Gå til innhold

Flytte til Finnmark?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min er snart ferdig utdannede, og har snakket om å flytte til enten Nord-Troms eller Finnmark etter studiene. Vi synes det virker veldig spennende å prøve noe nytt, samtidig som vi gjerne vil få noe studiegjeld slettet ;) Er det noen som har prøvd det samme, eller vurdert det samme?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har vurdert det selv. Men jeg er nordfra, så det blir mer hjemme for meg enn her jeg bor og studerer nå (Oppland).

Jeg liker meg godt både i Troms og i Finnmark. Positive sider for min del er jo at det blir nærmere hjemme, vi får slettet litt studiegjeld og jeg får endelig utforska litt mer der oppe enn jeg allerede har. Jeg synes folk der generelt er trivelige, og nydelig natur er selvfølgelig positivt.

Gjest Fikira
Skrevet

Husk at du må jobbe i ett år i nord før du får nedskriving på studielånet, og du får det bare så lenge du er bosatt der =) Så for at det skal få noe uttelling må dere bli en stund.

Har bodd i nord, midt, sør og vest Norge. Foretrekker Finnmark..holder seg kaldt mye lengre, men gud så mye hyggelige mennesker det er her. Ikke missforstå, hyggelige mennesker overalt, men alt i alt er folk mer åpne og imøtekommende.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo klart en må bo der en stund for at det skal lønne seg. Uansett så frister naturen og det roligere tempoet også. Tror det kan bli godt midt i etableringsfasen. Er fra en liten by på vestlandet, så er ikke akkurat noe urban av meg heller.

Gjest HunterLady
Skrevet

Vi skal mest sannsynlig gjøre det når jeg er ferdig med studiene. Han har også en god del studiegjeld, så vi vil begge tjene på det. For meg så blir det så godt som hjemme, siden jeg er fra Nord-Troms.

Vil også tilføye at jeg kjenner til flere "søringer" som har flyttet nordpå uten å ha vært der før, og de stortrives og ble lengre enn planlagt!

AnonymBruker
Skrevet

Det var godt å høre, HunterLady :) Jeg har ikke vært noe særlig i nord selv, men mannen min har vært endel i Tromsø og syntes ihvertfall det var knall. Han sier han aldri har møtt hyggeligere mennesker enn oppi nord, og det stemmer overens med inntrykket jeg har av nordfolket ;)

AnonymBruker
Skrevet

Flytt til Honningsvåg! :D

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Det var godt å høre, HunterLady :) Jeg har ikke vært noe særlig i nord selv, men mannen min har vært endel i Tromsø og syntes ihvertfall det var knall. Han sier han aldri har møtt hyggeligere mennesker enn oppi nord, og det stemmer overens med inntrykket jeg har av nordfolket ;)

Hehe, vel, de fleste av oss er faktisk meget hyggelige! ;)

Dere har iallefall ikke noe å tape på det. Man lever bare én gang, så hvorfor ikke forandre litt beiteplass?? Har dere barn så vil Nord-Norge være en flott plass for dere. Roligog barnevennlig miljø og sammenknyttede relasjoner til folk flest. Alle kjenner alle er ikke nødvendigvis en dårlig ting alltid. :)

AnonymBruker
Skrevet

Flytt til Honningsvåg! :D

Å? Er det bra? Er litt avhengig av ok offentlig transport da jeg ikke har bil. Er det mulig å bo der uten?

Gjest Fikira
Skrevet

Bor du i "sentrum" av Honningsvåg er det ikke noe problem. Men det er en veldig liten plass, så om du finner noe sentralt er jo ikke sikkert. Blir fort ett godt stykke unna og man blir avhengig av bil. Går en "bybuss" der som går ca en gang i timen om jeg husker rett.

Honningsvåg er veldig vakkert da. Eneste plassen jeg har vært der bussjåføren tar seg tid til å kjøre til døra om man spør om det =D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, vel, de fleste av oss er faktisk meget hyggelige! ;)

Dere har iallefall ikke noe å tape på det. Man lever bare én gang, så hvorfor ikke forandre litt beiteplass?? Har dere barn så vil Nord-Norge være en flott plass for dere. Roligog barnevennlig miljø og sammenknyttede relasjoner til folk flest. Alle kjenner alle er ikke nødvendigvis en dårlig ting alltid. :)

Har ikke barn enda, men vi vil begynne prøvingen omtrent samtidig som vi eventuelt flytter. Er mye derfor også vi vil flytte, tenker det er godt å ha litt roligere og tryggere omgivelser når man skal bli en liten familie :)

Skrevet (endret)

-

Endret av Fantomina
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i "sentrum" av Honningsvåg er det ikke noe problem. Men det er en veldig liten plass, så om du finner noe sentralt er jo ikke sikkert. Blir fort ett godt stykke unna og man blir avhengig av bil. Går en "bybuss" der som går ca en gang i timen om jeg husker rett.

Honningsvåg er veldig vakkert da. Eneste plassen jeg har vært der bussjåføren tar seg tid til å kjøre til døra om man spør om det =D

En gang i timen er jo greit det, er ca det jeg er vant til fra før :) Kommer jo an på hvor vi finner jobb og sånn også selvfølgelig. Er ikke akkurat krise å måtte kjøpe bil

Gjest Heloise
Skrevet

Høres veldig spennende ut synes jeg! Hadde jeg og kjæresten min hatt utdannelse hadde vi sikkert gjort noe liknende :)

Men jeg tror jeg må sjekke synet, presterte å lese Danmark og Finland før jeg så det var Finnmark :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Honningsvåg, så jeg elsker Honningsvåg. Det er noe eget med Honningsvåg-patriotisme ;) Som Fikira har skrevet går det fint å bo uten bil, men hvis du skal bo utenfor sentrum eller handle på Rema (det er Rimi i byen) er det greit å ha bil. Det er en litt annen mentalitet og innstilling rundt det med bil og kjøring i små-små-byer, men jeg kjenner mange som bor der som ikke har bil!

Nykommere blir tatt godt imot av lokalbefolkningen og alle elsker at det kommer ungt og ferskt blod til byen :)

Honningsvåg har et fantastisk kulturliv; band, revy, show, kor, korps, kulturskole, filmfestival (for barn, unge og voksne), Nordkapp-festival, bacalao-festival, you name it! Det er også mange idrettstilbud i blant annet Honningsvåg turn- og idrettsforening, egen skatepark, ungdomsklubb, flere kles- og skobutikker (også kombinert skobutikk&frisør), to banker og flere kafeer. Ungdommene maser fortsatt etter bowlinghall, men det gjorde de også for femten år siden og gjør sikkert fortsatt om femten år ;)

Dette høres jo helt fantastisk ut. Er noe med Nord-Norge som tiltaler meg, rett og slett. Om vinteren er hard, gjør ikke det noe. Jeg er mest mulig innendørs uansett når det er kaldt :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig spennende ut synes jeg! Hadde jeg og kjæresten min hatt utdannelse hadde vi sikkert gjort noe liknende :)

Men jeg tror jeg må sjekke synet, presterte å lese Danmark og Finland før jeg så det var Finnmark :sukk:

Haha, så søt :D

Skrevet (endret)

-

Endret av Fantomina
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe meg, det er jo nesten sånn at jeg tror dere tuller med meg :fnise:

Hvordan er det med jobb? Er det vanskelig å få jobb der?

AnonymBruker
Skrevet

Roligere tempo er det nok ikke her i nord da ;) Vi har samme jobbene, samme bekymringene og samme stresset. Det er selvfølgelig mange positive ting med å flytte så langt nord! Helt lyse netter, mye natur og midnattssol. Men det koster faktisk mye også (bussen er dyr, og bilen MÅ man ha) Dagligvarene er dyrere enn i storbyene, og folk flest er ikke fornøyd (har man bodd et helt liv nordpå og lest om godene lenger sør i landet blir man lei). Så det er faktisk ikke som å komme til en ny verden bare man kommer nordpå. Vi er samme rase, men vi har ikke samme frynsegodene... Det er en grunn for at man får nedskrevet studiegjeld. Får man et slikt tilbud kan man ikke regne med at man tjener på det i lengden. Det er litt som en internetscam ;) Man KAN tjene (eller gå i 0) men også tape! Man MÅ være interessert i 7 måneders vinter og en ustabil sommer med kanskje ikke mere enn 10-12 grader og regn hele tiden. Somrene KAN være bra, men man må takle en dårlig sommer og...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, når jeg sier roligere tempo mener ikke jeg akkurat at man bare slapper av ;) Tenker mer på nærhet til natur og sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...