Gå til innhold

Kan jeg forvente at foreldrene betaler når kusina mi er på besøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Oslo, og har en liten kusine (10 år) som bor et helt annet sted i landet, på en gård. Hun synes derfor det er utrolig spennende å få komme til Oslo og besøke meg iblandt - da er det Tusenfryd, spise på kafe/restaurant, båttur og annet spennende. Foreldrene er dessverre ikke så veldig flinke til å ta med henne og hennes småsøsken på ferie noe sted.

Hun har vært her i en uke tre somre på rad, og kommer nok i år også. Jeg lurer da på: Bør jeg kunne forvente at foreldrene betaler i alle fall deler av det det koster når hun er her? De har tidligere betalt flybilletten, men det har vært det. Jeg har betalt for å komme meg til Gardermoen for å hente og levere henne (pluss hennes billett), for Tusenfryd, for mat og drikke, for andre aktiviteter. Det bør vel også nevnes at jeg ikke har dårlig råd, så det er ikke noe problem økonomisk sett, men synes det er så rart at ikke foreldrene tar snev av initiativ til å betale dette. Og bare så det er sagt: De har nok av penger, så det er ikke det det går på. Min onkel er rett og slett litt gjerrig (i alle fall i en del andre sammenhenger).

Noen tanker om hva jeg bør/kan gjøre i denne situasjonen? Eller bør jeg bare synes det er hyggelig at hun kommer, og betale alt for henne selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

For det første: Så heldig hun er som har deg! Hun er sikkert superhappy!

Jeg synes nok egentlig foreldrene burde gitt henne "lommepenger" hun kunne brukt på diverse billetter og mat etc. Selvsagt er hun på besøk hos deg, men jeg synes de bør betale litt når hun er så ung og uten mulighet til å betale selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør dette på eget initiativ.. Har hun med seg lommepenger?

Forventes det at du tar henne med på alt dette, eller er det noe du finner på?

Hvis det ikke er noen skjeiv fordeling i at en av dere er dårligere stilt enn den andre, ville det vært naturlig og dele på utgiftene.. Men tror ikke jeg personlig hadde tatt opp dette hvis det ikke var en økonomisk byrde for meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tenker mest på kusina di når jeg sier dette. Er det mulig at foreldrene er kloke nok til å ikke nevne noe slikt forran henne? Slik at hun føler seg til bry og i veien?

Jeg hadde nemlig ikke gjort det hvis jeg hadde hatt en slik forventning av disse foreldrene.

Hvis forventningen er (du som kjenner dem) at de ikke kommer til å nevne noe slikt forran henne, er jo muligheten der for å si det. Jeg synes du har helt rett i at det er rart at de ikke betaler for hennes opphold i det hele tatt. At hun bare får flybillett, men ikke egne penger å kose seg med på ferien! Det var jo kjempe gøy å ha egne penger når jeg reiste på ferie. Men noe ville jeg betalt for henne uansett. Tusenfryd for eksempel, så kunne hun brukt sine lommepenger på de små tingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok regnet med å i alle fall få et tilbud om å betale deler av oppholdet. Om jeg hadde takket ja til det eller ikke er en helt annen sak, men jeg hadde stusset over at de ikke i det hele tatt hintet til at de ønsket å sponse deler av ferien til datteren sin.

Har det litt på samme måte med en av søstrene mine - hun er mye yngre enn meg og vi gjør en del ting sammen (café, Tusenfryd, kokkekurs). Mamma tilbyr seg alltid å betale, selv om hun ikke har god råd, og jeg takker alltid nei. Det er bare hyggelig å ta henne med på sånne ting, og jeg har bedre råd enn mamma.

Så snill du er mot kusina di, forresten, hun forguder deg sikkert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig godt du kan betale når du har sagt ja til å ha henne på besøk. Hun er jo ikke akkurat gammel nok til å betale for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes egentlig godt du kan betale når du har sagt ja til å ha henne på besøk. Hun er jo ikke akkurat gammel nok til å betale for seg selv...

Det er ikke akkurat det beste argumentet. Da jeg var med venninner på turer da jeg var yngre var jeg heller ikke gammel nok til å betale selv, det betydde ikke at mamma og de ikke sendte med meg noen lommepenger i tilfelle vi skulle kjøpe is eller gjøre noe annet. Fordi om hun ikke er gammel nok så kan jo allikevel foreldrene sende med henne litt penger, så er det opp til TS om hun vil spandere alt og la jenta ta med pengene tilbake eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt an på hvem som initierer de forskjellige aktivitetene.

Dersom foreldrene sender henne til deg, og det er de som har initiert at dere skal dra på alle disse tingene, så synes jeg de bør sende med noe penger.

Dersom foreldrene sender henne til deg, og det er DU som på eget initiativ ønsker å ta henne med på alle disse tingene, så synes jeg nok fremdeles foreldrene kunne sendt med henne lommepenger, men ting DU velger, som koster penger på billetter etc, synes jeg faktisk du kan stå for ja, altså dersom det er du som initierer det.

Jeg synes det er flott at du gjør dette, hun gleder seg sikkert ihjelp til å være hos deg. :)

Men det er også mulig å skape gøyale og minneverdige ferier sammen med kusinen uten at det må koste masse penger, så derfor kommer det litt an på hvem som initierer hva når det kommer til penger fra foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de det trangt økonomisk siden de ikke tar med barna sine på noe?

Hvis ikke så synes jeg det er merkelig om de ikke sender med jenta lommepenger og et bidrag til deg som kan hjelpe til med de aktivitetene dere drar på.

Foreldrene er garantert klar over at jenta får oppleve en del da hun sikkert snakker om dette hjemme.

Jeg hadde aldri sendt et barn på ferie eller tur uten lommepenger og penger som dekker aktiviteter og utflukter. Forventer ikke at andre skal dekke dette for mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...