Gå til innhold

DA og NÅR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har folk glemt at det er noe som heter DA?

Syns folk skriver NÅR i stedet for DA i annen hvert innlegg. Lærer ikke unger idag regla "den gang da og hver gang når"?

Jeg får mageknip hver gang jeg leser at ordene brukes feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye som skrives feil i våre dager.

Mange mennesker har et hjelpeløst språk. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjekt å kunne forskjellen mellom "da" og "når". Det er ikke så vanskelig heller.

Jeg synes også det er en uting å ikke kunne forskjellen mellom "han" og "ham". Det er nesten ingen som sier eller skriver "ham" lenger. Huskeregelen her er:

Han = hun = du

Ham = henne = deg

Det er også greit å kunne forskjellen mellom og/å, selv om jeg ærlig skal innrømme at jeg er litt usikker på de mer avanserte reglene, som når det er mange "å" etter hverandre i en setning osv. Men prøver så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjekt å kunne forskjellen mellom "da" og "når". Det er ikke så vanskelig heller.

Jeg synes også det er en uting å ikke kunne forskjellen mellom "han" og "ham". Det er nesten ingen som sier eller skriver "ham" lenger. Huskeregelen her er:

Han = hun = du

Ham = henne = deg

Det er også greit å kunne forskjellen mellom og/å, selv om jeg ærlig skal innrømme at jeg er litt usikker på de mer avanserte reglene, som når det er mange "å" etter hverandre i en setning osv. Men prøver så godt jeg kan :)

Akkurat "han/ham" synes ikke jeg er irriterende lenger, det er jo faktisk lov å bruke "han" overalt. "Ham" driver rett og slett å går ut av språket, og da skjønner jeg godt at folk ikke gidder å lære seg det. Det hender faktisk jeg dropper det selv, bare fordi jeg føler at jeg skriver veldig gammeldags når jeg skriver "ham".

Feil bruk av da/når, og ikke minst og/å, går meg på nervene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat "han/ham" synes ikke jeg er irriterende lenger, det er jo faktisk lov å bruke "han" overalt. "Ham" driver rett og slett å går ut av språket, og da skjønner jeg godt at folk ikke gidder å lære seg det. Det hender faktisk jeg dropper det selv, bare fordi jeg føler at jeg skriver veldig gammeldags når jeg skriver "ham".

Feil bruk av da/når, og ikke minst og/å, går meg på nervene.

Ja, jeg har hørt at det nå er lov å si "han" i alle sammenhenger. Men det hjelper ikke, det klinger like stygt i mine ører uansett om det er lov eller ikke. Usj...

Og om folk synes jeg er gammeldags når jeg skriver og sier ham, så tar jeg det som et kompliment. Synes det bare er kult å bruke ord og uttrykk som er litt avleggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Akkurat "han/ham" synes ikke jeg er irriterende lenger, det er jo faktisk lov å bruke "han" overalt. "Ham" driver rett og slett å går ut av språket, og da skjønner jeg godt at folk ikke gidder å lære seg det. Det hender faktisk jeg dropper det selv, bare fordi jeg føler at jeg skriver veldig gammeldags når jeg skriver "ham".

Feil bruk av da/når, og ikke minst og/å, går meg på nervene.

Have you seen he lately?

Jeg går utifra at du ville ha sagt "him" i dette tilfellet. Det blir nøyaktig tilsvarende på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engelsk og norsk er to separate språk. Vi kan ikke beholde en ting i norsk bare fordi det er "likt" på engelsk. Hvis det skal være sånn så har vi mye vi må fikse!

Forresten synes jeg folk bruker "da" for mye.

OG det irriterer meg GRENSELØST at folk ikke kan skille mellom "til" og "på". "jeg skal .... til lørdag". Det heter da virkelig "på lørdag".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da/når, og/å og feil orddeling er helt forjævli! Det er så mye feil orddeling for tiden at jeg blir helt satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Have you seen he lately?

Jeg går utifra at du ville ha sagt "him" i dette tilfellet. Det blir nøyaktig tilsvarende på norsk.

Ja, og nei. Det er selvfølgelig korrekt at "he" er subjektsform mens "him" er objektsform, tilsvarende "han" og "ham" i norsk. Forskjellen mellom engelsk og norsk er imidlertid at i norsk er både "han" og "ham" er tillatt som objektsform, mens det bare er "him" som er tillatt i engelsk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

... "Har du sett han i det siste?" er altså korrekt norsk, mens "*Have you seen he lately?" ikke er korrekt engelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så tar jeg det som et kompliment.

EN kompliment. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt meg selv i å skrive det feil flere ganger. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg voldsomt over inflasjon av "er blitt" som har kommet. Når ble det akseptert? Og hva er så galt med å bruke "har"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Den gang DA hver gang NÅR

Lett å huske:D

Og og Å hender det seg jeg feiler med også, jeg bruker OG når det binder sammen ord og Å når det ikke gjør det. Har funka bra så langt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg irriterer meg voldsomt over inflasjon av "er blitt" som har kommet. Når ble det akseptert? Og hva er så galt med å bruke "har"?

Du kan gjerne irritere deg, men det er faktisk riktig med "er blitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN kompliment. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt meg selv i å skrive det feil flere ganger. :fnise:

Oi, der lærte jeg noe nytt i dag også. Rart jeg aldri har hørt noen si "en kompliment", når det tydeligvis er det som er korrekt. For meg kommer det uansett til å føye seg inn i rekken av ord jeg selv velger stavemåte på. Kommer aldri til å si/skrive "en kompliment", "jaså" eller "forholdsregler". Her går det i "et kompliment", "jasså" og "forhåndsregler". Noen ganger blir jeg litt irritert på "allikevel" også. Det holder strengt tatt med én l. :fnise:

Da og når har jeg ingen problemer med, men det kan vel hende det har gått litt fort i svingene et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Den gang DA hver gang NÅR

Lett å huske:D

Og og Å hender det seg jeg feiler med også, jeg bruker OG når det binder sammen ord og Å når det ikke gjør det. Har funka bra så langt:D

Huskeregel: "Og" er (sideordnende) konjunksjon, "å" er infinitivsmerke. "Å" kan også brukes som utropsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

EN kompliment. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt meg selv i å skrive det feil flere ganger. :fnise:

Haha fader. Jeg vet egentlig at det heter "en kompliment", men det høres så feil ut i mine ører at jeg klarer å skrive feil hver eneste gang.

Jaja, sånn kan det gå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Haha fader. Jeg vet egentlig at det heter "en kompliment", men det høres så feil ut i mine ører at jeg klarer å skrive feil hver eneste gang.

Ikke så rart, i og med at alle andre fremmedord som ender på -ment (abonnement, departement, osv) er intetkjønn, og at "et kompliment" er mye mer hyppig forekommende enn "en kompliment" i norsk, når det gjelder faktisk språkbruk.

Jeg håper at Språkrådet snart tar til vettet, og sidestiller "et kompliment" med "en kompliment", slik det danske søsterorganet allerede har gjort for noen år siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Huskeregel: "Og" er (sideordnende) konjunksjon, "å" er infinitivsmerke. "Å" kan også brukes som utropsord.

Det er en så avansert regel at skulle jeg gått rundt og husket på den så hadde jeg ikke hatt plass til viktigere ting å huske på, pugger jeg den der så kommer jeg til å glemme hvilken vei en oppvaskbørste skal være, ikke en risiko jeg er villig til å ta:D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er en så avansert regel at skulle jeg gått rundt og husket på den så hadde jeg ikke hatt plass til viktigere ting å huske på, pugger jeg den der så kommer jeg til å glemme hvilken vei en oppvaskbørste skal være, ikke en risiko jeg er villig til å ta:D

Ok, en enklere måte å si det på, da :): å skrive, å lese, å snakke ...

Du og jeg skal lære å skrive og (å) lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...