Gå til innhold

Katt i leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg fikk en kattunge for en stund siden. Nå har hun blitt voksen og sterilisert og sårene har grodd, så vi har lyst til å henne ute. Hun har bare vært innekatt til nå.

Vi har en ganske stor bakgård til leighetene som er gjerdet inn. Jeg har også sett flere katter som ligger i gresset hver dag.

Men jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det? Vi bor i 4., så hun kan liksom ikke gå ut/inn av vinduet heller. Hvordan kan vi vite når hun vil inn? Og et stykke utenfor båkgården er det en ganske trafikkert vei, som jeg ikke vil hun skal gå til, men det er jo ikke akkuratt vanskelig for en katt og hoppe over gjerdet...

Huff, kanskje dette er et dødfødt prosjekt? Jeg vil jo tro at hun syns det er kjedelig å være inne til enhver tid.. :sukk: Håper noen har noen gode råd til meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriver dette som anonym for vet at mange synes det er en uting med katter i leilighet men kommer kun med egne erfaringer..

Jeg har en katt som er inne hele tiden og han er absolutt ikke plaget av dette..han er flink til å aktivere seg selv og viser ingen tegn til å være frustrert..:) Han har det veldig godt og har vært innekatt siden han var kattunge.. (overtok han når han var to år)

Bor man i fjerde etasje vil det jo ikke være mulig å få katten til å gå inn og ut og jeg ville heller hatt med katten ut for å lufte henne litt innimellom hvis du synes dette er veldig viktig...:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også innekatt i leilighet. Han får lov å gå ut på balkongen når vi har døra åpen, og leker litt der ute alene. Etter at han hoppa(eller falt) ned fra balkongen her tidligere i uka foretrekker han å være inne med oss da. Var en veldig skummel verden der ute :) Tenker at så lenge katten din er vant til å bare være inne så vil hun heller ikke savne å være ute. Kjenner flere som har innekatt og har aldri vært noe problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 5.etg. i blokk med sentrallås på ytterdørene, og min pus er ute. :) Det går så fint, om du bare tar deg tid til å venne henne til noenlunde faste rutiner på inn/ut. Katter er ikke dumme, og det er utrolig hva som går an å venne dem til om du bare er litt tålmodig.

Hvis det er greie utearealer (og det høres det ut som det er) og avklart med naboer i den grad det behøves, så synes jeg absolutt ikke du skal frata pus muligheten til å være ute. Uansett hvor mye man forsøker å tilrettelegge for en innekatt, blir det aldri det samme som når den får lov å være ute og tusle i gresset og jakte litt. :)

Spør gjerne hvis det er noe! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 5.etg. i blokk med sentrallås på ytterdørene, og min pus er ute. :) Det går så fint, om du bare tar deg tid til å venne henne til noenlunde faste rutiner på inn/ut. Katter er ikke dumme, og det er utrolig hva som går an å venne dem til om du bare er litt tålmodig.

Hvis det er greie utearealer (og det høres det ut som det er) og avklart med naboer i den grad det behøves, så synes jeg absolutt ikke du skal frata pus muligheten til å være ute. Uansett hvor mye man forsøker å tilrettelegge for en innekatt, blir det aldri det samme som når den får lov å være ute og tusle i gresset og jakte litt. :)

Spør gjerne hvis det er noe! :)

Tusen takk for svar! :) Det var et slikt svar jeg håpet på! :) Pus sitter ofte i vinduet og kikker ned i bakgården, så jeg tror hun har veldig lyst til å utforske hva som skjer der nede. Og når vi skal ut og inn, så prøver hun ofte å bli med oss.

Men hvordan skal vi begynne? Ta henne med ut mens vi er tilstede første gangen. Men hvordan skal vi gjøre det så? Hvor lenge kan hun være ute av gangen de første gangene?

Jeg er fortsatt litt redd for veien da :sjenert: Men hun vet vel å passe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med den ut de første gangene, og vær ute sammen med den. Så etter en uke eller to, lar du den gå mere alene, men hold utkikk. Du skjønner det fort, når den vet hvor den hører hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i 4 etg i blokk, og slipper ut pus om natten. Hun har lært seg opp til å bli med ned og opp trappen, og går selv, til og med.

Jeg er glad for at pus kan få klatre i trær og fange mus selv om vi ikke bor i hus, men det er en del stress med å ha katter ute på den måten. For det første er det mange naboer som ikke er begeistret for katter ute i borettslaget. For det andre er det litt vanskelig med rutiner. Jeg har forsøkt å lære henne opp til å bli sluppet ut om kvelden og komme inn om morgenen før vi går på jobb/skole, men det funket bare når det var kaldt i været. Nå gjør hun stort sett som hun vil, med det resultat at hun av og til sitter og mjauer i timesvis utenfor og vil inn. Dette har vært lite populært blant naboene, har jeg skjønt. For det tredje, så passer de seg ikke nødvendigvis for biler, dessverre. Hos faren min ble tre av fem katter påkjørt i løpet av noen år. Søstrene mine var knust. Til gjengjeld har nå min pus vært utekatt i byen i snart fire år, og det har gått helt fint. :jepp:

Lykke til!

Endret av Blomst!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Det var et slikt svar jeg håpet på! :) Pus sitter ofte i vinduet og kikker ned i bakgården, så jeg tror hun har veldig lyst til å utforske hva som skjer der nede. Og når vi skal ut og inn, så prøver hun ofte å bli med oss.

Men hvordan skal vi begynne? Ta henne med ut mens vi er tilstede første gangen. Men hvordan skal vi gjøre det så? Hvor lenge kan hun være ute av gangen de første gangene?

Jeg er fortsatt litt redd for veien da :sjenert: Men hun vet vel å passe seg?

Har du hatt på henne halsbånd/sele noengang? Hvis ikke er det sikkert ikke for sent å trene henne til det nå. :) Begynn med å bare ha på henne selve selen (rundt hals og rygg), og la henne bli komfortabel med å ha den på mens hun leker, spiser o.s.v. Deretter fester du til båndet og tusler litt rundt med henne inne. Hun kommer til å reagere de første gangene hun kjenner det strammer til og hun skjønner at hun ikke kan gå dit hun vil, men med en porson tålmodighet klarer du å venne henne til det. :)

La henne gå ned trappene selv, slik at hun blir trygg på lukter og lyder. Ta kun korte turer rett utenfor de første gangene, og så hjem igjen. Ta gjerne med en mateske eller noe annet snadder hun kjenner lyden av, og rist på den samtidig som du lokker (selv om du har henne i bånd) henne med hjem igjen.

Husk at når du går med henne i sele sånn, så er det ikke meningen at du skal trene henne opp til å gå som en hund. La henne bestemme hvor hun vil gå, og i hvilket tempo. Sett bare grenser og si nei når hun går steder du absolutt ikke vil. Gjør dette i en uke eller så (la turene gradvis bli litt lengre), før du slipper henne og følger med henne. Lokk henne med deg inn etter en halvtime/times tid. Fortsett å være med henne ut til du er HELT trygg på at hun føler seg trygg ute og at hun vet veien hjem.

Jeg anbefaler å trene på sele fordi det er nyttig i mange sammenhenger. Det gjør alt fra veterinærbesøk, ferieturer og kattepass enklere, og ikke minst får du henne lettere med deg hjem om hun tar seg en langtur og du må ut på "puseleting". :) Blir hun trygg nok på selen, merker hun knapt at hun har den på til slutt.

Jeg anbefaler å venne henne til å være inne om natten. De aller fleste katter som kommer bort, gjør det på nattestid. Hvis du er på jobb, kan du jo prøve å venne henne til å være ute mens du er der, så sant været tillater det. Har hun mulighet til å gå under tak, så skal det være temmelig stygt vær (og kaldt) før hun ikke kan være ute i 8 timer. Men da må du også være helt sikker på at du har mulighet til å komme hjem rett etter jobb for å slippe henne inn.

Nå høres det kanskje ut som dette skal gå som smurt hele tiden, men det gjør det selvsagt ikke. Du må regne med at hun noen ganger ikke vil ut når du vil at hun skal ut, og at hun absolutt skal ut når du ikke vil at hun skal det. ;)

Du må også regne med endel ekstra "trappetrim" om du ikke har heis. :jepp:

Pusina mi har aldri noen gang stått og mjauet utenfor ytterdøra til irritasjon for naboer, fordi hun skjønner at jeg ikke hører det likevel. Hun har derimot funnet seg en "oppstillingsplass" utenfor/nedenfor kjøkkenvinduet mitt, der hun har skjønt hun er godt synlig for matmor. :goodbye: Så hun vet, så sant jeg er hjemme, at om hun stiller seg opp akkurat der, så varer det ikke lenge før slaven hennes kommer halsende ned trappene! :sjenert: Ellers hender det selvsagt at hun smetter inn sammen med naboer, men hun går aldri inn til andre folk. Da setter hun seg utenfor ytterdøra mi og venter til jeg åpner. Er jeg ikke hjemme så det blir for lenge å vente, så smetter hun ut igjen.;)

Dette er bare litt av mine egne erfaringer skrevet i all hast, og det er sikkert flere ting som ikke er relevant for dere, så du får jo bare plukke ut det du synes kan passe.

Kort sagt: Det går fint å ha utepus i blokk så lenge det er avklart med naboer (viktig!), du belager deg på litt ekstra trappegang, og muligens en liten kveldstur for å få pus inn til natten. :)

Lykke til! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempelangt svar! Det satt jeg veldig pris på!!

Hun er vant til å gå med sele, for de gangene hun har vært hos dyrlege (untatt den gangen hun ble sterilisert) har vi fraktet henne med sele:)

Jeg skal følge alle tipsene dine, så skal jeg se hvordan det går. Mulig jeg spør igjen hvis jeg lurer på noe :fnise:

Men hvordan skal jeg avklare det med folka i blokka? Det er mange oppganger i blokka, men jeg trenger vel bare å spørre de som bor i min oppgang? Skal jeg ringe på alle dørene nedover og høre om de syns det er greit, eller hvordan blir det?

Og igjen, tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte bare jeg skulle tilføye at du burde få henne merket hos dyrlegen hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg fikk beskjed hos dyrlegen om at de avliver katter som har "gått seg vill", eller som folk kanskje tror har gått seg vill, hvis de ikke er merket.

Er det sant at flest katter blir borte om natten? Jeg har alltid tenkt at det er bedre at hun er ute om natten, når det er mindre folk og trafikk. Dessuten er jo katter nattaktive dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel strengt tatt skumringsdyr, så det er om kvelden og morgenen de er mest aktive..

De fleste kattene jeg kjenner sover midt på natten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempelangt svar! Det satt jeg veldig pris på!!

Hun er vant til å gå med sele, for de gangene hun har vært hos dyrlege (untatt den gangen hun ble sterilisert) har vi fraktet henne med sele:)

Jeg skal følge alle tipsene dine, så skal jeg se hvordan det går. Mulig jeg spør igjen hvis jeg lurer på noe :fnise:

Men hvordan skal jeg avklare det med folka i blokka? Det er mange oppganger i blokka, men jeg trenger vel bare å spørre de som bor i min oppgang? Skal jeg ringe på alle dørene nedover og høre om de syns det er greit, eller hvordan blir det?

Og igjen, tusen takk for svar! :)

Ingen årsak! :)

Det holder at du ringer på og snakker med de som bor i oppgangen din. Fortell litt om katten din (hva slags type, at hun er kastrert o.s.v), og hør hva de synes om at hun får gå ut og inn. Det kan jo være allergikere der, folk som er redd for katter o.l, så det er viktig at det er greit for alle.

I den grad noen er skeptisk, vil det nok være fordi de er redd for at hun kan komme til å oppholde seg i oppgangen, event. gjøre fra seg der eller "dra med seg" andre katter inn. Det skjer jo mest sannsynlig ikke, men husk at ikke alle er vant til (eller har særlig kjennskap til) katter, og at de derfor kan se for seg problemer som ikke vil komme. Noen har kanskje også dårlige erfaringer. Det er derfor viktig å være åpen og forklare hva det dreier seg om, og deretter vise både med ord og handling at du er en ansvarlig katteeier. :)

P.s Så flott at pus er selevant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte bare jeg skulle tilføye at du burde få henne merket hos dyrlegen hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg fikk beskjed hos dyrlegen om at de avliver katter som har "gått seg vill", eller som folk kanskje tror har gått seg vill, hvis de ikke er merket.

Er det sant at flest katter blir borte om natten? Jeg har alltid tenkt at det er bedre at hun er ute om natten, når det er mindre folk og trafikk. Dessuten er jo katter nattaktive dyr.

Det er dessverre sant ja. :tristbla:

På en måte har du jo rett i forhold til det med trafikk og folk. Og hadde katten selv fått velge, ville den nok helst være ute i skumringstiden (sen kveld og tidlig, tidlig morgen), fordi jaktforholdene er de beste da.

Men i samme grad som trafikken er mindre, er også pus mindre synlig for de bilene som er ute på veien!

Ukastrerte hjemløse katter (såkalte villkatter) er det mange fler av enn vi tror, og de er som oftest kun aktive på denne tiden av døgnet. De er desperat etter mat, vil ha "matfatet sitt" i fred, og kan være veldig aggressive overfor de mer pysete sofagrisene våre. ;)

Andre "skumle" dyr, som rev, grevling o.s.v (som det også finnes mer av enn vil tror, også i byene) "ruler" også på nattestid.

Har katten kommet litt langt hjemmefra (noe de ofte finner på om natten fordi det er roligere ute og bedre å jakte) og de treffer på noen av disse, så skal det ikke mye til før de blir skremt langt avgårde (i verste fall litt såret).

Når de så ønsker seg hjem igjen på morgenkvisten, så ser verden annerledes ut, med masse trafikk, mennesker og bråk, og veien hjem er ikke lengre så lett å finne... Det siste kan forresten skje om det er trygt ute i forhold til andre dyr og. Den lille jakt-og oppdagelsesferden blir lengre og lengre.. og lengre...

Fordi verden virker "snillere" på nattestid, er også garasjeporter, uthus og alskens smutthull mer fristende å ta seg en tur inn i (event. for å ta seg en liten hvil), men ikke alltid like lett å komme seg ut ifra om morgenen..

Jeg har jobbet med hjemløse, bortkomne og vanskjøttede katter i mange år, og hvis en begynner å nøste litt i sakene, viser det seg at bortimot 90% av alle katter som blir bortkomne, påkjørt, skadet på en eller annen måte (eller innestengt for den saks skyld), blir det på sen kveld, natt eller tidlig i grålysningen.

Selvsagt kan det gå bra, og det er jo opp til hver enkelt å finne den ordningen som passer både pus og eier best. :) Men det er iallfall verd å ha dette i bakhodet om en velger å slippe pus ut til natten. :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke noe problem med å ha henne som innekatt dersom hun er vant med å være bare inne. De fleste katter liker å kikke i vinduene fordi det er så mye morsomt som rører seg utenfor, og det betyr ikke at en innekatt sitter trist og tenker "skulle ønske jeg kunne gå ut dit".

Hvis du tør og er litt tålmodig av deg kan du kanskje lære henne rutiner på faste inne- og utetider. Noen får dette godt til, men det er jo alltid fare for at katten ikke dukker opp når den skal inn. Men får du dette til får katten vært ute på dagtid, og så har dere henne trygt inne om natten.

Jeg er så pysete og ville bare ha tenkt på alle ulempene, så jeg ville ha holdt henne inne og heller evt gått noen turer ut med henne i sele/bånd. Da får hun snust litt rundt og lekt ute i gresset mens du likevel har kontroll på henne. Så lenge katten aldri har vært vant med å være utekatt tror jeg hun kunne trives godt som innekatt med daglige lufteturer. Men det er du som må finne ut hva som passer deg best. Katter kan leve et fint liv både som innekatt og som utekatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS her:) Belager at jeg er så sjelden innom tråden min, men jeg er ikke så ofte pålogget...

Pus ble skippet da hun ble sterilisert, så den er i boks:) Samboer har gått noen turer med henne i bånd, og hun bare elsker å være ute og blir littt sur når det er tid for å gå inn igjen, hehe :)

Jeg tenkte kanskje å legge et lite brev ved alle oppgangene hvor jeg skriver om katten, og at hvis de har eventuelle invendiger så må de ringe oss og legge igjen nummer. Eller er det en dum måte å gjøre det på?

Det er også to utganger ut fra leiligheten.. Den ene er rett ut i veien, mens den andre som går til bakgården går gjennom vaskekjelleren. Så for å komme seg ut bakveien må hun altså gjennom to dører, og da kan det jo hende at noen slipper henne inn i vaskekjelleren og ikke helt ut :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:) Belager at jeg er så sjelden innom tråden min, men jeg er ikke så ofte pålogget...

Pus ble skippet da hun ble sterilisert, så den er i boks:) Samboer har gått noen turer med henne i bånd, og hun bare elsker å være ute og blir littt sur når det er tid for å gå inn igjen, hehe :)

Jeg tenkte kanskje å legge et lite brev ved alle oppgangene hvor jeg skriver om katten, og at hvis de har eventuelle invendiger så må de ringe oss og legge igjen nummer. Eller er det en dum måte å gjøre det på?

Det er også to utganger ut fra leiligheten.. Den ene er rett ut i veien, mens den andre som går til bakgården går gjennom vaskekjelleren. Så for å komme seg ut bakveien må hun altså gjennom to dører, og da kan det jo hende at noen slipper henne inn i vaskekjelleren og ikke helt ut :/

Hei igjen. :)

Synes det med å legge et lite brev ved alle oppgangene høres ut som en kjempefin måte å gjøre det på jeg. Nå er det jo strengt tatt ikke nødvendig å informere andre oppganger enn den dere bor i, men det kan jo være greit likevel. Når det gjelder det med utgangen gjennom vaskekjelleren, så er det best om dere blir med ned og slipper pus ut selv. Det kan fort bli et irritasjonsmoment for naboene om katten oppholder seg i gangene/vaskekjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle dere som har katt innesperret i en liten "bygårdsleil." er noen fordømte dyremishandlere. Skulle vært anmeldt hele gjengen, fy f...

Tenk dere selv å være innesperret uten frisk luft og utfoldelse hver dag året rundt. En katt har behov for å bruke musklene sine, jaktinnstinktet sitt og alle sansene ute i naturen. Vil dere virkelig katten deres så vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som har katt innesperret i en liten "bygårdsleil." er noen fordømte dyremishandlere. Skulle vært anmeldt hele gjengen, fy f...

Tenk dere selv å være innesperret uten frisk luft og utfoldelse hver dag året rundt. En katt har behov for å bruke musklene sine, jaktinnstinktet sitt og alle sansene ute i naturen. Vil dere virkelig katten deres så vondt?

Det kan kanskje være en idè å lese hva tråden faktisk handler om før du begynner å slenge med kjeften...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Kjære anonyme bruker, hvor liten er leiligheten min? Dessuten handler tråden min nettopp om å ikke ha katten min "Innesperret". Se å skjerp deg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Kjære anonyme bruker, hvor liten er leiligheten min? Dessuten handler tråden min nettopp om å ikke ha katten min "Innesperret". Se å skjerp deg ..

Dette er ikke til deg personlig, men et hint til alle andre som plasserer katten sin i en liten leil, hvilket innebærer null utemuligheter, som igjen er dyreplageri. Disse hodene tenker bare på seg selv og egen kjæledyr-tilfredstillelse...uten å tenke på hvilket behov katten har. Ren egoisme... og dem skulle blitt fratatt retten til å eie dyr. En hver katt har rett til et liv der den får utfolde seg å leve ut sine innstinkter. Og ALLE dyr trenger frisk luft!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...