Gå til innhold

Trenger tips til lettvindt småsnacks!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg sluttet å røyke for ca 1 år siden og har siden da gått opp 20 kg fra 55-75 kg (er 1.76 høy).. Før da jeg var litt sulten gikk jeg ut for å ta en røyk, og nå når jeg er litt sulten blir det enten godteri eller mat.

Jeg spiser musli med melk til frokost og kvelds, og sunne middager (håper jeg da) med svinefilet, kylling, fisk eller uten kjøtt. Tilbehør er ofte fullkornspasta eller ris med salat (salat, tomat, paprika, blomkål, agurk). Hender også vi har hvitløkssmør eller saus til (som regel hjemmelaga av tomat og urter..)

Problemet, tror jeg er at jeg spiser mye sjokolade/usunn kjeks innimellom måltidene fordi det er lettvindt :sjenert:

Ønsker derfor å finne noe godt og sundt jeg kan spise istedetfor som er like godt, jeg liker veldig godt nepe (skjærer i strimler) og sukkererter (kjøper i pose). Nepe er ikke alltid greit å få tak i og en pose sukkererter koster 19 kroner (kunne sikkert spist 5 sånne om dagen sukk)

Har dere gode tips? Kålrabi synes jeg også er godt men tar lang tid å strimle opp, samme med gulrot.

Hjelp meg før jeg blir tjukk eller begynner å røyke igjen :fnise: (neida jeg skal ikke begynne å røyke igjen)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her, glemte å skrive at jeg hadde blitt veldig glad om jeg kunne gått ned 5-7 kg, og lurer på om det kanskje er mulig om jeg dropper alt godteriet det blir innimellom?

AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig ikke noe glad i nøtter, da jeg synes dem setter seg fast i tennene :fnise: Men det er absolutt et kjempegodt forslag, smaker godt gjør dem! Mener å huske at noen sa mandler er usundt, er nøtter helt greit det da? (Beklager om jeg spør dumt men jeg har veldig lite peiling på slikt :sjenert: )

Skrevet

Mandel er en steinfrukt, men blir vanligvis definert som en nøttetype. Nøtter er sunt, og svært energirikt, mao det inneholder mye kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Huff jeg er så håpløs på dette. Er det ikke mye kalorier som er dårlig da? Er det ikke å spise lite kalorier folk som slanker seg ønsker? :lete:

AnonymBruker
Skrevet

Nøtter inneholder mange kalorier, men er sunt.

Hva med å skjære opp grønnsaker og ha de i kjøleskapet. Når du blir sugen på noen så er det lett tilgjengelig. Sett prisen på sukkererter opp mot sjokolade så ser du at det ikke er så dyrt. Jeg lager meg ofte smoothies for å stille et søtbehov. Den kan jeg lage så sunn jeg bare vil.

Skrevet

Vannmelon :)

Riskaker- inneholder jo litt kcal men det kan begrenses, viss dette er noe du virkelig vil.

Hjemmelagde knekkebrød er mange fornøyd med å gå å knaske på.

Smoothie

Jordbær - NAM

Snack a jack med bbq smak - en gang i blandt, ikke la det bli daglig snacks.

Proteinshake med sjokoladesmak - det er faktisk godt :)

Dette er hva jeg småspiser på, og er ikke ekspert, men for meg funker det.

Før hadde jeg null selvdisiplin (sier ikke at jeg er suuuper god nå heller) men etter jeg gikk ned 7 kg i vekt så er det myyye lettere å begrense seg! Da har du lært hvor det legger seg for å si det sånn :sjenert:

Og når du sier at det tar lang tid å strimle opp grønnsaker så tar du egentlig feil, det tar noen minutter og det er så verdt det når du har gjort det. Sett det i kjøleskapet med litt dipp og hent når du er fysen.

Gjest Tjoms
Skrevet

Mandler er absolutt et godt tips, dette er ikke kalorier du skal være redd for. Selleri syns jeg også er godt å knaske på, liker du det?

Jeg lager også ofte smoothies, bare at jeg lager av grønt og ikke bær:

1 agurk

1 stor lime

1 avokado

1 helt brett med isbiter

Dette er helt fantastisk friskt og godt!

Drikk også mye vann og styr unna juice, brus, saft

Du kan også bake knekkebrød selv av spelt med masse deilig frø som smaker kjempegodt, dette kan jo og være en erstatter for kjeks. Pass også på at når du spiser fullkornspasta o.l, at du ikke lar det være en for stor del av måltider. Grønnsaker bør ta større plass på tallerkenen :)

Skrevet

Mandler er absolutt et godt tips, dette er ikke kalorier du skal være redd for. Selleri syns jeg også er godt å knaske på, liker du det?

Jeg lager også ofte smoothies, bare at jeg lager av grønt og ikke bær:

1 agurk

1 stor lime

1 avokado

1 helt brett med isbiter

Dette er helt fantastisk friskt og godt!

Drikk også mye vann og styr unna juice, brus, saft

Du kan også bake knekkebrød selv av spelt med masse deilig frø som smaker kjempegodt, dette kan jo og være en erstatter for kjeks. Pass også på at når du spiser fullkornspasta o.l, at du ikke lar det være en for stor del av måltider. Grønnsaker bør ta større plass på tallerkenen :)

Vel, om man ønsker å gå ned i vekt så må man kutte kalorier. Når du som di sier TS har lagt på den 20kg så er jo det fordi du spiser mer kalorier enn du forbrenner, ergo- du må kutte ned på kaloriinntaket. Høres ut som du har ganske gode vaner på tanke med de vanlige måltidene dine, men husk at musli ofte er ganske så kaloririkt, kanskje du kan finne flere alternativer eller bytte frokostblanding dersom den du bruker ikke er så bra, dessuten er en slik frokost rimelig fattig på protein og rik på laktose og fruktose, noe som gjør at du blir kjempesulten etter et par timer, kanskje dette er deler av problemet?

sørg for at du spiser proteinrik og mettende mat når du spiser slik at du ikke blir så sulten mellom måltidene. Når det gjelder snacks så erdet mye rart du kan velge som er bedre enn kjeks/sjokolade. Hvis du f.eks spiser en pakke kjeks med sjokoladebiter skal du vite at dette utgjør nesten den totale mengden kalorier du skal ha på EN HEL DAG. Nøtter er ikke nødvendigvis et godt alternativ da det er veldig kaloririkt. Nøtter egner seg best som snacks mellom økter for noen som trener mye eller i små mengder ellers. Mine tips til gode mellommåltider:

- skyr

- eple og gullerot oppskjært med litt akasiehonning som dipp

- proteinbarer

- smoothie (gjerne med yougurt og litt proteinpulver med bærsmak)

- knekkebrød med kokt skinke eller mager salami

- serranoskinke rullet sammen med lett guacamole (avokade, naturell skyr og chillisaus) og rødløk

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg kan ikke se at du nevner noe om trening, om du legger inn litt turer, sykling, jogging, svømming, annet du synes er gøy - så kanskje forsvinner kiloene fortere.

Jeg kuttet ut alt snop for en stund siden, spiser det nå bare en sjelden gang. Jeg spiste MYE frukt og grønt som erstatning, og drakk masse vann.

Skrevet

Hei!

Jeg sluttet å røyke for ca 1 år siden og har siden da gått opp 20 kg fra 55-75 kg (er 1.76 høy).. Før da jeg var litt sulten gikk jeg ut for å ta en røyk, og nå når jeg er litt sulten blir det enten godteri eller mat.

Jeg spiser musli med melk til frokost og kvelds, og sunne middager (håper jeg da) med svinefilet, kylling, fisk eller uten kjøtt. Tilbehør er ofte fullkornspasta eller ris med salat (salat, tomat, paprika, blomkål, agurk). Hender også vi har hvitløkssmør eller saus til (som regel hjemmelaga av tomat og urter..)

Problemet, tror jeg er at jeg spiser mye sjokolade/usunn kjeks innimellom måltidene fordi det er lettvindt :sjenert:

Ønsker derfor å finne noe godt og sundt jeg kan spise istedetfor som er like godt, jeg liker veldig godt nepe (skjærer i strimler) og sukkererter (kjøper i pose). Nepe er ikke alltid greit å få tak i og en pose sukkererter koster 19 kroner (kunne sikkert spist 5 sånne om dagen sukk)

Har dere gode tips? Kålrabi synes jeg også er godt men tar lang tid å strimle opp, samme med gulrot.

Hjelp meg før jeg blir tjukk eller begynner å røyke igjen :fnise: (neida jeg skal ikke begynne å røyke igjen)

I små doser så er det sundt med gulrot + dipp..

Det er også kjempe godt ..

Men selv vil jeg anbefale deg å drikke vann i mellom måltidene..

Vann er sundt på alle vis.. Det renser huden osv og du legger ikke på deg av vann ;)

Gjest Tjoms
Skrevet

Vel, om man ønsker å gå ned i vekt så må man kutte kalorier. Når du som di sier TS har lagt på den 20kg så er jo det fordi du spiser mer kalorier enn du forbrenner, ergo- du må kutte ned på kaloriinntaket. Høres ut som du har ganske gode vaner på tanke med de vanlige måltidene dine, men husk at musli ofte er ganske så kaloririkt, kanskje du kan finne flere alternativer eller bytte frokostblanding dersom den du bruker ikke er så bra, dessuten er en slik frokost rimelig fattig på protein og rik på laktose og fruktose, noe som gjør at du blir kjempesulten etter et par timer, kanskje dette er deler av problemet?

Nå er det ikke meningen at man skal spise 1 kilo nøtter om dagen, men et par never. Nøtter har også sunt fett og god kilde til proteiner, og i tillegg ingen karbohydrater, så det er absolutt godt egnet. Det er mer til vektøkning enn kcal.

Skrevet

Nå er det ikke meningen at man skal spise 1 kilo nøtter om dagen, men et par never. Nøtter har også sunt fett og god kilde til proteiner, og i tillegg ingen karbohydrater, så det er absolutt godt egnet. Det er mer til vektøkning enn kcal.

to never nøtter = ca 40 gram, 40 gram mandler = 250 kcal

så, hvis man gir folk inntrykk av at nøtter er noe du kan stille sulten med et par ganger om dagen så er det en dårlig ide. Og at nøtter er en god kilde til proteiner er noe av en myte da det ikke er særlig høyt proteininnhold i forhold til den mengden som anbefales maksimalt av nøtter per dag, dessuten er det en god del omega-6 i nøtter i tillegg til flerumettede fettsyrer. Nøtter bør egentlig behandles som noe ekstra eller helgegodt, ikke noe du spiser mellom måltider for å ikke legge på deg.

det viktigste for vektøkning/ nedgang er absolutt mengde inn og mengde ut, det er gjort forsøk på "kakedietter" og lignende, og at man kan gå ned ved å spise bare kake sålenge man holder seg under en bestemt mengde kcal, men selvfølgelig kan du få tette blodårer og høyt kolesterol, øket kreftrisiko osv selv om du går ned/ ikke går opp når du spsiser dritt.

• Liker 1
Gjest Tjoms
Skrevet

to never nøtter = ca 40 gram, 40 gram mandler = 250 kcal

så, hvis man gir folk inntrykk av at nøtter er noe du kan stille sulten med et par ganger om dagen så er det en dårlig ide. Og at nøtter er en god kilde til proteiner er noe av en myte da det ikke er særlig høyt proteininnhold i forhold til den mengden som anbefales maksimalt av nøtter per dag, dessuten er det en god del omega-6 i nøtter i tillegg til flerumettede fettsyrer. Nøtter bør egentlig behandles som noe ekstra eller helgegodt, ikke noe du spiser mellom måltider for å ikke legge på deg.

det viktigste for vektøkning/ nedgang er absolutt mengde inn og mengde ut, det er gjort forsøk på "kakedietter" og lignende, og at man kan gå ned ved å spise bare kake sålenge man holder seg under en bestemt mengde kcal, men selvfølgelig kan du få tette blodårer og høyt kolesterol, øket kreftrisiko osv selv om du går ned/ ikke går opp når du spsiser dritt.

En neve nøtter som mellommåltid er da anbefalt selv av eksperter. Mandler har 21.1 g protein per 100 gram, hvis ikke det er en god kilde til protein så vet jeg ikke. Jeg er veganer, og nøtter er en av mine viktigste kilder til protein. Omega-6 er da ikke noe man ikke skal ha i seg, hvor har du det fra? Nøtter inneholder sunt fett. En neve nøtter om dagen er BRA. Se det også i sammenheng med hva TS allerede spiser.

Skrevet

En neve nøtter som mellommåltid er da anbefalt selv av eksperter. Mandler har 21.1 g protein per 100 gram, hvis ikke det er en god kilde til protein så vet jeg ikke. Jeg er veganer, og nøtter er en av mine viktigste kilder til protein. Omega-6 er da ikke noe man ikke skal ha i seg, hvor har du det fra? Nøtter inneholder sunt fett. En neve nøtter om dagen er BRA. Se det også i sammenheng med hva TS allerede spiser.

Jeg er enig med at nøtter i små mengder er sundt.. :jepp:

Er selv vegitarianer og spiser ikke kjøtt.

Derfor må jeg ha proteiner.

Gjest Tjoms
Skrevet

Jeg er enig med at nøtter i små mengder er sundt.. :jepp:

Er selv vegitarianer og spiser ikke kjøtt.

Derfor må jeg ha proteiner.

hvis du spiser egg, melkeprodukter og fisk, så trenger du ikke lete så langt etter kilder da :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Huff, jeg har vel vært lat og ikke trent noe på 10 år eller noe, kunne spist alt jeg har villet av sjokolade og slikt uten å gå opp en kilo..men da jeg slutta å røyke så for vekta i været :tristbla:

Drikker også kun brus :filer: Det sagt så er jeg en aktiv person som holder på med ting hele ettermiddagen/kvelden, men ikke noe spesiell sport eller idrett.

Er glad i vann så det er bare en dårlig vane, så skal prøve å bytte ut det 100% med en gang.

Jeg er veldig veldig kresen med mat, kan ikke spise knekkebrød, kavringer, brødskiver (kanskje loff med majones og roastbiff om jeg MÅ men dette blir for dyrt). Smoothie og slike spennende "drinker" er også uaktuelt :fnise: Nøtter høres ok ut, men ikke noe jeg er såå veldig glad i med tanke på at det setter seg fast biter over alt :fnise: Så tror jeg dropper dem da.

Har alltid trodd at musli var bra og sundt og at jeg ikke kan legge på meg av det, så da trenger jeg tips til ny frokost/kveldsmat også.

Et problem her er også at grønt og frukt er dyrt, har ikke så veldig god råd. 6 kvikklunsj koster 27 kroner og en liten pakke sukkererter koster 20 kroner.. Tror jeg får plante mye selv også, har en liten terrasse jeg kan bruke til det.

Skal kjøpe en haug med grønnsaker i morgen, strimle dem og se hvordan det går. Det tar ikke lang tid om man strimler alt med en gang, men jeg er redd for at dem mister litt smak og blir tørre om dem ligger oppskjært en dag i kjøleskapet?

Hva bør jeg endre med middagene? Jeg spiser ikke store porsjoner heller så tviler på at det er noe problem, men blir fort sulten 1 time etterpå.

I små doser så er det sundt med gulrot + dipp..
Jeg er ikke noe fan av dip, men kan jeg altså legge på meg av å spise kun grønnsaker og vanlig middag? For om det er greia tror jeg jeg ligger tynt an :fnise:

Jeg er ikke overvektig, men det går jo i feil retning så ønsker å stoppe dette nå, så supert at dere kommer med så gode råd til meg, håper dere har flere. Skal holde dere oppdatert om hvordan dette går :jepp:

Gjest Tjoms
Skrevet

TS her

Huff, jeg har vel vært lat og ikke trent noe på 10 år eller noe, kunne spist alt jeg har villet av sjokolade og slikt uten å gå opp en kilo..men da jeg slutta å røyke så for vekta i været :tristbla:

Drikker også kun brus :filer: Det sagt så er jeg en aktiv person som holder på med ting hele ettermiddagen/kvelden, men ikke noe spesiell sport eller idrett.

Er glad i vann så det er bare en dårlig vane, så skal prøve å bytte ut det 100% med en gang.

Jeg er veldig veldig kresen med mat, kan ikke spise knekkebrød, kavringer, brødskiver (kanskje loff med majones og roastbiff om jeg MÅ men dette blir for dyrt). Smoothie og slike spennende "drinker" er også uaktuelt :fnise: Nøtter høres ok ut, men ikke noe jeg er såå veldig glad i med tanke på at det setter seg fast biter over alt :fnise: Så tror jeg dropper dem da.

Har alltid trodd at musli var bra og sundt og at jeg ikke kan legge på meg av det, så da trenger jeg tips til ny frokost/kveldsmat også.

Et problem her er også at grønt og frukt er dyrt, har ikke så veldig god råd. 6 kvikklunsj koster 27 kroner og en liten pakke sukkererter koster 20 kroner.. Tror jeg får plante mye selv også, har en liten terrasse jeg kan bruke til det.

Skal kjøpe en haug med grønnsaker i morgen, strimle dem og se hvordan det går. Det tar ikke lang tid om man strimler alt med en gang, men jeg er redd for at dem mister litt smak og blir tørre om dem ligger oppskjært en dag i kjøleskapet?

Hva bør jeg endre med middagene? Jeg spiser ikke store porsjoner heller så tviler på at det er noe problem, men blir fort sulten 1 time etterpå.

Jeg er ikke noe fan av dip, men kan jeg altså legge på meg av å spise kun grønnsaker og vanlig middag? For om det er greia tror jeg jeg ligger tynt an :fnise:

Jeg er ikke overvektig, men det går jo i feil retning så ønsker å stoppe dette nå, så supert at dere kommer med så gode råd til meg, håper dere har flere. Skal holde dere oppdatert om hvordan dette går :jepp:

Husk at trening er viktig uansett om du er slank eller ikke. Det høres ut som du må omprogrammere deg litt i forhold til mat. Jeg heller likte ikke all den maten jeg spiser nå til å begynne med, men jeg lærte meg å like det litt etter litt. Når du klarer å avgifte deg selv fra alt sukkeret osv, så kanskje du vil like hjemmelagde knekkebrød :)

Det er bare tull at friske grønnsaker er dyrt. 1 brokkolihode kan du få for 10 kr, særlig på innvandrerbutikker er det billig. 1 pose gulrøtter koster ikke mye, ihvertfall ikke hvis du velger first price. Så må du også tenke på at dette er MAT, dette er mat som gir deg næring, vitaminer, og mineraler. Kvikklunch gir ikke kroppen din noe som helst næring. Den gir deg dårlig fett, en haug med sukker, tilsetningsstoffer, og er blottet for alt som kroppen faktisk trenger. Hva skjer når du putter sukker i bensintanken? :)

Jeg vet ikke hvordan porsjoneringen din er med tanke på middag, om 80% av tallerkenen er ris, og 20% fisk, eller motsatt. Det bør være motsatt, og du bør ha godt med grønt. Blodsukkeret ditt er jo på en snurr med tanke på hvordan du spiser i løpet av en dag, så når du får dette mer stabilt, så vil du ikke føle sånn sult etter 1 time.

Musli kan du absolutt legge på deg av, mange av musli´ene inneholder mye skjult sukker. Du kan jo gå over til å spise litt havregrøt f.eks. eller lage din egen musli. Hva med Yoghurt naturell, litt havregryn/nøtter/bær og en dæsj kanel?

Du kan jo åpne øynene for litt annen mat også, f.eks kikerter (som du kan bruke til å lage hummus, gryter, burgere, ha i salat), samme med linser.

Skrevet

Du kan jo prøve forskjellige ting, jeg vil tro noen grønnsaker kanskje holder seg bedre i en boks i kjøleskapet om de får ligge i litt vann? Eks kålrot og gulerøtter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...