Gå til innhold

Hvor tid fikk du billappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var 25 år og 2 mnd - én dag da jeg tok førerkort. ;)

Jeg ble ikke sponset av foreldre eller hadde noen å øvelseskjøre med da jeg bodde hjemme. Da jeg var 18-19 flyttet jeg til Oslo for å studere. I Oslo har ikke en student veldig behov for eller råd til førerkort.

Da jeg ble ferdig med studiene flyttet jeg til en mindre by og behovet meldte seg plutselig. Det skal sies at jeg ble "pushet" fælt av samboeren min også. Veldig befriende da jeg endelig hadde førerkortet i hånda.

Søsteren min tok førerkort da hun var student, noe hun fortsatt er. Hun kjører ALDRI bil og er en ekstreemt dårlig sjåfør. Hun sier selv at hun må ta et par kjøretimer den dagen hun flytter fra Oslo eller får behov for å kjøre.

Sånn sett er jeg heldig. Fra dag én har jeg kjørt til og fra jobb som er langt hjemmefra. Det har gjort meg til den nokså flinke sjåføren jeg er i dag, et par år etter at jeg tok førerkortet. :)

(Det skal sies at jeg følte litt på det at jeg var så treg, men jeg ser i ettertid at det ikke var noe vits å ta det tidligere, utenom at det kanskje hadde blitt billigere - og at jeg hadde fått med meg klasse T og S i tillegg. Det gjør man nemlig ikke lenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Harriet

Jeg var 33. Giddet ikke før. Ikke hadde jeg behov (bodde i storbyer), ikke hadde jeg råd, ikke var jeg interessert. Husker jeg bare flira av alle som på død og liv skulle kjøre opp på 18-årsdagen sin. Syntes de bare var komiske. Gode sjåfører var de heller ikke.

Det burde ikke være flaut å ikke ha lappen, uansett alder.

Det er ingen som er gode sjåfører med en gang de får lappen - det er DA den virkelige opplæringen starter. Det er kun masse øvelse som gjør en til en god sjåfør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som er gode sjåfører med en gang de får lappen - det er DA den virkelige opplæringen starter. Det er kun masse øvelse som gjør en til en god sjåfør.

Det er forsåvidt sant. Ferske sjåfører er uansett ikke dyktige sjåfører, uansett alder. Men jeg vil likevel anta at dersom man kunne ta førerkort først ved fylte 25, ville færre ferske sjåfører være innblandet i ulykker. Man har litt mer realistiske forventninger til egne prestasjoner (og andres) når man blir litt eldre. 18-åringer er (som oftest) temmelig umodne, så også i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på å få den nå til sommeren til ca. 19 årsdagen min.

Kjenner og vet om noen voksne som ikke har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April 1990

Ett par måneder etter 18-års dagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er snart 31, har ikke lappen og heller ingen planer om å ta den. Ser ingen grunn til å være flau over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smørbukk

Jeg er 22 og har ikke lappen.. Grunnen for min del, er at jeg var så dum at jeg ikke fullførte da jeg hadde begynt fordi jeg flyttet til en annen by og begynte å studere.. Men jeg har planer om å ta den nå til sommeren :) Mye av grunnen til at jeg skal ta den nå, er i forhold til utdanningen min og større mulighet for jobbtilbud på eksempelvis institusjoner..

Jeg tenker at det ikke er flaut å ikke ha lappen. Det er mange grunner til at folk ikke tar lappen, og mange kan heller ikke ta lappen på grunn av sykdom (eks epilepsi). Mange ser heller ikke nødvendigheten i det, og det synes jeg er forståelig.

Selv tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe meg bil med det første når jeg får somla meg til å ta lappen, litt avhengig av beliggenhet på arbeidsplass og avstanden hjemmefra. Man må ikke ha bil om man har lappen, men da har man i alle fall muligheten til å kunne kjøre hvis det skulle bli en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, og har hatt sertifikat for moped siden jeg var 16( som jeg aldri benytter meg av lenger), men har ikke for bil enda.

Jeg kommer ikke til å ta lappen før jeg får behov for det.

Er det ikke litt fint at det ikke finnes flere sjåfører i verden enn nødvendig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 32 da jeg kjørte opp,før det hadde jeg egentlig ikke hatt behov,men da mannen fikk seg jobb som langtransport-sjåfør var jeg nødt til å kjøre opp siden vi flyttet fra byen til landsbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på 18-årsdagen min siden der jeg bor er det veldig lite bussmuligheter så man er nesten avhengig av å ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 og har ennå ikke lappen. Er oppvokst sentrumsnært i en stor by og studerer nå i Oslo, så føler ikke jeg har behov for det. Men jeg kommer til å ta den når jeg må :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen når jeg var 18. Hadde det ikke vært for at jeg måtte ha lappen for å fullføre utdannelsen min, så hadde jeg antageligvis rukket å bli 19 før jeg hadde tatt den. Men jeg anger ikke på at jeg tok den som 18åring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok lappen som 19-åring. Brydde meg absolutt ikke om lappen frem til det tidspunktet, for jeg bodde midt i byen med liten gangavstand til både skole, sentrum og "alt" jeg trengte. Men siden jeg var så heldig at bestemor og mamma ville betale sertifikatet for meg, i tillegg til at kjæresten min kommer fra en "motorgal" familie, så begynte jeg å ta kjøretimer. Er idag KJEMPEGLAD for at jeg tok lappen, man blir så mye mer selvstendig og får mye mer frihet :) Nå bor jeg ikke midt i byen lengre heller og har relativt lang vei til jobb, så det hadde vært tungvint uten lappen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn generalisering her, men er det "flauere" enn for gutter enn for jenter å ikke ha lappen?

Tar tak i denne jeg, siden ingen andre gadd. Husker en tråd for en tid tilbake om nettop dette, og flertallet mente de aldri kunne se for seg å gå inn i et forhold med en mann uten lappen. Du hadde aldri hørt en mann si det motsatte. Feministene snakker mao. fortsatt med to tunger ettersom det passer dem.

Der har du svaret ditt. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...