Gå til innhold

Jeg sliter sånn med utseende og jeg nesten ikke kan leve lenger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg går hos psykiater, så jeg får profesjonell hjelp.

Jeg lager denne tråden fordi jeg lurer på om det er andre der ute som sliter som meg, og har, eller lurer på om de har, BDD.

Ja, de aller fleste har dårlige dager med utseende og har dårlig selvtillit, men det er noen som sliter sånn med det at de ikke klarer å leve normalt. Det er nok et luksusproblem når de ser en pen, normal jente som ikke orker å leve lenger fordi hun føler seg så stygg, eller hun sliter sånn med å gå ut at hun ikke møter opp på skole eller jobb.

Ting kunne vært værre, men allikevel ...

Ellers hadde det vært fint å høre fra dere andre, som ikke er på grensen til å ha BDD, om hvordan dere tenker når dere har en dårlig dag. Evnt hva dere tenker om BDD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en operasjon da.

Mange med BDD gjør nettopp det, også klarer de ikke å slutte å operere seg. Så det er ikke nødvendigvis et godt råd. Ofte ligger dessuten problemet psykisk, en operasjon vil ikke hjelpe på det.

TS: Jeg har ikke BDD men jeg har ufattelig lav selvtillit. Jeg kan føle meg fjong og fin når jeg går ut døra, men med en gang jeg møter på andre folk forsvinner det lille snevet av selvtillit jeg hadde. Jeg begynner plutselig å innbille meg at alle ser på meg, og finner da feil ved klærne mine, sminken min, håret mitt og utseendet mitt. Så må jeg gå til nærmeste speil for å dobbeltsjekke at det ikke er noe feil, noe det som regel aldri er, men når jeg først har fått den følelsen så går den ikke bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du forklare litt om BDD forresten? :)

Endret av sequin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abdulla: Jeg har aldri tatt noen operasjon, og det kommer jeg aldri til å gjøre heller. Jeg er kjemperedd for å ødelegge utseende mitt på en opersjon, men jeg skal innrømme at jeg ofte har hatt lyst til å endre på utseende...

Når jeg føler det slik som deg, AB#3, går ikke alltid følelsen bort, og det er det bare kaos og rot inni meg til jeg endelig kan puste lettet til når jeg kommer hjem til meg selv.

sequin: Jeg vet ikke så mye om BDD, for jeg pratet om det for første gang, med psykologen jeg gå til, i forrige uke. Men jeg vet at en med BDD føler seg så stygg at det går på livet og helsa løs. Jeg har sett et program om BDD, og jeg ble ganske forvirret, for alle jentene som var med i dette programmet var så utrolig pene. De var velstelte og freshe. Jeg er jo så stygg, så jeg tenkte at jeg umulig kunne ha BDD... men så er det jo slik at alle jenter med BDD føler seg stygge... så jeg vet liksom ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg si at jeg går hos psykiater, så jeg får profesjonell hjelp.

Jeg lager denne tråden fordi jeg lurer på om det er andre der ute som sliter som meg, og har, eller lurer på om de har, BDD.

Ja, de aller fleste har dårlige dager med utseende og har dårlig selvtillit, men det er noen som sliter sånn med det at de ikke klarer å leve normalt. Det er nok et luksusproblem når de ser en pen, normal jente som ikke orker å leve lenger fordi hun føler seg så stygg, eller hun sliter sånn med å gå ut at hun ikke møter opp på skole eller jobb.

Ting kunne vært værre, men allikevel ...

Ellers hadde det vært fint å høre fra dere andre, som ikke er på grensen til å ha BDD, om hvordan dere tenker når dere har en dårlig dag. Evnt hva dere tenker om BDD.

Hei TS!

Jeg har fått diagnosen BDD for noen år siden, går ikke lenegr i behandling for det, men sliter hver dag med problemer knyttet rundt egen obsession rundt feil ved utseende, skjønner hvordan du har det og det er virkelig ikke noe morro. Akkurat nå har jeg en ganske OK periode, men vet jo aldri når det plutselig blir helt jævli igjen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg har fått diagnosen BDD for noen år siden, går ikke lenegr i behandling for det, men sliter hver dag med problemer knyttet rundt egen obsession rundt feil ved utseende, skjønner hvordan du har det og det er virkelig ikke noe morro. Akkurat nå har jeg en ganske OK periode, men vet jo aldri når det plutselig blir helt jævli igjen.......

Vil gjerne snakke om du vil forresten..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart, jeg har aldri hørt om dette før, men søkte det opp nå og kan ikke si at noe annet har beskrevet meg ås bra noen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til info. BDD er en lidelse som karakteriseres av en overmessig og usunn fokusering på egne feil på ens ytre. Det kan være knyttet til en bestemt ting eller flere. Den som sliter med dette opplever det som et så stort problem at det påvirker en i en sånn grad at man ikke klarer føre et normalt liv. f.eks unngår man gjerne parforhold, sosiale tilstelninger, situasjoner der man føler at feilene blir veldig synlig for andre osv. Man har også ofte et vrangstilt bilde av hvordan andre mennesker oppfatter en. BDD har man gjerne i kombinasjon med f.eks depresjon.

For min del personlig har det utartet seg fra en følelse av å være "feil" iforhold til andre jevnaldrende, har hele oppveksten innbildt meg at jeg ikke fikk venner fordi de syns jeg var for stygg til å være sammen med (egentlig er det vel fordi jeg utstrålte at jeg ville være i fred. ) Lever og har levd med vanskelige følelser av å ikke klare å omgås vanlige mennesker i sosiale festligheter og lignende da det bringer opp følelser av å være motbydelig og ekkel i sammenligning med andre, følelsen av å være til "beskuelse" for andre og at alle andre syns jeg er ekkel. Hadde min første opplevelse med sex i en alder av 21 og har siden fått kjæreste, men sliter VELDIG med å være komfortabel med seksualitet og egen kropp. For meg er det ikke en spesiell del av kroppen men en generell følelse av å ikke ha en vanlig kropp, men en formløs rar og klumpete masse.

Jeg har gått mye opp og ned i vekt og er nå nok en gang på vei ned. Går med sterke ønsker om plastisk kirurgi og andre måter å forbedre utseende mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abdulla: Jeg har aldri tatt noen operasjon, og det kommer jeg aldri til å gjøre heller. Jeg er kjemperedd for å ødelegge utseende mitt på en opersjon, men jeg skal innrømme at jeg ofte har hatt lyst til å endre på utseende...

Når jeg føler det slik som deg, AB#3, går ikke alltid følelsen bort, og det er det bare kaos og rot inni meg til jeg endelig kan puste lettet til når jeg kommer hjem til meg selv.

sequin: Jeg vet ikke så mye om BDD, for jeg pratet om det for første gang, med psykologen jeg gå til, i forrige uke. Men jeg vet at en med BDD føler seg så stygg at det går på livet og helsa løs. Jeg har sett et program om BDD, og jeg ble ganske forvirret, for alle jentene som var med i dette programmet var så utrolig pene. De var velstelte og freshe. Jeg er jo så stygg, så jeg tenkte at jeg umulig kunne ha BDD... men så er det jo slik at alle jenter med BDD føler seg stygge... så jeg vet liksom ikke.

Det er det som er så merkelig, at pene jenter (som er pene i dine øyne) kan føle seg virkelig stygge... Og det kan være tilfellet med deg også, at i dine øyne er du stygg, men i andre sine øyne er du akkurat som de jentene som du så på tven som du syntes var skikkelig pene.

Jeg har noen venner som kunne vært modeller, og det er oftest de som ender opp med mest problemer angående selvtillit. Mine venner som er normalt pene, klager nesten aldri, mens de som er utrolig pene alltid skal klage og aldri føler seg pene (Kanskje det har noe med forventninger å gjøre?) aner ikke... rart er det iallefall!

Jeg har ikke noe problem selv med utseende, jeg er ikke noe spesielt pen.. men jeg tenker at ting kunne vært verre. Og jeg vet at dette er dumt å si og at det ikke hjelper noe som helst, men jeg vet at man må bare akseptere seg slik som man er laget, og det er altid en sjelemann der ute, som liker oss akkurat slik vi er! Aksepterer man seg selv, uansett utseende, uansett form, så blir verden så mye enklere!!!!!

Jeg håper virkelig at du kommer over "lidelsen" din, og at det ordner seg for deg.. Og at du innser at du er nydelig slik du er :):klemmer:

Endret av Narn|a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til deg som vil bruke plastisk kirurgi for å endre utseende ditt... Du er ikke redd du aldri vil bli fornøyd? Og ikke klare å slutte? Er vell oftest slik at om man begynner med noe, vil man alltid finne flere feil, og deretter bare fortsette og fortsette. Og bli ugjenkjennelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til deg som vil bruke plastisk kirurgi for å endre utseende ditt... Du er ikke redd du aldri vil bli fornøyd? Og ikke klare å slutte? Er vell oftest slik at om man begynner med noe, vil man alltid finne flere feil, og deretter bare fortsette og fortsette. Og bli ugjenkjennelig..

Vel, nå er jo ugjenkjennelig akkurat det jeg ønsker meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket: jeg føler meg veldig truffet her...

Jeg har altid vært den pene, men altid følt meg som den stygge, for så å jobbe for å alltid være den pene, uansett hvor mye jeg har jobbet så har jeg vært den stygge, noe som har hemmet mitt sosiale liv...

herregud det du skriver får meg til å bli kvalm over meg selv, før det er akkuratt slik jeg oppfatter ting... :sjenert:

Ikke på den narsisistiske måten, men jeg føler et enormt press på å være så pen som folk sier jeg er, at jeg føler meg mislykkket hele tiden....

Dette var veldig rart å lese

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: jeg føler meg veldig truffet her...

Jeg har altid vært den pene, men altid følt meg som den stygge, for så å jobbe for å alltid være den pene, uansett hvor mye jeg har jobbet så har jeg vært den stygge, noe som har hemmet mitt sosiale liv...

herregud det du skriver får meg til å bli kvalm over meg selv, før det er akkuratt slik jeg oppfatter ting... :sjenert:

Ikke på den narsisistiske måten, men jeg føler et enormt press på å være så pen som folk sier jeg er, at jeg føler meg mislykkket hele tiden....

Dette var veldig rart å lese

Du er jo helt nydelig!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: jeg føler meg veldig truffet her...

Jeg har altid vært den pene, men altid følt meg som den stygge, for så å jobbe for å alltid være den pene, uansett hvor mye jeg har jobbet så har jeg vært den stygge, noe som har hemmet mitt sosiale liv...

herregud det du skriver får meg til å bli kvalm over meg selv, før det er akkuratt slik jeg oppfatter ting... :sjenert:

Ikke på den narsisistiske måten, men jeg føler et enormt press på å være så pen som folk sier jeg er, at jeg føler meg mislykkket hele tiden....

Dette var veldig rart å lese

Hvor feil er det ikke at jeg nesten blir litt sur for at du tror du feiler det samme som meg da du faktisk er pen nå? tok meg selv i å tenke "du er jo ikke stygg, du har bare poppulær-syndromet"

hodet mitt er feilkoblet deluxe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:overrasket: jeg føler meg veldig truffet her...

Jeg har altid vært den pene, men altid følt meg som den stygge, for så å jobbe for å alltid være den pene, uansett hvor mye jeg har jobbet så har jeg vært den stygge, noe som har hemmet mitt sosiale liv...

herregud det du skriver får meg til å bli kvalm over meg selv, før det er akkuratt slik jeg oppfatter ting... :sjenert:

Ikke på den narsisistiske måten, men jeg føler et enormt press på å være så pen som folk sier jeg er, at jeg føler meg mislykkket hele tiden....

Dette var veldig rart å lese

Hvorfor ikke heller fokusere på andre ting enn å fokusere på å være pen hele tiden? Om folk sier du er pen, så er du pen! Og da kan du bare gå rundt å være pen, istedenfor å fokusere på å være enda penere! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor feil er det ikke at jeg nesten blir litt sur for at du tror du feiler det samme som meg da du faktisk er pen nå? tok meg selv i å tenke "du er jo ikke stygg, du har bare poppulær-syndromet"

hodet mitt er feilkoblet deluxe :P

jeg føler meg sånn her :overrasket: nå, fordi det du skrev der beskriver meg veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler meg sånn her :overrasket: nå, fordi det du skrev der beskriver meg veldig godt!

ja, vet... tror det er endel av problemet at man ikke kan se at folk som ikke har de "feilene" man selv har, har problemer. Hvis noen jeg syns er pene og slanke sier at de er lei seg eller sliter blir jeg somoftest sur :P som om jeg liksom ikke skjønner at man ikke har perfekt liv når man ser fin ut... latterlig men sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller fokusere på andre ting enn å fokusere på å være pen hele tiden? Om folk sier du er pen, så er du pen! Og da kan du bare gå rundt å være pen, istedenfor å fokusere på å være enda penere! :yvonne:

hehe joda, jeg bare føler ikke at jeg ikke jobbet for å se bra ut

Om folk sier jeg er pen, så må det ha vært noe jeg har gjort som får meg til å se bra ut, eller at jeg må gjenskape det som var pent for å være pent... Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...