsett fra gamle oldemor og fordi samtlige kompiser tok lappen og begynte å kjøre bil så snart de fylte 18.

Jeg sier ikke at du, Yvonne synes det er dumt å ikke kjøre bil, men jeg sier at det er noen som synes det er flaut å ikke være "en av gjengen" .. og jeg selv er ikke STOLT over å ha lappen - jeg er sjeleglad for at jeg har lappen og den friheten det gir meg. Les hva jeg skriver før du begynner å diktere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...