Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Hela
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Minner om en fyr jeg kjente før. Han klikket helt i fylla, ble noen ganger livsfarlig. Han har vært på glattcelle flere ganger. Og så later han som ingenting dagen etter.

Noen folk tåler bare ikke alkohol. :/

Hva skjer om du snakker med henne når hun er edru?

Endret av trudelu
AnonymBruker
Skrevet

Går hun på antidepressiva eller noe?

AnonymBruker
Skrevet

Hun burde slutte å drikke ihvertfall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei hun er ikke psykopat.

MEN hun har muligens psykiske problemer (depresjon) og/eller rett og slett alkoholproblemer. Og da mener jeg ikke i den forstand at hun har alkoholavhengighet, men noen mennesker tåler rett og slett ikke alkohol. Det kan være et varsel/tegn på at hun kan ende opp med et rusmisbruk (noen mennesker utvikler en slags allergi som gjør at de reagerer sterkt på alkohol og gjør helt syke ting, men samtidig så vil de ikke slutte å drikke)

Siden hun ikke alltid har vært sånn så lurer jeg på om det kan ha skjedd noe spesifikt som hun sliter med, evt i tillegg til en depresjon.

• Liker 1
Skrevet

Minner om en fyr jeg kjente før. Han klikket helt i fylla, ble noen ganger livsfarlig. Han har vært på glattcelle flere ganger. Og så later han som ingenting dagen etter.

Noen folk tåler bare ikke alkohol. :/

Hva skjer om du snakker med henne når hun er edru?

Det er så vanskelig å snakke om, og hver gang hun gjenforteller det som skjedde liksom, så lyver hun HELE tiden. Om alt. Hun sa for eksempel til politiet at det var Malin som angrep henne. Og sa sier hun at folk har sagt masse som de aldri har... Åh, jeg tror ikke jeg greier å se henne igjen. Men det blir vanskelig ettersom at vi er i samme gjeng, samme skole, og tar samme buss hver dag. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg vil på en måte bare glemme hele henne, men vil også skaffe henne hjelp!

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun har begynt å bruke narkotika, evt slankepiller?

AnonymBruker
Skrevet

Venninna di er nok ikke psykopat, men det har definitivt sprunget en sikring eller to i skallen hennes.

Helt ærlig: Hadde jeg vært deg, TS, ville jeg brutt kontakten med dette mennesket. Før eller senere kan hun komme til å skade noen alvorlig. Jeg håper virkelig kjæresten henner også dumper henne; han skal ikke være nødt til å godta å bli sparket i ballene bare fordi hun har en dårlig dag.

• Liker 2
Skrevet

Noe tilleggsinformasjon;

Hun sier at hun sliter sånn med alle slags sykdommer, og at ingen støtter henne, og derfor klikker hun sånn. (Vi støtter henne alt vi kan, men vi kan ikke helbrede)

Men det dumme er at vi VET hun ikke har disse sykdommene. Hun sier hun har tuberkolose, noe hun ikke kan ha, fordi det har hun sagt siden 8. klasse og hun tok BCG- vaksinen (tror jeg den heter) i 10 og den hadde hun IKKE tatt om hun hadde hatt tuberkolose.

Så sier hun at hun har kreft, men allikevell , kansellerte hun sykehusbesøket med CT-scan eller noe for å reise til Bergen på kosetur med klassen. Hun sier hun ikke har fått ny time.

Også sier hun at hun har epilepsi, men jeg tror at de nærmeste hadde merket noe til det (selv om noen har VELDIG sjeldent anfall) Jeg testet henne litt da hun sa hun hadde hatt anfall og spurte om det var et generelt eller partielt anfall, og hun ante ikke hva det var. Det er jo helt grunnleggende å vite hvis du har epilepsi.

Skrevet

Kan det være at hun har begynt å bruke narkotika, evt slankepiller?

Nei, det er jeg helt sikker på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er så vanskelig å snakke om, og hver gang hun gjenforteller det som skjedde liksom, så lyver hun HELE tiden. Om alt. Hun sa for eksempel til politiet at det var Malin som angrep henne. Og sa sier hun at folk har sagt masse som de aldri har... Åh, jeg tror ikke jeg greier å se henne igjen. Men det blir vanskelig ettersom at vi er i samme gjeng, samme skole, og tar samme buss hver dag. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg vil på en måte bare glemme hele henne, men vil også skaffe henne hjelp!

Dere må gå sammen alle vennene og kjæresten og kreve at hun tar en prat med helsesøster på skolen eller evt. PPT. Det beste alternativet vil som regel alltid være lege, så dersom dere har en slags ungdomshelsestasjon eller evt. fastlegen hennes så vil jeg anbefale det. Bestill time og følg henne dit og pass på at hun går inn til legen.

Dere må bare kreve det av henne, selv om hun mener det ikke er noe problem. Sett hardt mot hardt (men prøv samtidtig å støtte).

Dersom hun slår seg helt vrang så kan du, dersom du virkelig vil gjøre en innsats, snakke med foreldrene hennes. (Da helst moren tenker jeg). Få gjerne med kjæresten hennes.

Du kan jo også selv oppsøke helsesøster eller PPT på skolen og snakke med de for å få råd om hva du kan gjøre videre.

Jeg synes det er bra om du strekker deg så langt du kan, jeg har selv vært i denne situasjonen og måtte snakke med foreldrene til en venninne.. Ikke gøy, og jeg ofra meg skikkelig den gangen, men det lønte seg og min venninne er i dag evig takknemlig. Vi har et supergodt forhold.

Men du kan ikke holde på så lenge at det sliter deg ut. (Derfor kan det faktisk være lurt å involvere foreldre slik at de kan ta ansvar også)

• Liker 3
Skrevet

Venninna di er nok ikke psykopat, men det har definitivt sprunget en sikring eller to i skallen hennes.

Helt ærlig: Hadde jeg vært deg, TS, ville jeg brutt kontakten med dette mennesket. Før eller senere kan hun komme til å skade noen alvorlig. Jeg håper virkelig kjæresten henner også dumper henne; han skal ikke være nødt til å godta å bli sparket i ballene bare fordi hun har en dårlig dag.

Jeg syns så synd på kjæresten hennes. Han er den snilleste jeg kjenner, men hun har han tvinnet rundt lillefingern. Hun er kontrollfrik og han kan ikke motta en sms uten at hun SKAL lese den. Hun sa også på fredag at hun slo opp med ham og aldri ville se ham igjen, men idag er det som ingenting har skjedd og hun har ikke sagt unnskyld eller noen ting.

Mange har rådet ham til å slå opp, men han greier det tydeligvis ikke. Jeg sa på fredag at uansett hva som skjer, at hun sier unnskyld eller at hun ikke vil slå opp, så bør du komme deg bort fordi du kan ikke ha det slik.

AnonymBruker
Skrevet

Det virker nokså åpenbart at hun har en psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Noe tilleggsinformasjon;

Hun sier at hun sliter sånn med alle slags sykdommer, og at ingen støtter henne, og derfor klikker hun sånn. (Vi støtter henne alt vi kan, men vi kan ikke helbrede)

Men det dumme er at vi VET hun ikke har disse sykdommene. Hun sier hun har tuberkolose, noe hun ikke kan ha, fordi det har hun sagt siden 8. klasse og hun tok BCG- vaksinen (tror jeg den heter) i 10 og den hadde hun IKKE tatt om hun hadde hatt tuberkolose.

Så sier hun at hun har kreft, men allikevell , kansellerte hun sykehusbesøket med CT-scan eller noe for å reise til Bergen på kosetur med klassen. Hun sier hun ikke har fått ny time.

Også sier hun at hun har epilepsi, men jeg tror at de nærmeste hadde merket noe til det (selv om noen har VELDIG sjeldent anfall) Jeg testet henne litt da hun sa hun hadde hatt anfall og spurte om det var et generelt eller partielt anfall, og hun ante ikke hva det var. Det er jo helt grunnleggende å vite hvis du har epilepsi.

Okei.. Psykiske problemer!!! Her er det noe oppmerksomhetsgreie som ikke er som det skal. Kan det være tegn på misbruk?

LEGE ELLER FORELDRE STRAKS!

Skrevet

Dere må gå sammen alle vennene og kjæresten og kreve at hun tar en prat med helsesøster på skolen eller evt. PPT. Det beste alternativet vil som regel alltid være lege, så dersom dere har en slags ungdomshelsestasjon eller evt. fastlegen hennes så vil jeg anbefale det. Bestill time og følg henne dit og pass på at hun går inn til legen.

Dere må bare kreve det av henne, selv om hun mener det ikke er noe problem. Sett hardt mot hardt (men prøv samtidtig å støtte).

Dersom hun slår seg helt vrang så kan du, dersom du virkelig vil gjøre en innsats, snakke med foreldrene hennes. (Da helst moren tenker jeg). Få gjerne med kjæresten hennes.

Du kan jo også selv oppsøke helsesøster eller PPT på skolen og snakke med de for å få råd om hva du kan gjøre videre.

Jeg synes det er bra om du strekker deg så langt du kan, jeg har selv vært i denne situasjonen og måtte snakke med foreldrene til en venninne.. Ikke gøy, og jeg ofra meg skikkelig den gangen, men det lønte seg og min venninne er i dag evig takknemlig. Vi har et supergodt forhold.

Men du kan ikke holde på så lenge at det sliter deg ut. (Derfor kan det faktisk være lurt å involvere foreldre slik at de kan ta ansvar også)

Kjæresten vil ikke gå imot henne, han tør ikke... Uansett om vi sier det er til hennes beste. Og om vi hadde bestilt legetime eller noe, hadde hun nektet. Det vet jeg. Og vi kan jo ikke akkurat dytte henne inn med bruk av fysisk makt :-(

Skrevet

Jeg tror ikke egentlig dette handlet om hun venninna som ble invitert bort, men om at hun hele tiden må ha kontroll på ALT og bestemme alt. Hun bestemte hvem som skulle komme, når og alt annet, selv om det ikke var hennes fest. Dere lurer kanskje på hvorfor folk lar henne gjøre det, men det er fordi hun gjør det på en veldig.... snikete måte, vi merker nesten ikke til det før vi tenker over det i etterkant. Det er helt merkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Huff stakkars jente. Hun kan jo umulig ha det godt med seg selv. Helt klart en psykisk lidelse her. Snakk med foreldrene. Hun kan faktisk bli tvangsinlagt om hun er til fare for andre og/eller seg selv. Noe hun tydligvis er.

Lykke til. Håper dette løser seg.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Er hun sånn når hun IKKE drikker?

Jeg ville forhørt meg hva slags muligheter som finnes for akutt hjelp. Når jeg visste hva denne hjelpen bestod i hadde jeg tatt med meg et passe antall vitner til gårsdagens hendelse samt hennes foreldre og KREVD at hun oppsøkte denne hjelpen ellers er hun uønsket i vennekretsen. Når hun prøver å lyge seg ut av det så si bestemt at dere vet at hun lyver, dere var flere der og så hva HUN gjorde.

Ofte når ting kommer til et sånt punkt der volden eskalerer som dette så er tiden riktig for å sette inn det alvorlige støtet. Dersom hun KUN har dette problemet når hun drikker må hun få kontakt med noen som steller med alkoholvirkninger - f.eks. Blåkors eller lignende.

Hvis hun gjør dette uten å drikke er det andre ting som må til.

Men DERE er ansvarlige for deres og deres venners liv og helse hvis dere fortsatt inviterer med i gjengen en som oppfører seg som dette. På et eller annet tidspunkt blir det uopprettelig skade (lemlestelse eller enda verre død) og da er det synd at dere ikke ville gjøre noe så enkelt som å politianmelde (ufattelig for meg at dere ikke gjorde).

Hennes oppførsel er hennes ansvar - men når dere LAR DET SKJE fordi dere ikke lager styr så må dere også tenke på konsekvensene av dette.

Skrevet

Her er man nok inne på noen personlighetsforstyrrelser og sikkert også diverse andre psykiske lidelser. Slike ting er relativt greit å jobbe med forutsatt at pasienten innser at vedkommende har et problem. Jeg synes det er viktig at dere tar dette opp med foreldrene. Kanskje kan det være lurt å snakke med egne foreldre først, og deretter ta med foreldrene dine til hennes foreldre. Etter all sannsynlighet kjenner de igjen noen av trekkene selv. Dersom foreldrene ikke tar tak i dette, kan det være lurt å snakke med helsesøster/lærer for å forsøke å få PPT involvert.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Låter som en som har surfet gjennom livet uten å oppleve at ting får konsekvenser. Problemene oppstår når en blir så gammel at folk oppfatter en som voksen, mens de fremdeles mentalt er en trassig femåring.

Tror du gjør best i å skygge unna. Venninna di er nok både en egoist og dramaqueen, men ikke psykopat. Du får ta dette opp med en og en i gjengen. Om ikke annet for å finne ut hvor hver enkelt står i forhold til dette. Det kan ikke være moro å invitere til fest, og hele tiden vite at ting kan bli ødelagt og at politiet sannsynlygvis kommer på døra etterhvert.

Det er også litt viktig å være konsekvent, blant annet ved å anmelde når hun ødelegger eller er voldelig. Hun blir ikke bedre av å kunne fortsette uten at det får noen konsekvenser. Konsekvenser kan også være at ingen lenger gidder å henge med henne.

Drit i hennes forsøk på ansvarsfraskrivelse (eller i hennes vokabular forklaringer) på hvorfor andre hadde skyld i at hun reagerte som hun gjorde. Bare vis at reaksjonmønsteret hennes er uakseptabelt.

Det er forresten ikke din jobb å oppdra henne. Du må se på hennes konkrete handlinger, og forholde deg til disse (og ikke til pisset som renner ut gjennom leppene hennes).

Endret av Kamikatze
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...