Gå til innhold

Kjørte på syklist og hun bulka/skrapte opp bilen min!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vikeplikt fra høyre gjelder selv om det er en syklist som kommer "kjørende".

Veier med fartsgrense på 60 km/t er forkjørsveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart den f******** syklistens feil.

Er så sykt lei av at syklister tror de har både forkjørsrett og påkjørsrett ift biler! :kjefte:

De har akkurat de samme reglene å forholde seg til som bilister så lenge de ikke gidder å holde seg på gang/sykkelvei, du var på forkjørsvei, ergo, det var hennes skyld. Denne saken ville jeg ikke gitt meg på om jeg var deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang meg mer opp i "kom fra høyre" enn fartsgrensen. :)

Er så sykt lei av at syklister tror de har både forkjørsrett og påkjørsrett ift biler! :kjefte:

De har akkurat de samme reglene å forholde seg til som bilister så lenge de ikke gidder å holde seg på gang/sykkelvei, du var på forkjørsvei, ergo, det var hennes skyld. Denne saken ville jeg ikke gitt meg på om jeg var deg.

Jeg er så forbannet lei de helvetes bilistene som tror at de har enerett på veien. Få inn i hodet at syklister har lov å sykle i veien, det er ikke påbudt å bruke sykkelvei! :kjefte:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så forbannet lei de helvetes bilistene som tror at de har enerett på veien. Få inn i hodet at syklister har lov å sykle i veien, det er ikke påbudt å bruke sykkelvei! :kjefte:

Ja, syklister har lov til å sykle i veien. Problemet er bare at det virker som de aller fleste tror at fordi de er syklister, så trenger de ikke å følge trafikkreglene. Er så mektig lei av syklister som ikke overholder vikeplikt, som glatt sykler på rødt, som aldri signaliserer når de skal svinge, osv.

Noe av det verste jeg ser er syklister som sykler på sykkelsti i veien, for så å ta en krapp sving til venstre for å krysse veien i et fotgjengerfelt uten å indikere eller se om det kommer biler bak. Venter bare på den dagen jeg får skylden for å kjøre på en syklist som tror at alle bilister er tankelesere...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er rimelig irritert nå. Var ute og kjørte bil før idag, og ikke langt fra her jeg bor kom det plutselig en syklist ut i veien som skulle krysse veien. Hun kom ned en bakke fra høyre bak en sving og hun kom i temmelig stor fart. Det var ikke gangoverfelt eller noe lignende der (uansett måtte hun jo ha gått av sykkelen for å krysse). Jeg kom i 60 km/t (som forøvrig er fartsgrensa der) og kjørte rett på henne. Hun fløy av sykkelen oppå panseret mitt. HELDIGVIS fikk hun bare noen skrubbsår, ikke noe alvorlig. Bilen min fikk derimot en liten bulk og den ble skrapt ganske fint opp. Sykkelen hennes ble ødelagt. Nå forlanger hun at JEG skal erstatte sykkelen hennes! Det kommer jeg selvfølgelig ikke til å gjøre, det var da hennes feil! Og dessuten burde HUN betale for ripene og bulken min!!! Har jeg liksom ingen rettigheter siden hun er syklist og jeg bilist? Isåfall blir jeg mektig irritert!!

har dere meldt fra til Politiet? det bør gjøres, så snart et trafikk uhell er ute. 60km/t er ganske høy fart å bli truffet i. og politi og lege bør kontaktes for hennes del (hvis hun få senskader, e.l.)

og politi for din del, slik at dere kan avgjøre hvem som har skyld.

Slik du ser beskriver det, virker det som i dette tilfelle at det var hennes skyld. hun har brutt både §3, §5, §6 i vegtrafikk loven (grunnregler om trfikk, skiltregler og frats regler)

Forøverig har i grunn du også brutt §3 (Dette er en paraply paragraf, som i grunn dekker hele trafikkeuansett)

kontakt politiet, slik at der er skriftlig dokumentert hos dem, kontakt forsikringselskapet ditt, og send inn skademelding, om dere 2 er enig eller uenig skal det raporteres. hun bør også kontakte sitt selskap, dersom hun ønsker ny/ få reparert den gamle sykkelen.

ligger ved link til veitrafikk loven, den vil gi deg en ganske klar oversikt over hvilke regler som er gjeldende i tilfellet.

http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-004.html

Til informasjon så må man faktisk ikke gå av sykkelen for å krysse gangfelt. Er fullt lovlig å sykle over.

Man kan sykle over gangfelt. men kjørende er ikke lovpålagt å vike for deg som sykler over gangfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I agree!!

Syklister skaper både irritasjoner og farlige situasjoner for bilførere. Det verste jeg ser er idioter som sykler i kondomdrakter i sin egen fart på en trafikkert vei, der det ikke er mulig å forbi kjøre grunnet det er mange biler i motsatt felt. Og så har de en sti rett ved siden av som er mer enn bra nok til å sykles på :kjefte:

Det er nok vanskelig i slike saker, da man antar med en gang at det er bilførerens feil, alltid, ettersom det er en BIL VS SYKKEL. Heldigvis begynner flere mennesker å innse at det er mange idioter på sykkel også. Man kan faktisk sykle uaktsom på sykkel også!!

Gjør man en feil så får man fint ta ansvaret selv, og ikke legge det på andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agree!!

Syklister skaper både irritasjoner og farlige situasjoner for bilførere. Det verste jeg ser er idioter som sykler i kondomdrakter i sin egen fart på en trafikkert vei, der det ikke er mulig å forbi kjøre grunnet det er mange biler i motsatt felt. Og så har de en sti rett ved siden av som er mer enn bra nok til å sykles på :kjefte:

Det er nok vanskelig i slike saker, da man antar med en gang at det er bilførerens feil, alltid, ettersom det er en BIL VS SYKKEL. Heldigvis begynner flere mennesker å innse at det er mange idioter på sykkel også. Man kan faktisk sykle uaktsom på sykkel også!!

Gjør man en feil så får man fint ta ansvaret selv, og ikke legge det på andre.

Hvis du lar deg irritere i trafikken er DU den farlige.

Mener du i fullt alvor att en syklist på en sykkel som veier 12,5 kg er farlig for en bilist

som sitter i ett stålbur på 1,5 tonn??

Hvor ofte er det att en syklist dreper en bilist?

Det er vel heller omvendt:

www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3055308.ece

Tragisk sak, syklisten gjorde vel ikke noe annet enn å sykle lovlig på en offentlig vei?

Ang. forbikjøring: Når det kommer biler i motgående felt kjører du vel ikke forbi, uansett hva det er du skal passere, eller synes du det er greit att vi andre bilister passerer ungen din i 80 km/t med en klaring på 50 cm? Hva er forskjellen på en syklist og ett barn langs veien?

Det må være noe helt enormt mye irriterte bilister i rush trafikken inn og ut av f.eks Oslo

Er alle bilistene som sitter i kø fly forbannet på alle de andre fordi de blir heftet bort 30 minutter? Nei, tror ikke det, men de samme bilistene har lyst til å drepe syklisten som de må ligge bak i 10 sekunder!

Hallo, det finnes sannelig mye idioter bak rattet også!

Idioten på sykkel er forsatt idiot når h*n setter seg inn i bilen, men da er det jo greit, da er h*n jo bilist!

T.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar deg irritere i trafikken er DU den farlige.

Mener du i fullt alvor att en syklist på en sykkel som veier 12,5 kg er farlig for en bilist

som sitter i ett stålbur på 1,5 tonn??

Hvor ofte er det att en syklist dreper en bilist?

Det er vel heller omvendt:

www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3055308.ece

Tragisk sak, syklisten gjorde vel ikke noe annet enn å sykle lovlig på en offentlig vei?

Ang. forbikjøring: Når det kommer biler i motgående felt kjører du vel ikke forbi, uansett hva det er du skal passere, eller synes du det er greit att vi andre bilister passerer ungen din i 80 km/t med en klaring på 50 cm? Hva er forskjellen på en syklist og ett barn langs veien?

Det må være noe helt enormt mye irriterte bilister i rush trafikken inn og ut av f.eks Oslo

Er alle bilistene som sitter i kø fly forbannet på alle de andre fordi de blir heftet bort 30 minutter? Nei, tror ikke det, men de samme bilistene har lyst til å drepe syklisten som de må ligge bak i 10 sekunder!

Hallo, det finnes sannelig mye idioter bak rattet også!

Idioten på sykkel er forsatt idiot når h*n setter seg inn i bilen, men da er det jo greit, da er h*n jo bilist!

T.

Er du en syklist? :fnise:

Jeg skrev at det ikke alltids er mulig å kjøre forbi, fordi det kan være stor trafikk i motgående felt, hva tid skrev jeg at jeg råkjører eller synes dette er OK - forbi en syklist i 80km/t med en klaring på 50cm?? Synes du at man skal kjøre bak i 30-40km/t og lage kø og skape enda større irritasjoner OG større fare fordi man vet jo at det alltids er noen som vil kjøre forbi - altså er faren større jo flere biler man må komme seg forbi..... Ikke sant? Det er jo noe som heter at det skal være flyt i trafikken.

Man setter alltid opp risiko litt høyre opp ved forbikjøring, dette lærte du vel på kjøreskolen? Og til tross for bra sikt så hadde det jo vært tryggest å ikke måtte forbi kjøre noen - mener nå ihvertfall jeg ;)

Jo jeg blir litt irritert på syklister, jeg gjør det, men at det bedømmer kjøringen min, nei det gjør det faktisk ikke. Jeg tar ikke farlige forbikjøringer, jeg kjører ikke oppi ræva på syklisten, ikke tuter jeg på dem heller, ikke kjører jeg forbi i 100 og prøver innerst inne å dulte borti dem.

Har sett mer enn en gang, en såkalt mafia ala barnevogn mafia, der de kjører side ved side med god margin fra hverandre og i en lang rekke.... Slik kjøring blir jeg ikke irritert av, jeg prøver å sette meg inn i situasjonen dems og prøver å forstå, men hu hei uansett hvordan jeg vender å snur på det - kommer jeg bare frem til at dette er en gjeng idioter som stopper opp trafikken, de kjører på uten å ta hensyn til at bilene bak ikke slippes forbi grunnet veien ikke alltid tillater det, og at de senere klager på at bilister er hissige, ha - jeg kan ikke tenke meg HVORFOR de i alle dager er det!!! :klaske: :klaske: :klaske:

Etterhvert må arbeidsgivere vel akseptere at flere kommer for sent til jobb, nettopp fordi en syklist var ute å raidet. :danser:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville komme mykje seinare på jobb om alle som syklar skulle kjørt bil i staden. Og å ligge bak ein syklist i ein kortare periode gjer heller ikkje at ein kjem mykje seinare fram.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang meg mer opp i "kom fra høyre" enn fartsgrensen. :)

Greit det, men da burde klare å følge trafikkreglene.

Hensynsfullt, aktpågivende og varsomt gjelder for dem også.

Endret av The Kitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg bor ved en vei med 60-sone, det er ikke forkjørsvei. Men det er nok flere som tror som deg, ettersom ganske mange ikke overholder høyreregelen. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Man kan faktisk sykle uaktsom på sykkel også!!

...

Ja, hva ellers skulle man sykle på? :roll:

Du ville komme mykje seinare på jobb om alle som syklar skulle kjørt bil i staden. Og å ligge bak ein syklist i ein kortare periode gjer heller ikkje at ein kjem mykje seinare fram.

Et godt poeng. Jeg sykler, på sykkelvei riktignok, forbi køen så og si hver morgen og brukre kortere tid til jobb med sykkel enn med buss. :)

Greit det, men da burde klare å følge trafikkreglene.

Hensynsfullt, aktpågivende og varsomt gjelder for dem også.

Ja, jeg sykler slik, men jeg hadde blitt påkjørt mange, mange ganger om jeg hadde tatt for gitt at bilistene tok hensyn til at de har vikeplit for meg når jeg kommer fra høyre. ;) Det gjør nemlig i de fleste tilfellene ikke! :kjefte:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si en ting. Jadda, en syklist har like mye rett på veien som en vanlig bilist... men alle som ferdes i trafikken skal passe på så de ikke plager andre. En skal ikke kjøre på en slik måte som kan være til fare for andre. En som sykler i 30 i en 60 sone fører andre i fare, nettopp fordi andre må kjøre forbi! Det er noe med at en skal ikke kjøre for sakte heller! Syklist eller ei, vil syklistene være her på veien, så må de følge reglene i mye større grad. Har du kø bak deg? Slipp forbi. Du hindrer dem. STOPP og slipp forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Må si en ting. Jadda, en syklist har like mye rett på veien som en vanlig bilist... men alle som ferdes i trafikken skal passe på så de ikke plager andre. En skal ikke kjøre på en slik måte som kan være til fare for andre. En som sykler i 30 i en 60 sone fører andre i fare, nettopp fordi andre må kjøre forbi! Det er noe med at en skal ikke kjøre for sakte heller! Syklist eller ei, vil syklistene være her på veien, så må de følge reglene i mye større grad. Har du kø bak deg? Slipp forbi. Du hindrer dem. STOPP og slipp forbi.

Altså, når syklistar har lov til å køyre i vegen, så ligg det jo ein aksept av at dei kan sykle i vegen i den farta dei klarar, då... Ein må jo akseptere syklistar ut i frå dei forutsetningane dei har, ein kan ikkje vente at dei skal køyre i 30, 15-20 km/t er vel nærmare det ein kan vente av dei.

Eg har opplevd mange gonger at syklistar har vinka meg forbi eller lagt seg ut til sida, men ikkje alltid. Litt som med traktorar - somme gonger slipper dei forbi, andre gonger ikkje. Jaja, slik er det å køyre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med ditt forsikringsselskap hva de sier, uansett. Kontakt syklisten og fyll ut skademelding. Dersom hun brøt loven så er det ikke du som skal ta smellen. Syklister anses som kjørende og har også lover og regler å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I agree!!

Hva har det egentlig å si om de kjører i kondomdrakt? :klo: Det kan nesten virke som om det i seg selv er grunnlag for at en del ønsker skuddpremie på syklister... Kondomdrakter var det vel for øvrig mest av på 80-90-tallet.

Nei, man må bare akseptere at syklister sykler i veien. Når man ikke har egnede sykkelfelt, blir det ofte sånn. Eller mener du at man heller skal sykle i gåfart, evt. være til fare for gående på fortauet i stedet? Da får man vel heller bare en gjeng med syklister som heller tar bilen til jobb og lager enda mer kø for deg.

Nå skal syklister selvsagt følge trafikkreglene som alle andre kjørende. Det er også lov å ta hensyn og slippe forbi om man skaper kø i en bakke hvor det ikke er mulig å kjøre forbi f.eks. Men man må faktisk tåle å kjøre forbi en syklist i ny og ne, for syklister har like mye rett på veien som bilister. Jeg kjører en del bil selv, og jeg kan ikke si mitt liv blir nevneverdig forsinket av de sekundene jeg må kjøre forbi eller senke farten for syklister hver dag.

Nei, kanskje du heller skulle la deg inspirere framfor å være så sint på syklister?

Men jeg må også si jeg syns jeg ser stadig flere syklister som stopper på rødt lys osv. For noen år siden følte jeg meg nesten dum når jeg gjorde det, fordi alle andre bare suste forbi på rødt, men nå har jeg stadig selskap der jeg står og venter på lyset. Så ut fra mine personlige observasjoner, syns jeg det er en del positivt å spore også.

Til ts, så skjønner jeg for øvrig godt at du er irritert. Det høres ut som hun var uaktsom og da ville jeg også blitt irritert om bilen min ble bulket. Men jeg kjenner ikke jussen i slike saker.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil heller at syklistene skal kjøre i veien enn å meie ned meg som fotgjenger. Har faktisk blitt påkjørt av sykkel FIRE ganger! Varierende så klart hvor store skadene har vært, men alikavel :kjefte:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper TS forteller hva som ble enden på dette. Hvem som hadde skyld osv. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når syklistar har lov til å køyre i vegen, så ligg det jo ein aksept av at dei kan sykle i vegen i den farta dei klarar, då... Ein må jo akseptere syklistar ut i frå dei forutsetningane dei har, ein kan ikkje vente at dei skal køyre i 30, 15-20 km/t er vel nærmare det ein kan vente av dei.

Dette er jeg faktisk ikke enig i. Hvis de vil ha de samme rettighetene som bilister (hvilket de både krever og får), så får de følge de samme reglene og. Jeg lurer på hvordan det hadde blitt mottatt hvis jeg hadde kjørt i 20 km/t i 50-sonen på vei hjem fra jobb. Det hadde blitt stor ståhei skal jeg si deg, tuting og skriking og midterste fingeren i været fra alle de andre bilistene. Jeg kan ikke fatte hvorfor en syklist skal ha lov til å lage kø og holde igjen trafikken når det er et utmerket fortau rett ved siden av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...