Gjest lise Skrevet 15. mai 2011 #1 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg fikk to år før jeg traff min samboer et herpes type en utbrudd nedentil. Som er av den typen man normalt sett får forskjørelsessår rundt munnen av, men jeg ble da smittet via oralsex og fikk der derfor nedentil. Har og hatt noen få forskjørrelsessår men ikke noe volsomme greier. jeg fikk det konstatert på olafiaklinikken der de tok prøver osv. Etterpå har jeg kun hatt et mindre utbrudd til og dette var og før jeg traff min kjæreste. Jeg har derfor ikke fortalt han det for det smitter jo bare når man har utbrudd. Jeg har nå fått et utbrudd til 1,5 år inn i forholdet som ikke er slik volsomt stort men nok til jeg ikke bør ha sex. Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle han det. Jeg vil jo helst ikke han skal vite, men så reagerer han jo og litt på at jeg virker avvisende til kos og sex nå noe jeg normalt sett ikke er. Er veldig redd han vil avvise meg om han får vite og at han blir unødvendig redd for og være intim med meg etter utbruddet er over, men vil og at han skal vite det ikke er fordi jeg ikke har lyst på han vi ikke har hatt sex den siste uka. Kan ikke bruke mens som unnskyldning for jeg hadde det nettopp. UFF ANGRER SÅ SYKT MYE PÅ DEN IDIOTEN SOM SMITTET MEG MED DETTE, men lite og gjøre noe med nå. noen gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 15. mai 2011 #2 Del Skrevet 15. mai 2011 Ja, fortell ham det. Hvorfor skulle du ikke fortelle det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 15. mai 2011 #3 Del Skrevet 15. mai 2011 Ja, jeg synes du absolutt bør si det, mest fordi det er slikt jeg mener man bør være ærlige om. Det kan hende han blir smittet, selv om sjansen er liten om du er forsiktig ved utbrudd, men allikevel. Uansett, jeg tenker dette ikke er noe å skamme seg over, jeg har selv munnherpes og det er ikke farlig, bare veldig ubehagelig. Mvh Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 15. mai 2011 #4 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg hadde blitt skikkelig forbannet om min samboer kom nå og sa han hadde herpes, det forventer jeg faktisk at det opplyses om før vi har sex uten kondom første gang. Utbrudd eller ikke! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisa Skrevet 15. mai 2011 #5 Del Skrevet 15. mai 2011 Men er ikke så lett for man ble forelsket og er man forelsket vil man ikke den man er forelsket i skal avvise deg pga noe som igrunn ikke virket som noe problem pga redsel eller usikkerhet. Jeg hadde håpet på ikke flere utbrudd. Jeg vet jeg bør fortelle han, men jeg klarer det ikke. Jeg er så sykt redd for han da pakker sakene sine og drar selv om jeg tror han ikke gjør det. synes dere fremstiller dette litt for enkelt. Er faktisk mye vanskligere enn dere tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 15. mai 2011 #6 Del Skrevet 15. mai 2011 Vel, da får du være ærlig og si at det er der derfor du ikke har klart å si noe før nå, men du bør si det. Takler han ikke at du har herpes og går pga det, så er han ikke mye å samle på uansett. Mvh Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 15. mai 2011 #7 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg synes det er forferdelig dårlig gjort å ikke si noe. Skulle ikke du ønske at oralsexfyren hadde advart deg? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lise Skrevet 15. mai 2011 #8 Del Skrevet 15. mai 2011 han hadde jo sikkert sår når han slikket meg og da burde han ikke gjort det, mens jeg passer på og ikke ha noe utbrudd når jeg har sex med han (er første gangen jeg har utbrudd etter jeg ble sammen med han nå da). Er litt forskjell der dessuten vet jeg min kjæreste har hatt forskjørrelsessår når han var yngre så han har nok allerede dette i kroppen og dannet antistoffer/forsvar mot det. Uansett endel flauere og ha slike sår nedentil enn i munnviken som jeg har nå. Er redusert nå, vondt og sårt og litt småfeber. Han merker dette. At jeg ikke har det så bra. Han kommer nok og stille noe spørsmål senere blir da kansje lettere for meg og fortelle. Det er veldig veldig vanskelig for meg og fortelle han dette. Tror de fleste i min situasjon hadde forstått hvorfor jeg synes det er vanskelig men han forstår nok det er noe galt. Han merker det på meg så får se om jeg får fortelle senere i kveld. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem når jeg forteller det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ModerAase Skrevet 15. mai 2011 #9 Del Skrevet 15. mai 2011 Det forundrer meg hvor mye mer stigmatiserende det er med herpes på genitaliene enn på munnen. Vi snakker tross alt om samme sykdom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ModerAase Skrevet 15. mai 2011 #10 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg hadde blitt skikkelig forbannet om min samboer kom nå og sa han hadde herpes, det forventer jeg faktisk at det opplyses om før vi har sex uten kondom første gang. Utbrudd eller ikke! Hva om han ikke visste at han var smittebærer, hva da? Ville du anklagd ham for utroskap og det som verre er om du nå skulle fått ett herpesutbrudd genitalt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 15. mai 2011 #11 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg forstår at det er vanskelig å fortelle det, særlig når du ikke gjorde det med en gang, men dette er noe partneren din har rett til å vite. Tenk litt på det - Du oppfører deg jo faktisk akkurat som "idioten som smittet deg". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lise Skrevet 15. mai 2011 #12 Del Skrevet 15. mai 2011 det gjør jeg ikke fordi han hadde sex med meg mens han viste han hadde sår mens jeg unngår og ha sex da dermed viser jeg tross alt endel mer ansvar da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 15. mai 2011 #13 Del Skrevet 15. mai 2011 det gjør jeg ikke fordi han hadde sex med meg mens han viste han hadde sår mens jeg unngår og ha sex da dermed viser jeg tross alt endel mer ansvar da Vet du ikke at smittefaren er like stor rett før utbrudd? Beklager, men du er ikke et hakk bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2011 #14 Del Skrevet 15. mai 2011 Dette forteller man. Jo lenger du venter, jo verre blir det. Så dette forteller du - i dag, med en forklaring på din redsel for å fortelle det før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lise Skrevet 15. mai 2011 #15 Del Skrevet 15. mai 2011 Vet du ikke at smittefaren er like stor rett før utbrudd? Beklager, men du er ikke et hakk bedre. så da mener du jeg skal slutte og ha sex da? siden man aldri vet når utbruddene kommer? De har jo bare vært en gang per annet hver år eller noe slik da. Jeg har ikke fortalt det fordi det ikke har vært en problemstilling før ikke bare pga redsel. Er først nå det har dukket opp et problem jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse. Kan og bare vente en uke til utbruddet er over er jo og et alternativt som jeg tror faktisk han hadde satt pris på. Kan hende han ikke vet så mye om herpes og at han kansje tror jeg må ha vært utro for og få det. Ikke sikkert det hjelper at jeg forklarer han at jeg har hatt dette fra før av. ikke sikkert han vil tro på det. Jeg vet ikke om jeg ville trodd han om han hadde kommet med noe slik nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #16 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg hadde blitt fly forbanne dersom typen IKKE hadde gitt meg en sånn type informasjon. Det gjelder faktisk også vanlig munnsår. Heldigvis er mannen en ansvarlig person og selv etter 6 år i sammen så er jeg ikke smittet. Jeg hadde nok vurdert å avslutte et sånt forhold den dagen dette kom opp på bordet for det gjør det en eller annen gang. Det ville betydd at du var uærlig, ikke ansvarlig og mye mer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 15. mai 2011 #17 Del Skrevet 15. mai 2011 ÆRLIGHET folkens! Er da vel minste sak i verden å fortelle. Han vet vel for svarte at du har hatt andre enn ham tidligere. Det JEG hadde reagert på er at det gikk 1,5 år før du fortalte det. Kan jo unnskyldes med at du ikke har hatt utbrudd, men fortell det nå bare, så er du ferdig med det! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 15. mai 2011 #18 Del Skrevet 15. mai 2011 så da mener du jeg skal slutte og ha sex da? siden man aldri vet når utbruddene kommer? De har jo bare vært en gang per annet hver år eller noe slik da. Jeg har ikke fortalt det fordi det ikke har vært en problemstilling før ikke bare pga redsel. Er først nå det har dukket opp et problem jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse. Kan og bare vente en uke til utbruddet er over er jo og et alternativt som jeg tror faktisk han hadde satt pris på. Kan hende han ikke vet så mye om herpes og at han kansje tror jeg må ha vært utro for og få det. Ikke sikkert det hjelper at jeg forklarer han at jeg har hatt dette fra før av. ikke sikkert han vil tro på det. Jeg vet ikke om jeg ville trodd han om han hadde kommet med noe slik nå. Bruke kondom? Evt. si ifra slik at partner selv velger å utsette seg for risiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 15. mai 2011 #19 Del Skrevet 15. mai 2011 så da mener du jeg skal slutte og ha sex da? siden man aldri vet når utbruddene kommer? De har jo bare vært en gang per annet hver år eller noe slik da. Jeg har ikke fortalt det fordi det ikke har vært en problemstilling før ikke bare pga redsel. Er først nå det har dukket opp et problem jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse. Kan og bare vente en uke til utbruddet er over er jo og et alternativt som jeg tror faktisk han hadde satt pris på. Kan hende han ikke vet så mye om herpes og at han kansje tror jeg må ha vært utro for og få det. Ikke sikkert det hjelper at jeg forklarer han at jeg har hatt dette fra før av. ikke sikkert han vil tro på det. Jeg vet ikke om jeg ville trodd han om han hadde kommet med noe slik nå. Nei, det mener jeg ikke. Jeg dømmer deg ikke fordi du har herpes - det kan hvem som helst få - men jeg synes det er forkastelig at du ikke forteller det til de(n) du har sex med. Du må ikke lage deg unnskyldninger for å ikke fortelle det, basert på hva han muligens kommer til å tro. Fortell sannheten, så kan du støtte deg til mange seriøse sider om emnet. Det vil tale til din fordel å innrømme at du bare har skjult utbruddene før fordi du var redd for å fortelle ham det (da viser du at du tross alt har forsøkt å unngå å smitte ham), men at du ikke lenger ønsker å holde det hemmelig. Det er i alle fall større sjanse for at han vil tro deg når du forteller det uoppfordret enn om han plutselig skulle oppdage et sår. Du må la mannen få ta sine egne valg. Du forsøker kanskje å forhindre at han blir smittet, men når han ikke vet om det, får jo ikke han tatt sine forhåndsregler. Det tar på å skulle leve på en løgn, og det kan umulig være godt for deg å gå rundt og bære på dette alene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ModerAase Skrevet 15. mai 2011 #20 Del Skrevet 15. mai 2011 Kan noen fortelle meg hvorfor genital herpes er så mye viktigere fortelle om enn oral herpes? Vi snakkerom samme sykdom, amme forløp og samme smitterissiko. Forskjellen er hvor på kroppen utbrudet kommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå