Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er hun sånn når hun IKKE drikker?

Jeg ville forhørt meg hva slags muligheter som finnes for akutt hjelp. Når jeg visste hva denne hjelpen bestod i hadde jeg tatt med meg et passe antall vitner til gårsdagens hendelse samt hennes foreldre og KREVD at hun oppsøkte denne hjelpen ellers er hun uønsket i vennekretsen. Når hun prøver å lyge seg ut av det så si bestemt at dere vet at hun lyver, dere var flere der og så hva HUN gjorde.

Ofte når ting kommer til et sånt punkt der volden eskalerer som dette så er tiden riktig for å sette inn det alvorlige støtet. Dersom hun KUN har dette problemet når hun drikker må hun få kontakt med noen som steller med alkoholvirkninger - f.eks. Blåkors eller lignende.

Hvis hun gjør dette uten å drikke er det andre ting som må til.

Men DERE er ansvarlige for deres og deres venners liv og helse hvis dere fortsatt inviterer med i gjengen en som oppfører seg som dette. På et eller annet tidspunkt blir det uopprettelig skade (lemlestelse eller enda verre død) og da er det synd at dere ikke ville gjøre noe så enkelt som å politianmelde (ufattelig for meg at dere ikke gjorde).

Hennes oppførsel er hennes ansvar - men når dere LAR DET SKJE fordi dere ikke lager styr så må dere også tenke på konsekvensene av dette.

For det første har jeg aldri vært borti noe sånn som dette før, og har absolutt ingen erfaring eller peiling på hvordan jeg skal takle en sånn situasjon. Politiet snakket også som at det var vel ingenting å anmelde. Vi spurte om det var noe vi kunne gjøre så svarte de "Vi har fortalt henne at hun skal holde seg unna her i 24 timer og får vi beskjed om at hun kommer tilbake, tar vi henne med oss, men hvis ikke dere har tenkt til å anmelde henne eller noe, er det ikke mer vi kommer til å gjøre." Ett eller annet i den duren, hvertfall.

Jeg snakket litt med kjæresten hennes, men han er veldig vanskelig å få tak i, uten at hun er der. Men jeg sa hvertfall at slik jeg har opplevd det skjer bare dette når hun drikker alkohol, er du enig? Så svarte han at det hadde skjedd noe lignende bare ikke SÅ alvorlig noen andre ganger, uten alkohol inne i bildet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

For det første har jeg aldri vært borti noe sånn som dette før, og har absolutt ingen erfaring eller peiling på hvordan jeg skal takle en sånn situasjon. Politiet snakket også som at det var vel ingenting å anmelde. Vi spurte om det var noe vi kunne gjøre så svarte de "Vi har fortalt henne at hun skal holde seg unna her i 24 timer og får vi beskjed om at hun kommer tilbake, tar vi henne med oss, men hvis ikke dere har tenkt til å anmelde henne eller noe, er det ikke mer vi kommer til å gjøre." Ett eller annet i den duren, hvertfall.

Jeg snakket litt med kjæresten hennes, men han er veldig vanskelig å få tak i, uten at hun er der. Men jeg sa hvertfall at slik jeg har opplevd det skjer bare dette når hun drikker alkohol, er du enig? Så svarte han at det hadde skjedd noe lignende bare ikke SÅ alvorlig noen andre ganger, uten alkohol inne i bildet.

Jeg mener ikke at du skal vite hva du skal gjøre i enhver situasjon. Jeg mener bare at dere må ikke være redde for å anmelde fordi det skaper styr og bråk. Politiet kan gjøre absolutt ingenting mer uten at dere anmelder. Blir hun anmeldt og forhørt og det blir tatt opp offisielle vitneforklaringer så har de noe på henne dersom hun gjør dette igjen - selv om saken skulle bli henlagt.

Hvis det ikke er alkohol som er problemet må dere kontakte PPT eller Distriktspykiatrisk og få råd. Hvorfor skal dere gå i frykt for en ukontrollerbar voldsutøver?

Når jeg peker på at dere blir ansvarlige så er det fordi det kan virke lettere å håpe på det beste ved å ikke anmelde eller treffe tiltak enn det er å gjøre noe med det. Jeg anklager deg ikke direkte for jeg forstår hvor utrolig vanskelig og vondt dette er. Ikke gjør deg avhengig av kjæresten hennes - han får faktisk stelle seg selv hvis han finner seg i å bli utsatt for grov vold og siden ikke er tilgjengelig.

Jeg ønsker masse lykke til - og jeg har stor sympati med dere som nå er i en vanskelig situasjon. Få hjelp der dere kan - ikke bær på dette alene.

Skrevet

Men takk for fine svar. Første jeg og Malin skal gjøre når vi kommer på skolen er å snakke med helsesøstra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men takk for fine svar. Første jeg og Malin skal gjøre når vi kommer på skolen er å snakke med helsesøstra.

Ja gjør det :klemmer:

Ekte venner og ekte mennesker gjør en innsats for menneskene rundt seg, og for de som de er glad i. Dette kommer du til å vokse på.

Selvfølgelig er det ikke sikkert at dere klarer å ordne opp i det, men det er viktig å vite med seg selv at man har prøvd det man kunne og har gjort sitt beste. Det er det som skaper genuine mennesker.

Håper helsesøster har noen råd.

Kom gjerne tilbake og fortell hvordan det har gått :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri slått noen av motsatt kjønn, men i dette tilfellet hadde jeg gjort et unntak om det var meg hun angrep! Hadde gitt henne en karamell hun sent ville glemme

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagens ungdom............

Unødvendig.

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg er litt på samme måte. Men hun slår ikke, og er ikke voldelig. Hun er en god venn og vi kan prate om alt. Men i det siste har jeg merket at hun har begynt å endre seg. Når ting endrer seg uten at hun vet om det, eller noe skjer uten at hun for bestemme "freaker" hun helt ut. Hun bli veldig urolig, kan noen ganger begynne å små-skrike og andre lignende ting. Hver gang dette skjer later hun som det ikke har skjedd, og er helt vanlig igjen straks. Etter at dette hadde skjedd noen ganger spurte jeg henne om det var noe som feilet henne eller om det var noe galt innenfor familien osv. Men dette taklet hun ikke. Å bli konfrontert med dette problemet. Hun ble bare sur på meg og skjønte ikke hvorfor jeg kunne spørre om noe sånt. Da hun sa dette skjønte jeg at det vare noe galt, men jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg snakket med søsteren hennes som går på videregående, og hun hadde ikke merket noe spesielt hjemme, men skulle snakke med henne. Dagen etter ble venninnen av meg rasende på meg og fikk et av de anfallene igjen. Jeg skjønte at det ikke var mye jeg kunne gjøre når jeg hadde prøvd å snakke med henne og få henne til å si noe. Søsteren sa hun skulle snakke med henne, men søsteren har ikke sagt noe om det til meg enda, om hun har snakket med henne. Jeg har kuttet ut kontakten med henne en stund nå, og hun virker fortsatt sur og rasende. Det jeg legger merke til er at hun alltid følger med på hvem jeg er med og holder meg under oppsikt hele tiden. Dette kan være litt plagsomt til tider, og hun blir fort sur om jeg drar på fester uten henne. Men jeg må bare fortsette å holde meg borte fra henne en stund, og se hva som skjer.

Jeg skjønner veldig godt problemet ditt. Det er ikke noe gøy eller hyggelig å ha en venn som blir hel unormal om uforventene ting skjer. Du har jo ikke lyst til å såre vennen din, men når de går langt, da syns jeg ikke de er ekte venner lengre.

• Liker 1
Skrevet

Dagens ungdom............

Nja, er det nå det? Åttitallet var min ungdomstid, og jeg måtte droppe bestekameraten min fordi han oftest sørget for at vi havnet i slosskamper når han fikk i seg alkohol. Når han ikke var midtpunkt ble han helt ustyrlig, og sørget for å bli det. Det passet oftest dårlig når hensikten med samværet var å romstere rundt med tunga (etc.) i kjeften på et mer eller mindre representativt utvalg av unge og middelaldrende kvinner.

Jeg tålte mye, men en dag da det ble for mye for ei på jobben som vi havna på nachtspiel hos, og han ikke tok signalene om at det var på tide å gå, fant han ingen andre å sloss med enn meg. Han gikk som en tomsekk ned trappa og ut, og ga seg ikke før han ble sendt i asfalten. Det eneste han hevdet å huske var at han var innihelsikes støl når han våknet. Og det var ikke mange halvliterne han drakk før han klikka.

Oppigjennom årenes løp har jeg sett mange "drittsekker" som blir det fordi de kan - ofte trigget til ekstra store høyder av alkohol. Oftest jenter. Trolig fordi jenter oftere opplever å bli betraktet som ufarlige og litt søte når de klikker, i forhold til hundre kilo illsint testosteron. Derfor kan ofte jenter trekke det lengre, og opplever noen ganger det store sjokket, når samfunnet representert med ordensmakten setter forten ned, og dramadronninga på glattcelle. Gutta lærer litt tilbakeholdenhet av å stadig få på kjeften av andre - en slags selvjustis.

Så, nei. Dette har ikke noe med generasjon å gjøre, men oppdragelse og konsekvens.

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes ikke bra ut.

Men; dere som sier at hun ikke er psykopat, hva er det som tilsier at hun ikke er det? Hva i oppførselen hennes (som ts beskriver) er det som utgjør at hun ikke er psykopat? Bare nyskjerrig.

Syntes utrolig synd på kjæresten hennes, han kan ikke ha det godt.

Skrevet

Dette hørtes ikke bra ut.

Men; dere som sier at hun ikke er psykopat, hva er det som tilsier at hun ikke er det? Hva i oppførselen hennes (som ts beskriver) er det som utgjør at hun ikke er psykopat? Bare nyskjerrig.

Syntes utrolig synd på kjæresten hennes, han kan ikke ha det godt.

Gjorde litt research på emnet "psykopat", allerede før denne hendelsen på fredag, og fant ut at myyye av det de beskrev stemte med venninna mi.

AnonymBruker
Skrevet

Voldelig og kontrollerende, mye som tyder på en cluster B personlighetsforstyrrelse.

Folk som gjentatte ganger blir voldelige når de drikker har også ønske om å utøve vold når de er edrue, men klarer da gjerne å undertrykke impulsene pga. at deres personlighet ikke er sosialt akseptabel.

For relativt kort tid siden ble alvorlige personlighetsforstyrrelser regnet som uhelbredelig. Slik er det heldigvis ikke lenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde en venninde som var slik, og det viste seg faktisk at det var pga p-piller (!).

Typen fikk til slutt nok, og slo opp, og da sluttet hun på de for at hun "la sånn på seg" (3 kg, max). Det var som å skru på en knapp, og hun gikk tilbake til normalen. Så startet hun opp på de igjen pga menssmerter, og helvete startet igjen. Heldigvis la hun to og to sammen og sluttet på de etter kort tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med dere ts? Fikk dere snakket med henne?

Skrevet

Hun er ikke psykopat.

Men er hun sånn når hun ikke drikker? Det er noen mennesker som virkelig bare ikke takler alkohol, og jeg synes det høres ut som om hun er en av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde litt research på emnet "psykopat", allerede før denne hendelsen på fredag, og fant ut at myyye av det de beskrev stemte med venninna mi.

Det er ofte slik at når man "leter" etter symptomer, så finner man de. Dersom du tar bort det faktum at hun slår så høres hun egentlig ut som en dramaqueen av en fjortis som burde fått seg en realitycheck. Noen kan bare ikke å drikke. Men nå er ikke alle psykopater voldelige heller.

Fått snakka med helsesøster da?

• Liker 1
Skrevet

Nei, hun var dessverre ikke der idag, og kommer ikke før neste tirsdag... Og da har vi selvfølgelig fri. Skal prøve å få snakket med rådgiver i morgen, hvertfall!

Gjest Ruccola
Skrevet

Tenker litt oppmerksomhetssyk jeg...

og spesiellt om dette bare er når hun drikker.

Har en venninne som alltid overdramatiserer når hun drikker.skal ta livet sitt og alt er bare elendighet...

Hun skjønner det ikke selv sier hun, det bare blir sån når hun drikker.....spesiellt sprit.....

Men det med å vere lystløgner kan også være farlig... Tror jeg som mor hadde villet vist om det om datteren min hadde gått rundt og sagt til vennene at hun har kreft :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...