AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Fra Wikipedia: I motsetning til enkelte utenlandske nasjonaldager feires ikke 17. mai med militærparader, men med lokale barnetog der musikkorps og skolebarn marsjerer sammen. Det er også vanlig å arrangere leker for barna på skolene etter toget, og gi dem iskrem, pølser og annet godt å spise. Den norske grunnlovsdagen kalles derfor av mange «barnas dag». Dagen er ellers en folkelig festdag med norske flagg og festkledte gamle og unge, svært mange kledd i bunad. De samles utendørs i godt eller dårlig vårvær, særlig for å se på formiddagens barnetog. 17. mai preges også av hurrarop fra marsjerende barn, lyden av rangler, leketrompeter, gassdrevne bilhorn, marsjer og korpsmusikk. I senere år blir grunnlovsdagens (og nattens) lydbildet også preget av høy musikk fra forsterkeranlegg på busser fulle av feststemt russ.
Gjest Cosette Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Det er ikke barnas dag. Det er alle nordmenn og Norgesvenners dag. Irriterer meg litt over uttrykket "barnas dag". Det brukes jo også om julaften. Det er da vel like mye de voksnes dag? 6
Gjest stillness Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Det irriterer meg også litt at 17.mai som tross alt er Norges nasjonaldag blir betegnet som barnas dag. Mange av aktivitetene er jo kun for barn og mye av planleggingen rundt er jo relatert mye til barn. Hører jo noen si at de syns at feiringen av 17.mai er mest for barnas skyld,men da begynner jeg å lure litt egentlig. Feiringen av denne dagen burde jo være for alle hvordan nå enn man feirer dagen.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Jeg synes egentlig at barna ødelegger nasjonaldagen jeg De bråker, sutrer og stresser sånn! 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 17.mai er jo veldig "folkelig", en dag for alle. Jeg ser ikke nødvendigvis på dagen som "barnas dag", siden jeg elsker denne dagen selv!
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Det er selvfølgelig alles dag, men i praksis så blir det ofte barnas dag. I min familie er det ingen som feirer 17 mai nå da barna er blitt store/voksne. 1
sequin Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Litt ironisk at det kun var gutter som fikk gå i tog de første årene, ikke før 1890 (ellernoe) jentene fikk gå...
kaprifolen Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Synes alle "høytider" skal være "barnas dag" for tiden, jeg... Og synes det gjenspeiler samfunnets ødeleggende holdning om at verdenen skal tilpasses unger i ett og alt. Selv er jeg såpass nasjonalistisk anlagt at jeg blir litt rørt av alle flaggene, bunadene etc. Barnetog er vel og bra, men det irriterer meg at det er omtrent umulig for voksne uten familie å finne en rolig og høytidelig måte å feire på i det offentlige. En restaurant reservert voksne på 17.mai, DET hadde vært noe!!! Så kunne barna og familiene hoppet sukkerhøye og skrålende rundt i lekene sine på diverse skoler og grendehus. 4
Vulpes Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere misliker at 17. mai blir kalt for "barnas dag"..? Jeg elsker 17. mai og blir litt som en unge selv, og jeg har ingen problemer med at arrangementene er lagt opp for barn. Det er da skolene som arrangerer, så selvsagt er alt lagt opp for barna? Vi voksne kan da fullt ut kose oss selv om det løper glade barn rundt omkring. Jeg synes det er hyggelig å se barnetogene, høre korpset spille og å være med på arrangementet etterpå. Elsker å gå rundt med venner, hilse på gamle kjente, spise masse is og kake og bare nyte dagen. Så blir det litt mer voksent på kvelden med grilling og fest. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 17. mai er en dag for Pølse-Hansen'er: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=171922 Hoiende og gråtende barn også og masete, uhøflige nordmenn i matbutikkene dagen før. Maken til uhøflig menneskeslag i Oslo.
Abdullah Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 Hei, Jeg feirer ikke 17.mai, men synes det hadde vært litt artig med parader. Kanskje jeg i så fall hadde tatt turen og sett på :gjeiper: http://video.google.com/videoplay?docid=-9064837896183473336&hl=no&emb=1 1
Gjest HunterLady Skrevet 17. mai 2011 #13 Skrevet 17. mai 2011 Nei, det er Norges dag. Men det blir betegnet som barnas dag fordi det som oftest er barna som ser mest fram til slike dager. Synes det er helt i orden at det blir kalt for barnas dag.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 Hei, Jeg feirer ikke 17.mai, men synes det hadde vært litt artig med parader. Kanskje jeg i så fall hadde tatt turen og sett på :gjeiper: Ja, jeg er enig. Jeg ville mye heller sett på en stilig militærparade enn gaulende unger som kliner softis overalt.
Tabris Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Dette irriterer meg også. Nå er visstnok både 17. mai og julaften "barnas dag". 17. mai er hele Norges dag, det er vår grunnlovsdag. Den er like mye min dag som barnas dag. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #17 Skrevet 17. mai 2011 Kalles barnas dag pga. barnetogene og lekene etterpå. Ikke dermed sagt at det ikke er en dag for alle uansett alder. Får da være måte på å oppfatte ting bokstavelig og ekskluderende. Synes det er hyggelig med fokusering på glade feststemte barn, det er jo også med på å gi en følelse av deltakelse og stolthet over nasjonen hos barna, som blir med dem videre i livet. Gode minner. Klarer man ikke la være å irritere seg over uttrykket så har man spist for lite is
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #18 Skrevet 17. mai 2011 Her jeg bor ble det før arrangert en stor fest for barn og voksne på ettermiddag/kveldstid, slik at også de voksne skulle samles sammen og feire seg imellom. Så avskaffet de festen, og det er nå bare leker og samlinger for ungene.. Det synes jeg er kjipt.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #19 Skrevet 17. mai 2011 Her jeg bor ble det før arrangert en stor fest for barn og voksne på ettermiddag/kveldstid, slik at også de voksne skulle samles sammen og feire seg imellom. Så avskaffet de festen, og det er nå bare leker og samlinger for ungene.. Det synes jeg er kjipt. Er da ingen som hindrer noen i å arrangere sånne fester. Hvorfor så tiltaksløs?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #20 Skrevet 17. mai 2011 Her jeg bor ble det før arrangert en stor fest for barn og voksne på ettermiddag/kveldstid, slik at også de voksne skulle samles sammen og feire seg imellom. Så avskaffet de festen, og det er nå bare leker og samlinger for ungene.. Det synes jeg er kjipt. Det jeg kommer ifra har vi fortsatt folkefesten Der er 15 års aldersgrense. Da har man underholdning, sketsjer, sang og høydepunktet er selvfølgelig kjøttsuppa med litt kaker og kaffi etterpå Før i tiden var det dans etterpå, men den har de sluttet med for lenge siden. Alle barna i bygda er da på barnefesten mens dette pågår, som er i nabobygget så foreldrene kan hentes om noe er galt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå