AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #1 Del Skrevet 15. mai 2011 Kjæresten min og jeg har så store forskjeller i smak av mat at jeg synes det virker vanskelig å flytte sammen. Hun hinter til å flytte sammen, men jeg holder tilbake fordi jeg gruer meg til middagsplanleggingen. Vi er begge sykt kresne, men på hver vår måte. Hvordan løser man dette? Vi har prøvd å lage noe begge liker, men jeg elsker krydret mat og hun vil praktisk talt ha alt helt smakløst. Jeg kan jo ikke droppe henne av denne grunn, men forslag til praktiske løsninger mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 15. mai 2011 #2 Del Skrevet 15. mai 2011 Når dere lager middag kan dere jo lage den uten krydder, så kan du krydre din mat rett før du spiser? Hjelper ikke i alle tilfeller, men i noen Jeg er også glad i krydret mat, men liker forskjellige krydre enn kjæresten. Slik løser vi det. Ellers må dere jo bare prøve å tilpasse dere, kanskje ved at hun spiser litt mer krydder etterhvert og du litt mindre. Jeg har blitt mindre kresen på grunn av samboeren min, og lært å like veldig mye mat over noen år. Var også forferdelig kresen før, nå spiser jeg det meste Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #3 Del Skrevet 15. mai 2011 For en idiotisk problemstilling!!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2011 #4 Del Skrevet 15. mai 2011 krydder oppå maten blir langt ifra det samme som å la det koke inn å la smakene sette seg skikkelig. jeg er glad i sterk mat, jeg kunne laga det uten noe smak og tatt feks chillikrydder på men det er jammen meg kleine saker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #5 Del Skrevet 15. mai 2011 Det er ingen idiotisk problemstilling. Det handler selvsagt ikke bare om at jeg liker krydret mat og hun liker tam mat. Det går også på råvarer og valg av middagsretter. Hun vil utelukkende spise pastaretter, mens jeg MÅ ha variasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #6 Del Skrevet 15. mai 2011 Dere kan jo lage hvert deres måltid, og likevel spise sammen. Funker fint det. Sikkert litt dyrere, men ikke noe annerledes enn når man bor alene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #7 Del Skrevet 15. mai 2011 Hadde det vært et like stort problem om hun f.eks. var allergisk? Nei da, her er det snakk om å inngå kompromisser. Jeg likte heller ingenting da jeg ble sammen med typen min, men jeg var villig til å prøve. Nå liker jeg mye mer enn før, og det er jeg veldig fornøyd med. Men du må nok ofre litt i starten, slik det ikke blir en alt for stor overgang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #8 Del Skrevet 15. mai 2011 Det er ingen idiotisk problemstilling. Det handler selvsagt ikke bare om at jeg liker krydret mat og hun liker tam mat. Det går også på råvarer og valg av middagsretter. Hun vil utelukkende spise pastaretter, mens jeg MÅ ha variasjon. Skulle nesten tro du var kjæresten min, men vi bor allerede sammen. Det har vi gjort i tre år nå, til tross for forskjellige preferanser når det gjelder mat. Jeg elsker pastaretter og "smakløs, kjedelig mat" som kjæresten min kaller det, mens han har krydder på ALT og som regel veldig masse av det også. Vi løser det på denne måten: - De gangene vi lager noe som kan krydres etterpå, så gjør vi det. Da krydrer han så masse han vil, og jeg så lite jeg vil (som regel ingenting). - Vi lager måltider hvor vi kan ha enten felles tilbehør eller felles kjøtt. Da kan vi blande som vi selv vil. - Hvis vi skal lage noe som må krydres mens det lages, lager vi to separate porsjoner. Litt slitsomt, men det går. - Vi har den maten den ene av oss vil ha den ene dagen, og den maten den andre av oss vil ha den andre dagen. Det betyr at han ofte må spise "smakløs" mat halve uka, og jeg må spise sterk mat halve uka. Man tilpasser seg, enkelt og greit. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 15. mai 2011 #9 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg syns man skal kompromisse i slike situasjoner og forsøke å lære seg å like det den andre liker. Andre ting også forresten slik at man får utvida mathorisonten sin litt, slik at det blir mer varierte middager. Jeg var dritkresen før men har kommet meg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissandra Skrevet 15. mai 2011 #10 Del Skrevet 15. mai 2011 Hold deg unna damer som kun liker pasta (=næringsfattig mat tjåkk full av karbohydrater). De blir feite og dvaske etter maks 2 års samboerskap. Har sett det selv med de jentene jeg kjenner som liker denne typen mat. Pasta er ikke mat, det er fattigmannskost for folk med gebiss. Menn som liker pasta er heldigvis ikke like skumle, de er ofte av den mer aktive sorten som trenger karbohydrater før Birken og fotballtrening. Men pasta er og blir mindreverdig mat, med uhyre lavt næringsinnhold. Null vitaminer/mineraler, blant annet, med mindre man køler på med nesten rå grønnsaker. Sauser med innkokte ting mister jo all næringsverdi. Fløte og ost er skadelig. Eller kanskje dama di er feit allerede? Da er det værre å gjøre noe med dette problemet. La henne lage seg sin egen mat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 15. mai 2011 #11 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg tror at når hun blir introdusert for variert mat, vil kresenheten minke etterhvert. Vær tålmodig og ikke lag aalt for sterk mat, så kanskje det går seg til? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CafeLatte Skrevet 15. mai 2011 #12 Del Skrevet 15. mai 2011 lag din egen middag så lager hun sin egen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 15. mai 2011 #13 Del Skrevet 15. mai 2011 lag din egen middag så lager hun sin egen. Det funker dårlig i lengden 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #14 Del Skrevet 15. mai 2011 Hold deg unna damer som kun liker pasta (=næringsfattig mat tjåkk full av karbohydrater). De blir feite og dvaske etter maks 2 års samboerskap. Har sett det selv med de jentene jeg kjenner som liker denne typen mat. Pasta er ikke mat, det er fattigmannskost for folk med gebiss. Menn som liker pasta er heldigvis ikke like skumle, de er ofte av den mer aktive sorten som trenger karbohydrater før Birken og fotballtrening. Men pasta er og blir mindreverdig mat, med uhyre lavt næringsinnhold. Null vitaminer/mineraler, blant annet, med mindre man køler på med nesten rå grønnsaker. Sauser med innkokte ting mister jo all næringsverdi. Fløte og ost er skadelig. Eller kanskje dama di er feit allerede? Da er det værre å gjøre noe med dette problemet. La henne lage seg sin egen mat! Haha, teiteste jeg har lest på lenge. Selv om man elsker pasta og gjerne vil ha det hver dag, er det vel neppe så mange som faktisk har det hver dag. Og fullkornspasta + sunn, hjemmelaget pastasaus er ikke så mye verre enn andre, vanlige middager. Jeg er i hvertfall slank og fin, og jeg har bodd med samboeren i tre år. Fløte og ost skadelig? Kanskje hvis man kun spiser det. Men litt av og til er ikke skadelig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cena Skrevet 15. mai 2011 #15 Del Skrevet 15. mai 2011 Kjæresten min og jeg har så store forskjeller i smak av mat at jeg synes det virker vanskelig å flytte sammen. Hun hinter til å flytte sammen, men jeg holder tilbake fordi jeg gruer meg til middagsplanleggingen. Vi er begge sykt kresne, men på hver vår måte. Hvordan løser man dette? Vi har prøvd å lage noe begge liker, men jeg elsker krydret mat og hun vil praktisk talt ha alt helt smakløst. Jeg kan jo ikke droppe henne av denne grunn, men forslag til praktiske løsninger mottas med takk. Jeg spiser faktisk ikke kjøtt.. Det gjør at jeg av og til dropper middagen.. Men jeg tror ikke dette blir noe problem for dere. Hva med kjøtt ? du kan krydre så mye du vil, å hun så lite hun vil? .. Grøt , pasta suppe .. det finnes masse å velge mellom Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CafeLatte Skrevet 15. mai 2011 #16 Del Skrevet 15. mai 2011 Det funker dårlig i lengden Når de er så kresene begge 2 så får de gjøre det enda vannskeligere. Som mange her har sagt før meg så MÅ man smake på ting man er skeptisk til og ikke være kresen på alt mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #17 Del Skrevet 15. mai 2011 For en idiotisk problemstilling!!!! Da har du sikkert ikke møtt på problemet selv. Jeg spiser minst mulig prosessert mat, og haugevis med grønnsaker. Han må ha kjøtt hver bidige dag og elsker Toro produkter. Etter snart 5 år kan jeg med erfaring si at det er slitsomt! Eneste løsningen er nok å lage to middager. Det trenger ikke å være så mye mer kostbart hvis dere klarer å planlegge ingrediensene opp mot hverandre og fryser ned om det blir mye til overs. Vi bruker som regel søndagskvelden på å planlegge neste ukas matplan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsvin Skrevet 15. mai 2011 #18 Del Skrevet 15. mai 2011 Lag middag annenhver dag. Den som lager maten bestemmer hva dere skal spise og den andre får spise uten å klage. Hvis dere er så kresne har dere begge godt av å venne dere til hverandres matvarer uansett. Og når det kommer til krydderet kan dere gjøre som nevnt over her å ikke bruke så mye krydder i selve maten, men krydre etter behov etterpå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tears.of.the.Sun Skrevet 15. mai 2011 #19 Del Skrevet 15. mai 2011 For de som sier at dette høres ut som et ikke-alvorlig problem så er jeg litt uenig. Jeg kan godt forstå hvordan det er et problem. Mat er lidenskap og å dele mat er å dele lidenskap Dere to kan selvfølgelig flytte sammen å spise hver sine retter, men det kan bli litt dyrt og plagsomt i lengden. Ellers ser jeg ingen annen løsning enn at dere møtes på midten? Liker man noe så liker man det og omvendt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reproductivist Skrevet 15. mai 2011 #20 Del Skrevet 15. mai 2011 Kjæresten min og jeg har så store forskjeller i smak av mat at jeg synes det virker vanskelig å flytte sammen. Hun hinter til å flytte sammen, men jeg holder tilbake fordi jeg gruer meg til middagsplanleggingen. Vi er begge sykt kresne, men på hver vår måte. Hvordan løser man dette? Vi har prøvd å lage noe begge liker, men jeg elsker krydret mat og hun vil praktisk talt ha alt helt smakløst. Jeg kan jo ikke droppe henne av denne grunn, men forslag til praktiske løsninger mottas med takk. Få henne til å spise krydder i store mengder om gangen, f eks med skje. Da reagerer man ikke på smaken etterhvert. Samme med alle typer mat. Spis en type mat(råvare) om gangen istedet for blanda mat som pasta. F eks tomatpure med skje om man ikke liker tomater, sennep fra glass om man ikke liker sennep osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå