Gjest denten Skrevet 16. mai 2011 #1 Del Skrevet 16. mai 2011 Nå har jeg øvd i flere dager på å rygge, men jeg får det ikke til! Oppkjøring er om tre dager og man må rygge seg inn på parkeringsplassen til biltilsynet etter oppkjøring har jeg hørt. Jeg har vært både på biltilsynet og andre forskjellige parkeringsplasser. Men jeg får det rett og slett ikke til! Ja, jeg vet at man må øve, øve og øve! Men jeg får det jo ikke til!!?!?! Jeg treffer aldri innenfor de hvite strekene, og hvis jeg er heldig og faktisk gjør det, så havner jeg HELT skeivt... Jeg vet aldri NÅR jeg skal legge meg over, hvilke speil jeg skal se i, og hvordan jeg skal rette og justere underveis... helt umulig for meg jo Noen som har noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje du har godt av en kjøretime til akkurat dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Del Skrevet 16. mai 2011 Snu deg og se bakover, bruk sidespeilene til å se hvor stripene er... Skjønner egentlig ikke noe enklere måte å forklare det på... Må nok bare øve mer, men hvis du ikke klarer å parkere er det vel ikke heller noe vits å ha førerkortet er det vel? Hvis ikke du vil betale masse penger i parkeringsbøter og bulker i andre biler da vel og merke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 16. mai 2011 #4 Del Skrevet 16. mai 2011 Kanskje du har godt av en kjøretime til akkurat dette? Kjørelæreren min har reist bort og er ikke hjemme før dagen jeg har oppkjøring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 16. mai 2011 #5 Del Skrevet 16. mai 2011 Snu deg og se bakover, bruk sidespeilene til å se hvor stripene er... Skjønner egentlig ikke noe enklere måte å forklare det på... Må nok bare øve mer, men hvis du ikke klarer å parkere er det vel ikke heller noe vits å ha førerkortet er det vel? Hvis ikke du vil betale masse penger i parkeringsbøter og bulker i andre biler da vel og merke. Jeg snur meg og ser bakover og jeg bruker sidespeilene, så jeg vet ikke hva jeg gjør feil. Tror jeg venter for lenge med å rette meg opp. Jeg klarer jo å parkere vanlig så jeg tror jeg skal klare meg greit med lappen selvom jeg ikke får helt til ryggingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #6 Del Skrevet 16. mai 2011 For å komme beint inn kan du prøve å rette deg inn etter bilen som står parkert foran deg. Altså vrikk deg inn i luka, la bilen trille frem mens du retter deg opp etter den bilen foran også rygg rett inn. Du kan også tilte sidespeilene litt nedover for å se stripene, eller gløtte på bildøren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 16. mai 2011 #7 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg sliter litt med dette og, men hadde ingen problemer med hiacen. Har nå en stasjonsvogn. Følte jeg hadde mer taket på rygging med hiacen en nå. Selv med speil som kan justeres inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulu-kulu Skrevet 16. mai 2011 #8 Del Skrevet 16. mai 2011 Finn fram selvtilliten,stol på deg selv,bruk god tid. Dette klarer du! Ikke la sensoren stresse deg,du er fersk i gamet,og vil gjøre det riktig. Det her kommer til å gå kjempebra! Masse lykke til på oppkjøringa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #9 Del Skrevet 16. mai 2011 Skal jeg fortelle deg noe beroligende? Jeg hadde virkelig ikke peiling på å rygge. Er heller ikke noen reser på det nå, men det kommer seg. Oppkjøringen min var virkelig fææl. Jeg måtte jo som du sa rygge inn på parkeringsplassen på slutten. Jeg plundra såå!! I tilegg kantkjørte jeg den ene felgen, samt kjørte opp i et blomsterbedd med det ene hjulet. Ryggesensoren i bilen begynte å pipe så, jeg var så stressa. Jeg var skråsikker på at jeg hadde ødelagt helt for meg selv. Det var så mange småfeil under hele turen, at jeg trodde virkelig ikke at det var mulig å bestå, men jeg bestod!!! :O Det du må gjøre er å ta deg god tid. Du er ingen mester, du har jo ikke lappen enda engang. Dette forstår kjørelæreren. God tid. Ikke stress. Sikt med rompa på bilen. Andre tips til oppkjøringen er å IKKE stresse. Gjør du noen småfeil, gjør det ingen ting. Det eneste du MÅ gjøre riktig er å følge regler og ikke skape noen farlige situasjoner. Kjør rolig inn mot kryss. Ta ofte en titt i speil. Lykke til! Jeg har klart det, da klarer helt sikkert du det. Jeg er jo trossalt sjefskløna her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 16. mai 2011 #10 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg sikter etter stripa eller bilen ved siden av i det ene sidespeilet. Tar en titt bakover i det jeg begynner å rygge, og skifter deretter mellom å se bak og i det ene speilet. Bakspeilet bruker jeg ikke ved rygging. Jeg var veldig god på å rygge før oppkjøring, hadde kjørt mye i Oslo og rygget inn på parkeringsplasser og luker uten problem. Oppkjøringen min gikk strålende, men ryggingen gikk helt elendig. Prøvde tre ganger på samme plass, og da jeg til slutt sa meg fornøyd så jeg at jeg lå alt for nærme bilen på sensors side. Men stod det gjorde jeg, og det uten trekk for dette. Så bruk tiden og ta det med ro. Prøv igjen om det ikke går første gang. Ellers husker jeg at jeg fant meg en stor parkeringsplass, og øvde. Rygget rundt i 2-3 timer. FOrsøkte å rygge i sirkel, rygge rett, inn på plass osv. Da satt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty2 Skrevet 16. mai 2011 #11 Del Skrevet 16. mai 2011 brekknings punkte på en bil er på fremsiden av framhjulene og på baksiden av bakhjulene. eks. skal du parkere i en luke, kjør langs bilraden som står parkert (så nærmt som det er forsvarlig å kjøre) kjør forbi luken du skal inn i, slik at du står med bakre del av bakhjulene ca der luken åpner seg. legg rattet fult over, og rygg. følg med i speilene at du har plass mellom deg og bilene parkert vedsidenav. (husk det er lov å justere speilene ned under rygging slik at du ser de hvite strekene, det er også lov å stå skjeft, bare du er innenfor de hvite strekene. men målet bør jo selvfølgelig å være å klare å parkere paralelt med strekene) kommer du litt skeift ut, prøv å rette deg etter bilen parkert på raden foran deg. der det er laget flere rader med park plasser, er plassene som oftest markert likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #12 Del Skrevet 16. mai 2011 Du får trøste deg med at det sensoren bryr seg mest om når det kommer til parkering, er at du har oversikt og viser hensyn. Ikke hvor mange ganger du kjører frem og tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiemor Skrevet 16. mai 2011 #13 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Haha, jeg kjenner meg så igjen. Jeg har hatt lappen i fjorten(!) år, og jeg kan fremdeles ikke luke- eller lommeparkere Innbiller meg at vi ville ha endt opp med noe a`la bildet nedenunder, hvis vi hadde hatt et treff, oss likesinnende Bildet er fjernet i henhold til KGs regler for bildebruk, ninuska_, moderator Endret 17. mai 2011 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denten Skrevet 16. mai 2011 #14 Del Skrevet 16. mai 2011 Tuuusen takk for hjelp! Jeg skal ut i morgen og øve så jeg får bare øve til det sitter. Det rare er at jeg klarer det fint når jeg skal rygge inn og det står en bil ved siden, men ikke når det er tomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 17. mai 2011 #15 Del Skrevet 17. mai 2011 Øv, øv, øv. Jeg sleit også mye med rygging før oppkjøring, og fikk beskjed av kjørelæreren min noen få dager før at hvis jeg ikke nailet det så kunne jeg risikere å stryke. Han fortalte også om en som strøyk da han rygget inn i en søppeldunk (godt forståelig da det kunne ha vært et barn). Uansett, jeg ble ganske stressa av at han sa at han trodde det var noe jeg kunne stryke på, så jeg trente veldig, veldig mye på det dagene før oppkjøring. Uansett, rygging er noe jeg har blitt ganske god på i månedene etter oppkjøring (har hatt lappen i litt over 8 måneder), og jeg foretrekker faktisk å rygge inn på parkeringsplasser. Jeg synes det er lettere enn å kjøre rett fram inn faktisk. Måten jeg gjør det på er at jeg kjører litt forbi den parkeringsplassen jeg vil parkere på. Skal jeg rygge inn ved siden av en annen bil så begynner jeg å legge over når rumpa på min bil er ved første lykt på den andre bilen. Det er også viktig å passe på å snu seg skikkelig bak og se om det er noen bak bilen. Ikke glem fronten også. Skal du rygge inn på en stor parkeringsplass vil jeg faktisk anbefale å svinge bilen slik at du står med rumpa til der du skal parkere. Da kan du bare rygge rett uten å svinge, og du bruker sidespeilene til å se hvor strekene er. Håper ikke dette var sånn veldig dårlig forklart! Det kan faktisk hende at du slipper å rygge på oppkjøring, men parkering får du garantert. Et par venninner av meg måtte parkere midt i oppkjøringen, og ei annen venninne måtte rygge rundt et gatehjørne. Jeg slapp dette og måtte bare parkere da vi kom tilbake til trafikkstasjonen. Da ba sensor meg om å parkere, så da parkerte jeg bare vanlig, uten å rygge. Du trenger ikke å rygge så lenge han ikke SIER at du skal rygge. Ikke stress, ta det rolig og bruk speilene godt. Det går som regel alltid fint, selv om det tar litt lang tid. Det er bedre å være forsiktig og rolig, enn å stresse og gjøre en dårlig jobb. Husk at sensor er der for å se at du kjører trygt, og ikke er til fare for andre mennesker i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #16 Del Skrevet 17. mai 2011 (Det er ikke noe som heter Biltilsynet. Det skiftet navn for 16 år siden til trafikkstasjon. Litt merkelig at unge folk, som var barn i 1995, bruker det ordet.) :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #17 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg stresset også en del med rygging, men jeg justerte speilene da jeg skulle rygge, så de pekte ned mot asfalten og stripene. Det var helt i orden, og siden jeg ikke skulle videre slapp jeg å rette dem opp igjen så de står riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #18 Del Skrevet 17. mai 2011 Dette med rygging er en svakhet hos kvinner. Kvinner har dårligere romforståelse enn menn og det er en av årsakene til at de sliter med å rygge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 17. mai 2011 #19 Del Skrevet 17. mai 2011 Dette med rygging er en svakhet hos kvinner. Kvinner har dårligere romforståelse enn menn og det er en av årsakene til at de sliter med å rygge... Ja, det var nok til god hjelp for TS, nå får hun det sikkert til! Sukk... TS: som de andre sier, så gjelder det å øve. Prøv å få lærekjørt med noen andre enn kjørelærer hvis kjørelærer ikke kan. Hold dere på en åpen plass og bruk gjerne kjegler eller andre ting som du kan rygge mellom. Jeg er for øvrig jente og har aldri noen gang slitt med rygging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 18. mai 2011 #20 Del Skrevet 18. mai 2011 Dette med rygging er en svakhet hos kvinner. Kvinner har dårligere romforståelse enn menn og det er en av årsakene til at de sliter med å rygge... Her i huset er det mannen som sliter med rygging. Han klarer ikke å rygge inn på parkeringsplass eller lukeparkere. Det har opp gjennom vært en god del tilfeller der han må ut av bilen, og jeg må overta, i det vi skal parkere. At det er en svakhet hos kvinner er bare tull. Men at de jevnt over er dårlige på å rygge kan godt være. Dette fordi menn er så selvoptatte at de alltid vil kjøre selv. Lar du kona kjøre omtrent halvparten av gangene dere er ute sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå