Gå til innhold

Ringe hjem til psykologen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var brukeren over her og vil bare legge til noe. Om du har sagt at du vil gjøre noe kriminelt som ikke skader andre, så vil ikke det utløse meldeplikten. Hvis du f.eks. sier at du skal rane en bank, så kan ikke psykologen melde det videre. Det skal handle om virkelig skade på andre mennesker, hvis lovbrudd skal meldes til politiet mot din vilje.

Jeg er for øvrig psykolog selv, og de få gangene jeg har meldt noe videre, har jeg tatt opp dette med pasienten før jeg har gjort det, sånn at vi får en anledning til å ta kontakt med rett instans sammen (men det skal sies, om jeg hadde fryktet at det ville sette meg i en truende situasjon, ville jeg nok ikke tatt det opp med pasient alene på tomannshånd først).

Videoannonse
Annonse
Gjest undrende
Skrevet

Kan jeg spørre hva du har sagt som du er så redd for reaksjonen på?

Tror du ikke psykologen din ville sagt noe der og da hvis det var noe h*n reagerte på?

AnonymBruker
Skrevet

Håper du har rett! Var bare innom så mye sensitivt på timen og han satt i stolen og stirret på meg da jeg gikk. Følte at noe skulle skje liksom, at han så rart på meg. Men som paranoid så skjer det der hver dag da... Men så var det ting som ble sagt også som jeg nå er litt forvirret av. Huff, jeg vet jo nesten ikke om jeg orker å gå der lenger når jeg hele tiden skal være engstelig for om jeg kan stole på han.

Må man være helt avholds når man går på seroquel? Det er dårlig deal når man liker å trøstedrikke litt, hehe.

Men om det å være paranoid er et av dine problemer, vil det vel neppe hjelpe å bytte psykolog? Jeg ser for meg at du vil være litt skeptisk nesten uansett, hvis du har en grunnleggende mistro til andre?

Uansett, det er fint at du kan se selv at du er paranoid - ikke alle har sånn selvinnsikt. ;) Og det å innse at det er et problem, er første steg på veien til å få det bedre med det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det med å gjøre noe ulovlig at jeg ble redd hun tror om meg. Blir redd for å få hele livet i ruiner.

Men da får hun bare tro det til onsdag, da. Skulle psykologen virkelig mistenke at du gjør noe forferdelig (som antydet av andre her), og handler ut fra det, så får du nok uansett en sjanse til å oppklare hva du mente/ikke mente.

Gjest Banana
Skrevet

Jeg syns ikke du skal ringe psykologen på fritiden. Han/hun blir sikkert ikke sint, men det handler om respekt for psykologens privatliv.

Men vil du si hva du har sagt, så kanskje vi kan hjelpe deg med å se om vi tror det er noe som er naturlig å melde? Psykologen har taushetsplikt, men det fins noen få unntak som kan utløse meldeplikten. Det gjelder hvis han/hun mistenker at du har barn som ikke har det bra, noe som fører til bekymringsmelding til barnevernet, eller hvis du har kommet med helt konkrete trusler mot en tredjepart og psykologen må ta kontakt med politiet. Det siste skal være veldig strengt, og det må være litt sånn "i kveld kommer jeg til å ta livet av samboeren min", ikke mer diffuse ytringer som at man er lei av naboen og i blant kunne tenke seg å kverke ham.

Og så har man jo dette med tvangsinnleggelse, hvor man som pasient kan risikere å bli tvangsinnlagt dersom det vurderes overveiende sannsynlig at man vil være til umiddelbar og betydelig fare for seg selv eller andre.

Ja, jeg skjønner nå at jeg må spare psykologen min for det bryet. Det er kanskje som heter å være en profesjonell pasient også? Ikke bare profesjonell behandler.

Tror ikke jeg skal gå inn på detaljer om det vi har snakket om. Det er vanskelig å forklare på en måte som gir noe særlig mening her, og det er en del tanker og problemer som vil virke ille hvis jeg bare skriver det her. Men jeg har ikke truet med å gjøre noe, og ikke har jeg barn.

Han har tidligere gjort en en slags risikovurdering av meg, og da var vurderingen av meg at det ikke var noen risiko for at jeg ville gjøre noe galt. Håper det ikke har endret seg for jeg vet inni meg at det ikke er noen risiko.

Gjest Banana
Skrevet

Jeg var brukeren over her og vil bare legge til noe. Om du har sagt at du vil gjøre noe kriminelt som ikke skader andre, så vil ikke det utløse meldeplikten. Hvis du f.eks. sier at du skal rane en bank, så kan ikke psykologen melde det videre. Det skal handle om virkelig skade på andre mennesker, hvis lovbrudd skal meldes til politiet mot din vilje.

Jeg er for øvrig psykolog selv, og de få gangene jeg har meldt noe videre, har jeg tatt opp dette med pasienten før jeg har gjort det, sånn at vi får en anledning til å ta kontakt med rett instans sammen (men det skal sies, om jeg hadde fryktet at det ville sette meg i en truende situasjon, ville jeg nok ikke tatt det opp med pasient alene på tomannshånd først).

Så bra at det er psykologer her da :jepp: Jeg har ikke sagt at jeg vil skade noen eller gjøre noe galt, men ble plutselig i tvil om han mistenker at ikke er lovlydig, og at jeg skader andre. Men han har nå nylig gjort en risikovurdering og sagt at han ikke tenker det er noen risiko. Tror ikke jeg skal fortelle mer konkret enn det.

Men han smilte nå da jeg gikk (selv om jeg ble paranoid av stirringen). Og fikk lappe med nye timeavtaler på. Så det tyder kanskje på at ingenting vil skje?

Tror og håper ikke han ville vært redd for å fortelle meg det på tomannshånd. Det eneste som kanskje kunne skje om han fortalte meg om noe sånt skulle skje, var at jeg ble suicidal.

Gjest Banana
Skrevet

Men om det å være paranoid er et av dine problemer, vil det vel neppe hjelpe å bytte psykolog? Jeg ser for meg at du vil være litt skeptisk nesten uansett, hvis du har en grunnleggende mistro til andre?

Uansett, det er fint at du kan se selv at du er paranoid - ikke alle har sånn selvinnsikt. ;) Og det å innse at det er et problem, er første steg på veien til å få det bedre med det.

Jo, takk :) Jeg vet at jeg har en paranoid stil (populært kalt personlighetsforstyrrelse). Og det er ikke lenge siden jeg ble paranoid av at han ga meg at ark veldig sakte mens han så på meg. Som om det var noe med det arket som ville lage et helvete. Så det skal ikke mye til før det oppstår kriser.

Som jeg kanskje nevnte, ringte jeg legevakten sist helg pga en telefonselger, huff. Jeg har litt selvironi om det i etterkant da :P

Setter så stor pris på at dere bryr dere, det har gjort denne kvelden overkommelig :yvonne:

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at det er psykologer her da :jepp: Jeg har ikke sagt at jeg vil skade noen eller gjøre noe galt, men ble plutselig i tvil om han mistenker at ikke er lovlydig, og at jeg skader andre. Men han har nå nylig gjort en risikovurdering og sagt at han ikke tenker det er noen risiko. Tror ikke jeg skal fortelle mer konkret enn det.

Men han smilte nå da jeg gikk (selv om jeg ble paranoid av stirringen). Og fikk lappe med nye timeavtaler på. Så det tyder kanskje på at ingenting vil skje?

Tror og håper ikke han ville vært redd for å fortelle meg det på tomannshånd. Det eneste som kanskje kunne skje om han fortalte meg om noe sånt skulle skje, var at jeg ble suicidal.

Nå sier du ikke så mye om hva det gjelder, så vanskelig for oss å si, men ut fra det du forteller, høres det virkelig ut som du kan slappe av. Det skal som sagt veldig mye til før helsepersonell kan bryte taushetsplikten.

Gjest Banana
Skrevet

Men da får hun bare tro det til onsdag, da. Skulle psykologen virkelig mistenke at du gjør noe forferdelig (som antydet av andre her), og handler ut fra det, så får du nok uansett en sjanse til å oppklare hva du mente/ikke mente.

Ja håper det. Hvis ikke vil jeg føle han virkelig går bak ryggen min. På samme time i dag sa jeg hvor mye det betydde å ha en behandler som stolte på meg.

Gjest Banana
Skrevet

Nå sier du ikke så mye om hva det gjelder, så vanskelig for oss å si, men ut fra det du forteller, høres det virkelig ut som du kan slappe av. Det skal som sagt veldig mye til før helsepersonell kan bryte taushetsplikten.

Kjenner jeg meg selv godt nok vil jeg bli enda mer paranoid av å gå inn i detaljer her. Og jeg tror ikke det vil hjelpe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...