Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, overskriften sier det meste.. Er i 20 årsalderen, gravid, og MÅ ha lappen nå for at alt skal bli lettere. Merker at jeg er blitt mer nervøs med årene, så jeg gruer meg som en galning.

Skal man kun tenke på det viktige som vikeplikt, se i speil, fartsgrenser og alt det som er basic, samtidig som man kjører forsiktig og ikke tar for store sjanser? Kan man stryke hvis man ikke kjører ut på hovedveien i første og beste lomme, eller er det bedre å bare vente til man selv føler seg 100% klar?

Erfaringer hadde vært fint! Og hvis det er en kjørelærer eller sensor her inne, hadde ikke det vært så feil heller ;)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Du skal på oppkjøringen overbevise sensoren om at du er trygg og sikker bak rattet.

Skrevet

Holde regler og være forsiktig ja. Men ikke være alt for forsiktig heller, det kan være farlig det også. I tillegg må du svare på et spørsmål om bilen etter du er ferdig å kjøre.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Holde en god flyt i trafikken er vel også ganske viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å vise at du gjør egne, forsvarlige vurderinger. Jeg fikk bemerkning på at jeg stoppet for noen som skulle krysse en vei, fordi de var utenfor overgang på en ganske trafikkert vei og veldig åpenbart ventet på at jeg skulle kjøre forbi før de krysset. Det var ikke noe å stryke meg på, altså, men et eksempel på at det ikke nødvendigvis er et pluss å være forsiktig.

Skrevet

Og det er lov å gjøre feil (ikke feil som skaper åpenbart farlige situasjoner, selvsagt), så lenge du oppdager selv at du gjør dem, og kommenterer det.

La oss si at du skal inn på hovedveien og venter på en lomme. Hvis du føler at du gikk glipp av en lomme som kanskje egentlig var stor nok, så kan du kommentere "der skulle jeg kanskje kjørt ut, men jeg følte at den var litt knapp, og det ser ut som der kommer en bedre lomme lenger der borte".

Ved å snakke om hvilke vurderinger du gjør, viser du at du er oppmerksom og at du legger vekt på de riktige tingene, selv om du kanskje glemmer eller hopper over en liten ting.

Gjest Blokkolokko
Skrevet

Takk for svar! Får vel bare prøve og erfare :gjeiper:

Skrevet

Det du rett og slett skal gjøre er å vise at du kan kjøre bil. Altså, bevise at du er i stand til å ta avgjørelser og kjøre trygt ALENE. Så det som må til er at du kan kjøre bil, er klar over trafikkreglene og er en trygg sjåfør som tar de riktige avgjørelsene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strøk fordi jeg kjørte litt for sakte... forsøkte kun å kjøre forsiktig over en hau med humper. Sensor ble også forbannet fordi det var ingen biler forann meg, men en liten kø bak. Han sa jeg "hindret trafikken", uansett om jeg FULGTE fartsgrensen akkurat der og da han snakket om. Da jeg skulle skifte felt sa han også at jeg unødig plaget bilen jeg svingte meg forann... han sa jeg kunne gasset opp og kjørt FORTERE enn fartsgrensen for å kjøre forann bilen lenger framme. (Uansett om det var god plass.)

Får håpe du får en bedre sensor en jeg gjorde, selv om jeg aldri har gjort så mange feil som på oppkjøringen. Følg godt med på skilt, jeg strøk også på grunn av at jeg vistnok skiftet felt for sakte... altså plutselig kom det et kollektivfelt, og der har jo ikke jeg lov å kjøre.

Det er også ganske tilfeldig hvem som står og hvem som stryker. Alle gjør feil, og noen kommer oppi vanskelige situasjoner under oppkjøring, mens andre får drittlette ruter uten å møte biler. Jeg kjørte midt i rushet med både busser, en hau med folk, kø, en milliard rundkjøringer og KAOS.

Skrevet

Du trenger ikke å kjøre perfekt for å stå, du skal bare kjøre godt nok til at sensor mener det er trygt å la deg fortsette å øve alene i bilen. Så lenge du viser at du kan følge trafikkreglene, og ikke skaper noen farlige situasjoner skal det normalt holde.

Og så vinner du mye på å selv påpeke eventuelle feil du gjorde under oppkjøringen, når de spør "hvordan synes du dette gikk?" Da får du muligheten til å vise hva du forventer av deg selv, og at du har et snev av selvinnsikt.

AnonymBruker
Skrevet

^ Kjenner mange som ikke ble spurt "Hvordan synes du det gikk?", og jeg måtte selv spørre sensor om jeg kunne si noe, og da svarte han bare "Nei."

  • 7 år senere...
Skrevet
På 18.5.2011 den 21.30, AnonymBruker skrev:

^ Kjenner mange som ikke ble spurt "Hvordan synes du det gikk?", og jeg måtte selv spørre sensor om jeg kunne si noe, og da svarte han bare "Nei."

Høres ut som noen av dere fikk ganske gretne og kjipe sensorer.

Håper jeg får en grei en. På Solbakken her i Bergen sier de at de fleste sensorene idag er snille. Men det er en eller to som er litt strengere enn de andre.

Skrevet
1 time siden, Anon1234 skrev:

Høres ut som noen av dere fikk ganske gretne og kjipe sensorer.

Håper jeg får en grei en. På Solbakken her i Bergen sier de at de fleste sensorene idag er snille. Men det er en eller to som er litt strengere enn de andre.

Nå er vel denne tråden fra 2011........7 år gammel.....

Anonymkode: 66b06...150

  • Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel denne tråden fra 2011........7 år gammel.....

Anonymkode: 66b06...150

Ja. Sjåførelærerne var dinosaurer da.

Anonymkode: 99968...399

  • Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Har noen tips til hvordan man kan bestå den dag i dag? 

Klarte du lappen anonym? 

Anonymkode: 8bea0...feb

Skrevet (endret)
På 16.5.2011 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Ingen?

Enkle svaret: D U må "Levere" ... Ser noen har nevnt det over. Bevise att du kan..! Enkelt, Spess. hvis nervøs...

Ikke vær det ..! Med fare for å gjennta meg selv, "For Mye" ..:

Har lagt ut noen "Tips" i andre, -Ca. helt like tråder..:

Kopiert fra annen post:

Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling.

Se  l a n g t  fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig.

Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, 

om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn,

Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..?

Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys...

Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig,

Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra !

Senk skuldra, går bra.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret søndag, 11:52 av Sliten&kjørt51

 

Du er iværtfall ikke så liten att du skylder på alle andre, bare det er jo en start:-)

Ja, mye rart en må deale med i traffiksystemet 🙂

Kan kaste ett blikk over i Oppkjøringsnerver , -Nailer det  -neste gang !

Å Duhh.: "Da har jeg endelig førerkort! Stor lettelse!!👍😀" ( Litt lenge våken, og en smule for kjapp- Eller treg...)

( Skal utvikle en teknikk så jeg kan hoppe på tunga mi... Tips ? )

Og: G R A T U L E R E R  !

A.CAVE:Fnatt)

Endret November 15 av Sliten&kjørt51

 

Som du sier selv, -nå vet du hva som venter. Blir en smule enklere da !

Og med innstililnga du har, -tror jeg virkelig du "Spiser" den neste gang 🙂

Om noe jeg kan hjelpe med, gi lyd ! Spørsmål: Fyr løs...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret lørdag, 15:16 av Sliten&kjørt51

 

Kopiert fra en post, Oppkjøringsnerver:

 

Les min post i Litt bekymret for oppkjøring. Bil og trafikk.

Noe spesielt du sliter med ?

A.

Endret November 11 av Sliten&kjørt51
 
  • HUSK: Du kommer nesten garantert til å gjøre "småfeil" i morgen... Alle gjør det !

    Drit i det... Ikke tenk "bakover" !

    Jobben din er forran bilen !

    A.

    Endret November 11 av Sliten&kjørt51

     

     

    Det er selfølgelig viktig å "Justere" bilen før du starter testen, Sittestilling, og selvfølgelig speil, så du gjør det komfortabelt, -og du ser bra i speila. Ta deg litt tid til dette, stress ned... Ett triks hvis du skal lukeparkere:

    Kjør nærme inntil den bilen du skal ha stående forran deg når du er ferdig parkert, og stopp når du har "B stålpen" på hjørnet av bilen du skal ha stående forran deg når du er ferdig parkert, og stopp.

    (B stolpene på bilen er de som er bak øra til deg/pasasjer, -som holder taket oppe).

    Legg over MAX rattutslag ! F ø r  du setter bilen i revers. og stille og rolig bakover...

    Når du er nære fortauskanten med bakhjulet, -Fullt rattutslag andre vegen, ( Forskjell på biler, -og situasjon, (Juster).

    God tid, ikke stress ..! 

    Om du kan, -kjør bilen du skal bruke før testen, etter att du har justert den... Om ikke du sitter så du kan slappe av, og se bra i speila, -finjuster før test.  Og som jeg sa: Du kommer nesten sikkert til å føle att du gjør noen bittesmå "feil" under testen.

    INGEN kjører HELT "perfekt" under oppkjøring! Ingen... Sånn er det bare 🙂 Men veldig mange står ..!

    Det du skal bry deg om er hva som er  forran bilen, på vegen !

    Spør hvis det er noe 🙂 SLAPP AV, går sikkert bra. Læreren din hadde  I k k e  satt deg opp om du ikke var klar ..!

    Kult om du ga en melding når du har lappen i morgen ...

    A.

     

    Endret November 11 av Sliten&kjørt51

     

     

    Bare ett siste råd:

    Det er dritlett å gjøre feil helt på slutten, -hvis du "Vil få det overstått" og er nærme mål...

    Du bare safer inn på slutten, -cruser inn på "oppløpet", -ikke gå for noen "spurt"...

    Slapp av, -og pust med magan 🙂

    A.

     

    Endret November 11 av Sliten&kjørt51

     

     

    Pust med magan. og senk skuldra..!

    Læreren din hadde  i k k e  satt deg opp om du ikke var god nåkk !

    Du kan jobben, og du vet hvordan du gjør det 🙂

    Det er ikke noe "Løp", -gjør ting i ditt tempo, Ikke stress.

    Se langt frem, og juster farten inn i situasjoner, rolig inn, bedre med "litt sakte, enn for fort" !

    DU har kontroll 🙂

    Sa jeg  S e n k  Skuldra, og  -Pust med magan ?

    Nå:  Go for it  🙂

    A.

     

    Kronologi & Sånt... Bob. Bob. Sitti ett par gode timer i Tannlegestolen,

    -Vippa i meg "Ett Par" Øl etterpå... -Men håper du kan finne noe nyttig ! 🙂

    OG: LYKKE TIL ! ( Spørsmål..? -Jeg prøver å svare... Når det passer ).

     

    A.(CAVE.Fnatt)

 

 

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Kjør dieselbil så er du på god vei hvertfall 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...