Gjest Bjørn82 Skrevet 19. mai 2011 #21 Skrevet 19. mai 2011 Inspirert av tråden om å lage mat fra bunn kom jeg til å tenke på mine egne matlagingsvaner. Jeg lager mye fra bunn, men ikke alt. Fiskekaker har jeg f eks aldri laget selv, selv om jeg har tenkt at jeg sikkert kunne klart det. Er sjelden jeg lager kjøtttkakene fra bunn, men det hender. Supper, gryter og ovnsretter lager jeg alltid fra bunn. Men det er spesielt en ting jeg veldig sjelden lager selv, og det er sauser. Jeg tenker ofte at det er så mye styr, og tyr lett til posevariantene. Spesielt til fisk og når det gjelder brun saus. Men de få gangene jeg har laget det selv, er det ikke såå mye styr, men jeg husker liksom ikke å gjøre det. Så, har du noen gode og enkle hverdagsoppskrifter på saus som du vil dele? Gjerne med fremgangsmåte og hva den kan brukes til Jeg har en fin saus som jeg bruker å lage til lammelår. Den lager jeg helt ifra bunn. Jeg steker lammelåret i langpanne, hvilende på grønnsaker som løk, gulerot, litt hvitløk, litt brokkoli, blomkål. Jeg har også alltid litt vann i langpannen. Jeg lager meljevningen klar. Har en hel flaske rødvin tilgjengelig for sausen.(D`Alba Prenutto tror jeg det skrives. Men det kan være hvilken som helst, men du må ha 1 hel flaske) Jeg har også en stor gryte 5l+ på kokeplata med 2liter vann oppi. Koker det opp slik at jeg får blandet inn meljevningen og rødvin, rett før jeg skal ha over kraft og grønnsaker ifra lammelåret. (Langtids steker lammelåret) Etter 1 time heller jeg grønnsakene og kraften fra lammelåret over i gryten. Her er det viktig at du heller alt fra langpannen unntatt låret over i gryta. Nå er det bare å ha oppi to terninger med hønsebuljong og litt rosmarin i sausen. Nå skal sausen småkoke over en lengre periode. Til sausen får en litt tykk konsistens. Når den har det skal den siles slik at man får vekk grønnsakene og større biter som har kokt inn. (Press gjerne litt på grønnsakene for å få ut mest mulig av sausen før du kaster dem) Nå er det like før sausen er klar til servering, den må bare smakstilpasses med soyasaus, for å få den salt nok. (Ikke bruk salt i sauser du lager fra bunn av, soyasausen setter en fantastisk mye bedre smak i sauser enn hva ordinært salt gjør.) Dette ble langt og tungt, men dette er mitt kraftigste skyts når det kommer til sauser. Jeg kan på forhånd også si at dersom du ikke liker rødvin så kan det fort hende du vil like sausen da den kun har med seg den fruktige smaken av rødvinen og ikke alkoholaromaen.
flickan Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #22 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har en fin saus som jeg bruker å lage til lammelår. Den lager jeg helt ifra bunn. Jeg steker lammelåret i langpanne, hvilende på grønnsaker som løk, gulerot, litt hvitløk, litt brokkoli, blomkål. Jeg har også alltid litt vann i langpannen. Jeg lager meljevningen klar. Har en hel flaske rødvin tilgjengelig for sausen.(D`Alba Prenutto tror jeg det skrives. Men det kan være hvilken som helst, men du må ha 1 hel flaske) Jeg har også en stor gryte 5l+ på kokeplata med 2liter vann oppi. Koker det opp slik at jeg får blandet inn meljevningen og rødvin, rett før jeg skal ha over kraft og grønnsaker ifra lammelåret. (Langtids steker lammelåret) Etter 1 time heller jeg grønnsakene og kraften fra lammelåret over i gryten. Her er det viktig at du heller alt fra langpannen unntatt låret over i gryta. Nå er det bare å ha oppi to terninger med hønsebuljong og litt rosmarin i sausen. Nå skal sausen småkoke over en lengre periode. Til sausen får en litt tykk konsistens. Når den har det skal den siles slik at man får vekk grønnsakene og større biter som har kokt inn. (Press gjerne litt på grønnsakene for å få ut mest mulig av sausen før du kaster dem) Nå er det like før sausen er klar til servering, den må bare smakstilpasses med soyasaus, for å få den salt nok. (Ikke bruk salt i sauser du lager fra bunn av, soyasausen setter en fantastisk mye bedre smak i sauser enn hva ordinært salt gjør.) Dette ble langt og tungt, men dette er mitt kraftigste skyts når det kommer til sauser. Jeg kan på forhånd også si at dersom du ikke liker rødvin så kan det fort hende du vil like sausen da den kun har med seg den fruktige smaken av rødvinen og ikke alkoholaromaen. Jeg elsker rødvin og denne så veldig god ut
Gjest Bjørn82 Skrevet 20. mai 2011 #23 Skrevet 20. mai 2011 Jeg elsker rødvin og denne så veldig god ut Den er kjempegod. =) Men det er litt mer enn vanlig styr å lage den da. Er liksom ikke det man har lyst til på en tirsdags ettermiddag klokke fem hehe. =)
Brunhilde Skrevet 20. mai 2011 #24 Skrevet 20. mai 2011 Sausen din så supergod ut, Bjørn82, jeg lurer bare litt på hvorfor du bruker kyllingbuljong og ikke lammefond når du legger så mye arbeid i den? Jeg vil tro at det høyner den enda litt - hvis det er mulig?
Orchideae Skrevet 20. mai 2011 #25 Skrevet 20. mai 2011 Sjelden jeg "gidder" å lage saus fra bunnen av, det er jo så mye godt på pose, men til biff lager jeg ALLTID sausen selv. Jeg pleier da å lage pepperbiff som jeg steker i godt med smør. Deretter tar jeg biffene ut av panna og heller i en boks fløte, tar i litt mel for tykkelsen og krydrer med soyasaus, salt, pepper, karri, hvitløk (gjerne ferskpresset) og garam masala. Så bruker jeg litt sukkerkulør. Godt, enkelt og veldig raskt.
Havbris Skrevet 20. mai 2011 #26 Skrevet 20. mai 2011 Den er kjempegod. =) Men det er litt mer enn vanlig styr å lage den da. Er liksom ikke det man har lyst til på en tirsdags ettermiddag klokke fem hehe. =) Den skal prøves neste gang det blir lammelår. Men det blir ingen hverdagsmiddag. Sausen kan jo lages mens man smaker bittelitt på rødvinen (da har man selvsagt en flske ekstra... )
Havbris Skrevet 20. mai 2011 #27 Skrevet 20. mai 2011 Forøvrig et annet tips til sause-elskere: Smårester av vin - rød og vin - helles over i isterningsposer. Det egner seg riktig nok ikke hvis man skal ha store mengder vin i sausen - men som en smakstilsetter går det helt fint. Hvis dere har kjøpt Andeconfit (Confit de Canard) i store bokser i Frankrike så ikke kast den sausen/geleen som andelårene ligger i. Hell over i isterningsposer - bruk en dæsj i f. eks rotmos eller i sauser som lages til f. eks kylling. 1
Mynona Skrevet 20. mai 2011 #28 Skrevet 20. mai 2011 Forøvrig et annet tips til sause-elskere: Smårester av vin - rød og vin - helles over i isterningsposer. Det egner seg riktig nok ikke hvis man skal ha store mengder vin i sausen - men som en smakstilsetter går det helt fint. Hvis dere har kjøpt Andeconfit (Confit de Canard) i store bokser i Frankrike så ikke kast den sausen/geleen som andelårene ligger i. Hell over i isterningsposer - bruk en dæsj i f. eks rotmos eller i sauser som lages til f. eks kylling. Ah.. det skal jeg gjøre etterpå. Har en kvart flaske rødvin stående som jeg ikke har hjerte til å helle ut...
pia80 Skrevet 20. mai 2011 #29 Skrevet 20. mai 2011 (endret) Her er at sikkert stikk til hvit fisk! Sjalottløk freses på middels varme et par minutter. 1 ss sukker haes over og skal smelte før du tilsetter 1 dl balsamicoeddik. En søt en, modena funker bra. Dette skal koke nesten inn før du har i 1 dl fiskekraft ( Jeg jukser med buljongterning for fiskekraft er ikke min sterke side) Sausen skal tykne litt før du har i en god klatt smør. Hentet fra Trines matblogg. Masse god smak i denne! Endret 20. mai 2011 av pia80
bananbåt Skrevet 22. mai 2011 #30 Skrevet 22. mai 2011 Pleier å lage en fløte/løk saus til rødt kjøtt som jeg syns er veldig god. Steker først en liten rødløk i kjele med en god dæsj smør. Deretter heller jeg på fløte og et par gode spiseskjeer creme fresh. Har så oppi kjøttkraft, litt brunost og en halv teskje dijon sennep. Blir en smakfull, ikke slankende saus:)
flickan Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #31 Skrevet 22. mai 2011 Her er at sikkert stikk til hvit fisk! Sjalottløk freses på middels varme et par minutter. 1 ss sukker haes over og skal smelte før du tilsetter 1 dl balsamicoeddik. En søt en, modena funker bra. Dette skal koke nesten inn før du har i 1 dl fiskekraft ( Jeg jukser med buljongterning for fiskekraft er ikke min sterke side) Sausen skal tykne litt før du har i en god klatt smør. Hentet fra Trines matblogg. Masse god smak i denne! Denne skal prøves i dag Takk for flere oppskrifter!
hilli Skrevet 23. mai 2011 #32 Skrevet 23. mai 2011 Semi-frabunn woksaus er en slager hos oss, den er i hvert fall hjemmeblandet Da koker jeg buljong, fond eller kraft ut i fra hva jeg har tilgjengelig sammen med soyasaus og jevner med maizena. Det varierer litt hva slags smakstilsetninger jeg bruker, men det kan være f.eks. hvitløk og chili, sesamfrø eller masse pepper. Blir supergodt.
Rosenrød Skrevet 26. mai 2011 #33 Skrevet 26. mai 2011 Her var det mye godt! Min favorittbiffsaus er rett og slett å koke ut biffpanna med litt ekstra smør, rømme og pepper. Nom!
Gjest Bjørn82 Skrevet 13. juni 2011 #34 Skrevet 13. juni 2011 Sausen din så supergod ut, Bjørn82, jeg lurer bare litt på hvorfor du bruker kyllingbuljong og ikke lammefond når du legger så mye arbeid i den? Jeg vil tro at det høyner den enda litt - hvis det er mulig? jeg bruker hønsebuljong fordi den har sin karakteristiske smak som jeg vertfall synes passer veldig godt i den sausen. Jeg prøvde en gang tidligere å bruke kjøttbuljong, men den ble ikke like god, så jeg holder meg bare til hønsebuljongen fra nå av, siden jeg vet at den er god.. hehehe Men det kan godt hende du har heeeelt rett, og jeg fikk lyst å prøve! =)
Gjest Bjørn82 Skrevet 13. juni 2011 #35 Skrevet 13. juni 2011 Den skal prøves neste gang det blir lammelår. Men det blir ingen hverdagsmiddag. Sausen kan jo lages mens man smaker bittelitt på rødvinen (da har man selvsagt en flske ekstra... ) Ja OFC!! Du kan ikke lage den sausen uten at du smaker deg igjennom med litt rødt i glasset!! =)
Gjest Bjørn82 Skrevet 13. juni 2011 #36 Skrevet 13. juni 2011 Forøvrig et annet tips til sause-elskere: Smårester av vin - rød og vin - helles over i isterningsposer. Det egner seg riktig nok ikke hvis man skal ha store mengder vin i sausen - men som en smakstilsetter går det helt fint. Hvis dere har kjøpt Andeconfit (Confit de Canard) i store bokser i Frankrike så ikke kast den sausen/geleen som andelårene ligger i. Hell over i isterningsposer - bruk en dæsj i f. eks rotmos eller i sauser som lages til f. eks kylling. Ahh.. det har jeg aldri tenkt på! Er jo genialt egentlig=) Takk for tipset..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå