Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 #61 Del Skrevet 18. november 2003 Hva gjør en med barnehagepersonell(styrer) som ikke er egnet? Hvem er det som vurderer dette? Hva med f.eks tilgjengelighet på arbeidskraft..... Jeg føler meg ikke spesielt beroliget av svar jeg får her. Og når jeg svarer slik, så blir jeg nok stemplet med en gang..vis deg litt svak(usikker) og de kaster seg over deg. Da MÅ det jo ligge litt der...ikke sant? Let etter feil og du finner dem... At det er frivillig å ha barn i barnehagen er ikke et moment jeg ville tillagt vekt i det henseende at man så skulle kunne "godta" bli "angitt". At det er frivillig bidrar derimot til å skape et bilde av at dette er folk som "står til tjeneste" for dine barn på dine(foreldrenes) premisser. Mens det i virkeligheten kan skjule seg et annet bilde..... Nå er ikke jeg en person som generelt "frykter" barnevern/sosialtjenesten, da jeg selv har jobbet innen denne etaten. Men ikke alle er som meg da...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille larven Skrevet 19. november 2003 #62 Del Skrevet 19. november 2003 Vet ikke om det er samme gjest som fremdeles deltar i diskusjonen her, men i så fall: Kan du ikke finne tak i hvem det er som har hatt dette kurset? Nå beveger diskusjonen seg inn mot det som går på egnethet og ikke egnethet, som handler om noe helt annet (men kanskje like aktuelt tema). Jeg med mine 6 år med pedagogisk utdannelse (som om det har noe å si??!!) har enda aldri hørt om noe i den retning og mener det hele bugner ut i misforståelser. På forhånd takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. november 2003 #63 Del Skrevet 19. november 2003 En førskolelærer er ikke en ekspert på barn. De er førskolelærere.... :blunke: Jeg må vel si meg aldri så mye uenig i det da. De har altså 3 årig utdannelse - minst. Og en stor del av dette er pedagogikk, nettopp i forhold til barns tanker og væremåter. Nå er jeg ikke førskolelærer selv, men har hatt den glede å følge en venninne gjennom denne utdannelsen, hjulpet med oppgaver osv. Og jeg må si jeg har lært mye om barn - endatil jeg faktisk har en utdannelse som er regnet som en som kan mye om barn. Lærte/lærer masse spennende via førskolepensum. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. november 2003 #64 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg bør vel ikke egentlig vise til undersøkelser uten å kunne dokumentere dem. Men gjør det likevel. For jeg vet nemlig at undersøkelser viser at barn som har vært i barnehage gjør det bedre på skolen og sosialt enn barn som ikke har vært i barnehage. Det viser seg også at jo tidligere i barnehage jo bedre utvikling. Men det er ikke noe som derfor sier at barn bør være i barnehage, det er fortsatt regnet som positivt å være hjemme med barna spesielt de første årene. Men denne undersøkelsen viser vel heller at barn ikke tar skade av å være i barnehage, tverdt imot. Atmi - (ikke be meg lete gjennom hundrevis av gamle papirer for å finne akkurat den undersøkelsen, tror ikke jeg kommer til å gidde gjøre det uansett) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. november 2003 #65 Del Skrevet 19. november 2003 Enda en ting for dem som syns barnehagen er så mistenksom og vurderer foreldrene. Hvis du i stede for å tro - du har jo så høy utdannelse - tar en kikk i statistikken til barnevernet. Vil du finne at barnehager har en skremmende liten del av meldingene til barnevernet, om jeg ikke husker helt feil er det nede i noe som 2% eller var det 0.2% av meldingene til barnevern. Det er faktisk et problem at barnehagene har så lite kontakt med barnevernet som de har. Barnehagene er på ingen måte noe trussel for foreldre, spesielt ikke i forhold til det faktum at de har størsteparten av "kontrollen" og oversikt over barn i førskolealder. Det viser seg at der er store muligheter for at barn i skolealder kan bli fanget opp for sent av nettopp denne grunnen. Når barna begynner på skolen er ikke lenger barnehagen der til å "utfylle" foreldrerollen. I tillegg tar det ofte et par år før skolen får overblikk og fanger opp problemene. Det er en ganske alvorlig sak faktisk, og for mitt vedkommende er en diskusjon som handler om at barnehagene er mistenksomme osv - helt forkastelig. For dem som er oppriktig interessert i dette kan jeg informere mer på pm. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. november 2003 #66 Del Skrevet 19. november 2003 Er redd jeg ikke helt følger deg, gjest. Har ikke kunnet lese at noen har kastet seg over deg her. Men du henviser kanskje til hva som - ut fra det du har skrevet - hypotetisk kunne skje i barnehagen? Er det barnehagepersonalet som leter etter feil, du mener? Har ikke erfaring for det, men har tvert i mot samme erfaring som Atmi viser til - det "letes" i for liten grad etter feil mens barn går i barnehagen. Men dersom en barnehageansatt "angir" en foreldre, er det oftest en tung mintanke som har vokst fram over tid som ligger bak, og mange samtaler med foreldrene - dersom det ikke er umiddelbar fare for barnets liv og helse. De ansatte gjør ikke jobben sin hvis de ikke "angir" foreldre som ikke er i stand til å ivareta sine barn, og kan bli anmeldt dersom de unlater å gjøre jobben sin. Ansatte i barnehagen skal ivareta barnas interesser, og de skal samarbeide med foreldrene, men de kan ikke gjøre det ut fra et hvert foreldrepars premisser. De skal gjøre det ut fra barnas premisser. Og de har en rammeplan og et lovverk å forholde seg til, som regulerer driften, samt en del kommunale styringssignaler. De ansatte er ikke i barnehagen for å se hvor mange foreldre de kan "ta rotta på" og "angi". De er der for å ta vare på barna i den tiden foreldrene ikke gjør det av ulike årsaker. Og dersom man ikke er fornøyd med tilbudet, har man mulighet til å ta det opp enten med personalet som er tilstede i hente/bringesituasjone, med avdelingsleder eller styrer. Man har også mulighet til å gå til foreldrerepresentantene i styret/samarbeidsutvalget. Så kanskje ikke alle er som deg, gjest, men de færreste foreldre har noe å "frykte" fra barnahageansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 19. november 2003 #67 Del Skrevet 19. november 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. november 2003 #68 Del Skrevet 19. november 2003 Takk til Atmi og Bettie for kloke, informative og oppklarende innlegg! Alt dere sier stemmer med virkeligheten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 19. november 2003 #69 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg må vel si meg aldri så mye uenig i det da. De har altså 3 årig utdannelse - minst. Og en stor del av dette er pedagogikk, nettopp i forhold til barns tanker og væremåter. Atmi Vel, å kalle seg ekspert etter 3 år på høyskole, synes jeg er drøyt, selv om jeg vet at de kan mye om barn. Nå tror jeg ikke vi skal avspore debatten med akkurat dette. Ekspert begrepet er jo omdiksutert mye og de lærde strides enda. Men min subjektive mening er at en ekspert vet det meste på sitt fagområdet. Selv etter 6 år, sitter jeg inne med den kunnskap at jeg vet langt fra alt.... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. november 2003 #70 Del Skrevet 19. november 2003 Jada, klart man kan definere ekspert forskjellig. Men saken er at etter 3 år utdannelse kan førskolelærer bli pedagogisk leder - en leder er etter min oppfattelse ekspert. De kan nok ikke alt om kroppen og psyken til barn. Men det er de som er ekspertene på barn i barnehage/førskole sammenheng. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. november 2003 #71 Del Skrevet 19. november 2003 En førskolelærer er en fagperson med høyskoleutdanning (på linje med en ingeniør f.esk.) Han/hun har tatt en utdannelse som er direkte rettet mot barn i førskolealder. På det området er førskolelæreren en ekspert - som en ingeniør er på sitt område. Til denne ekspertrollen hører også at man kjenner sitt fagområdes begrensninger, og trekker inn andre yrkesgrupper når det er nødvendig. Hvilken annen yrkesgruppe skulle forresten ellers lede en barnehage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 19. november 2003 #72 Del Skrevet 19. november 2003 På det området er førskolelæreren en ekspert - som en ingeniør er på sitt område. Til denne ekspertrollen hører også at man kjenner sitt fagområdes begrensninger, og trekker inn andre yrkesgrupper når det er nødvendig. Da vi først skal snakke om ekspertrollen, ville jeg aldri betegne en førskolelærer eller en ingeniør som ekspert. Hvis jeg skulle tittulere noen med en ekspertrolle, så vill det bli en professor eller en forsker som hadde forsket på et område, der han eller henne viste en god del mye mer enn befolkningen. Både førskolelærere og ingeniører er fagpersoner i mine øyne. Så der har jeg sagt mitt ... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. november 2003 #73 Del Skrevet 19. november 2003 Ser poenget ditt, men - milde skaper - tenke seg til å ha en forsker som styrer i en barnehage. En forsker er ofte en ekspert på et smalt område innenfor et stort fagfelt. Personlig vil jeg foretrekke en profesjonell førskolelærer inn i barnehagen. Kanskje man kan si at førskolelæreren er "allmennpraktikern", mens en psykolog blir "spesialisten" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. november 2003 #74 Del Skrevet 19. november 2003 Da jeg gikk på lærerskolen fikk vi definisjonen "Førskolelæreren er ekspert på barn i gruppe". Altså er det vi som har mest kompetanse på å tilrettelegge et pedagogisk riktig opplegg for grupper av barn i førskolealder! At vi har 3 års pensum med pedagogikk og metodikk i utdanningen vår sikrer bl.a. en solid utdanning i barnepsykologi og gode kunnskaper om enkeltbarns utvikling. Vi lærer også å foreta observasjoner av enkeltbarn og grupper av barn. Men det er nok ganske sikkert mange andre som er like mye eller mer eksperter på barn enn oss, barnepsykologer f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 19. november 2003 #75 Del Skrevet 19. november 2003 Ser poenget ditt, men - milde skaper - tenke seg til å ha en forsker som styrer i en barnehage. En forsker er ofte en ekspert på et smalt område innenfor et stort fagfelt. Personlig vil jeg foretrekke en profesjonell førskolelærer inn i barnehagen. Nei nei, jeg snakker for all del ikke om forskere i barnehagen. Jeg bare påpekte dette med ekspertrollen, da noen trakk det frem. Personlig synes jeg det er en overdrivelse å si at førskolelærere er eksperter på lik linje med lærere og ingeniører osv...men fagpersoner som er dyktig på sitt fag, den kan jeg stå inn for. Kanskje man kan si at førskolelæreren er "allmennpraktikern"' date=' mens en psykolog blir "spesialisten[/quote'] Ja, den smaker bedre. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 19. november 2003 #76 Del Skrevet 19. november 2003 ingen blir eksoert av og lese bøker om barn , det må praksis til. har opplevd f-lærere som kommer nyutdannet og ikke har peiling på hvordan de skal trøste en unge som gråter , hvordan de skal få de små til og sove , få ro under måltid osv , de har mye teoretisk kunskap men der er det ofte slutt også. helt til de har hvært ute i arbeid ei stønn , da ser de hva det de har lest egentlig betyr. det finnes mange flinke f-lærere der ute , og mange dårlige. når jeg dreiv og utdanna meg så spurte jeg ofte ped,lederen min om ting jeg ikke helt forsto ved enkelte barn , oppførsel , reaksjoner fra barn osv , somregel fikk jeg ikke noe svar , hun skulle sjekke det opp i bøker osv men det blei glemt....jeg vil påstå at jeg har bedre kontakt med barna en henne nå , barna tyr mer til meg , jeg veit det meste om barna og kan si hvor vondt barnet har det utifra gråten osv , noe hun ikke kan. klart vi trenger f-lærere i barnehagen , like mye som vi trenger assistenter da de gjør en viktig jobb begge to , bare synn at noen f-lærere trur de er det beste som noen gang er skapt for et barns behov , at assistentene er lavtstående vesner og at de er de eneste som klarer og tenke utifra barnets beste , heldigvis ikke så mange som tenker slik da men. vel , teori og praksis er to forskjelige ting , men om man både har teori og praksis og evnen til og ta det man trenger fra begge delene så kommer man langt , og der er de f-lærerene som har den evnen en utrolig ressurs for de barna som får nyte det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå