Gå til innhold

Kristiansand eller Stavanger

Fremhevede innlegg

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Det har jeg som skrev det innlegget også gjort, og jeg skrev om MINE erfaringer og opplevelser og driter i ditt begrensa nettverk!

:skratte: :skratte: :skratte::skratte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg er ikke enig i det

jeg har bodd i Kristiansand i 20 år og Stavanger i litt over 6 år og jeg har aldri synes religion er veldig synlig i noen av byene

klart man ser jo kirker og slikt men det er noe man ser i andre byer.

Er jo ikke så rart at du ikke ser det, hvis du har tilbragt største delen av livet ditt i disse byene? De fleste sørlendinger nekter for at religion er så synlig i landsdelen deres, men for oss som kommer utenfra er det veldig synlig. ;) Jeg har bodd i både Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand, og det er ingen tvil om at religion/kristendom er mest synlig i Kristiansand, med Stavanger på en god andreplass. Man ser kirker i alle byer ja, men i Kristiansand finner du en liten lokal menighet på et hvert gatehjørne nesten, det gjør man ikke i Trondheim. ;) Jeg treffer også mange flere kristne i Kristiansand enn jeg har vært i nærheten av å treffe andre steder.

Jeg synes absolutt kristendommen er veldig synlig i byen, og jeg vet mange som kommer utenfra er enige med meg. At du, som er vant til det, ikke ser det er jo ikke så veldig rart. :) men som sagt, det er ikke påtrengende, selv om jeg skal innrømme at jeg trives bedre i byer der det ikke er menigheter på hvert gatehjørne.

• Liker 1
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Er jo ikke så rart at du ikke ser det, hvis du har tilbragt største delen av livet ditt i disse byene? De fleste sørlendinger nekter for at religion er så synlig i landsdelen deres, men for oss som kommer utenfra er det veldig synlig. ;) Jeg har bodd i både Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand, og det er ingen tvil om at religion/kristendom er mest synlig i Kristiansand, med Stavanger på en god andreplass. Man ser kirker i alle byer ja, men i Kristiansand finner du en liten lokal menighet på et hvert gatehjørne nesten, det gjør man ikke i Trondheim. ;) Jeg treffer også mange flere kristne i Kristiansand enn jeg har vært i nærheten av å treffe andre steder.

Jeg synes absolutt kristendommen er veldig synlig i byen, og jeg vet mange som kommer utenfra er enige med meg. At du, som er vant til det, ikke ser det er jo ikke så veldig rart. :) men som sagt, det er ikke påtrengende, selv om jeg skal innrømme at jeg trives bedre i byer der det ikke er menigheter på hvert gatehjørne.

Du har kanskje rett kanskje er jeg så vant til det at jeg ikke registerer det.

Skrevet

Stokkavannet (eller vannene, det er et lite og et stort) er kanskje 30 min spasertur fra sentrum. Vannet er bra, men usikker på om bading egentlig er lovlig, det har hvertfall pleid å være reservekilde for drikkevann.

Jeg har selv aldri bada i Lille Stokkavannet, men har bada i Store Stokkavannet utallige ganger siden jeg var liten. Det har ikke vært lovlig i alle år, men folk har ikke brydd seg. Vannet er krisevannforsyning for Stavanger, det fins altså andre vann vi bruker før Store Stokkavann.

Jeg foretrekker Stavanger over Kristiansand (vel, jeg bor jo i Stavanger, har vel kanskje litt å si). Været i Kristiansand om sommeren er kanskje bedre enn her, men Stavanger er også ufattelig nydelig og det er mye mer å gjøre her. Kristiansand er for meg litt kjedelig, og jeg liker ikke dialekten heller :fnise: Flott by om sommeren da, men ikke et sted jeg ville bodd.

Skrevet

Jeg har bodd i både Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand, og det er ingen tvil om at religion/kristendom er mest synlig i Kristiansand, med Stavanger på en god andreplass.

Jeg tror det kommer an på hvordan du vokser opp og hvem du vokser opp sammen med. Omtrent ingen jeg kjenner har noe forhold til kristendommen. Jeg bor i Stavanger.

Skrevet

Til de som lurte på hvor jeg var i fra: Sandefjord. :)

Og, jeg har ikke noen spesielle interesser annet enn at jeg liker å gå tur og jogge i skog og mark - men jobber innenfor helsevesenet, turnus, så vil gjerne ha et sykehus i sykkelavstand fra sentrum. :)

Skrevet (endret)

Tja, jeg er jo født og oppvokst i Oslo og synes ikke religion er så fryktelig fremtredende som man skal ha det til i Kristiansand. Klart, det er riktignok en del meningheter og kirker rundt om, men utover det merker jeg lite til de kristne. Selv min samboer som er hardbarka ateist og oppvokst i Akershus har ikke reagert nevneverdig. Og nei, jeg er heller ikke kristen. Jeg ble faktisk veldig overrasket over hvor lite religion jeg møter i Kristiansand, jeg trodde det skulle være ti ganger verre. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til de som lurte på hvor jeg var i fra: Sandefjord. :)

Og, jeg har ikke noen spesielle interesser annet enn at jeg liker å gå tur og jogge i skog og mark - men jobber innenfor helsevesenet, turnus, så vil gjerne ha et sykehus i sykkelavstand fra sentrum. :)

Sørlandet sykehus Kristiansand er 5 minutters sykling fra sentrum på fin sykkelsti.

Skrevet

Har tittet på kartet over Stavanger - er ikke Universitetssykehuset der også ganske sentralt da?

Skrevet

Avstanden fra sentrum til sykehuset er omtrent lik i Kristiansand og Stavanger, såvidt jeg kan bedømme.

Skrevet

jeg vil anbefale Kristiansand. Det er passe avstand både til Stavanger og Oslo. Merker lite til religion, men det kommer jo an på hvem du er venner med, men slik er det nå alle andre steder også.

Fine somrer, og snørike vintre, yrende folkeliv om sommeren, fiskebrygga og sommer på torvet.

Du finner IKEA og sørlandsparken her, sørlandsparken bygges ut, og det kommer ennå flere butikker her, om det er av interesse.

sykehuset er i fin sykkelavstand fra Sentrum, og ønsker du å bosette deg litt utenfor sentrum er vest siden av byen best med tanke på buss til sykehuset.

Du har bymarka og baneheia sentralt i forhold til sentrum, men det er godt med lysløyper i bydelene også, og fine tur områder genrelt i skogene her.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Avstanden fra sentrum til sykehuset er omtrent lik i Kristiansand og Stavanger, såvidt jeg kan bedømme.

Det er nærmere i Stavanger en i Kristiansand

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...