Gå til innhold

Flytte til Finnmark?

Fremhevede innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det skjer ganske mye spennende i Hammerfest-regionen om dagen.

Det kan være en idé å undersøke litt i det området :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Nord Troms!

Om dere får dere jobber her eller i Finnmark skader det vel neppe å prøve. Nord troms er i alle fall en vakker plass! :)

Som en annen her inne sier er det vel en grunn til at studielånet nedskrives raskere her. En er feks avhengig av bil de fleste steder. Det meste er litt dyrere, fordi konkurransen i markedet ikke er like hard som i byene. Men slik jeg har forstått er denne ordningen i hovedsak ment fordi politikerne ønsker at det skal friste litt ekstra å flytte langt nord.

Ut av hobbyer er det vel motorsport, handball, fotball og hestesport som står sterkest her i området. Ellers er det rema 1000 og andre vanlige butikker både på skjervøy og i nordreisa som er åpne til 2300. Så helt "gokkplass" er det ikke.. Uteliv er det også begge plasser, men en møter så klart stort sett på de samme menneskene hver helg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt kjent i både Nord-Troms og Finnmark, og bor nå i Alta. Trives veldig godt her :) Når man ikke har familiær tilknytning til en plass, ville det for min del blitt vanskelig å flytte til en mindre by enn Alta. Alta har alt jeg "behøver" av byliv og natur og de som bor her er veldig trivelige.

Gjest Fikira
Skrevet

Og det snør i dag =D

I god finnmarks tradisjon.

Skrevet

Nei, Finnmark er et gudsforlatt sted med gigantiske avstander. Trives du i by, ikke velg Finnmark.

Gjest Nadezhda
Skrevet

Nei, Finnmark er et gudsforlatt sted med gigantiske avstander. Trives du i by, ikke velg Finnmark.

Hvorfor tror du alle trives best i by?

Gjest Fikira
Skrevet

Og da vet vi at du ikke bor i Finnmark, så da blir jeg værende her..langt langt unna den mannen.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner et par stykker som har hatt turnus i Finnmark, ingen av de trivdes. Bor man i Karasjok tar det jo uendelig lang tid (3 timer) å komme til noe som ligner på sivilisasjon (Alta?).

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at det er en del timer i bil mellom de forskjellige byene/bygdene i finnmark, men nesten samtlige småbygder på kysten har egen flyplass, og det går direktefly fra 3 flyplasser i fylket til Oslo hver dag. Dersom man har lyst på "bytur", går det da korte, direkte flyruter til f.eks tromsø fra de fleste av kysthullene.

Men dersom man skal bosette seg i en av byene, må man være tilfreds med det byen har å tilby. Ønsker man 10 matbutikker, kles/skobutikker, h&m osv, velger man kanskje heller alta enn honningsvåg. Det er mange alternative byer til arbeidsplasser. Fylkeshovedstaden Vadsø har flust med kommunale stillinger hos f.eks fylkesmannen/kommunen/fylkeskommunen, selv om byen ikke har flere enn 6000 innbyggere. Kanskje et av de enklere stedene å få arbeid til 2? Der har man 5-6 matbutikker, og helt kurrant med kles/sports/sko/interiørbutikker, dog ikke det helt fasjonable.

Ikke alt er kysthull med en ICA nær-butikk som stenger kl 21. Men er man et urbant by-menneske, har nok ikke Finnmark det helt store å tilby.

Hammerfest øker jo stort innen olje/gass. Kirkenes har åpnet en ny gruve, der mange skal ansettes, og som nevnt, fylkeshovedstad Vadsø, der det er mange kommunale stillinger å søke på.

Prisene på boligene er nok litt høyere i byene, enn de minste bygdene, men arbeid er nok lettere å finne for 2 stk i byer med folketall nermere 5-sifret. Dessuten sparer man jo flust på å få nedskrevet studielån med 10% i året (betaler vel gjerne bare renter, mens lånet slettes)

Skrevet (endret)

Flott innlegg.

Men er egentlig studielån en så stor utgift for de fleste? Det koster jo under 15 000 kr i året. Den egentlige fordelen er vel egentlig Finnmarksskatten.

Endret av Abdullah
AnonymBruker
Skrevet

Men er egentlig studielån en så stor utgift for de fleste? Det koster jo under 15 000 kr i året. Den egentlige fordelen er vel egentlig Finnmarksskatten.

Nei, for min del er det med studielånet bare en bonus. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å flytte til Finnmark er pga. plassen i seg selv.

Hilsen en som trives i by, men som trives enda bedre i bygda i Finnmark

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott innlegg.

Jeg ser på det som en bonus. Jeg blir ikke boende et sted jeg mistrives verken på grunn av skatt eller studiegjeld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær bare klar over at alt er dyrere i Finnmark, alt er langt borte slik at mye penger går til transport, en får mye høyere utgifter til vinterklær bl.a osv osv. Lønna er generelt også langt lavere enn i sør.

Etter mange år i nord flyttet vi sørover og plutselig har vi mye bedre råd enn da vi bodde i nord pga at det her i sør er høyere lønn, lavere priser osv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du det fra at ting er dyrere i Finnmark? Avstander? Transport? Byene er da så små, at du i verste fall har 10 minutt kjøring til arbeid. Du bosetter deg jo ikke i en by, og pendler 3 timer på jobb til en annen en. Du bor i byen du arbeider i, og har som regel nesten gåavstand til arbeid. Byene er jo tette og små. Mer penger til vinterklær? Har da hatt kaldere vinterdager her i Oslo i år, enn hjemme i kirkenes. Og en vinterdress til barna må du ha uansett om vinteren varer 3 eller 6 mnd. Lønningene i enkelte stillinger er langt HØYERE enn sørpå, fordi kommunen må "lokke" arbeidskraft til byen med obskøne lønninger. Fastlegene i finnmark f.eks er landets best betalte (offentlig, sådan). I tillegg får du da mer utbetalt, fordi du skatter lavere i finnmark.

Ser TS har lagt vekt på å få nedskrevet studielånet, noe som i og for seg er greit. De som sier at studielånet bare er 15000 i året. Ja, men i finnmark er det bare renter, og vips er 10 prosent av f.eks et lån på 250.000 nedskrevet på et år. Det er 25000 mindre i lån på et år, som rett og slett bare slettes.

Noe som også er en gulrot, er jo skattefordelen. Arbeider ved siden av studiet, og i ferier, og tjente i fjor 170.000. Måtte betale 10.000 mindre i skatt, fordi jeg skatter til Finnmark. Og det er på en relativt lav skatteprosent(og inntekt)

Lavere priser i sør? på hva da? Rema 1000, H&M, Vero Moda eller G-sport har da nasjonale priser som ikke er høyere der jeg er fra, i forhold til der jeg bor nå. (nord vs sør.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er fantastiske fiskeelver i Finnmark, dersom poden skulle være fluefiskeentusiast ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du det fra at ting er dyrere i Finnmark? Avstander? Transport? Byene er da så små, at du i verste fall har 10 minutt kjøring til arbeid. Du bosetter deg jo ikke i en by, og pendler 3 timer på jobb til en annen en. Du bor i byen du arbeider i, og har som regel nesten gåavstand til arbeid. Byene er jo tette og små. Mer penger til vinterklær? Har da hatt kaldere vinterdager her i Oslo i år, enn hjemme i kirkenes. Og en vinterdress til barna må du ha uansett om vinteren varer 3 eller 6 mnd. Lønningene i enkelte stillinger er langt HØYERE enn sørpå, fordi kommunen må "lokke" arbeidskraft til byen med obskøne lønninger. Fastlegene i finnmark f.eks er landets best betalte (offentlig, sådan). I tillegg får du da mer utbetalt, fordi du skatter lavere i finnmark.

Ser TS har lagt vekt på å få nedskrevet studielånet, noe som i og for seg er greit. De som sier at studielånet bare er 15000 i året. Ja, men i finnmark er det bare renter, og vips er 10 prosent av f.eks et lån på 250.000 nedskrevet på et år. Det er 25000 mindre i lån på et år, som rett og slett bare slettes.

Noe som også er en gulrot, er jo skattefordelen. Arbeider ved siden av studiet, og i ferier, og tjente i fjor 170.000. Måtte betale 10.000 mindre i skatt, fordi jeg skatter til Finnmark. Og det er på en relativt lav skatteprosent(og inntekt)

Lavere priser i sør? på hva da? Rema 1000, H&M, Vero Moda eller G-sport har da nasjonale priser som ikke er høyere der jeg er fra, i forhold til der jeg bor nå. (nord vs sør.)

Det er lavere priser på feks bilverksted og slike type ting! Biler er også dyrere i nord, pga frakt osv. Jeg kjøpte bil i oslo, hentet den selv og sparte minst 20000kr i følge finn.no...

Rema 1000 og andre kjeder har så klart samme priser over hele landet.

Skrevet

Jeg bodde noen år i Kirkenes i tidlig barndom, og stortrivdes :D Veldig koselig sted å bo for små barn ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Folk som bor i Finnmark kan jo handle klær til seg selv og barna på nett slik som resten av befolkningen i Norge. Portoen er den samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...