flickan Skrevet 17. mai 2011 #1 Skrevet 17. mai 2011 Inspirert av tråden om å lage mat fra bunn kom jeg til å tenke på mine egne matlagingsvaner. Jeg lager mye fra bunn, men ikke alt. Fiskekaker har jeg f eks aldri laget selv, selv om jeg har tenkt at jeg sikkert kunne klart det. Er sjelden jeg lager kjøtttkakene fra bunn, men det hender. Supper, gryter og ovnsretter lager jeg alltid fra bunn. Men det er spesielt en ting jeg veldig sjelden lager selv, og det er sauser. Jeg tenker ofte at det er så mye styr, og tyr lett til posevariantene. Spesielt til fisk og når det gjelder brun saus. Men de få gangene jeg har laget det selv, er det ikke såå mye styr, men jeg husker liksom ikke å gjøre det. Så, har du noen gode og enkle hverdagsoppskrifter på saus som du vil dele? Gjerne med fremgangsmåte og hva den kan brukes til
Lady in blue Skrevet 17. mai 2011 #2 Skrevet 17. mai 2011 Når jeg steker fisk pleier jeg å ha fløte eller rømme rett i panna sammen med fisken når den begynner å nærme seg ferdig. Det blander seg godt sammen med kraft og krydder fra fisken. Og så krydrer jeg eventuelt ekstra, eller har oppi litt soyasaus. Enkelt og godt. Fløtebaserte sauser er enkle til hverdags. F.eks. surr litt finhakket løk i en kjele, ha over fløte og krydder, kanskje en spiseskje pesto og litt parmesan. La det tykne litt, og vips har du en saus. Til pasta synes jeg denne er god: Stek litt røkt laks lett i panna, kna det sånn at laksen smuldres opp. Ha over fløte og kok inn. Ha på litt pepper, men ikke salt, det er det nok av i laksen. Dette blir en smaksrik saus. Fettfrie sauser derimot, det er jeg ikke noe god på. :gjeiper:
Havbris Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Denne er veldig god til kylling og pasta: Kok opp hønsebuljong - tilsett bittelitt hakket hvitløk og en del tørket koriander pluss noen dråper citron. La det koke inn litt - jevne med maisennamel og til slutt en liten dæsj rømme.
matentusiasten Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Jeg synes sauser laget med buljong burde betegnes som semi-"laget fra bunn". 2
Kvist Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Jeg synes sauser laget med buljong burde betegnes som semi-"laget fra bunn". Da går jeg ut i fra at du definerer buljong som i terninger? Jeg er oppvokst med at buljong er et annet ord for kraft, og satt på kjøkkenbenken til mormor og skummet buljong som liten. Den buljongen var i alle fall helt fra bunnen, laget på bein, kjøttrester og grønnsaker.
Sissan9 Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Her er min semi-hjemmelagde saus - nydelig til røkt kjøtt, som sommerkoteletter eller annet til grillen: Del opp en mango, kjør den i foodprocessoren Kok opp sammen med 1,5 dl grønnsaksbuljong og 1,5 ss mangochutney. Kok i ca 3 minutter - server. Det er utrolig godt! Serverer med paprika og asparges til.
Mynona Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Å lage kraften er vel det TS (og jeg) da vil definere som "mye styr" for hverdagsmat.. 1
Mynona Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Her er min semi-hjemmelagde saus - nydelig til røkt kjøtt, som sommerkoteletter eller annet til grillen: Del opp en mango, kjør den i foodprocessoren Kok opp sammen med 1,5 dl grønnsaksbuljong og 1,5 ss mangochutney. Kok i ca 3 minutter - server. Det er utrolig godt! Serverer med paprika og asparges til. Mmm.. det hørtes godt ut. Og jeg som har både mango og sommerkoteletter i kjøleskapet Men hvor mange porsjoner går denne til. Så ut som det blit litt lite.. eller?
Sissan9 Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Vi er 4 personer, det holder fint. Og vi hauger på. Mangoen gir en del volum, det blir en tykk saus - ca 4-5 dl.
Kvist Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Å lage kraften er vel det TS (og jeg) da vil definere som "mye styr" for hverdagsmat.. Joda, det er ikke noe man setter i gang med når man er sliten etter jobb og sulten gnager. Men har man først tid (og lyst) til å prøve er det enkelt, og man får mye kraft. Jeg fryser ned og da kan jeg bare vippe ut en pose med kraft og putte i en kjele. Styrer ikke engang med å tine den først 2
Havbris Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Jeg synes sauser laget med buljong burde betegnes som semi-"laget fra bunn". Kanskje hønsekraft er et bedre ord da? Hender jeg har slik kraft i fryseren. For oss er det iallefall et bedre alternativ enn posesauser.
Gjest Consensio Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Jeg synes sauser laget med buljong burde betegnes som semi-"laget fra bunn". Hva? Så når jeg står på kjøkkenet og har i kyllingbein, grønnsaker, vann m.m. i en kjele. Lar dette småkoke i et par timer. Er hele tiden på kjøkkenet for å skumme vannet. Siler alt av. Og så bruker dette i en saus, så er sausen semi-"laget fra bunn"? Ja da lurer jeg veldig på hvordan man lager saus helt fra bunnen av ....
Gjest Consensio Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Å lage kraften er vel det TS (og jeg) da vil definere som "mye styr" for hverdagsmat.. Man lager kraften bare en gang. Så fyller man på underveis når man får tid. Lager man nok, så har man buljong i lang, lang tid fremover. Fancy kjøkken gjør slikt...lager en hel masse og bruker dette flere ganger
flickan Skrevet 19. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2011 Åh, takk for masse svar Og oppskrifter med buljongterninger er fin-fint Nå skal jeg lage gode sauser i helgen, og kanskje glimte til med hjemmelaget kraft og
matentusiasten Skrevet 19. mai 2011 #18 Skrevet 19. mai 2011 Jeg burde kanskje presisere at jeg mente buljong i form av terning eller lignende.
Gjest Mahareth Skrevet 19. mai 2011 #19 Skrevet 19. mai 2011 Denne er veldig god til kylling og pasta: Kok opp hønsebuljong - tilsett bittelitt hakket hvitløk og en del tørket koriander pluss noen dråper citron. La det koke inn litt - jevne med maisennamel og til slutt en liten dæsj rømme. Den skal jeg prøve neste gang anledningen byr seg! Jeg er ikke spesielt god på sauser, det eneste jeg får til er tomatsaus til pastaretter. Håper denne tråden blir lang!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå