AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #1 Del Skrevet 14. mai 2011 Mannen min drikker hver lørdag, så mye at han blir ganske full... Har spurt om han ikke kan kose seg med kun 1 drink feks en gang, men han er av den mening at når man drikker så skal man drikke seg full.. Vi har vært sammen i snart 5 år, og det er ikke mange helgene han ikke har drukket... Jeg fødte vårt første barn for 2 uker siden, det var på en fredag. Han drakk seg veldig full dagen etter og kom ikke på besøk til meg på sykehuset søndag (han var innom og så henne for andre gang sammen med foreldrene sine og min bror) Han lå dårlig (han sier selv han aldri blir dårlig, men trøtt) dagen etter og sa at broren min og jeg burde få tid alene sammen så han holdt seg hjemme. Jeg ble ganske så skuffet over dette... første helga jeg var hjemme holdt han seg edru frem til mandag (da fikk vi besøk av søsteren hans, han drakk ikke de to siste helgene før jeg fødte forresten...) dette er andre helga hjemme med babyen og nå sitter han i kjelleren. Jeg er utrolig sliten av våkennetter og lite søvn på dagen... sa til han at jeg håper det ikke blir hver helg nå som vi har fått baby... da sier han at det at han vil drikke hver helg visste jeg og han kommer til å fortsette med dette... Moren og faren drikker veldig mye (ukedagene og hver helg...) Har han et alkoholproblem? Hva bør jeg gjøre? Det er et veldig sårbart tema å ta opp hjemme hos oss og han blir sint hver gang jeg nevner det.. Selv er jeg ikke spesielt glad i å drikke, har vokst opp med alkoholisme og blir veldig på vakt når jeg skal drikke selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 14. mai 2011 #2 Del Skrevet 14. mai 2011 Hvis han ikke klarer seg en helg uten alkohol, så mener jeg han er på grensen. Begynte han med dette ifbm. med graviditeten din? Kanskje han er usikker på farsrollen? Skjønner godt at du er frustrert 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #3 Del Skrevet 14. mai 2011 Hvis han ikke klarer seg en helg uten alkohol, så mener jeg han er på grensen. Begynte han med dette ifbm. med graviditeten din? Kanskje han er usikker på farsrollen? Skjønner godt at du er frustrert Han har holdt på sånn de siste fem årene... Og har tydeligvis ikke tenkt å forandre på dette selv om vi nå har fått barn.. Da jeg nevnte dette tidligere ikveld var han snar med å forsvare seg... blant annet med at han holdt seg edru to uker før fødselen... Merker at jeg tenker "kan jeg godta dette resten av livet?" Nå er jeg ekstremt følsom etter fødsel, men dette har vært noe som har plaget meg i noen år nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #4 Del Skrevet 14. mai 2011 Var barnet planlagt? Hvorfor fikk du barn med han når han sa at han ville fortsette å drikke hver helg? Prøver ikke å være frekk med deg, synes selvfølgelig kjempesynd i deg, men jeg forstår rett og slett ikke hvorfor du ikke har tatt tak i det før. Gamle vaner er vonde å vende, og når han i tillegg ikke høres ut som om han er spesielt interessert i barnet er kanskje alkoholen en fin måte for han å gjøre det han vil. Du må nesten bare snakke med han, be han om å drikke mindre og ta mer ansvar. Jeg ser ingen grunn til at du skal godta at han ikke gjør det. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sign Skrevet 14. mai 2011 #5 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Det er forskjell på å ta et par øl på lørdagskvelden evt dele en flaske vin, til det å drikke seg full. Etter min mening har en person som MÅ drikke seg full hver eneste helg et alkoholproblem. Det som forundrer meg litt her er at dere har vært sammen i 5 år? Og han har oppført seg slik i alle disse 5 årene? Siden du nå har valgt å få et barn sammene med han (og dermed er du knyttet til han for resten av livet uansett hva framtiden måtte bringe), hvorfor trodde du at han over natta skulle endre oppførsel totalt? Var dette noe dere snakket om ifm graviditeten? Eller trodde du at han automatisk skulle skifte personlighet og holdninger bare fordi han er blitt far? Du må nesten finne ut om du ønsker å leve slik resten av livet. Se for deg helg etter helg hvor han drikker seg dritings og du får ansvaret for barnet. Ønsker du å fortsette forholdet mener jeg dere må ta en alvorsprat. Han må innse at han nå har fått et helt annet ansvar i livet, et lite barn er avhengig av han. Da må man nesten innrette livet etter det og innse at man ikke kan drikke seg full hver enese helg. Kanskje dere kan avtale at han kan få "lov" til å ta seg en fest med jevne mellomrom, men at de fleste helgene må han enten la være å drikke i det hele tatt evt å drikke med måte. Ønsker deg lykke til og gratulere så masse med babyen! Kos deg så masse Endret 14. mai 2011 av Sign 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #6 Del Skrevet 14. mai 2011 Trodde du at han skulle slutte å drikke hver lørdag fordi dere fikk barn uten at dere hadde snakket om det? Du skulle ha tatt opp dette med ham før du ble gravid. Det er mange som drikker seg fulle på lørdagskvelden uten at de ser på det som et problem. Du har nok gjort en tabbe her ved ikke å avklare dette. Du får spørre ham om han kan slutte å drikke seg full på lørdagskvelden og svarer han nei, får du ta det derfra og evt gå fra ham. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 14. mai 2011 #7 Del Skrevet 14. mai 2011 Trist å lesa. Er dessverre mange som har det slik, eg var i same situasjon (berre enno verre) før. Er i dag skilt, for å seie det slik. Ille å måtte seie det, men eg trur det er liten sjangs for at mannen din kjem til å endre seg. Då må han ville det sjølv - du kan ikkje endre han. Så enkelt og så vanskeleg... Søk hjelp, er mitt råd. Veiledning på familievernkontoret i kommunen er gratis, start der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 14. mai 2011 #8 Del Skrevet 14. mai 2011 Jeg syns han har et alkoholproblem hvis han ikke kan drikke uten å bli drita. Og umoden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #9 Del Skrevet 14. mai 2011 Trodde du at han skulle slutte å drikke hver lørdag fordi dere fikk barn uten at dere hadde snakket om det? Du skulle ha tatt opp dette med ham før du ble gravid. Det er mange som drikker seg fulle på lørdagskvelden uten at de ser på det som et problem. Du har nok gjort en tabbe her ved ikke å avklare dette. Du får spørre ham om han kan slutte å drikke seg full på lørdagskvelden og svarer han nei, får du ta det derfra og evt gå fra ham. Jeg føler uendelig med deg, men jeg kan ikke fatte at du ikke har tenkt på dette før? Litt naivt å tro at det kom til å bli full stopp når barnet var kommet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #10 Del Skrevet 14. mai 2011 Dette er slike ting man bør snakke om FØR man velger å få barn sammen!!! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikako Skrevet 14. mai 2011 #11 Del Skrevet 14. mai 2011 Hvor gammel er han? Her i bygda holder "guttene" gjerne på slik til de bikker 30, og er de fortsatt single når den tid kommer, fortsetter de noen år til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #12 Del Skrevet 15. mai 2011 TS her. Vi har vært gift i snart 3 år, og barnet var planlagt. Han sa at han kom til å roe ned med drikkinga når barnet ble født. nå har det bare gått to uker, men det han sa i går bekymret meg (at han kommer til å fortsette med dette) Jeg kommer nok til å ta dette opp med helsesøsteren og evt få time hos en person jeg kan snakke med. Men tidligere har mannen min sagt at han heller skal ha skilsmisse enn å gå til terapeut... vet ikke hvorvidt han mente det... men tenker han blir veldig forbannet om jeg prater med andre om dette. Han blir ikke voldelig når han drikker,tvert i mot. og det er ikke det at han drikker som jeg ser på som det store problemet, men det at han drikker såpass mye og at hele dagen etter er ødelagt. Da ligger han på sofaen og er gjerne ganske gretten... Jeg må vel bare gi dette litt tid og se om han kan holde seg edru noen helger avogtil... Føler vel det at alkoholen er for viktig for han i forhold til hva jeg synes er normalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 15. mai 2011 #13 Del Skrevet 15. mai 2011 TS her. Vi har vært gift i snart 3 år, og barnet var planlagt. Han sa at han kom til å roe ned med drikkinga når barnet ble født. nå har det bare gått to uker, men det han sa i går bekymret meg (at han kommer til å fortsette med dette) Jeg kommer nok til å ta dette opp med helsesøsteren og evt få time hos en person jeg kan snakke med. Men tidligere har mannen min sagt at han heller skal ha skilsmisse enn å gå til terapeut... vet ikke hvorvidt han mente det... men tenker han blir veldig forbannet om jeg prater med andre om dette. Han blir ikke voldelig når han drikker,tvert i mot. og det er ikke det at han drikker som jeg ser på som det store problemet, men det at han drikker såpass mye og at hele dagen etter er ødelagt. Da ligger han på sofaen og er gjerne ganske gretten... Jeg må vel bare gi dette litt tid og se om han kan holde seg edru noen helger avogtil... Føler vel det at alkoholen er for viktig for han i forhold til hva jeg synes er normalt Varsellampene blinkar kraftig her i alle fall. Min eksmann nekta også terapi. Det viser jo kor interessert han (og mannen din) var/er i å ta vare på ekteskapet... Du er rett og slett nødt til å gjere noko. Snakk med HS eller ta kontakt med familiesenteret, du kan ikkje ta omsyn til at mannen din kan bli sur for det. Gjer noko no, før det er for seint. Eg har som sagt vore i same situasjon, og det gjekk berre ein veg - nedover, medan han lova gull og grønne skogar. Masse lykke til, send meg gjerne PM. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #14 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvor gammel er han? Her i bygda holder "guttene" gjerne på slik til de bikker 30, og er de fortsatt single når den tid kommer, fortsetter de noen år til.. han er 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #15 Del Skrevet 15. mai 2011 Hadde jeg vært deg ville jeg vudert å flyttet for meg selv. (dere kan fortsatt være kjærester) søskenbarnet mitt har vokst opp med alkoholisme siden han var baby, foreldrene skylder på han, sier de ønsker han ikke var født osv) dette er noe som er veldig sårbart, og jeg unner ingen barn å vokse opp med alkoholiserte foreldre. Du blir aldri å tørre å dra bort uten babyen i helgene, og større barnet blir jo mer blir det å forstå. Jeg vil si at alle som drikker seg beruset alene er alkoholikere ( vist dette skjer over lengre tid) med en tidsperiode på 5 år.. så ja da vil hvertfall jeg definere dette som et alkoholproblem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #16 Del Skrevet 15. mai 2011 Hadde jeg vært deg ville jeg vudert å flyttet for meg selv. (dere kan fortsatt være kjærester) søskenbarnet mitt har vokst opp med alkoholisme siden han var baby, foreldrene skylder på han, sier de ønsker han ikke var født osv) dette er noe som er veldig sårbart, og jeg unner ingen barn å vokse opp med alkoholiserte foreldre. Du blir aldri å tørre å dra bort uten babyen i helgene, og større barnet blir jo mer blir det å forstå. Jeg vil si at alle som drikker seg beruset alene er alkoholikere ( vist dette skjer over lengre tid) med en tidsperiode på 5 år.. så ja da vil hvertfall jeg definere dette som et alkoholproblem. TS her... Han kommer ikke til å drikke når han er alene med babyen, han klarer å kontrollere seg såpass. Vi hadde en prat da han sto opp i 13 tida, ble ganske opphetet... Han hadde ting å ta opp med meg og jeg med han... Har håp om at ting blir bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #17 Del Skrevet 15. mai 2011 Om man har et alkoholproblem om man drikker hver helg, synes jeg kommer an på alder og situasjon. Når man har en liten baby (eller barn generelt) synes jeg det tyder på et problem om man drikker seg full så ofte, fordi det går utover tid med barnet, og man overlater antagelig veldig mye av ansvaret for barnet på den edru foreldren. Det er viktig det der med å innse at folk ikke forandrer seg selv om (holdt på å si "bare fordi") de får barn, dessverre. En må nesten klare å bevise for seg selv og den andre at man er voksen nok FØR man formerer seg... Men håper virkelig dere finner ut av ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 15. mai 2011 #18 Del Skrevet 15. mai 2011 TS her... Han kommer ikke til å drikke når han er alene med babyen, han klarer å kontrollere seg såpass. Vi hadde en prat da han sto opp i 13 tida, ble ganske opphetet... Han hadde ting å ta opp med meg og jeg med han... Har håp om at ting blir bedre. Hvordan kan du være sikker på at han ikke kommer til å drikke når han er alene med spedbarnet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reproductivist Skrevet 15. mai 2011 #19 Del Skrevet 15. mai 2011 Mannen min drikker hver lørdag, så mye at han blir ganske full... Hadde han vært alkoholiker, hadde han nok drukket på fredag også. Og å si han blir ganske full er ganske difust. Er det snakk om å oppføre seg som en annen person og/eller hukommelsestap, er det tegn på alkoholskade. Å drikke seg full hver uke er ikke noe problem for helsa i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 16. mai 2011 #20 Del Skrevet 16. mai 2011 Han har ikke noe alkoholproblem! Problemet er at han nekter å gi slipp på den gamle livsstilen sin, som var å drikke sg full hver heg. Tror nok dette bare er en trassperiode, hvor han klamrer seg til tilværelsen før han fikk barn. Hvis han fortsetter å drikke hver helg til tross for at han er småbarnsfar, bør du seriøst vurdere om dette er noe du ønsker for deg å barnet. Som du nevnte har foreldre hans et alkoholproblem, og det kan godt hende han penser inn på det sporet etterhvert , hvis du lar han holde på. Alvorsprat er medisinen, deretter et ultimatum hvis han nekter å høre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå