Gjest ohoi Skrevet 11. mai 2011 #61 Del Skrevet 11. mai 2011 Og bare for å ha presisert det: Det som virkelig er hårreisende er at norske kvinner frivillig velger å snylte på mannen når de har alle, absolutt alle muligheter til å ta utdannelse, få jobb, og FORSØRGE SEG SELV. Uenig sier du? Vel, hva var i så fall poenget med likestillingskampen og feminismen da? Er feminisme og likestilling at kvinner kan få velge å arbeide når det passer, og velge å være hjemme når det passer bedre? Pose og sekk altså. Hva med menn da, har de samme rettigheter? Ikke? Nei, så hold kjeft da. Det var da en ufin måte å diskutere på, er du sånn ute i det virkelige livet også når folk er uenige med deg? Alderen på førstegangsfødende har gått betydelig opp, mange får ikke barn før de er i alderen 35-40. Det vil si at mange har jobbet i mange år før de fikk barn, de har tatt utdannelse og hatt egen inntekt før de fikk barn. En av følgene av likestillingen skulle være at man fikk flere valgmuligheter, ikke at de skulle gå fra kun det ene valget til nå å kun velge 1 annen ting. Menn har samme rettigheter, tro det eller ei, det er ikke rettighetene det står på når det gjelder om menn ønsker å være hjemme eller ikke. De fleste kvinner er yrkesaktive, det er et fåtall kvinner som er hjemme på heltid men vi skal ikke utelukke at både flere kvinner og menn med tiden ønsker å bruke mer av livet sitt på å være hjemme i småbarnsperioden. For de fleste er det ikke snakk om å være hjemmeværende resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 11. mai 2011 #62 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Ei dame som er hjemme og passer barn og driver hagebruk er en god ressurs. Men hun risikerer å bli litt sosialt og yrkesmessig utafor, men det sosiale kan allikevel bli veldig bra dersom det er en del andre folk i nabolaget som kan bli en bra omgang. Det skumleste er jo den yrkesmessige og økonomiske sikkerheten. Hvis far blir handicappet, dør eller hopper på ny dame, så kan det oppstå en alvorlig situasjon. Så det kan være lurt å holde varm en yrkeskompetanse, og å sikre seg med bankkonti , testamente, avtaler og lignende. Denne økonomiske sikringen er enda viktigere dersom man har barn. Endret 11. mai 2011 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tuba Skrevet 11. mai 2011 #63 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg har levd på min mann,og han har levd på meg. Helt greit. Hadde jeg vunnet 30mill i lotto,hadde jeg tatt utdannelse hjemmefra,kost meg med barna,og skrevet bøker. Og den som trur h*n snakker for alle,må bare slutte med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zuperduper Skrevet 11. mai 2011 #64 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei! Jeg lurer på hva menn tenker om kvinner som ønsker å leve på mannens inntekt. Og hva kvinner tenker om slike damer? Selv synes jeg mine egne tanker er litt kvalmende. Er vokst opp med at kvinner skal stå på egne ben, så jeg har litt sånn delte meninger om mine egne drømmer.. Det viktigste er vel at man gjør det man har lyst til. Det er ikke så farlig hva samfunnet eller andre mener at man skal gjøre. Hvis man har partner og han/hun har de samme ønskene og tanker om prioritering, så er det jo greit? Jeg tenker at det er de to som danner et samliv som former hvordan dette skal være. Selv har jeg både vært i jobb og vært hjemme i småbarnsperioden. Da jeg var hjemme, var dette et felles ønske og felles tanker om prioriteringer i og med at mannen min jobbet mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå