Gå til innhold

"Det å bli utelatt"


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

For noen dager siden satt jeg på et venterom og leste i magasinet "Foreldre og barn".

Der var det en pappa som hadde skrevet et innlegg som het "Hvordan såre et barn" (tror det var det), og ettersom jeg leste dette stykket fikk jeg virkelig en klump i halsen. :(

Stykket handlet i hovedsak om når han leverte den lille gutten sin i barnehagen og ble møtt av alle guttene i avdelingen hvor den en kunne fortelle at han hadde bursdag og at det hang innbydelser i hyllene.

Alle ungene sprang inn mens de pratet i veg og var kjempeglade.

Det som skjedde var at alle hadde fått innbydelse unntatt denne lille gutten.

Gutten ble stående å se på hylla si og lurte på hvorfor det ikke hang innbydelse til han der.

Det som hadde skjedd var at bursdagsbarnet hadde fått velge selv hvem som skulle bli bedt, og alle barn vil jo be så mange som mulig, men hjemme der var det plass til et visst antall gjester rundt spisebordet slik at en person måtte bli utelatt. Som sakt så gjort.

Dette barnet som ble utelatt fikk utover barnehagedagen ikke leke med de andre guttene fordi han ikke var bedt. Han fikk høre en del ting fra de andre barne at bl.a at han ikke ble bedt fordi han hadde så rare klær.

Om kvelden kom barnet hjem til foreldrene og når barnet spurte så sårt hvorfor han ikke fikk innbydelse, hva skal en far da svare?

Hvordan det er å høre sitt eget barn gråte seg i søvn.

Denne faren tenkte i sitt stille sinn at han skulle han skulle ringe til foreldrene til bursdagsbarnet å spørr de om de kunne ringe til neste bursdagsbarn og be de om å utelate deres sønn på neste bursdagsfeiring, slik at de kan få se ansiktet til den lille gutten sin når alle andre får invitasjon og ikke han, og prøve å trøste gutten sin når han om kvelden er lei seg for at han ikke ble bedt.

Tenk over dette neste gang dere foreldre får barna skal ha bursdagsfest og har bare plass til et visst antall.

Det er som noen skrev: Det er alltid plass til en til. :roll:

Barn tenker ikke over konsekvenser over handlinger og er veldig sårbare vesener. Det er så vondt å tenke på at ens egne barn blir utelatt.

*Hilsen Merete som håper aldri dette skjer med sine egne barn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

:( Akkurat det der er så fryktelig!!!

Jeg er beinhard på "alle eller ingen". At noen foreldre kan være så tankeløse at de lar barna velge selv, uten å sjekke om det da er en eller to som blir stående utenfor er for meg en stor gåte.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Akkurat det der er så fryktelig!!!

Jeg er beinhard på "alle eller ingen". At noen foreldre kan være så tankeløse at de lar barna velge selv, uten å sjekke om det da er en eller to som blir stående utenfor er for meg en stor gåte.

:(

Ja, jeg vet også om eksempler på dette. Det er så hårreisende at man faktisk må bry seg - kanskje gå til det skritt å drive voksenoppdragelse- fordi det er jo i mange tilfeller at det er der det svikter :blunke: Uansett dette er trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ja, jeg vet også om eksempler på dette. Det er så hårreisende at man faktisk må bry seg - kanskje gå til det skritt å drive voksenoppdragelse- fordi det er jo i mange tilfeller at det er der det svikter :blunke: Uansett dette er trist :(

Ja.. Kanskje det er noe man burde ta opp (på generelt grunnlag) i alle barnehager/skoler (på foreldremøter)?! Snakke og bevisstgjøre alle foreldre på at slike ting faktisk forekommer? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Kanskje det er noe man burde ta opp (på generelt grunnlag) i alle barnehager/skoler (på foreldremøter)?! Snakke og bevisstgjøre alle foreldre på at slike ting faktisk forekommer? :(

Ja, tror det. Vet at det skjedde på en skole for ikke lenge siden, og da snakket vi om det og ble enig om at lærer tok det opp med både foreldre og elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Så bra!

Jeg har en veninne som opplevde at hele klasse ble bedt på klassefest bortsett fra henne og en gutt. Det er over 15 år siden, men hun har ikke glemt det enda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra!

Jeg har en veninne som opplevde at hele klasse ble bedt på klassefest bortsett fra henne og en gutt. Det er over 15 år siden, men hun har ikke glemt det enda :(

Tenk :evil: ja dette er så ondskapsfullt at det sitter hele livet :x derfor må vi som voksne være bevisste tror jeg. Vi regner nok med at barna ordener opp selv, men så kan slikt skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, jeg får så vondt inni meg når jeg tenker på dette. Blir så lei meg på disse barnas vegne og har lyst til å ta de inntill meg å gi dem en lang

bli-glad-kos.

Men uansett så tror jeg ikke at barn i bunn og grunn er slik, men at det er foreldrene som legger grunnlaget for like konflikter.

Men hva kan vi gjøre for å forhindre at slike ting skjer uansett??

Tror faktisk jeg kommer til å tenke på dette når mine barn skal be inn til bursdagsfeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss i barnehagen er det ikke tillatt å henge opp innbydelser på plassene - de skal sendes hjem i posten. Rett og slett fordi vi ikke vil ha noe av at noen blir utelatt. Vi hadde et tilfelle en gang og det var mildt sagt rett og slett jævlig å se den lille førkna som ikke hadde fått noen innbydelse... :cry: Får helt vondt inni meg, jeg fatter ikke at noen foreldre ikke tenker lenger enn sin egen nese!! :-?

:cry: Meretes innlegg gjorde meg trist... Håper aldri det skjer med mine egne barn den dagen jeg har det :cry:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eller ingen? Håper dere har god plass.. ;)

Jeg synes også det er uhørt å be nesten en hel gruppe, for så å utelate en eller to, enten det er barnehage- eller skolealder.

(For vår del, er det ikke mulig å be "alle", da måtte de sitte på fanget til hverandre, uten å kunne røre seg nevneverdig. Vi kan dessverre bare be en håndfull. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

hva vi kan gjøre?

Jeg syns det Lillian sier: Ikke henge lapper på hyllene i barnehagen. Videre det care sier: ta det opp med foreldrene (helst i forkant da..).

Og: Snakke med andre om det, skrive om det her, det er lett å handle ubetenksomt :wink:

Foreldrene gjør vel ikke dette for å være onde, noen tenker ikke så langt, andre sier "hun må jo få slippe å be Lise i bursdagen hvis hun ikke vil , det er jo hennes bursdag".. Her er det vel snakk om dumhet og manglende evne til å sette seg inn i andre menneskers følelsesliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Alle eller ingen? Håper dere har god plass.. ;)

Jeg synes også det er uhørt å be nesten en hel gruppe, for så å utelate en eller to, enten det er barnehage- eller skolealder.

(For vår del, er det ikke mulig å be "alle", da måtte de sitte på fanget til hverandre, uten å kunne røre seg nevneverdig. Vi kan dessverre bare be en håndfull. )

Jammen da kan man vel dele inn barnegruppen på en naturlig måte også be alle i gruppen?! Eks be alle jentene, alle på samme årstrinn, alle ved samme matbord, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da kan man vel dele inn barnegruppen på en naturlig måte også be alle i gruppen?! Eks be alle jentene, alle på samme årstrinn, alle ved samme matbord, etc.

Nå går min i 5. klasse, så.. ;) Vi ber de han leker mest med, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Jammen hvis dere ber fem av 30 barn, så er det vel heller ingen grunn til at noen skal føle seg utelatt?! Poenget er jo hvis man ber alle guttene (jentene) bortsett fra en eller to :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Bingo. ;) (Jeg sa vel aldri at noen burde føle seg utelatt i vårt tilfelle?)

:ler: Nei, du sa da vel aldri det?! :wink: *tungt for det i dag* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett, det er ikke alle barn som er utstyrt med innlevelse i andres barns følelser, så dette er først og fremst et voksenproblem, slik jeg ser det. Fordi det er de voksne som må legge forholdene tilrette for små barn, samt snakke om dette i grupper sammen med litt eldre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

Jeg har en veninne som opplevde at hele klasse ble bedt på klassefest bortsett fra henne og en gutt. Det er over 15 år siden, men hun har ikke glemt det enda :(

Dette opplevde jeg for 23 år siden- i første klasse- og som dere ser; jeg har heller ikke glemt det.

(Men rett skal være rett: jeg har kommet over det for "en god stund siden")

Det burde uansett ikke være lov for foreldre å være så lite omtenksomme. Vi skal jo være forbilder for barna våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne historier er veldig triste.....

På skolen der barna mine går er det heller ikke lov til å dele ut på skolen hvis ikke alle (eller alle jentene eller alle guttene) får invitasjon. Sånn burde det være overalt.

Jeg sørger alltid for å invitere alle, har ikke hjerte til å tenke på det engang hvis noen barn skulle føle seg utelatt..... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sønnen min sin barnehage tar de det etter årskull - tror det var en foreldrene som foreslo det. Det fungerer bra - i alle fall ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...