Gå til innhold

Kyssesyken og alkohol


smack

Anbefalte innlegg

Hallo Kvinneguiden!

Er en gutt på 18 år som hadde kyssesyken i februar, var hjemme med feber og alle de andre symptomene en med kyssesyken har. 10. Mars begynte jeg på skolen igjen.

Formen er bra og etter en tur til legen ringte han å sa at leverprøvene var bra, bare det :gjeiper: Lurer på om det er "trygt" å drikke alkohol nå? Snakker om en six-pack med pils, ikke mer eller noe sterkere.

Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg er veldig redd for å få ME, hvis jeg starter for tidlig. Men siden legen sa at prøvene var bra tenker jeg at det ikke skal være noe problem å drikke?

Noen som vet noe? Kjipt å ikke kunne drikke hele sommeren, mens alle andre er på fest.

Endret av smack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sier vel at man skal vente minimum 3 måneder, helst lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være svært forsiktig er mitt råd. Da jeg hadde kyssesyken fikk jeg beskjed om at leveren og milten var fin, og at jeg KUNNE drikke og trene som jeg ville bare jeg tok det rolig i begynnelsen. Disse ordene tok jeg bokstavelig og etter en måned tok jeg personlig rekord i benkpress. Jeg trente som normalt igjen, og drakk i helgene.

Det var ingen som snakket om ME i "denne tiden" og når jeg fikk tilbakeanfall og lå syk med feber og sykdom i mange dager, tenkte jeg ikke at det var kyssesykaen som fortsatt herjet i kroppen. Legen hadde jo sagt at jeg ikke hadde kyssesyka lengre...

Etter noen måneder ble jeg sengeliggende og har hatt ME siden. Jeg råder ALLE jeg snakker med som har kyssesyka om å ta kroppens signaler på alvor. Noen går gjennom en kyssesyka de knapt merker, mens andre blir hardt rammet og bør være svært forsiktig med trening, alkohol og stress. Hvis ikke man lytter til disse signalene så er det mange som får ME, og de fleste som er syke med ME i dag er den typiske "må få gjort og skal alt på en gang"-personen!

Litt alkohol vil ikke skade deg, men hvis du reagerer dårlig på alkoholen, eller får tilbakeanfall og ligger syk med kyssesykasymptomene, så ikke drikk alkohol (+ hard trening og stress). Lytt til kroppen. Ta signalene på alvor og kos deg med pils i sommervarmen hvis det føles bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie

Jeg er en jente på 17 år og da jeg var hos legen så sa han at det er en sjanse for at jeg har kyssesyken. Jeg venter fortsatt på svar fra legen, men jeg lurer også veldig på hvordan man skal forholde seg til alkohol HVIS man har det.

Det var etter at jeg rullet natt til 17. mai at jeg ble veldig hes, men jeg ble aldri dårlig. Jeg har ikke vært sliten, ikke hatt feber eller kaldsvettet. Det eneste symptomet jeg har på kyssesyken er at jeg har vondt i halsen, litt hes stemme og har vondt når jeg svelger. Jeg føler meg med andre ord som en frisk jente bortsett fra halsen.

Jeg har min 18års bursdag 28. juli og jeg lurer på om dere vil tro at jeg kan drikke alkohol på bursdagen min hvis jeg har kyssesyken?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bør du helst ikke. Det kan gi virkelig varig skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 17 år og da jeg var hos legen så sa han at det er en sjanse for at jeg har kyssesyken. Jeg venter fortsatt på svar fra legen, men jeg lurer også veldig på hvordan man skal forholde seg til alkohol HVIS man har det.

Det var etter at jeg rullet natt til 17. mai at jeg ble veldig hes, men jeg ble aldri dårlig. Jeg har ikke vært sliten, ikke hatt feber eller kaldsvettet. Det eneste symptomet jeg har på kyssesyken er at jeg har vondt i halsen, litt hes stemme og har vondt når jeg svelger. Jeg føler meg med andre ord som en frisk jente bortsett fra halsen.

Jeg har min 18års bursdag 28. juli og jeg lurer på om dere vil tro at jeg kan drikke alkohol på bursdagen min hvis jeg har kyssesyken?

Takk på forhånd.

Hadde også bare vondt i halsen, vanskelig og vondt å svelge. Drakk alkohol dagen etter jeg begynte å kjenne det. Var til legen uka etter, den første sa det en vanlig infeksjon (halsbetenelse/ streptokokker), dro 2 dager senere, den legen så med en gang at det var kyssesyka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk kyssesyka, så var leververdiene mine ikke gode. Så jeg fikk til beskjed om å ikke lukte på alkohol en gang. Hadde betennelse i levra i seks mnd, og venta vel opptil 1 år før jeg fikk lov å drikke ordentlig. Jeg begynte for fort med alt, og endte med å være utmattet. Det er jeg fortsatt, 4 år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...