Gjest Bare innom.... Skrevet 8. november 2003 #1 Del Skrevet 8. november 2003 Skal fortelle om en situasjon her hjemme idag; min stedatter spurte meg om hun kunne få en varmere pysj av meg. Jada, det kan vi jo se om vi finner, sa jeg. Men har du ikke en som du kan ta med fra mamma`n din? Opplyser om at vi har vanlig samværsordning, hvor pappa`n (min samboer), betaler bidrag. Hun dro litt på det, og sa at; men det er bare nye pysjer..... Gjør det noe da,sa jeg, er det slik at dere ikke får lov til å ha med eller på nytt tøy hit til pappa? Ja, svarte min stedatter på 8. Er det vanlig at unger som blir sendt til pappa`n sin beholder det fine og nye tøyet hjemme hos mamma, mens de skal gå med gammelt tøy hos pappa? For vi har jo så klart endel tøy her hjemme, som hun har fått av oss, men det må da kunne gå an å sende med tøy som er nytt og fint også? Jeg tror jeg ville ha pleid stoltheten min overfor mitt barn, og sendt med aktuelle klær. Unger får jo ikke brukt klær så lenge av gangen likevel, så da er det jo ikke noe å "gjemme" bort?? Eller hur??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 8. november 2003 #2 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg tror nok dessverre ikke dere er i en unik situasjon, men jeg forstår også mor om hun kun får tilbake ødelagt tøy når barnet har vært hos pappa. Her har vi dobbelt sett med klær, stedatter får med klær når vi skal ha samvær, men vi har også fyllt skapet hennes med "våre" klær. Små frøkner liker å ha endel og velge på! *smiler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #3 Del Skrevet 8. november 2003 Vi har det samme problemet her, han får ikke med seg det han trenger av ute og inneklær, heller aldri noe nytt. Det meste ser ut som om det kommer fra 70 og 80 tallet... Så her har vi eget tøy!! Vi har t.o.m. kastet det mest ubrukelige og kjøpt nytt og sendt med hjem. Allikevel dukker det opp store mengder elendig tøy (hullete, møkkete, gammelt og slitt). (Moren må pakke allikevel, for hun gidder ikke stille opp ett kvekk...) Hvordan går man frem for å få omsorgen?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 8. november 2003 #4 Del Skrevet 8. november 2003 Vi har t.o.m. kastet det mest ubrukelige og kjøpt nytt og sendt med hjem. Allikevel dukker det opp store mengder elendig tøy (hullete, møkkete, gammelt og slitt). Kanskje det er derfor de sender med stygt tøy? Fordi dere kjøper inn nytt når det kommer gammelt..... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #5 Del Skrevet 8. november 2003 Kanskje det er derfor de sender med stygt tøy? Fordi dere kjøper inn nytt når det kommer gammelt..... :o Det er jo ikke akkurat hyggelig å få skjeve blikk fra barnehagepersonalet og andre når vi har en som er kledd ordentlig og henter en som er helt motsatt... Vi vil at han skal ha tøffe og stilige klær han også... Men vi har skjønt poenget... Derfor har vi egen garderobe her, fra innerst til ytterst. Hun har t.o.m. sendt med skittentøy for at jeg skal vaske!!! Frekkere enn lusa skal man lete lenge etter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 8. november 2003 #6 Del Skrevet 8. november 2003 Ungene kommer heldigvis ikke i bare gammelt tøy her, men merker forskjell på hva de har på seg ved planlagt samvær, og hva de har på seg ved "impulsiv" henting i barnehage osv... Det har blitt LITT bedre, og vi har kjøpt inn noe klær selv (vi har klær her for et par ukers tid, men i starten var det klær som mor hadde kommet med. Vi - eller JEG er det vel mest - har supplert en del). Men vi hører fortsatt at "den kunne jeg ikke ta med for mamma sier at den ville bli borte". Akkurat som om det er en eneste sokk som har blitt borte her og som hun ikke har fått igjen på forespørsel... :-? Men tror som sagt dessverre dette ikke er det eneste tilfellet hvor det er sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. november 2003 #7 Del Skrevet 8. november 2003 Ingen som sier at BM skal stå for kostnadene under samvær med BY. Det blir opp til hver og en å finne frem til en ordning som passer alle. Selv om han betaler bidrag dekker dette klær når barnet er hos mor, men ikke nødvendigvis hos far. Det er en av tingene som er blitt diskutert før de nye reglene for bidrag kom, og siden far får trekke fra såpass mye under samvær med barnet, kan mor nekte å sende med barnet klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 8. november 2003 #8 Del Skrevet 8. november 2003 Hun har t.o.m. sendt med skittentøy for at jeg skal vaske!!! Frekkere enn lusa skal man lete lenge etter! :o :o :o Helt utrolig!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #9 Del Skrevet 8. november 2003 Takk, jeg trodde en stund det var meg det var noe galt med ~sikka~... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #10 Del Skrevet 8. november 2003 Ingen som sier at BM skal stå for kostnadene under samvær med BY. Det blir opp til hver og en å finne frem til en ordning som passer alle. Selv om han betaler bidrag dekker dette klær når barnet er hos mor, men ikke nødvendigvis hos far. Det er en av tingene som er blitt diskutert før de nye reglene for bidrag kom, og siden far får trekke fra såpass mye under samvær med barnet, kan mor nekte å sende med barnet klær. Stakkars barn sier nå jeg. Mødrene motta penger for å kjøpeklær til barnet, men så skal barne måtte oppleve å ikke få bruke disse klærne fordi mamma ikke er tilstede? Det er jo ikke snakk om å dekke klær hos far, men å benytte klær som ungen må ha og har, og som ellers vil ligge ubrukt hjemme hos mor. Helt utrolig spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. november 2003 #11 Del Skrevet 8. november 2003 Stakkars barn sier nå jeg. Mødrene motta penger for å kjøpeklær til barnet, men så skal barne måtte oppleve å ikke få bruke disse klærne fordi mamma ikke er tilstede? Det er jo ikke snakk om å dekke klær hos far, men å benytte klær som ungen må ha og har, og som ellers vil ligge ubrukt hjemme hos mor. Helt utrolig spør du meg. Si det til de som har laget reglene. Det er vel om å gjøre å klare å få til en privat avtale, men beklageligvis er det ikke alle som klarer dette. jeg har i snart 4 år kjøpt inn klær til min sønn som bor hos faren i sverige, fordi faren ikke klarte å sende med klær han ahdde behov for. Ene sommerferien sendte han med klær for en uke i syden ( vi skulle først til Tyrkia en uke) og ikke noe til vi kom hjem igjen. Vel 5 uker i Bergen uten en eneste genser eller bukse går ikke. Der og da orket ikke jeg mer, og begynte å kjøpe klær selv. Nå kommer gutten uten klær, og har ikke noen problemer med dette. Men det var mitt valg, for å slippe unna alt bråket som følgte med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest nå (fast bruker) Skrevet 8. november 2003 #12 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg har opplevd det samme som mange her... men det er mange år siden nå. Vi kjøpte inn eget og hadde hos oss, mest fordi han alltid hadde med seg stygge, slitte og fillete klær når han skulle til oss. (Og da mener jeg klær som helt tydelig var minst 15 år gamle, som hadde hull, eller som var for små) I mange år kjøpte vi ofte nye klær til ham som vi også sendte med ham hjem til mor. Klær til barn koster ikke mye nå for tiden, og det var ikke noe poeng for oss å ikke kjøpe noe til ham. Men ettersom vi aldri så det igjen så sluttet vi med å sende dem med. De forsvant liksom bare. Det var så lite koselig å være invitert i en bursdag på fredagskvelden og ikke ha annet å ha på stesønnen min enn de utslitte og virkelig stygge klærne han kom i. Og det var virkelig ille til tider. For å sette det på spissen så så han omtrent ut som en åtte år gammel narkoman. Også litt trist å få en dyr treningsdress i presang fra fars familie, også ser de ham aldri bruke den. Jeg må innrømme at vi også kastet klær han hadde med. Fordi vi ikke ville risikere at han måtte gå i dem. I de tilfellene "erstattet" vi det bestandig med noe nytt. Vi opplevde at han skulle feire 17. mai hos oss, og kom med en bag med en truse og en skinnvest. Ingen bukser, ingen sokker, ikke yttertøy og slett ikke noe å feire 17. mai i. Og det på tross av at han hadde nytt og pent pentøy hjemme som var passe. (Vi kjøpte naturligvis nye penklær til ham, men lot dem være hos oss... føltes litt idiotisk i og med at vi visste at han kom til å vokse fra dem før de var brukt mer enn noen få ganger. OG at han hadde et annet sett hjemme.) Når jeg og pappan bestemte oss for å slutte å sende med "våre klær" hjem. Så var det av hensyn til barnet. Vi ville at han skulle få føle seg fin av og til når han var hos oss også. Det fine var at klærne oftest var blitt skitne i løpet av helga likevel slik at vi hadde en "grunn" til å be ham skifte til noe annet før han reiste til mor. Jeg synes det er idiotisk av den som har den daglige omsorgen å ikke sende med klær til barnet sitt. Det er barnets klær som skal sendes med og sendes med tilbake. Men det er også idiotisk av far å ikke kjøpe noe til barnet sitt. Man får et helt antrekk til et barn for langt under 500 kroner på de fleste kjedebutikker. Å aldri kunne kjøpe noe fordi man yter bidrag virker litt vel prinsippfast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #13 Del Skrevet 8. november 2003 :o :o Jeg er helt målløs!!!! Det er jo akkurat slik vi har det, med hensyn til ALT du skriver om... Pent tøy har vi klart om vi skal rett i selskap, og han må skifte rett før han skal hjem stakkaren. Hvis ikke hadde vi aldri sett mer til det... Hva foregår i hodet på en mamma som ikke sender med det et barn trenger? Hvilket plan befinner omsorgsevnen seg på? Ikke at jeg er eksemplarisk, men ungen min får med seg det han trenger til hverdag og fest for å si det slik. Vi er nok ikke blitt sjokkert for siste gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TefrA Skrevet 8. november 2003 #14 Del Skrevet 8. november 2003 Må si jeg blir helt målløs av å lese dette jeg! Det hører da ingen steds hjemme å sende ungene til den andre av foreldrene med dårlige klær når barnet faktisk har nytt og pent tøy. Slike ting som dette gjør det ikke akkura lettere å ha et godt forhold til sin eks. Det verste er at det er barna det går utover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 8. november 2003 #15 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg burde definitivt holde meg unna denne typen diskusjoner..... Men skitt au.. Når min sønn skal til faren er jeg bevisst på å ikke sette på han det nyeste tøyet, for jeg vet at jeg aldri ser det igejn, eventuelt da en god stund senere og i en helt annen tilstand. Far skaffe selv de klærne prinsen min bruker når han er der, og når jeg ser hva ungen kommer hjem i..... Jeg sponser ikke min ex på noe vis, slik han ikke sponser meg. Han jobber svart og betaler defor ikke det han burde i bidrag, så jeg har null dårlig samvittighet.... jeg vet at ungen er varm, og rene klær (og tannpuss) får han når han kommer hjem. Så, sleng i vei med kommentarer....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 #16 Del Skrevet 8. november 2003 Når min sønn skal til faren er jeg bevisst på å ikke sette på han det nyeste tøyet, for jeg vet at jeg aldri ser det igejn, eventuelt da en god stund senere og i en helt annen tilstand. Det er klart det er feil om far beholder klærne du sender med, det er jo like dumt og idiotisk som at mor ikke sender klær til far. Men, jeg reagerer på at du sier at du får klærne tilbake i en helt annen tilstand. Hva mener du? At de er møkkete eller at de er ødelagt? Om de er ødelagt så syns jeg det er merkelig at det skulle være barnefarens skyld, det er jo fortsatt ungen din som bruker de selv om han er hos far? Eller mener du at far bevist sliter/river/skjærer i stykker klærne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2003 #17 Del Skrevet 9. november 2003 Søsteren min sender alltid klesskift med nevøene mine når de er hos faren. Men bagen kommer tilbake med klærne urørt. Ungene skifter ikke klær hele helgen. Fra torsdag til mandag. Så klærne står da av seg selv når moren henter ungene i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 9. november 2003 #18 Del Skrevet 9. november 2003 Søsteren min sender alltid klesskift med nevøene mine når de er hos faren. Men bagen kommer tilbake med klærne urørt. Ungene skifter ikke klær hele helgen. Fra torsdag til mandag. Så klærne står da av seg selv når moren henter ungene i barnehagen. Barn bør skifte klær i løpet av 4 dager, men å si at klærne står av seg selv blir litt vel drastiskt. Hvor gammel er barna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 9. november 2003 #19 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg har delt bosted med min ex, så barna bor annenhver uke hos hver av oss! Vi bor like ved hverandre og samarbeider godt, så dette går helt fint! Når det gjelder klær har vi blitt enige om at klær jeg kjøper skal være hos meg, og omvendt. Det vil si at guttene har full garderobe (bortsett fra dyre uteklær o.l, de spleiser vi på...) hos oss begge to. Derfor gjør vi det sånn at de klærne ungene har på seg når jeg henter dem etter at de har vært en uke hos han, er også de samme de har på seg når han henter uken etter, og omvendt! Funker veldig bra for oss! :D Dina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 9. november 2003 #20 Del Skrevet 9. november 2003 Hurra for Dina og eksen!!! Håper det er mange (oss selv iberegnet) som kan få det slik som dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå