AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #21 Del Skrevet 18. mai 2011 Her i huset er det mannen som sliter med rygging. Han klarer ikke å rygge inn på parkeringsplass eller lukeparkere. Det har opp gjennom vært en god del tilfeller der han må ut av bilen, og jeg må overta, i det vi skal parkere. At det er en svakhet hos kvinner er bare tull. Men at de jevnt over er dårlige på å rygge kan godt være. Dette fordi menn er så selvoptatte at de alltid vil kjøre selv. Lar du kona kjøre omtrent halvparten av gangene dere er ute sammen? Nei. Det er ikke tull. Har ingenting med det å gjøre. Jeg er kjørelærer og har både mannelig og kvinnelige elever, og det er kvinnene som sliter mest med ryggingen. Jeg har også hørt at kvinner scorer lavere enn menn på oppgaver som har med romforestilling å gjøre, og jeg tror disse to tingene kan ha en sammenheng... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 18. mai 2011 #22 Del Skrevet 18. mai 2011 (Det er ikke noe som heter Biltilsynet. Det skiftet navn for 16 år siden til trafikkstasjon. Litt merkelig at unge folk, som var barn i 1995, bruker det ordet.) :gjeiper: Hehe, vi sier det fortsatt her jeg bor Statens vegvesen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 18. mai 2011 #23 Del Skrevet 18. mai 2011 Ja, det var nok til god hjelp for TS, nå får hun det sikkert til! Sukk... TS: som de andre sier, så gjelder det å øve. Prøv å få lærekjørt med noen andre enn kjørelærer hvis kjørelærer ikke kan. Hold dere på en åpen plass og bruk gjerne kjegler eller andre ting som du kan rygge mellom. Jeg er for øvrig jente og har aldri noen gang slitt med rygging. Takk! var ute i går og øvde på rygging, får det mye bedre til nå! Men vet jo aldri om jeg roter det til på oppkjøring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 18. mai 2011 #24 Del Skrevet 18. mai 2011 Øv, øv, øv. Jeg sleit også mye med rygging før oppkjøring, og fikk beskjed av kjørelæreren min noen få dager før at hvis jeg ikke nailet det så kunne jeg risikere å stryke. Han fortalte også om en som strøyk da han rygget inn i en søppeldunk (godt forståelig da det kunne ha vært et barn). Uansett, jeg ble ganske stressa av at han sa at han trodde det var noe jeg kunne stryke på, så jeg trente veldig, veldig mye på det dagene før oppkjøring. Uansett, rygging er noe jeg har blitt ganske god på i månedene etter oppkjøring (har hatt lappen i litt over 8 måneder), og jeg foretrekker faktisk å rygge inn på parkeringsplasser. Jeg synes det er lettere enn å kjøre rett fram inn faktisk. Måten jeg gjør det på er at jeg kjører litt forbi den parkeringsplassen jeg vil parkere på. Skal jeg rygge inn ved siden av en annen bil så begynner jeg å legge over når rumpa på min bil er ved første lykt på den andre bilen. Det er også viktig å passe på å snu seg skikkelig bak og se om det er noen bak bilen. Ikke glem fronten også. Skal du rygge inn på en stor parkeringsplass vil jeg faktisk anbefale å svinge bilen slik at du står med rumpa til der du skal parkere. Da kan du bare rygge rett uten å svinge, og du bruker sidespeilene til å se hvor strekene er. Håper ikke dette var sånn veldig dårlig forklart! Det kan faktisk hende at du slipper å rygge på oppkjøring, men parkering får du garantert. Et par venninner av meg måtte parkere midt i oppkjøringen, og ei annen venninne måtte rygge rundt et gatehjørne. Jeg slapp dette og måtte bare parkere da vi kom tilbake til trafikkstasjonen. Da ba sensor meg om å parkere, så da parkerte jeg bare vanlig, uten å rygge. Du trenger ikke å rygge så lenge han ikke SIER at du skal rygge. Ikke stress, ta det rolig og bruk speilene godt. Det går som regel alltid fint, selv om det tar litt lang tid. Det er bedre å være forsiktig og rolig, enn å stresse og gjøre en dårlig jobb. Husk at sensor er der for å se at du kjører trygt, og ikke er til fare for andre mennesker i trafikken. Takk for tips Håper bare jeg ikke trenger å lukeparkere for det er jeg SKIKKELIG elendig på! Begynner å få taket på ryggingen nå (den funker liksom!).. men er enda ingen flink ryggesjåfør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #25 Del Skrevet 18. mai 2011 Dette med rygging er en svakhet hos kvinner. Kvinner har dårligere romforståelse enn menn og det er en av årsakene til at de sliter med å rygge... Svakheten til gutter er at de er hjernedøde og dermed tror de kan snakke i telefonen når de kjører.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #26 Del Skrevet 18. mai 2011 Nei. Det er ikke tull. Har ingenting med det å gjøre. Jeg er kjørelærer og har både mannelig og kvinnelige elever, og det er kvinnene som sliter mest med ryggingen. Jeg har også hørt at kvinner scorer lavere enn menn på oppgaver som har med romforestilling å gjøre, og jeg tror disse to tingene kan ha en sammenheng... Merkelig at det alltid er menn som dreper i trafikken da(du generaliserer ,da generaliserer jeg) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #27 Del Skrevet 18. mai 2011 Nei. Det er ikke tull. Har ingenting med det å gjøre. Jeg er kjørelærer og har både mannelig og kvinnelige elever, og det er kvinnene som sliter mest med ryggingen. Jeg har også hørt at kvinner scorer lavere enn menn på oppgaver som har med romforestilling å gjøre, og jeg tror disse to tingene kan ha en sammenheng... Pf.. en trafikklærer sier ikke kjørelærer om seg selv. Men når det er sagt sier statistikken at kvinner ofte er innblandet i ryggeulykker og menn er mest innblandet i påkjørselulykker. Hehe, vi sier det fortsatt her jeg bor Statens vegvesen da? Statens vegvesen er absolutt godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #28 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg har hatt første kjøretime med rygging i dag, og jeg syns det er ganske lett (er jente). Er jo selvsagt enklest å kjøre med fronten inn i luka, og så rygge når man skal ut, i stedet for å rygge seg inn. Syns jeg da! Men kjørelærer sier at man skal helst skal stå med fronten ut slik at det bare er å kjøre når man skal ut igjen. Husk at det ikke skal mer enn en halvmeter før du bommer helt TS, så om ikke din kjørelærer er tilgjengelig, så få med deg noen du kjenner eller "lån" en annen kjørelærer fra samme sted(det går an på min kjøreskole i allefall),og terp terp terp Du stryker ikke om du kløner det litt til, er bare å rette på bilen og prøve igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 18. mai 2011 #29 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Jeg har hatt første kjøretime med rygging i dag, og jeg syns det er ganske lett (er jente). Er jo selvsagt enklest å kjøre med fronten inn i luka, og så rygge når man skal ut, i stedet for å rygge seg inn. Syns jeg da! Men kjørelærer sier at man skal helst skal stå med fronten ut slik at det bare er å kjøre når man skal ut igjen. Husk at det ikke skal mer enn en halvmeter før du bommer helt TS, så om ikke din kjørelærer er tilgjengelig, så få med deg noen du kjenner eller "lån" en annen kjørelærer fra samme sted(det går an på min kjøreskole i allefall),og terp terp terp Du stryker ikke om du kløner det litt til, er bare å rette på bilen og prøve igjen Takk Nei, det er liksom det at det skal så lite til for at man havner helt skeivt. Skal ut og øve i dag også på rygging. Det sitter mye bedre nå enn da jeg startet denne tråden heldigvis. Endret 18. mai 2011 av denten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 18. mai 2011 #30 Del Skrevet 18. mai 2011 Takk for tips Håper bare jeg ikke trenger å lukeparkere for det er jeg SKIKKELIG elendig på! Begynner å få taket på ryggingen nå (den funker liksom!).. men er enda ingen flink ryggesjåfør Lukeparkering har jeg aldri prøvd å gjøre, så det kan jeg garantert ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty2 Skrevet 18. mai 2011 #31 Del Skrevet 18. mai 2011 Takk Nei, det er liksom det at det skal så lite til for at man havner helt skeivt. Skal ut og øve i dag også på rygging. Det sitter mye bedre nå enn da jeg startet denne tråden heldigvis. Fortsett å øve, ta deg noen turer på litt smale landeveier (om du har mulighet til det) og øv på å rygge der også, rygg inn i alle slags mulige parkerings lommer. til slutt vil du merke at rygging går automatisk. og ikke minst. tenk så deilig at mann bare kan kjøre rett ut av parkerings lommen, og ikke minst, så har du mye bedre oversikt når du kjører ut enn å rygge ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 18. mai 2011 #32 Del Skrevet 18. mai 2011 Nei. Det er ikke tull. Har ingenting med det å gjøre. Jeg er kjørelærer og har både mannelig og kvinnelige elever, og det er kvinnene som sliter mest med ryggingen. Jeg har også hørt at kvinner scorer lavere enn menn på oppgaver som har med romforestilling å gjøre, og jeg tror disse to tingene kan ha en sammenheng... Og menn er generelt mer aggressive og for selvsikre i trafikken. Menn modnes også senere mentalt enn kvinner. I de fleste ulykker med personskade er det en mann som er involvert. Skulle vi følge biologien og erfaringsmessige kjønnsforskjeller bør menn få lappen senere, og ha lengre prøvetid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 19. mai 2011 #33 Del Skrevet 19. mai 2011 JEG BESTOD!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 19. mai 2011 #34 Del Skrevet 19. mai 2011 JEG BESTOD!! :D Hurra! Gratulerer så mye! Det er en fantastisk følelse, ikke sant? Nesten bedre enn sex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 19. mai 2011 #35 Del Skrevet 19. mai 2011 Hurra! Gratulerer så mye! Det er en fantastisk følelse, ikke sant? Nesten bedre enn sex Jaaaa, helt nydelig!! Har kjørt ute nå i over 6 timer i strekk, haha! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty2 Skrevet 20. mai 2011 #36 Del Skrevet 20. mai 2011 Gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 22. mai 2011 #37 Del Skrevet 22. mai 2011 Gratulerer Takk :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 30. mai 2011 #38 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Nei. Det er ikke tull. Har ingenting med det å gjøre. Jeg er kjørelærer og har både mannelig og kvinnelige elever, og det er kvinnene som sliter mest med ryggingen. Jeg har også hørt at kvinner scorer lavere enn menn på oppgaver som har med romforestilling å gjøre, og jeg tror disse to tingene kan ha en sammenheng... Du har et poeng. Fra naturens side kan man vise til statistikk som sier at menn generelt er litt bedre på romforståelse enn kvinner. Det er dermed ikke sagt at kvinner ikke kan bli dritgode på romforståelse. Kvinner er kanskje dårligere på å lese kart, men de kan lære det. Det finnes jo kvinnelige seilere, orienteringsløpere osv. Dessuten blir de fleste kvinner gode til å rygge og lukeparkere bare de får nok erfaring. Du ser dem jo bare før de har trent skikkelig - treninga begynner jo etter oppkjøring. Da er det viktig at mannen ikke sier "jeg kan kjøre og parkere jeg" når de skal ut og kjøre sammen. Da fratar han henne nyttig kunnskap. Og hvorfor skal han la henne få trene når han egentlig er bedre? Fordi det er satans nyttig å kunne å orientere seg i rommet. Å kunne lese et kart når GPSen streiker er gull verdt. Og med å "lese kart" mener jeg ikke at man kan gi kartet til sidemannen. Kan man å lese kart, så vet man hvor man skal etter å ha studert kartet selv i 5 min, for så å legge det fra seg. Da skal man ha orientert seg etter retningene (nord/sør osv), hovedveier (navnene på disse og hvilken større by de ender opp i), dersom det er svinger på veiene må man pinpointe hvilken retning veien ender opp i (f.eks. sør), og sist men ikke minst må man prøve å finne ut hvor nord er akkurat der man står, gjerne ved hjelp av et større fjell, sola eller lignende. Kan man lese kart i 5 min og så kjøre en mil eller to helt riktig uten å sjekke kartet igjen (da gjerne på mange forskjellige veier), DA er man god på å lese kart Det handler om å få et overordnet blikk, ikke å henge seg opp i "til venstre for bensinstasjonen", "til høyre ved det tettstedet" for når man begynner å tenke "høyre, venstre" etter egenlagde fikserte punkt, det er da man er screwed. Og jeg tror det er dette som gjør at kvinner er litt dårligere på å lese kart, de henger seg gjerne opp i fikserte punkter. Men det kan man trene av seg Men så er jeg faktisk litt miljøskadd og vet sånn ca alltid hvor nord er, så jeg er jo et ekstremtilfelle (og ja, jeg er en jævel på å rygge og lukeparkere. Spesielt når det er min bil og jeg har kjørt den i noen måneder, da kan jeg parkere på centimeteren.) Endret 30. mai 2011 av Annikken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 5. juni 2011 #39 Del Skrevet 5. juni 2011 Slik lærte min kjørelærer meg det (og jeg er ingen kløpper på å rygge, måtte ha egen time for å lære det), men kjør slik at du har parkeringen på høyre side. Kjør til du har passasjervinduet midt mellom linjene, legg helt over mot venstre og kjør til du ser en linje i hvert sidespeil. Legg deretter to runder mot høyre og rygg sakte til bake. da kan du justere med smååå bevegelser slik at du kommer rett inn.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 6. juni 2011 #40 Del Skrevet 6. juni 2011 Sånn lærte jeg også det, isodora. Har til gode å få gjort det utenom kjøretimer, da, litt kjedelig å stanse alle som vil forbi fordi jeg bruker litt ekstra tid på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå