AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #41 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette er jeg faktisk ikke enig i. Hvis de vil ha de samme rettighetene som bilister (hvilket de både krever og får), så får de følge de samme reglene og. Jeg lurer på hvordan det hadde blitt mottatt hvis jeg hadde kjørt i 20 km/t i 50-sonen på vei hjem fra jobb. Det hadde blitt stor ståhei skal jeg si deg, tuting og skriking og midterste fingeren i været fra alle de andre bilistene. Jeg kan ikke fatte hvorfor en syklist skal ha lov til å lage kø og holde igjen trafikken når det er et utmerket fortau rett ved siden av. De har faktisk ikke det. Veldig mange tror de har det, fordi de har "rett til å være på veien", men de har altså ikke rett til å være til hinder, jmf vegtrafikklovens §3: ”Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.” Det første i setningen er syklistene veldig raske til å trekke fram, men det virker ikke som de har lest helt til punktum 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2011 #42 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette er jeg faktisk ikke enig i. Hvis de vil ha de samme rettighetene som bilister (hvilket de både krever og får), så får de følge de samme reglene og. Jeg lurer på hvordan det hadde blitt mottatt hvis jeg hadde kjørt i 20 km/t i 50-sonen på vei hjem fra jobb. Det hadde blitt stor ståhei skal jeg si deg, tuting og skriking og midterste fingeren i været fra alle de andre bilistene. Jeg kan ikke fatte hvorfor en syklist skal ha lov til å lage kø og holde igjen trafikken når det er et utmerket fortau rett ved siden av. Du mener med andre ord at syklister ikke under noen omstendigheter skal sykle i veien med mindre de klarer å holde 50 km/t? Da vil jeg foreslå at du forsøker sykling over lengre distanser rundt om på landets fortau. Jeg vil tippe det ikke tar særlig lang tid før du parkerer sykkelen og setter deg bak rattet igjen. Noen steder er det utmerkede, brede fortau med lite gående. Da har ikke jeg noe problem med å sykle der. Problemet er jo at det, hvertfall i tettbygde strøk ofte er mange gående, noe som vil si at man bør holde lav fart for å ikke være til fare for dem. I tillegg har man det at det på en del fortau er massevis av humper og hull, og mange steder er det fortauskanter som må forseres hver gang det kommer en kryssende vei. Eller det er bare fortau deler av veien, og man må sykle ut og inn på fortauet mer eller mindre kontinuerlig. Til slutt har man det faktum at det på en del landeveier ikke fins fortau. Skal syklister da ikke få lov til å sykle der? Jeg mener man bare må godta at syklister er kommet for å bli, og takk og lov for det. Det er ingen som protesterer på at syklister skal ta hensyn, og jeg mener man som syklist bør legge seg ut og slippe forbi biler om det er mye trafikk. Men å si at syklister ikke bør oppholde seg i veien før de klarer å holde et jevnt tempo på 50 km/t, syns jeg er helt utrolig sneversynt. Man kan faktisk ikke sammenligne gamle tante Olga som ikke klarer å holde mer enn 20 km/t med bilen sin, med en syklist som faktisk ikke klarer å sykle fortere. Det er også mindre krevende å kjøre forbi en sykkel enn en bil, så det i seg selv blir veldig annerledes. Men det er rett og slett et spørsmål om man ønsker seg syklister i det hele tatt, da det å henvise alle til fortauene ikke er gjennomførbart i praksis. Ønsker man at folket er i aktivitet og/eller at de tenker miljøvennlig eller ikke? Det er det det handler om. Om reglene for sykling blir for strenge, slutter folk å sykle. Tror jeg. Men det ideelle hadde selvsagt vært langt flere sykkelfelt på veiene rundt omkring. De som planlegger veier her i landet må bare forstå at kombinerte gang- og sykkelstier er noe helt annet enn sykkelfelt i veien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 19. mai 2011 #43 Del Skrevet 19. mai 2011 Vera Vinge: Jeg prøver å være en rettferdig person, og jeg ser selvfølgelig at det ikke er alle fortau som er egnede for sykling. Det jeg skrev om var en spesifikk strekning her jeg bor, hvor det er en ganske lang oppoverbakke i 50-sonen. Det er naturligvis ingen syklister som klarer å holde den fargen, men det er heller aldri mennesker på fortauet. De få som går den strekningen er bestandig på andre side av veien. Allikevel har jeg opplevd syklister som sykler i veien og danner køer som bare blir lenger og lenger, men allikevel kan de ikke ta en liten tur opp på fortauet selv om det flere steder er senket slik at man kan komme opp. Slikt irriterer meg, for jeg ser ikke poenget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2011 #44 Del Skrevet 19. mai 2011 Vera Vinge: Jeg prøver å være en rettferdig person, og jeg ser selvfølgelig at det ikke er alle fortau som er egnede for sykling. Det jeg skrev om var en spesifikk strekning her jeg bor, hvor det er en ganske lang oppoverbakke i 50-sonen. Det er naturligvis ingen syklister som klarer å holde den fargen, men det er heller aldri mennesker på fortauet. De få som går den strekningen er bestandig på andre side av veien. Allikevel har jeg opplevd syklister som sykler i veien og danner køer som bare blir lenger og lenger, men allikevel kan de ikke ta en liten tur opp på fortauet selv om det flere steder er senket slik at man kan komme opp. Slikt irriterer meg, for jeg ser ikke poenget. Men det er jo noe annet enn det du skrev i sted, hvor du fikk det til å høres ut som din motvilje mot syklister i veien var mer generell. Jeg er helt enig i at man i det tilfellet du beskriver bør hoppe opp på fortauet hvis man lager kø. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 19. mai 2011 #45 Del Skrevet 19. mai 2011 Men det er jo noe annet enn det du skrev i sted, hvor du fikk det til å høres ut som din motvilje mot syklister i veien var mer generell. Jeg er helt enig i at man i det tilfellet du beskriver bør hoppe opp på fortauet hvis man lager kø. Jeg synes egentlig det var akkurat det jeg skrev, men du valgte ut nøyaktig hvilke detaljer du ville se, og angrep meg basert på det.' Dette er jeg faktisk ikke enig i. Hvis de vil ha de samme rettighetene som bilister (hvilket de både krever og får), så får de følge de samme reglene og. Jeg lurer på hvordan det hadde blitt mottatt hvis jeg hadde kjørt i 20 km/t i 50-sonen på vei hjem fra jobb. Det hadde blitt stor ståhei skal jeg si deg, tuting og skriking og midterste fingeren i været fra alle de andre bilistene. Jeg kan ikke fatte hvorfor en syklist skal ha lov til å lage kø og holde igjen trafikken når det er et utmerket fortau rett ved siden av. Jeg synes ganske tydelig jeg spesifiserte at det var snakk om en gitt strekning, og at det var "eu utmerket fortau" der. Jeg ville ikke kalt det et utmerket fortau hvis det var proppfullt av fotgjengere, for da ville det selvfølgelig ikke vært egnet til sykling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyNinja Skrevet 19. mai 2011 #46 Del Skrevet 19. mai 2011 Dette er jeg faktisk ikke enig i. Hvis de vil ha de samme rettighetene som bilister (hvilket de både krever og får), så får de følge de samme reglene og. Jeg lurer på hvordan det hadde blitt mottatt hvis jeg hadde kjørt i 20 km/t i 50-sonen på vei hjem fra jobb. Det hadde blitt stor ståhei skal jeg si deg, tuting og skriking og midterste fingeren i været fra alle de andre bilistene. Jeg kan ikke fatte hvorfor en syklist skal ha lov til å lage kø og holde igjen trafikken når det er et utmerket fortau rett ved siden av. YES! Nettopp derfor jeg IKKE liker syklister, for de som faktisk ikke forstod det! Og jeg forstår heller ikke hva folk mener med at man ikke kan bli forsinket av å ligge bak en syklist..... haaallo ?? Is somebody home? Nei.... det er ikke noe å gjøre med saken, slik er veiene i Norge. Og nei jeg haaaater ikke syklister, jeg bare skakker på hodet og roller med øyene, noe mer en det gjør jeg ikke utav det. Jeg får ut dampen her på kvinneguiden! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 19. mai 2011 #47 Del Skrevet 19. mai 2011 Som bilist frykter jeg to grupper, barn og syklister. Felles for begge er at man kan forvente seg det uventede fra begge gruppene. Noe av det mest vesentlige i veitrafikkloven er at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom, hva gjelder barn og syklister er ikke det alltid enkelt da dem gjerne kan overraske stort. Men la oss si at man kjører på et barn som hopper rett ut i veien, noe det jo ikke skal i følge alle trafikkregler. Om noen da kjører på dette barnet, ja da har ikke sjåføren ferdes hensynsfullt nok eller vært så aktpågivende og varsom som han/hun skulle vært. At fartsgrensen viser ett tall betyr intet, tidvis kan det å kjøre i 40 km//t i 60 km/t sone være for raskt i forhold til det å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Du kjørte på denne syklisten, det kunne kanskje ha vært unngått? Jeg vet ikke...? Slik jeg ser det så vil jeg ikke si du er skyld i denne påkjørselen i og med at du var på vei der syklisten hadde vikeplikt og ikke skulle foretatt sin manøvrering. Det vil ikke si det samme som at du ikke har ansvar i ulykken, da det er et helt annet spørsmål enn skyldspørsmålet. Sagt med andre ord så fritar jeg deg for skyld i denne ulykken, men jeg ser at du har et ansvar der du har kjørt såpass fort at du ikke klarte å stoppe for en myk trafikkant - det siste er ikke hensynsfullt, aktpågivende og varsomt da i så fall kunne og burde du tatt hensyn til at dette kunne skje og avpasset farten med en gang du så en syklist du må kunne forvente overaskelsesmanøvre fra. --- Selv satte jeg på med en som kjørte alt for fort forbi noen små barn på vei hjem fra skolen, de gikk på fortauet to meter fra der han passerte. Jeg ble sint på han og spurte rett ut om han i det hele tatt hadde noe som helst å tenke med? Etterlyste hva han tenkte om situasjonen, og sa grundig ifra til han om hva jeg tenkte. Forøvrig en eks kollega dette her. Slik han kjørte, så hadde jeg gitt han skyld i en dødsulykke om så det ene barnet skubbet det andre ut i veibanen (barn kan jo knuffe litt på vennskapelig vis uten å tenke på konsekvensene og at handlingen kan være farlig, noe han burde og skulle tatt hensyn til. Eller at barna plutselig skiftet retning og skulle over veien uten å se seg for... Du burde kanskje tatt høyde for dette fra denne syklisten? Jeg vet ikke, har jo ikke sett situasjonen og har ingen indikasjon på om du kjørte ille eller ei... Har heller ingen indikasjon på hvor brått dette kom på deg eller oversikten du kan ha hatt etc. Du bør være forbredt på at dette kan slå mange veier for deg... Syklisten er jeg i alle fall klar på at har syklet ganske hodeløst og ikke slik man burde sykle og ferdes i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. mai 2011 #48 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg synes egentlig det var akkurat det jeg skrev, men du valgte ut nøyaktig hvilke detaljer du ville se, og angrep meg basert på det.' Jeg synes ganske tydelig jeg spesifiserte at det var snakk om en gitt strekning, og at det var "eu utmerket fortau" der. Jeg ville ikke kalt det et utmerket fortau hvis det var proppfullt av fotgjengere, for da ville det selvfølgelig ikke vært egnet til sykling. Angrep deg? Er vi ikke er for å diskutere? Jeg feiltolket deg faktisk ikke med vilje, men når du i begynnelsen av innlegget skrev "i 50-sonen på vei hjem fra jobb", trodde jeg du snakket generelt/hypotetisk, fordi det er mange som kjører i 50-soner på vei hjem fra jobb. Jeg ser nå at du snakket om en helt spesifikk strekning, men det var ikke så opplagt for meg da jeg leste det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 20. mai 2011 #49 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg lurer på hvordan det hadde blitt mottatt hvis jeg hadde kjørt i 20 km/t i 50-sonen på vei hjem fra jobb. Det hadde blitt stor ståhei skal jeg si deg, tuting og skriking og midterste fingeren i været fra alle de andre bilistene. Og det får jo syklistar heile tida også. Men så er det jo veldig greitt å køyre forbi når det går så smått også, så tutings, skrikinga og fingeren er jo like meiningslaus om det er ein bil, sjølv om det er meir ufatteleg at ein bil skal halde den farta, bilen kan jo halde høgare fart, syklistane kan som oftast ikkje det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 20. mai 2011 #50 Del Skrevet 20. mai 2011 ”Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.” Eg vil seie at å bli hindra av ein syklist ikkje er unødig hindring, det er faktisk naudsynt av di syklisten ikkje kan halde høgare fart, dette må ein ta høgde for når ein er ute og køyrer, på same måte som ein kan ende opp bak ein traktor, ei polsk campingvagn eller ein kuflokk på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 20. mai 2011 #51 Del Skrevet 20. mai 2011 Angrep deg? Er vi ikke er for å diskutere? Jeg feiltolket deg faktisk ikke med vilje, men når du i begynnelsen av innlegget skrev "i 50-sonen på vei hjem fra jobb", trodde jeg du snakket generelt/hypotetisk, fordi det er mange som kjører i 50-soner på vei hjem fra jobb. Jeg ser nå at du snakket om en helt spesifikk strekning, men det var ikke så opplagt for meg da jeg leste det. Okei, men da har vi kanskje snakket litt forbi hverandre. Nå er det i alle fall klart hva begge mente Og det får jo syklistar heile tida også. Men så er det jo veldig greitt å køyre forbi når det går så smått også, så tutings, skrikinga og fingeren er jo like meiningslaus om det er ein bil, sjølv om det er meir ufatteleg at ein bil skal halde den farta, bilen kan jo halde høgare fart, syklistane kan som oftast ikkje det. Det er ikke alle steder man kan det. Den strekningen jeg har hjem fra jobb, hvor syklister av og til er et problem, er en lang oppoverbakke i som svinger i spiral hele veien opp. Sikten er overhodet ikke god nok til å kjøre forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #52 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg er syklist og følger alle kjøreregler, har hatt lappen i mange år, så kjenner disse godt. Jeg stopper på rødt lys, viker der jeg har vikeplikt, kjører aktsomt og er bevisst rundt svinger og kryss. HOlder ut armen til den siden jeg skal svinge et par ganger før jeg svinger og i god tid. Men jeg sykler i veien, fordi det er hverken sykkelsti eller fortau uten masse folk. Og nei i oppoverbakker går det ikke fortere enn i 10 km/t. Jeg holder meg så langt inntil kanten som mulig, men allikevel blir jeg snidda av 10-20 biler hver dag og nesten velta av sykkelen, tuta på og vist fingeren! Jippi jei! Lenge leve alle generalister som HATER alle syklister og nestendreper meg hver dag! Selv om jeg gjør alt dere ber meg om! Hvem er idioten da? Visste dere at fysisk aktivitet er veldig bra for helsa, og at sykdommer grunnet passivitet er svært økende, og at mange livstruende sykdommer kan forebygges ved bruk av fysisk aktivitet? Nei, slik kunnskap holder bilistene seg for gode til å høre på, og irriterer seg over de som faktisk har gjort et smart valg. Sjalu? For at du ikke klarer å ta det skrittet selv? Og visste dere at forurensing ikke er bra for jorda? Det er noe som kalles for global oppvarming som er i ferd med å påvirke denne planeten i stor grad. Finnes ganske mye info om dette, prøv google! Mange av oss som sykler tenker på disse to tingene, og gjør et godt bidrag til samfunnet! Så dere bilister som klager over syklister kan hvertfall ikke klage på at dere må betale skatt for å behandle alle livsstilssykdommer dere pådrar dere, og betale miljøavgifter her og der! Det er dere som skaper dette! Slutt å klag og bli med i sykkelgjengen istedet! Slutt å klag på oss syklister, klag til Jens fordi han ikke klarer å bygge sykkelstier! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #53 Del Skrevet 20. mai 2011 Siste AB: Jeg visste selvfølgelig alle de tingene du påpeker, men allikevel irriterer syklister meg. Vil du sykle i veien, hold fartsgrensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #54 Del Skrevet 20. mai 2011 Siste AB: Jeg visste selvfølgelig alle de tingene du påpeker, men allikevel irriterer syklister meg. Vil du sykle i veien, hold fartsgrensen. Vil du kjøre bil, ta hensyn til de som har rett til å være i trafikken, ellers kan onkel politi ta fra deg førerkortet ditt Jeg har loven på min side, helsearbeider og miljøorganisasjoner, så ikke kom med noe visvas om at jeg skal holde 70sona på sykkel! Selv her om dagen syklet jeg nedover fra holmenkollen, i 50 sona, lå i 45 ca, og allikevel mange forbanna bilister som tuter og kjører forbi med altfor liten klaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #55 Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg er syklist og følger alle kjøreregler, har hatt lappen i mange år, så kjenner disse godt. Jeg stopper på rødt lys, viker der jeg har vikeplikt, kjører aktsomt og er bevisst rundt svinger og kryss. HOlder ut armen til den siden jeg skal svinge et par ganger før jeg svinger og i god tid. Men jeg sykler i veien, fordi det er hverken sykkelsti eller fortau uten masse folk. Og nei i oppoverbakker går det ikke fortere enn i 10 km/t. Jeg holder meg så langt inntil kanten som mulig, men allikevel blir jeg snidda av 10-20 biler hver dag og nesten velta av sykkelen, tuta på og vist fingeren! Jippi jei! Lenge leve alle generalister som HATER alle syklister og nestendreper meg hver dag! Selv om jeg gjør alt dere ber meg om! Hvem er idioten da? Visste dere at fysisk aktivitet er veldig bra for helsa, og at sykdommer grunnet passivitet er svært økende, og at mange livstruende sykdommer kan forebygges ved bruk av fysisk aktivitet? Nei, slik kunnskap holder bilistene seg for gode til å høre på, og irriterer seg over de som faktisk har gjort et smart valg. Sjalu? For at du ikke klarer å ta det skrittet selv? Og visste dere at forurensing ikke er bra for jorda? Det er noe som kalles for global oppvarming som er i ferd med å påvirke denne planeten i stor grad. Finnes ganske mye info om dette, prøv google! Mange av oss som sykler tenker på disse to tingene, og gjør et godt bidrag til samfunnet! Så dere bilister som klager over syklister kan hvertfall ikke klage på at dere må betale skatt for å behandle alle livsstilssykdommer dere pådrar dere, og betale miljøavgifter her og der! Det er dere som skaper dette! Slutt å klag og bli med i sykkelgjengen istedet! Slutt å klag på oss syklister, klag til Jens fordi han ikke klarer å bygge sykkelstier! hviste du at du nå tar ALLE bilistene under en og samme kam? du har ikke skjønt det at det er forskjell på hver bilist som kjører langs veien. det er kanskje 10 - 20 stk som sneier deg hver dag, men hva me de 60-70 (og sikkert flere hvis du kjører i et høy trafikert område) som ikke sneier deg? dem oftrer du ikke en tanke. Det ligger i menneskets natur å irritere seg over ting, i stede for å prøve å fokusere på det positive. å hvis vi skal begynne med global oppvarming. så er ikke bilene det største problemet. det er lasteship, cruise ship, båter, fly, og ved fyring. (noe du burde vist, dersom du hadde googlet temaet global oppvarming skikkelig, du kan jo prøve å finne ut, hvor mange biler et laste ship forrurenser, eller hvor mange biler som må taes av veien i stede for 1 fly oslo/bergen) å det er ikke ALLE bilister som kjører som ikke orker å ta noen skritt..... det er faktisk MANGEN som jobber langt vekke fra hjemmet, noe som vil tilsi at dersom mann skulle sykklet til og fra jobb, så måtte mann syklet 2 timer en vei, på veier som ikke er tilrette lagt for sykkelister i det hele tatt. Å det kan bli vannskelig å starte å sykkle kl 6 om morningen når barna ikke kan leveres i barnehage før kl 7. og hva med de som kjører bil til jobb, men trener utenom? det finnes ganske mange av dem også. flinke folk som trener 2,3,4 gabger pr uke. selv trener jeg 3 ganger på senter og går tur når jeg føler for det (noe som gjerner er et par ganger i uken) nei det er sykkelister som deg som forsurer verden, dere tror at alt er svart hvitt, og at hver eneste billist er skyld i alt ondt. dere nekter å bruke sykkel felt, fordi det er andre der, men til opplysning, hvis det er et sykkel felst, så er det faktisk trafikk regler der også. mann skal sykle i samme retning som bilene kjører på veien, slik om en annen sykler tregere enn deg så kan du sykle forbi, kommer det noen mot deg, vel da får du gjøre dem oppmerksom på at de bryter loven og kan bli bøtelgt på lik linje med dem som kjører på feil side av veien. med et mer åpent sinn og større tolmodighet i trafikken, så ville faktisk trafikk bilde sett annerledes ut, det hadde vært mindre kø. mindre uhell (bulking, striper, knuste speil osv) og hvis alle sykkelistene kunne lært seg trafikk reglene og blitt opplyst om at de er underlagt dem på lik linje som bilister. så vill mann sluppet mangen nesten og gjennomførte ulykker. sps over gangfelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #56 Del Skrevet 20. mai 2011 Eg vil seie at å bli hindra av ein syklist ikkje er unødig hindring, det er faktisk naudsynt av di syklisten ikkje kan halde høgare fart, dette må ein ta høgde for når ein er ute og køyrer, på same måte som ein kan ende opp bak ein traktor, ei polsk campingvagn eller ein kuflokk på tur. Både og. I en oppoverbakke der syklisten uansett ikke greier å holde noe særlig fart er det faktisk helt unødvendig å bruke veien i stedet for fortauet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #57 Del Skrevet 20. mai 2011 Det er ikke alle steder man kan det. Den strekningen jeg har hjem fra jobb, hvor syklister av og til er et problem, er en lang oppoverbakke i som svinger i spiral hele veien opp. Sikten er overhodet ikke god nok til å kjøre forbi. Tror vi bor på samme plass! Dette er utrolig irriterende, spesielt siden (der jeg bor) det går an å sykle en alternativ rute uten biltrafikk. Men denne blir litt for bratt for syklistene (de har visst ikke så god kondis likevel) så de velger å sykle den svingete veien, driiitsakte, og sinke alle som er på vei hjem den dagen. Jeg har vanligvis ikke noe imot syklister i trafikken, men når de har et annet alternativ, men likevel velger å sykle kjempesakte på en vei det ikke går an å kjøre forbi, ja da blir jeg grinete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. mai 2011 #58 Del Skrevet 20. mai 2011 hviste du at du nå tar ALLE bilistene under en og samme kam? du har ikke skjønt det at det er forskjell på hver bilist som kjører langs veien. det er kanskje 10 - 20 stk som sneier deg hver dag, men hva me de 60-70 (og sikkert flere hvis du kjører i et høy trafikert område) som ikke sneier deg? dem oftrer du ikke en tanke. Mener du virkelig at hun framfor å frykte for sin egen sikkerhet, heller skal snu det hele til noe positivt og heller rose de som kjører aktsomt, noe som bør være en selvfølge? Det er mulig det, men for meg er det tross alt mer oppsiktsvekkende om en syklist blir sneiet og tutet på av en haug med biler, enn at det også er en del bilister som holder fornuftig avstand. Det handler ikke om å tenke negativt, men om å trekke fram et reelt problem. Når det er sagt, så er det selvsagt flott at mange bilister tar hensyn til syklister, men man kan heller ikke bare lukke øynene for at en del bilister oppfører seg tullete, om det brukeren du siterer skriver stemmer. Når det er sagt - for å være litt positiv - så har ikke jeg hatt store problemer med farlige bilister selv. Noen tilfeller har det åpenbart vært, men det er ikke noe jeg har opplevd ofte (og jeg syklet mye fram til for et par år siden, da det ble umulig for meg å sykle til jobb). Til slutt vil jeg si at det selvfølgelig ikke passer for alle å sykle til jobb (meg selv inkludert). Noen bor for langt unna, noen må levere barn i barnehage osv. Det trenger vel likevel ikke å være så vanskelig å gi honnør til de som har mulighet og gidder. Sykling blir bare aldri feil uansett, i mine øyne. Så jeg skjønner de som er oppgitt over mange syklisters manglende trafikkvett, men jeg har null forståelse for de som skulle hatt syklistene bort fra trafikken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 30. mai 2011 #59 Del Skrevet 30. mai 2011 Hvordan gikk/ går det, TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #60 Del Skrevet 30. mai 2011 Syklister som velger å sykle på hovedveien skal følge trafikkreglene som andre kjøretøy. Jeg hadde anmeldt henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå