AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Ja, overskriften sier det meste.. Er i 20 årsalderen, gravid, og MÅ ha lappen nå for at alt skal bli lettere. Merker at jeg er blitt mer nervøs med årene, så jeg gruer meg som en galning. Skal man kun tenke på det viktige som vikeplikt, se i speil, fartsgrenser og alt det som er basic, samtidig som man kjører forsiktig og ikke tar for store sjanser? Kan man stryke hvis man ikke kjører ut på hovedveien i første og beste lomme, eller er det bedre å bare vente til man selv føler seg 100% klar? Erfaringer hadde vært fint! Og hvis det er en kjørelærer eller sensor her inne, hadde ikke det vært så feil heller
Gjest Mauna Lee Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Du skal på oppkjøringen overbevise sensoren om at du er trygg og sikker bak rattet.
Lulilelu Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Holde regler og være forsiktig ja. Men ikke være alt for forsiktig heller, det kan være farlig det også. I tillegg må du svare på et spørsmål om bilen etter du er ferdig å kjøre.
Gjest Mauna Lee Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Holde en god flyt i trafikken er vel også ganske viktig.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Det er viktig å vise at du gjør egne, forsvarlige vurderinger. Jeg fikk bemerkning på at jeg stoppet for noen som skulle krysse en vei, fordi de var utenfor overgang på en ganske trafikkert vei og veldig åpenbart ventet på at jeg skulle kjøre forbi før de krysset. Det var ikke noe å stryke meg på, altså, men et eksempel på at det ikke nødvendigvis er et pluss å være forsiktig.
Moscato Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Og det er lov å gjøre feil (ikke feil som skaper åpenbart farlige situasjoner, selvsagt), så lenge du oppdager selv at du gjør dem, og kommenterer det. La oss si at du skal inn på hovedveien og venter på en lomme. Hvis du føler at du gikk glipp av en lomme som kanskje egentlig var stor nok, så kan du kommentere "der skulle jeg kanskje kjørt ut, men jeg følte at den var litt knapp, og det ser ut som der kommer en bedre lomme lenger der borte". Ved å snakke om hvilke vurderinger du gjør, viser du at du er oppmerksom og at du legger vekt på de riktige tingene, selv om du kanskje glemmer eller hopper over en liten ting.
Gjest Blokkolokko Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Takk for svar! Får vel bare prøve og erfare :gjeiper:
antibac Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 Det du rett og slett skal gjøre er å vise at du kan kjøre bil. Altså, bevise at du er i stand til å ta avgjørelser og kjøre trygt ALENE. Så det som må til er at du kan kjøre bil, er klar over trafikkreglene og er en trygg sjåfør som tar de riktige avgjørelsene.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #10 Skrevet 17. mai 2011 Jeg strøk fordi jeg kjørte litt for sakte... forsøkte kun å kjøre forsiktig over en hau med humper. Sensor ble også forbannet fordi det var ingen biler forann meg, men en liten kø bak. Han sa jeg "hindret trafikken", uansett om jeg FULGTE fartsgrensen akkurat der og da han snakket om. Da jeg skulle skifte felt sa han også at jeg unødig plaget bilen jeg svingte meg forann... han sa jeg kunne gasset opp og kjørt FORTERE enn fartsgrensen for å kjøre forann bilen lenger framme. (Uansett om det var god plass.) Får håpe du får en bedre sensor en jeg gjorde, selv om jeg aldri har gjort så mange feil som på oppkjøringen. Følg godt med på skilt, jeg strøk også på grunn av at jeg vistnok skiftet felt for sakte... altså plutselig kom det et kollektivfelt, og der har jo ikke jeg lov å kjøre. Det er også ganske tilfeldig hvem som står og hvem som stryker. Alle gjør feil, og noen kommer oppi vanskelige situasjoner under oppkjøring, mens andre får drittlette ruter uten å møte biler. Jeg kjørte midt i rushet med både busser, en hau med folk, kø, en milliard rundkjøringer og KAOS.
Rayanne Skrevet 17. mai 2011 #11 Skrevet 17. mai 2011 Du trenger ikke å kjøre perfekt for å stå, du skal bare kjøre godt nok til at sensor mener det er trygt å la deg fortsette å øve alene i bilen. Så lenge du viser at du kan følge trafikkreglene, og ikke skaper noen farlige situasjoner skal det normalt holde. Og så vinner du mye på å selv påpeke eventuelle feil du gjorde under oppkjøringen, når de spør "hvordan synes du dette gikk?" Da får du muligheten til å vise hva du forventer av deg selv, og at du har et snev av selvinnsikt.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #12 Skrevet 18. mai 2011 ^ Kjenner mange som ikke ble spurt "Hvordan synes du det gikk?", og jeg måtte selv spørre sensor om jeg kunne si noe, og da svarte han bare "Nei."
Anon1234 Skrevet 16. august 2018 #13 Skrevet 16. august 2018 På 18.5.2011 den 21.30, AnonymBruker skrev: ^ Kjenner mange som ikke ble spurt "Hvordan synes du det gikk?", og jeg måtte selv spørre sensor om jeg kunne si noe, og da svarte han bare "Nei." Høres ut som noen av dere fikk ganske gretne og kjipe sensorer. Håper jeg får en grei en. På Solbakken her i Bergen sier de at de fleste sensorene idag er snille. Men det er en eller to som er litt strengere enn de andre.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #14 Skrevet 16. august 2018 1 time siden, Anon1234 skrev: Høres ut som noen av dere fikk ganske gretne og kjipe sensorer. Håper jeg får en grei en. På Solbakken her i Bergen sier de at de fleste sensorene idag er snille. Men det er en eller to som er litt strengere enn de andre. Nå er vel denne tråden fra 2011........7 år gammel..... Anonymkode: 66b06...150 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #15 Skrevet 17. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er vel denne tråden fra 2011........7 år gammel..... Anonymkode: 66b06...150 Ja. Sjåførelærerne var dinosaurer da. Anonymkode: 99968...399 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #16 Skrevet 26. november 2018 Har noen tips til hvordan man kan bestå den dag i dag? Klarte du lappen anonym? Anonymkode: 8bea0...feb
Sliten&kjørt52 Skrevet 26. november 2018 #17 Skrevet 26. november 2018 (endret) På 16.5.2011 den 15.25, AnonymBruker skrev: Ingen? Enkle svaret: D U må "Levere" ... Ser noen har nevnt det over. Bevise att du kan..! Enkelt, Spess. hvis nervøs... Ikke vær det ..! Med fare for å gjennta meg selv, "For Mye" ..: Har lagt ut noen "Tips" i andre, -Ca. helt like tråder..: Skrevet November 15 Kopiert fra annen post: Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling. Se l a n g t fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig. Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn, Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..? Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys... Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig, Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra ! Senk skuldra, går bra. A.(CAVE:Fnatt) Endret søndag, 11:52 av Sliten&kjørt51 Du er iværtfall ikke så liten att du skylder på alle andre, bare det er jo en start:-) Ja, mye rart en må deale med i traffiksystemet 🙂 Kan kaste ett blikk over i Oppkjøringsnerver , -Nailer det -neste gang ! Å Duhh.: "Da har jeg endelig førerkort! Stor lettelse!!👍😀" ( Litt lenge våken, og en smule for kjapp- Eller treg...) ( Skal utvikle en teknikk så jeg kan hoppe på tunga mi... Tips ? ) Og: G R A T U L E R E R ! A.CAVE:Fnatt) Endret November 15 av Sliten&kjørt51 Skrevet November 14 (endret) Som du sier selv, -nå vet du hva som venter. Blir en smule enklere da ! Og med innstililnga du har, -tror jeg virkelig du "Spiser" den neste gang 🙂 Om noe jeg kan hjelpe med, gi lyd ! Spørsmål: Fyr løs... A.(CAVE:Fnatt) Endret lørdag, 15:16 av Sliten&kjørt51 Kopiert fra en post, Oppkjøringsnerver: Rapporter innlegg · #2 Skrevet November 11 (endret) Les min post i : Litt bekymret for oppkjøring. Bil og trafikk. Noe spesielt du sliter med ? A. Endret November 11 av Sliten&kjørt51 Skrevet November 11 (endret) HUSK: Du kommer nesten garantert til å gjøre "småfeil" i morgen... Alle gjør det ! Drit i det... Ikke tenk "bakover" ! Jobben din er forran bilen ! A. Endret November 11 av Sliten&kjørt51 Det er selfølgelig viktig å "Justere" bilen før du starter testen, Sittestilling, og selvfølgelig speil, så du gjør det komfortabelt, -og du ser bra i speila. Ta deg litt tid til dette, stress ned... Ett triks hvis du skal lukeparkere: Kjør nærme inntil den bilen du skal ha stående forran deg når du er ferdig parkert, og stopp når du har "B stålpen" på hjørnet av bilen du skal ha stående forran deg når du er ferdig parkert, og stopp. (B stolpene på bilen er de som er bak øra til deg/pasasjer, -som holder taket oppe). Legg over MAX rattutslag ! F ø r du setter bilen i revers. og stille og rolig bakover... Når du er nære fortauskanten med bakhjulet, -Fullt rattutslag andre vegen, ( Forskjell på biler, -og situasjon, (Juster). God tid, ikke stress ..! Om du kan, -kjør bilen du skal bruke før testen, etter att du har justert den... Om ikke du sitter så du kan slappe av, og se bra i speila, -finjuster før test. Og som jeg sa: Du kommer nesten sikkert til å føle att du gjør noen bittesmå "feil" under testen. INGEN kjører HELT "perfekt" under oppkjøring! Ingen... Sånn er det bare 🙂 Men veldig mange står ..! Det du skal bry deg om er hva som er forran bilen, på vegen ! Spør hvis det er noe 🙂 SLAPP AV, går sikkert bra. Læreren din hadde I k k e satt deg opp om du ikke var klar ..! Kult om du ga en melding når du har lappen i morgen ... A. Endret November 11 av Sliten&kjørt51 Skrevet November 11 (endret) Bare ett siste råd: Det er dritlett å gjøre feil helt på slutten, -hvis du "Vil få det overstått" og er nærme mål... Du bare safer inn på slutten, -cruser inn på "oppløpet", -ikke gå for noen "spurt"... Slapp av, -og pust med magan 🙂 A. Endret November 11 av Sliten&kjørt51 Skrevet November 12 Pust med magan. og senk skuldra..! Læreren din hadde i k k e satt deg opp om du ikke var god nåkk ! Du kan jobben, og du vet hvordan du gjør det 🙂 Det er ikke noe "Løp", -gjør ting i ditt tempo, Ikke stress. Se langt frem, og juster farten inn i situasjoner, rolig inn, bedre med "litt sakte, enn for fort" ! DU har kontroll 🙂 Sa jeg S e n k Skuldra, og -Pust med magan ? Nå: Go for it 🙂 A. Kronologi & Sånt... Bob. Bob. Sitti ett par gode timer i Tannlegestolen, -Vippa i meg "Ett Par" Øl etterpå... -Men håper du kan finne noe nyttig ! 🙂 OG: LYKKE TIL ! ( Spørsmål..? -Jeg prøver å svare... Når det passer ). A.(CAVE.Fnatt) Endret 26. november 2018 av Sliten&kjørt51
BMW 5-serie 535D Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Kjør dieselbil så er du på god vei hvertfall 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå