Anglofil Skrevet 17. mai 2011 #21 Del Skrevet 17. mai 2011 Kommer helt an på hvordan man bruker toget. Hvis man f.eks skal pendle, slik jeg gjorde da jeg studerte i Oslo, så så var det helt klart billigere å gjøre det enn å ha bil. Et studentkort kostet da 800 mnd for Oslo og Akershus (dvs at man kan reise så mye man ville innen disse to fylkene). MEN, ja, det er kjempedyrt med enkeltreiser, men det er ofte pendlere man kanskje tenker på som uansett kjøper månedskort, for det er alltid billigere å ha en å kjøpe enkeltreiser. Ellers vil jeg si at lengre strekninger er ironisk nok ikke så dyrt fordi man ofte kan få tak i miniprisbilletter til 199 kr osv. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #22 Del Skrevet 17. mai 2011 Husk å ta med kostnad for årsavgift, forsikring, vedlikehold, reparasjoner osv når du tenker på bilutgifter. Det består av mer enn bensin + bompenger. Dersom man har bil kun til dette formålet blir det riktig, men for oss som uansett må ha bil pga andre ting blir det riktig med km-sats (inkluderer forsikring og verditap) + bom. Og selv for meg, som reiser nesten daglig innenfor Oslo blir prisen ca den samme om jeg tar bilen, som om jeg har månedskort. Men når jeg tar bilen sparer jeg i tillegg vannvittig mye tid, selv når jeg kjører i rushet, i tillegg til komforen, når det regner og snør. Mitt nærmeste kollektivtilbud er forøvrig lokaltoget gjennom Oslo, og det hender jo rett som det er at det ikke dukker opp, og da kommer man jo minst en halvtime for seint på jobb eller forelesning, så jeg skjønner ikke at folk tør å basere seg på det. Dersom politikerne faktisk vil at folk skal velge kollektivt må de bygge ut antall linjer og avganger, og sette ned prisen. Slik det er i dag skrur de opp prisen hver gang antall brukere går ned, noe som igjen fører til enda færre brukere og enda høyere pris. Og sånn går no dagan, og det blir mer og mer fordelaktig å ha bil, på tross av bompengene og bensinprisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #23 Del Skrevet 17. mai 2011 I sommer stenger de Oslo S i tillegg. Tenker NSB taper mange kunder for godt denne sommeren. Fra Oslo til Trondheim er det jo gjerne billigere å fly, om man ikke sitter klar nøyaktig 3 mnd før og sikrer seg miniprisen før den forsvinner. Men det hender jo at man kan fly for 199 og mindre også. Og på flyet risikerer man ikke å bli sittende baklengs i sju timer med to fremmede stirrende rett på deg hele reisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 18. mai 2011 #24 Del Skrevet 18. mai 2011 I sommer stenger de Oslo S i tillegg. Tenker NSB taper mange kunder for godt denne sommeren. Fra Oslo til Trondheim er det jo gjerne billigere å fly, om man ikke sitter klar nøyaktig 3 mnd før og sikrer seg miniprisen før den forsvinner. Men det hender jo at man kan fly for 199 og mindre også. Og på flyet risikerer man ikke å bli sittende baklengs i sju timer med to fremmede stirrende rett på deg hele reisen. Jeg tror ikke NSB er særlig fornøyde med at Oslo S er stengt i sommer, det er tross alt Jernbaneverket som utfører forbedringer på stasjonen. Jeg begynte å pendle fast fra Vestfold til Oslo, og hittil er jeg ganske fornøyd med tilbudet til tross for at Vestfoldbanen er stendt midt på dagen. Toget har gått stort sett når det skal, og bussene som er satt inn for tog har god plass, er komfortable og har stort sett veldig hyggelige sjåfører. Prisen er vel det eneste jeg syns er en smule drøyt: 2200 kr totalt per måned. Siden jeg er student får jeg ikke trukket fra reisekostnader på skatten heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå