Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier aldri "skaff deg et liv" til folk. Men jeg tenker det ja.

Det har vel å gjøre med at jeg ikke vet om et eneste spill som jeg synes passer for voksne mennesker. Jeg synes det er rett og slett merkelig at voksne klarer å bli så veldig engasjerte i spilling.

En annen ting er at mange som spiller (alle jeg har hørt om, enten via media eller via kjente) er sånne som sitter oppslukt time etter time, dag etter dag, og forsømmer sine voksenplikter. Samboere som blir sittende alene med ansvar for hus og barn, som aldri får spilleren med på ting utenfor huset.

Jeg forstår jo at jeg bare har vært borti ekstremtilfellene, men det er nå engang det jeg kjenner til og det er det som farger mitt syn på spillere.

Og for ordens skyld: Jeg er like lite imponert over dem som bruker så mye tid foran tv'n eller andre "hobbyer" som tar vekk oppmerksomheten fra resten av livet. Ensidig fokus er ikke bra uansett hva det fokuseres på. Jeg vet f.eks. om en som kun tenker på fisking. Han "må" ut og fiske omtrent daglig, han lager egne fluer og pusser og steller med fiskeutstyret. Når han er forhindret fra å drive med fiskingen sitter han på nett og leser om andre som fisker. Han er trollbundet av fisking og glemmer alt og alle andre. Sånn altoppslukende interesse har jeg kun sett hos denne fiskefanatikeren og hos spillere. Og det er DEN greia som gjør at jeg tenker at folk må skaffe seg et liv.

Selv om noen av dere klarer å balansere spilling og andre aktiviteter, så tror jeg at spillere er overrepresentert blant de som lar seg oppsluke og bli avhengig av hobbyen sin.

Videoannonse
Annonse
Gjest Glad i reiser
Skrevet

Det har vel å gjøre med at jeg ikke vet om et eneste spill som jeg synes passer for voksne mennesker. Jeg synes det er rett og slett merkelig at voksne klarer å bli så veldig engasjerte i spilling.

En annen ting er at mange som spiller (alle jeg har hørt om, enten via media eller via kjente) er sånne som sitter oppslukt time etter time, dag etter dag, og forsømmer sine voksenplikter. Samboere som blir sittende alene med ansvar for hus og barn, som aldri får spilleren med på ting utenfor huset.

Jeg forstår jo at jeg bare har vært borti ekstremtilfellene, men det er nå engang det jeg kjenner til og det er det som farger mitt syn på spillere.

Og for ordens skyld: Jeg er like lite imponert over dem som bruker så mye tid foran tv'n eller andre "hobbyer" som tar vekk oppmerksomheten fra resten av livet. Ensidig fokus er ikke bra uansett hva det fokuseres på. Jeg vet f.eks. om en som kun tenker på fisking. Han "må" ut og fiske omtrent daglig, han lager egne fluer og pusser og steller med fiskeutstyret. Når han er forhindret fra å drive med fiskingen sitter han på nett og leser om andre som fisker. Han er trollbundet av fisking og glemmer alt og alle andre. Sånn altoppslukende interesse har jeg kun sett hos denne fiskefanatikeren og hos spillere. Og det er DEN greia som gjør at jeg tenker at folk må skaffe seg et liv.

Selv om noen av dere klarer å balansere spilling og andre aktiviteter, så tror jeg at spillere er overrepresentert blant de som lar seg oppsluke og bli avhengig av hobbyen sin.

Men hvorfor mener du at du og andre som enige med deg skal bestemme hva andre skal gjøre i livet sitt for å "ha et liv"?

Hva mener du er fasiten på å ha et liv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor mener du at du og andre som enige med deg skal bestemme hva andre skal gjøre i livet sitt for å "ha et liv"?

Hva mener du er fasiten på å ha et liv?

Livet handler om variasjon. Å vie hele livet sitt til EN ting er for meg et fattig liv. Selvsagt har man et liv i den forstand at man puster og lever, men man har i mine øyne ikke et rikt liv. Hva du vil fylle livet ditt med er jo selvsagt ditt valg, men jeg tror ikke det er sunt for noen å en eneste altoppslukende interesse som hindrer dem fra å ha relasjoner til venner/familie/kollegaer eller hva som helst.

Det er ikke sånn at jeg synes alle skal leve samme liv som meg. Jeg har mine interesser, du har dine. Men jeg tenker at du går glipp av utrolig masse dersom du har på skylapper og nekter å se at verden har mer å by på enn en eneste ting.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Livet handler om variasjon. Å vie hele livet sitt til EN ting er for meg et fattig liv. Selvsagt har man et liv i den forstand at man puster og lever, men man har i mine øyne ikke et rikt liv. Hva du vil fylle livet ditt med er jo selvsagt ditt valg, men jeg tror ikke det er sunt for noen å en eneste altoppslukende interesse som hindrer dem fra å ha relasjoner til venner/familie/kollegaer eller hva som helst.

Det er ikke sånn at jeg synes alle skal leve samme liv som meg. Jeg har mine interesser, du har dine. Men jeg tenker at du går glipp av utrolig masse dersom du har på skylapper og nekter å se at verden har mer å by på enn en eneste ting.

Men det er i ekstremt få situasjoner det er så ille at folk isolerer seg pga en interesse. Min samboer bruker mye tid på data, men han jobber fult, trener, vi besøker folk og har besøk, vi har måneskinnsturer sammen og vi drar på ferier sammen. Likevel er det mange som kommenterer (bak vår rygg) at han bør skaffe seg et liv. Noe jeg anser at han har..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller si at det er andre som må kommentere på andres liv, som bør skaffe seg et liv. Har man ikke bedre ting å bruke tiden på enn å kritisere andre for de valgene de tar i sitt liv? :filer:

Tror du det? De har sikkert et mer aktivt liv enn de som kun sitter foran en pc-skjerm!

AnonymBruker
Skrevet

Tror du det? De har sikkert et mer aktivt liv enn de som kun sitter foran en pc-skjerm!

Igjen, enten eller.. Herre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som spiller, hvilke spill spiller dere? Jeg har litt for mye fritid og burde vel egentlig "skaffe meg et liv", men spilling høres mye morsommere ut:) Bare litt vanskelig å navigere..

Lastet ned Tom Clancy splinter cell, og den var helt ok, men litt for avansert for meg:) Men gjerne noe lignende eller enda bedre forslag:) Samme hvilken sjanger..

AnonymBruker
Skrevet

Så det er om å gjøre å være mest mulig aktiv og slite seg ut til en hver tid?

• Liker 1
Gjest Fikira
Skrevet

Kan folk VÆRE SÅ SNILL og slutte å dytte ALLE disse spill diskusjonene over på avhengighet hver jævla gang =D

Noen sier de spiller en time iløpet av uka, så kan du banne på at neste innlegg sier noe om hvor farlig det er å være avhengig.

Vi er klar over at avhengighet ikke er sunt, det gjelder ALT. Ikke sunt å spise for mye, ikke sunt å trene for mye, jobbe for mye, jakte for mye, pule for mye, strikke for mye, tegne for mye, drikke for mye, bake for mye, svømme for mye, se for mye på tv, scrapbooke for mye.... Avhengighet er aldri sunt.

VI SKJØNNER DET.

Takk.

*sukk*

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan folk VÆRE SÅ SNILL og slutte å dytte ALLE disse spill diskusjonene over på avhengighet hver jævla gang =D

Noen sier de spiller en time iløpet av uka, så kan du banne på at neste innlegg sier noe om hvor farlig det er å være avhengig.

Vi er klar over at avhengighet ikke er sunt, det gjelder ALT. Ikke sunt å spise for mye, ikke sunt å trene for mye, jobbe for mye, jakte for mye, pule for mye, strikke for mye, tegne for mye, drikke for mye, bake for mye, svømme for mye, se for mye på tv, scrapbooke for mye.... Avhengighet er aldri sunt.

VI SKJØNNER DET.

Takk.

*sukk*

Saken er vel at det er så mange spillere som ikke klarer å holde seg til et par timer i uka. Eller om dagen for den del. Siden det er en hobby som er preget av mye avhengighet og isolasjon så sverter det også andre som driver med dette. Er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

De fleste som er oppslukt av hobby/fritidsinteresse er vel oppslukt fordi de liker det. Ikke fordi de nekter å se at det finnes andre ting å gjøre. Hva er vel bedre enn å gjøre det man trives best med? Må man ha prøvd alt som finnes i verden før det er "akseptabelt" å velge hva man vil fortsette med?

Dette minner meg om en bekjent som alltid himler med øynene når hun hører hvor venninnen hennes skal på ferie. "De drar tilbake til den jævla øya hver gang, GUD så kjedelig." Vel, det er jo fordi de trives der. Burde de bruke alle feriene resten av livet på å utforske alle steder i verden, bare fordi andre foretrekker det?

Jeg er ikke interessert i dataspill selv, jeg synes det er kjedelig, derfor skjønner jeg heller ikke hva som er så fascinerende med det. Men det gjelder alle andre ting jeg ikke driver med også, det er jo derfor jeg ikke driver på med det. Samme gjelder ting jeg ikke har prøvd og heller ikke ønsker å prøve. Jeg hopper f.eks. ikke i fallskjerm. Det er ikke noe ved tanken som frister overhodet, så hvorfor skulle jeg prøve det? Bare fordi naboen min synes det er gøy? Vel, jeg ville ikke finne på å påstå at hans ekstremsportsliv innebærer at han "går glipp av" noe bare fordi han ikke har prøvd mine interesser.

Om man så levde i 500 år, ville man aldri rekke å gjøre alt som gjøres kan i denne verden. Så lenge man gjør det man liker, og er fornøyd med det, så fatter jeg ikke hva som er galt med det. Og jeg fatter ihvertfall ikke hvordan det er opp til andre å avgjøre om det er et tilstrekkelig innholdsrikt liv eller ei.

• Liker 2
Skrevet

Denne tråden handler ikke om avhengighet. Det sier seg selv at avhengighet, enten det er spill, røyking, alkohol eller annet, ikke er bra. Jeg snakker om de av oss som lever rike og varierte liv. Som har jobb, studier, venner og samboere - men som også spiller, fordi vi synes det er gøy. For meg blir det helt vanvittig tåpelig å si at vi ikke har et liv. Hvem kan bestemme det?

• Liker 1
Skrevet

Spiller ikke selv, og har vanskelig for å respektere min 34 år gamle nabo som spiller så mye og så høyt at hans 4 år gamle sønn (som jeg aldri har sett ute annet enn ved henting/levering) må rope gjentatte ganger at han er tørst.... Men regner med det er like mye utenfor normalen som de som leser så mye at de ikke aner hva som foregår i samfunnet ellers....

"Få deg et liv" bruker jeg kun til de som er så opptatt av å snoke i og sladre om andres liv at de aldri har noe å fortelle fra sitt eget...:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Saken er vel at det er så mange spillere som ikke klarer å holde seg til et par timer i uka. Eller om dagen for den del. Siden det er en hobby som er preget av mye avhengighet og isolasjon så sverter det også andre som driver med dette. Er det så vanskelig å forstå?

Er det så vanskelig å forstå at selv om man bruker hele ettermiddagen og kvelden på spilling (eller andre hobbyer) så er det ikke sikker man er avhengig? Er det noe bedre med de som står å skrur bil i mange timer hver dag, for å sette i stand et vrak? Eller de som sitter med håndarbeid hele kvelden? Jeg anser ikke noen som avhengig kun fordi de bruker masse tid på det. Før jeg anser noe som avhengighet så mener jeg det i tillegg går utover familie, jobb osv. Så lenge det ikke gjør det ser jeg ikke problemet med at folk gjør slik det passer seg!

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har litt fordommer mot menn/gutter (hovedsaklig) som spiller WoW, fordi de jeg har møtt som spiller gjør det hele tiden. Sitter hele natten, gidder ikke gå på jobb eller skole og ser på cola og potetgull som en ok middag.

Når det er sagt så tror jeg ikke av den grunn at alle som spiller er slik, jeg er bare litt skeptisk sånn med en gang :sjenert:

Skrevet

Men de er fri til å leve sitt "aktive" liv uten å måtte kommentere hva alle andre gjør.

La oss si.... hypotetisk at jeg er en gamer. På hvilken måte angår det deg om jeg spiller.. la oss si WOW?

For saken er at det gjør ikke det. Det angår absolutt ingen andre hva jeg bruker tiden min på, så lenge jeg gjør det med min fritid og det ikke går utover andre mennesker.

Mange kunne kanskje finne på å si (ikke jeg) at de som tilbringer dagene sine til å gå tur alene, ikke har et liv. Fordi de gjør ikke annet en å bruke bena sine til å gå. De går ikke til en plass, de går bare for å gå. Men det er noe som de velger å bruke tiden sin på, og det angår ingen andre, akkurat som det ikke angår noen andre om en person velger å spille dataspill noen timer.

Hvorfor må vi hele tiden blande oss opp i andre business?

Skrevet

Dataspill er underholdning, på lik linje med bøker, film og TV-serier, men i motsetning til bøker/film/TV mottar du ikke passivt informasjonen - du må gjøre noe for å få den. Dataspill trener opp både koordinasjon, reaksjonsevne og evne til logisk tenkning.

At noen blir "avhengige" av dataspill har mer med underliggende problemer å gjøre enn selve dataspillet. De spillene som er mest "avhengighetsskapende" er ikke så mye selve spillet, men det sosiale i dem. Man må være flere for å gjøre oppdragene, og du får ikke være med hvis du hele tiden dropper de andre.

Det er kanskje vanskelig å forstå om man aldri har interessert seg for spill, men det finnes like mange ulike typer spill som det finnes ulike typer filmer - jeg tror neppe du ville sagt at "film er bare for tenåringsgutter", ville du?

Men for å komme men konkrete tips til "spill for voksne", kan jeg jo dra frem "Heavy Rain", en kriminalnovelle i spillform. Er du fan av Indiana Jones, kan "Uncharted"-spillene være noe, da disse er svært filmatisk laget og så spennende at du bare "må" spille videre for å se hvordan det går (tar cirka 10 timer totalt). I "Alan Wake" spiller du en forfatter på jakt etter kona si, og du må skille mellom mareritt og virkelighet - bevæpnet med lommelykt.

For å gjenta meg selv: spill er en form for underholdning. For min del går det ut på det samme om jeg leser en bok, ser en film eller spiller et par timer - resultatet er uansett det samme, jeg får koblet av og hatt litt meg-tid med noe jeg syns er givende.

Gjest stillness
Skrevet

Det er ikke alle som ønsker seg et så aktivt liv som andre gjør.Noen er mer fornøyd med et mer rolig uten at det betyr at livene deres er ensidige og preget av avhengighet.

Både jeg og samboer spiller og noen dager om det er et veldig spennende spill så kan vi bruke flere timer om dagen på spillet uten at jeg anser noen av oss som avhengige.Spillingen går aldri utover andre ting og vi trener og holder på med mye annet.

Det er nok heller sånn at spillingen erstatter endel tid som kunne gått med på tv-titting istedet.

Syns det er irriterende at andre skal legge seg opp i hva andre gjør på fritiden sin og så lenge det ikke går utover andre ting så er ikke noen timers spilling hver dag avhengighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...