AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Del Skrevet 16. mai 2011 Skulle ta toget for første gang på lenge i går. En kort avstand, ca et par mil som tar 15 min med bil. 5-6 stopp. For en pris! Kjøpte billett på automaten utenfor, ellers hadde det kostet enda mer. 43 kr + 22 kr for sykkel = 65 kr. Dvs 85 kr hvis jeg ikke hadde rukket kjøpe billett på forhånd, men måtte betalt ombord. Måtte punge ut for kjæresten også, så det ble en dyr "fornøyelse". Tør ikke tenke på hvor mye jeg måtte betalt om jeg hadde hatt to-tre barn med meg i tillegg. At det skal koste nesten 100 kr å komme seg fra Sandnes til Stavanger er helt vanvittig! Man kommer jo til Oslo for 200 kr. Og politikerne vil vi skal reise mer kollektivt for å spare miljøet? Vel, det vil jeg også, men ikke f*en til den blodprisen. Tar bilen neste gang, koster neppe mer enn 30 kr inkl bensin og bomringen. Bussprisene er jeg ikke helt oppdatert på, men skulle ikke forundre meg om de også er skyhøye. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 16. mai 2011 #2 Del Skrevet 16. mai 2011 Kollektivt er veldig dyrt i forhold til bil, synd men sant. Synes det er helt greit å ta buss og tog, men har som regel med meg hund når jeg skal noen plass og da må jeg betale for han også + risikere å må gå av om noen er allergikere. Så da blir det gå eller bil for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #3 Del Skrevet 17. mai 2011 Et sted 12 mil unna Oslo til Oslo(ca. 1,5 times tur) - 500 kr tur/retur. Syyyykt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #4 Del Skrevet 17. mai 2011 Kollektivt er veldig dyrt i forhold til bil, synd men sant. Synes det er helt greit å ta buss og tog, men har som regel med meg hund når jeg skal noen plass og da må jeg betale for han også + risikere å må gå av om noen er allergikere. Så da blir det gå eller bil for min del. Synd det skal være slik. Burde jo heller vært lagt opp til at de som var flinke og gadd reise kollektivt sparte på dette. Når bilen er billigere og tidssparende, skjønner jeg godt at det bare er tenåringer og andre uten bil som vanligvis tar toget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #5 Del Skrevet 17. mai 2011 Et sted 12 mil unna Oslo til Oslo(ca. 1,5 times tur) - 500 kr tur/retur. Syyyykt Det er drøyt! Jeg har vært heldig og fått tak i minipris-billetter til Oslo (fra Stavanger) til et par hundre. Og den turen tar maaange timer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DBM Skrevet 17. mai 2011 #6 Del Skrevet 17. mai 2011 Ås <-> Ski ---> 46 kr med tog Ås <-> Ski ---> 30 kr med buss Bussen kjører mellom Ås togstasjon og Ski togstasjon. Toget bruker ca 5 min, ingen stopp i mellom. Husker også da jeg sjekket prisene på mnd kort mellom Ås og Ski. Da må man ut med 800 kr/mnd hvis man er student. For 5 min hver vei. Da får man riktignok med hele Oslo og Akershus, men hva om jeg f.eks. bare bodde på Ski og studerte på Ås? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 17. mai 2011 #7 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) En annen ting med togreiser er jo at de færreste av oss bor nær togstasjonen, så da kommer buss til og fra evt taxi i tillegg til selve togbilletten. Det sagt så er det ofte gode minipris billetter ute, men tror ikke vi (jeg + sambo + hund) bruker mer enn max 500 kroner en vei oslo - trondheim med bilen .. så sammenlignet blir det fortsatt dyrere. Endret 17. mai 2011 av Chelmon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abdullah Skrevet 17. mai 2011 #8 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim er greit priset om en bestiller et par dager på forhånd. Oslo-Sandvika én vei koster 50 kr for en voksenbillett , Oslo-Drammen 95 kr. Det er jo egentlig i meste laget. Det er jo slik at det er relativt dyrt med enkeltbilletter, men billigere om en reiser ofte. Endret 17. mai 2011 av Abdullah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #9 Del Skrevet 17. mai 2011 Må si meg helt enig i dette! Prisene på kollektivtransport er alt for høye, såesielt med tanke på at vi til stadighet oppfordres til å reise kollektiv. For eksempel så koster flytoget fra Oslo til Gardermoen 170 kroner - for en relativt liten reise på 20 minutter. Det er sykt det! Tog er rimelig genialt, men for å være konkurransedyktig mot andre reisemåter som bil har NSB ett par ting å forbedre. For det første må det være raskere å komme fra A til B, og kostnaden må være lavere. Noe det sjelden er nå, om man ikke får tak i minipris billett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #10 Del Skrevet 17. mai 2011 Her jeg bor med kollektivt - forutsatt at toget går: kvarter å gå til toget. Ta toget i 40min, gå til buss, kjøre buss 10min, kjører til døra. Månedskort 1680 kroner. Bil: 40min - ca 1500 i bensin og bompenger pr mnd. Ikke så vanskelig å velge, for bil må jeg ha uansett, og om sommeren kjører jeg motorsykkel og sparer bompenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #11 Del Skrevet 17. mai 2011 Buss, trikk og t-bane er heller ikke akkurat rimelig. Her i Oslo koster en enkeltbillett 40 kroner, og hvis du da kun skal ett par stopp er det ganske drøy pris. Riktignok kan man kjøpe billett til 27 kroner på forhånd, men siden de fleste stoppesteder ikke har billettautomat må det planlegges. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kontorstol Skrevet 17. mai 2011 #12 Del Skrevet 17. mai 2011 Her jeg bor med kollektivt - forutsatt at toget går: kvarter å gå til toget. Ta toget i 40min, gå til buss, kjøre buss 10min, kjører til døra. Månedskort 1680 kroner. Bil: 40min - ca 1500 i bensin og bompenger pr mnd. Ikke så vanskelig å velge, for bil må jeg ha uansett, og om sommeren kjører jeg motorsykkel og sparer bompenger. Husk å ta med kostnad for årsavgift, forsikring, vedlikehold, reparasjoner osv når du tenker på bilutgifter. Det består av mer enn bensin + bompenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 17. mai 2011 #13 Del Skrevet 17. mai 2011 Husk å ta med kostnad for årsavgift, forsikring, vedlikehold, reparasjoner osv når du tenker på bilutgifter. Det består av mer enn bensin + bompenger. Det er selvfølgelig med i beregningen. Vi er to som deler bilen så slikt blir litt billigere, betaler heller ikke bompenger til daglig (til handlesenter, matbutikk, jobb, trening etc) så det er kun når vi skal reise bort eller noe helt spesielt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusemamma Skrevet 17. mai 2011 #14 Del Skrevet 17. mai 2011 Ja det er vannvittige priser. Bussen fra Sandnes til Stavanger koster kr 40,-. vet ikke om man må betale xtra for sykkel. Skal til Oslo i sommer og har fått billett til kr 199. Svarer seg ikke alltid og reise kollektivt. Skal man ut på byn i Stavanger og ta nattbuss til Sandes koster det 100 kr. Derfor kjører jeg heller når jeg skal ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #15 Del Skrevet 17. mai 2011 Ble nysgjerrig så sammenlignet prisene på nett. Kollektivt: 2 voksne og et barn periodekort, 1 måned: (585x2) + 235 = 1420 (Trondheim, mulig dette er lavere enn andre plasser) Tog 1 gang per måned = 299 (minipris) x3 = 897 Totalt med 0 taxi eller nattbuss (usikker på om denne er med på det periodekortet eller hva det heter nå) = 2317 Bil: Årsavgift 2840 (240 per måned) Forsikring ca 4000 (340 per måned) Diesel per måned: 600 Bomring: 100 Reperasjoner: ca 3000 (250 per måned) Totalt: 1530 per måned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kontorstol Skrevet 17. mai 2011 #16 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg har 3100,- i bilutgifter pr mnd men jeg pendler en ca 10 mil pr dag. Jeg liker også å ta med "hvor mye ekstra er jeg villig til å betale for komforten det er å ha bil fremfor kollektivt" i regnestykket, så selv om det kanskje (for meg) blir dyrere med bilen er jeg ikke i tvil om hva jeg velger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 17. mai 2011 #17 Del Skrevet 17. mai 2011 Ja helt enig i at komforten er viktig. Gå 15 min til bussholde plass, vente i snø og regn og stå på fullpakka buss på morgenen er jo en faktor Man sparer også tid med bil, og den kan man ikke sette en verdi på. Jeg har 3100,- i bilutgifter pr mnd men jeg pendler en ca 10 mil pr dag. Da får du kanskje noe fordeler med skatt, og kanskje noen utgifter dekt også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kontorstol Skrevet 17. mai 2011 #18 Del Skrevet 17. mai 2011 Jepp, slipper å vente, forholde meg til tider, forsinkelser og dårlig vær. Får ganske bra med skattefradag ja Synd ikke det øker i takt med bensinprisene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurine Skrevet 17. mai 2011 #19 Del Skrevet 17. mai 2011 Husk å ta med kostnad for årsavgift, forsikring, vedlikehold, reparasjoner osv når du tenker på bilutgifter. Det består av mer enn bensin + bompenger. "Bil må jeg ha uansett" sa jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 17. mai 2011 #20 Del Skrevet 17. mai 2011 17.maitog er helt gratis! :duskedame: :duskedame: 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå