Gjest Manipulator? Skrevet 18. mai 2011 #1 Del Skrevet 18. mai 2011 Hei! Min samboer forteller meg stadig vekk hvor manipulerende og egoistisk jeg er, noe som har fått meg veldig usikker på meg selv og tankene mine. Nå gransker jeg hver minste ting jeg sier og vurderer alt jeg skal si, og jeg er rett og slett "redd" meg selv, da jeg ikke kan se at jeg har manipulerende atferd. Jeg har snakket om dette med et par venninner, som heller ikke kan se at jeg oppfører meg manupulerende, men kanskje jeg har manipulert de også. Jeg vet ikke hvor jeg har meg selv lenger,hvem jeg er, eller hva jeg står for, noe jeg aldri har vært usikker på før. Min samboer vet at dette er et ømt punkt, da min mor manipulerte meg hele oppveksten, og bruker det for det er verdt i enhver diskusjon. Han kan da fortelle hvordan jeg ikke setter pris på "alt" han har gjort for meg, at jeg ikke tar hensyn til hans følelser og vrenger på det han sier, og at det jeg forteller ikke "makes sence". Et eksempel er da jeg for tre uker tilbake ble innlagt på DPS etter et selvmordsførsøk, da han syntes jeg var egoistisk som ikke tok hensyn til hans behov da jeg ikke hadde sexlyst, og vi derfor ikke hadde sex. Under oppholdet beskylte han meg for å ha vært utro, da han fant en flekk på lakenet i sengen min, og han var helt sikker på at dette var tilfelle. Mens jeg var innlagt, ble han innblandet i et slagsmål, noe han blåste opp til en stor greie, og da han måtte reise hjem etter å ha vært på besøk hos meg hele dagen (det må nevnes at han var der for meg hver dag, fra morgen til kveld, og jeg setter selfølgelig stor pris på det)sa han at jeg måtte rømme fra DPS og sove med han den natten, hvis ikke kom han til å kontakte de han bråket med og få julig til han ikke pustet lenger. Jeg var tvangsinnlagt på DPS, hadde ingen mulighet til å rømme, ikke ønsket jeg det heller, så jeg ble der, og vi holdt kontakt iform av sms, hvor han lagde endel drama om hvordan de hadde fulgt etter han i bil hjem osv, fra min side føltes dette som om det var kun for å gi meg dårlig samvittighet for at jeg ikke ble med han. Hvis jeg er "for lenge" på do, stiller han seg utenfor døra, og spør hva jeg driver med, og om han kan komme inn, hvis jeg ikke svarer (som man da helst ikke gjør når man sitter på toalettet), slår han av lyset til jeg låser opp døren. Når vi diskuterer føler jeg at han mener det alltid er min skyld, og jeg ender alltid opp med å si at alt var min feil, slik at vi kan avslutte diskusjonen. Han mener at jeg alltid tenker på meg selv, og at vi alltid må gjøre ting jeg liker, som å se en film, hvis ikke blir jeg sur. Det med film er forsovidt et eget kapitell, vi har enda ikke vært istand til å se en film ferdig uten at det blir krangel, da han mener å se at jeg liksom "liker" spesifike menn på filmen, selv om jeg gang på gang forteller han at jeg ikke interesserer meg for andre enn han. Videre får jeg ikke lov til å snakke med andre gutter, hvis vi møter venner av meg som vil gi meg en klem, må jeg si "beklager, jeg vil bare ha klem av xx", hvis ikke blir det et helvete uten like. Hvis jeg møter venner eller bekjente, tør jeg ikke engang å hilse, eller få øyenkontakt, da han ser dette med engang og blir sjalu og sint. Disse tingene får meg til å tenke i den retning at det kanskje ikke er jeg som er manipulatoren, men han. Kan jeg ha rett i det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenOK Skrevet 18. mai 2011 #2 Del Skrevet 18. mai 2011 Heisann! Jeg har lest nøye igjennom det du har skrevet her, og vil bare forklare deg en ting: Kom deg vekk fra han. Jeg har selv opplevd manipulerende personer som har gjort at jeg har vært usikker på meg selv, følt av jeg ikke gjør ting rett og blitt veldig deprimert. Slik du beskriver deg selv, virker det ikke som du har det så lett- noe jeg forstår veldig godt. En manipulator er en person som trykker deg ned og får deg til å føle deg elendig og alt du gjør er feil, nettopp fordi han vil at du skal gjøre det på HANS måte. Han sier du ikke tar hensyn, noe som HAN ikke gjør. Du ble innlagt pga selvmordsforsøk, og han vil at du skal rømme derfra??? Mitt råd til deg er at du kommer deg fortest mulig ut av dette forholdet, og får den hjelpen du trenger. Du fortjener mye bedre enn dette! Lykke til, håper alt ordner seg med deg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #3 Del Skrevet 18. mai 2011 Sånn som du beskriver det så er det han som er manipulerende. Kanskje på tide å revurdere forholdet? Du har jo egentlig nok med deg selv og et forhold burde gi noe positivt og ikke dra deg ned. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiemor Skrevet 18. mai 2011 #4 Del Skrevet 18. mai 2011 Samboeren din er en syk syk mann. Syns du burde komme deg avgårde, fortere enn beina kan bære deg. *trøsteklem* 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Manipulator? Skrevet 18. mai 2011 #5 Del Skrevet 18. mai 2011 Takk for raskt svar. Jeg er jo veldig glad i samboeren min, jeg vil jo egentlig ikke dra, men på skrivende tidspunkt føler jeg meg så "mindfucked" i mangel på et bedre ord, at jeg føler jeg trenger en liten pause fra han. Jeg er redd han vil ta livet sitt hvis jeg drar, dette er noe han har sagt flere ganger. Hvordan kan jeg fortelle han at jeg trenger en liten pause? Jeg har ikke vært på butikken en eneste gang alene siden vi flyttet sammen (en halvt år siden) og han vil ikke at jeg skal være sammen med venninner, aldri alene, og det savner jeg. Facebook er et helvete av en egen verden, da han plutselig kan hoppe opp foran skjermen og påstå at jeg gjemmer noe for han, at jeg har en affære med en eller annen, og kreve og få lese meldinger osv. Han har hatt en tøff barndom, ble slått av faren sin og fortalt at han "ikke er verdt noe", som kanskje kan forklare den intense usikkertheten hans.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #6 Del Skrevet 18. mai 2011 Det spiller ingen rolle om kjæresten din har hatt en fæl barndom eller ei. Hvis DU vil ha et fint liv hvor du kan ha det bra med deg selv og menneskene rundt deg, så må du komme deg vekk fra kjæresten din. Han sperrer deg vekk fra alt og alle andre rundt deg, slik at du til syvende og sist kun kommer til å sitte igjen med han. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #7 Del Skrevet 18. mai 2011 Om han skulle tatt livet sitt fordi du dro fra han, så hadde det uansett ikke vært din skyld. MEN HAN KOMMER IKKE TIL Å TA LIVET SITT!!!! Det er kun en ting han sier fordi han vet det har den effekten han ønsker, det blir enda mer vanskelig for deg å skulle forlate han. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #8 Del Skrevet 18. mai 2011 Vi kan ikke avkrefte at du også er manipulerende, men det er ikke relevant. Det som er relevant er at du må komme deg vekk fra en skummel samboer. Det er faktisk farlig å bo sammen med en som ikke lar deg være med venninner eller gå på do i fred, du kommer til å skade psyken og sjelen din på langvaris basis. Liten pause? Du skal ikke ha en liten pause, mannen er gal. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jorun Skrevet 18. mai 2011 #9 Del Skrevet 18. mai 2011 Du må jo selvfølgelig ta avgjørelsen selv om du skal forlate han eller ikke, men for meg som leser dette, virker det som om du er ilag med en syk mann. Det selvmordsforøket ditt..kan det ha noe med din hjemmesituasjon å gjøre? HAN med andre ord? Ut fra det du skriver, kan jeg ikke se at du manipulerer han på noe vis. Det virker heller motsatt på meg. Han trykker deg i tillegg hele tiden ned. Det må være tungt å leve sammen med noen som kun forteller deg hvor tragisk du er. Jeg har egentlig bare ett godt råd, kom deg bort fra han. Finn tilbake til vennene dine, de ekte vennene venter nok ennå, kom deg ut og LEV.. Ønsker deg lykke til, og sender deg en god, varm klem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2011 #10 Del Skrevet 18. mai 2011 Kanskje det er min skyld da jeg ikke har vært tydlig nok, og stått på "kravene" mine om å få være med venninner og gå en tur på butikken alene. Men er usikker på hvordan jeg skal si dette, da jeg er redd han vil bli sint, sjalu og tro at jeg skal møte andre menn.. Jeg har aldri blitt kalt egoistisk før, det er det som har gjort meg usikker på han, om det faktisk ligger noe i det, at han kjenner meg på et dypere nivå enn andre, eller om han manipulerer meg. Han er sykelig opptatt av min x, og "tvinger" (i den form at han aldri gir seg hvis jeg ikke sier det han vil) ut av meg hvor fæl min x er at jeg aldri har hatt det så bra med noen andre, at jeg er hans "for alltid", noe som skremmer meg. Bare så det er sagt er jeg ferdig med min x, jeg brøt forholdet, og tenker ikke på han annet enn når han er tema i diskusjoner jeg mener kjæresten min tar opp. Når han sier jeg er manipulerende er det i situasjoner hvor jeg prøver å forklare ting fra min side, hvorfor jeg synes det er vanskelig når han blir sint på meg når vi ser film osv, at jeg manipulerer han til å få dårlig samvittighet, når det egentlig er han det er "synd" på som har så dårlig selvbilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Manipulator Skrevet 18. mai 2011 #11 Del Skrevet 18. mai 2011 Jorun; jeg var veldig deprimert, og følte at jeg ikke hadde noen, at det ikke var noen grunn til å holde meg i live,og når han itilegg beskylte meg for å ha vært utro, leta igjennom alt jeg hadde var meldinger og mente han fant bevis rant det bare over... siden min mor er svært manipulerende er jeg redd han kan ha rett, og at jeg kan ha arvet noe av hennes manipulerende atferd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jorun Skrevet 19. mai 2011 #12 Del Skrevet 19. mai 2011 Jorun; jeg var veldig deprimert, og følte at jeg ikke hadde noen, at det ikke var noen grunn til å holde meg i live,og når han itilegg beskylte meg for å ha vært utro, leta igjennom alt jeg hadde var meldinger og mente han fant bevis rant det bare over... siden min mor er svært manipulerende er jeg redd han kan ha rett, og at jeg kan ha arvet noe av hennes manipulerende atferd... Huff.. søte deg.. Tror du ting vil bedre seg?.. eller ser du for deg at dette er livet ditt slik det blir... At du føler deg så ensom at du ønsker livet av deg, MENS du er i et forhold, bør fortelle deg noe. Jeg synes du bør tenke deg godt om og sette deg og din egen helse fremst. Du er sikkert glad i han, men han vil EIE deg, ha full kontroll over deg. Han hjernevasker deg. Tror ikke du er noe av det han sier du er. Men du vil aldri se dette selv før du kommer deg unna han. Han blir ikke å ta livet av seg, og han er ikke ditt ansvar i såfall. Du kan ikke fortsette i et forhold for å tekkes han. Du må lære deg å like deg selv, gjøre deg selv lykkelig. Ikke vær avhengig av andre for dette. Da står du mye sterkere. Og.. du må ha troen på at han med stor H, venter på deg en gang i framtiden. Jeg synes ikke du virker manipulativ, men heller at du er sammen med en. Hva moren din var/er, betyr ikke at du også er det. Masse lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 19. mai 2011 #13 Del Skrevet 19. mai 2011 - for det første, nettopp pga din mor og din oppvekst burde kanskje du bedre enn noen kjenne igjen tegnene TS!?!?! - for det andre er det vel ikke noe godt forhold når det er basert på manglende respekt, manglende tro på den andre og seg selv eller en følelse av å aldri kunne slappe av?? Jeg tror jeg ville sagt det rett ut, at jeg ikke kan leve slik, at jeg ikke ønsker manipulere han og derfor vil at vi tar en pause så han slipper unna min adferd siden den plager han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenNette Skrevet 19. mai 2011 #14 Del Skrevet 19. mai 2011 Kjære deg, det er langt i fra du som er problemet i forholdet deres! Det er definitivt han! Har opplevd mye av det samme som du gjør, og jeg vet det er vanskelig og gå ifra han når han sier at han skal ta livet sitt osv, men jeg kan garantere deg at han ikke kommer til og gjøre det, det er bare for å gjøre deg usikker, og redd fra å gå ifra han. Håper virkelig du klarer og komme deg bort så fort som mulig, så skal du se at du kan møte noen som behandler deg mye bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #15 Del Skrevet 19. mai 2011 Det høres ut som han spiller veldig på sårbarheten din. En kjæreste som vil at du skal ha det bra oppfører seg ikke som han gjør. En god kjæreste vil aldri isolere deg fra andre eller prøve å holde deg i forholdet ved å true med selvmord. Du skal være i et forhold fordi det gir deg overskudd, glede og selvtillit. Det høres ikke ut som du får det nå. Siden du er det du kaller "mindfucked" er det sikkert ikke lett for deg å gjøre noe drastisk med situasjonen din. Men jeg vil anbefale at du snakker med noen; venner, familie, Kirkens sos, Mental helses hjelpetelefon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #16 Del Skrevet 19. mai 2011 Ånei ånei ånei ånei.. Det er HAN som manipulerer deg, og for at du ikke skal merke det har han manipulert deg til å tro at det er DU som er den manipulerende. DU MÅ KOMME DEG BORT FRA HAN NÅ!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bukett Skrevet 19. mai 2011 #17 Del Skrevet 19. mai 2011 Disse tingene får meg til å tenke i den retning at det kanskje ikke er jeg som er manipulatoren, men han. Kan jeg ha rett i det? Du skal ikke se bort i fra det. Vanskelig å si. Men bare det at du reflekterer over spørsmålet, betyr kanskje at du blir manipulert? Hvem vet. "Paranoia" høres nær ut. Ikke bra i et parforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #18 Del Skrevet 19. mai 2011 Ser du ikke at han prøver å kontrollere deg med å si at han vil ta livet sitt om du drar? Det er noe han sier bare for at du skal bli. Dette forholdet deres er ikke kjærlighet, men et fengsel. Du får jo ikke være den du er, hva er vitsen da. Du ødelegger deg selv sammen med han. Finn din styrke og lytt til din lille indre stemme. Du vil kunne få tilbake livsgnisten igjen om du ikke lar dette gå altfor langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #19 Del Skrevet 19. mai 2011 Kan jeg spørre hvor gammel du er? Og han? Høres akkurat ut som exen min, skulle tro det var han du beskrev for det er så likt alt sammen, tilmed det med at han slår av lyset mens du sitter på do. Samboeren din er syk. Løp, sier jeg bare. Gjør det du kan for å komme deg vekk fra han, koste hva det koste vil. Før det er for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 20. mai 2011 #20 Del Skrevet 20. mai 2011 åh, får helt vondt i magen min av det du skriver du opplever. Det var ikke mye spor av kjærlighet i de handlingene der, men overtramp, nedbryting og kontrollerende oppførsel. Absolutt ikke bra for deg, fortsetter du i dette forholdet vil du miste deg selv.. Mye av det du skrev minner meg om eksen min. Han vrei på alt jeg sa, og jeg fikk skylden for det han gjorde og sa. Det orka jeg ikke i lengden, jeg skjønte at jeg aldri kom til å "vinne" i forholdet. Og det høres ikke ut som at du vil heller med en slik oppførsel av en "kjæreste". Det var tungt å komme meg ut av det, og det tok meg et år å finne tilbake til meg selv. Vi var i lag i to år, og jeg skulle ha brøtet ut et år tidligere. Men veldig lett å være klok i ettertid. Elsk deg selv nok til å si nei til en slik invaderende oppførsel fra andre og dra. "Alt" er bedre enn det du går gjennom nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå