Lille Tusenfryd Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Overskriften sier vel sitt. Driver og vurderer disse to byene opp imot hverandre - og tenkte kanskje noen kunne dele hvorfor de ville valgt den ene eller den andre. Er ferdigutdannet om et år, så jeg kommer ikke til å studere i noen av byene - men har bestemt meg for at jeg vil flytte til en av disse to
feuerstein Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Arbeidsmarkedet i Stavanger er glimrende og lønningene høye, men så er også boligprisene tilsvarende, så om folk flest reellt sitter igjen med mer til fritt forbruk enn i Kristiansand vet jeg ikke. Driver du med båt vil du oppleve at kysten rundt Kristiansand oversvømmes av østlendinger som tar seg til rette, dette er en nesten ukjent problemstilling i Stavanger. Begge har litt i overkant mange religiøse, men jeg oppfatter Stavanger som litt bedre for oss som vil leve livet uten andres pekefingre. Været er tristere i Stavanger, om du da ikke blir glad av vind og regn. Stavanger har veldig lite snø sammenlignet med Kristiansand, avhengig av dine interesser kan jo det være fint eller fælt. For Stavangers del er det gjerne aktuelt å bo i Sola/Randaberg/Sandnes, disse fire kommunene henger jo sammen som én by, så selv om Stavanger kommune "bare" har det dobbelte av Kristiansands innbyggertall er byen alt i alt tre ganger større enn Kristiansand, som ikke på samme måte har folkerike nabokommuner som del av byregionen. Kjekt for butikkutvalget, synd for boligutgifter og hvor langt det er til naturopplevelsene.
Lille Tusenfryd Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2011 Åh, så utfyllende svar! Har også hørt at Kristiansand bærer MYE preg av religion. Mer enn andre steder. Jeg HATER regn og vind - og det er på grunn av dette Bergen ikke er et alternativ for meg. Har imidlertid lurt på om det egentlig regner så veldig mye mer noen steder enn andre eller om det bare er gamle "rykter" og at det føles sånn når man "vet" det alltid regner i Bergen og man tilfeldigvis er der på en regnværsdag? Jeg vil ikke bo utenfor selve Stavanger by eventuelt. Jeg ville bodd sentralt i sykkelavstand både i forhold til sentrum, sykehus osv.
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har jobbet begge stedene og kan utdype med følgende: Det går et slags værskille ved Kr.Sand. Sommerstid så vil du merke (det synes på værmeldingene også) at det i snitt er lavere sommertemperatur i Stavanger enn i Kr.Sand. I snitt er det hyggeligere sommere (værmessig) i Kristiansand enn i Stavanger. Uten om det så er det mange hyggelige mennesker begge steder Boligprisene er noe lavere i Kr.Sand enn i Stavanger (der er de stygghøye ). Kulturtilbudet er nok tildels mye bedre i Stavanger m/omegn (symfoniorkester, flere konsert-steder, regionen har flere kulturhus, Rogaland teater osv.) 1
feuerstein Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Jeg bodde en periode i Kristiansand og syns ikke det var ille. Religion var tilgjengelig hvis ønskelig, men ikke direkte påtrengende på samme måte som i f.eks. Egersund. Det regner mye mer i Bergen. Det regner ikke nødvendigvis mye oftere, men vannmengden er større når det først kommer. Det er en konsekvens av de syv fjell byen er innpakket i, våt luft treffer fjellene og presses høyere opp, og i det lave trykket høyere oppe felles fuktigheten ut som dråper. Kristiansand og Stavanger har omtrent lik vannmengde, men i Kristiansand er det klarere skiller mellom skikkelig regn og opphold, i Stavanger har man ofte lange perioder med gråvær med litt dråper i, ikke nok til at man åpner paraplyen, men nok til å bli våt over tid. Har du oppholdt deg noe særlig i noen av byene? Stavanger har mye vind og hyppig lett regn, så hvis det ikke er noe du klarer å bli vant til har du et problem her. Med unntak av Oslofjorden vil jeg tro det meste av Norges kyst er slik. Alle vil bo sentralt, men det merkes på prisene... (Er du singel og på jakt etter en grånende gris? PM! :gjeiper: ) 2
Gjest Eugene Onegin Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 jeg er født og oppvokst i Kristiansand og bor nå i Stavanger Jeg må vel si at jeg foretreker Stavanger jeg synes rett og slett det er mer og gjøre her. Og jeg trives litt bedre i Stavanger men Kristinsand er en grei by men jeg synes den er litt kjedelig
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 For Stavangers del er det gjerne aktuelt å bo i Sola/Randaberg/Sandnes, disse fire kommunene henger jo sammen som én by, så selv om Stavanger kommune "bare" har det dobbelte av Kristiansands innbyggertall er byen alt i alt tre ganger større enn Kristiansand, Kommune arealet til Kristiansand er mye større en kommune arealet til Stavanger mens folke tallet i Stavanger er mye større en hva det er i Kristiansand
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Bor i Stavanger. Syns det er en grei størrelse på byen. Drittvær store deler av året. Har hatt noen veldig kalde vintre i det siste, men vanligvis er det bare slapsesnø. Regner og blåser mye, sjeldent det er skikkelig godvær her. Kan lett skje at hele juli består av regn. Greie jobbmuligheter, har fått alle jobbene jeg har søkt på til nå. Syke boligpriser! Både leie og kjøpe. Greie shoppingmuligheter, en del kjøpesentre! Fin natur. Har kun bodd i Stavanger, så har lite å sammenlikne med.
Lille Tusenfryd Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2011 Jøss, værmessig høres det hvertfall ut som Kristiansand er mer "meg". Føler bare Stavanger virker så "mye" større. Har ikke vært noe spesielt i noen av byene. Er glad i å ha strender/badeplass og friluftsområder også innenfor rekkevidde uten å måtte ty til kjøretøyer.
Anglofil Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Jeg er oppvokst i Oslo og flyttet til Kristiansand for å studere for to år siden. Jeg har vært flere ganger i Stavanger, og det er en fin by, men jeg liker Kristiansand bedre. Kristiansand er nydelig om sommeren, og jeg merker at f.eks sommeren kom tidligere hit enn f.eks i Oslo. Ellers er jeg fornøyd med kulturtilbudet i Kristiansand, man har en flott kino her, det er teater, muséer, og ja, i grunn det meste. Sånn sett synes jeg faktisk Stavanger er litt oppskrytt, jeg trodde det skulle være så mye mer, egentlig føler jeg at det ikke er tilfelle. Prisene er også lavere, så hadde jeg valgt en av disse byene hadde jeg valgt Kristiansand. Jeg er heller ikke spesielt religiøs, faktisk er jeg agnostiker, og selv om det er mange menigheter og kirker merker jeg lite til dem. Kristiansandere er generelt ganske hyggelige og gjør ikke så mye ut av seg. Bor man nærme sentrum er det også lett å komme seg rundt (alle gater er så rette at man har vanskeligheter for å gå seg bort), og busstilbudet er greit (kommer an på hvor man bor selvsagt). Mvh Yvonne Endret 9. mai 2011 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har bodd i både Kristiansand og Stavanger. Hadde det ikke vært for at familien min bor i Kristiansand og jeg har endel dårlige minner fra Stavanger, så hadde jeg lett flyttet tilbake dit. Fordeler Krsand: - Sommer, ooooh, sommer i Krsand er fantastisk. Det skjer noe overalt, masse glade folk, masse kulturtilbud. Helt fantastisk!! - Fiskebrygga - dritkoselig - Masse kreative mennesker som gjør alt de kan for å finne på arrangementer - Sommer på torvet - Ravnedalen - skjønn park med konserter om sommeren - Kort vei til skog og badeplasser uansett hvor du er. Området lengst fra skog er enkelte steder på Lund og spesielt Kuholmen, men det er fortsatt ikke veldig langt - Stor utvikling=masse nytt hele tiden, endel nisjebutikker,greie shoppingforhold - Man blir ikke påtvunget religion om man ikke ønsker det, men det er tilgjengelig. Det eneste er vel noen gale damer som sender håndskrevne brev for å frelse folk, men det gir i det minste en god latter - Color Line med kort vei til Danmark, Dyreparken Ulemper Krsand: - Byen er død om vinteren - Helt forjævlig kaldt om vinteren, isende kulde liksom så reell temperatur blir veeldig lav - Kollektivtrafikken suger - Sterke grupperinger av mennesketyper - Alle kjenner alle, driter du deg ut en gang glemmes det aldri - Vanskelig å få spennende jobber, de fleste ledige jobber er innenfor helse og butikk (lite innenfor økonomi på høyt nivå, reklame/markedsføring og slike ting) - Kjipe restauranter og utesteder, man møter bare de samme fylliktrynene hele tiden og maten er bare average, selvom de forsøker så godt de kan - Folk er veldig satt. Den største grupperingen er mennesker som aldri kommer til å forlate byen, som har lavtlønnsjobber, fester hver helg og går i de samme klærne. Lite personlighet Fordeler Stavanger: - Mye mer åpenhet blant folket, man blir tatt godt imot og de er lite selvhøytidelige - Godt kulturtilbud, gode restauranter og et stort utvalg i utesteder - Bra shopping, mye likt som Krsand, men enda litt bedre - Bedre kollektivtrafikk - Matfestivalen - Lett å få seg jobb, også godt betalte jobber hvor man trenger høy utdannelse - Veldig mange fine steder å bo - Utepils på brygga om sommeren Ulemper Stavanger: - Dyrere enn Krsand - Ofte langt til natur - Dialekten - Ikke så mange "pene" områder - Ustabilt vær - Ikke helt synkronisert kollektivtilbud Ja, var vel det jeg kom på i farten.. 1
Lille Tusenfryd Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2011 Du sier det ofte er langt til natur? Er det noen strender rundtforbi ved sentrum eller noe - eller må man langt avgårde. I Kristiansand vet jeg jo de har bystranda og Baneheia, Jegersberg (?) osv som man kan duppe seg i som er sentrale plasser.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 10. mai 2011 #13 Skrevet 10. mai 2011 Ulemper Krsand: - Alle kjenner alle, driter du deg ut en gang glemmes det aldri Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Det hadde kanskje stemt om det vare hadde bodd 100 mennesker i Kristiansand. Men det bor mellom 80 og 83000 mennesker der. Så det stemmer ikke og før du sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om så kan jeg si at jeg har bodd i Kristiansand i 20 år av mitt nesten 28 år lange liv. Så jeg vet hva jeg snakker om
feuerstein Skrevet 10. mai 2011 #14 Skrevet 10. mai 2011 Du sier det ofte er langt til natur? Er det noen strender rundtforbi ved sentrum eller noe - eller må man langt avgårde. I Kristiansand vet jeg jo de har bystranda og Baneheia, Jegersberg (?) osv som man kan duppe seg i som er sentrale plasser. Stavanger har i veldig liten grad badestrender nær sentrum. Man har Møllebukten på Madla (ved den relativt kjente skulpturen Sverd i fjell), den ligger såvidt jeg husker rundt 50 minutters gange fra sentrum, så med sykkel eller buss er det "kort". Vaulen badeplass er større og muligens ca like langt fra sentrum, her arrangeres det diverse på sommeren, men jeg kjenner i veldig liten grad til bydelen. Jeg vet det var noe badeopplegg nær sentrum, under bybroen, men usikker på om det fortsatt eksisterer etter siste runde med eiendomsutvikling. Hvis du "bare" skal ha natur uten nødvendigvis å bade er utvalget bedre. Mosvannet og tårnet på Våland er omgitt av parker, disse er veldig nær sentrum. Rundt Mosvannet er rett over 3 km, populær løype for elever og andre som blir vurdert på 3000 meter. Vannkvaliteten er ille, så ikke engang tenk på å bade. Stokkavannet (eller vannene, det er et lite og et stort) er kanskje 30 min spasertur fra sentrum. Vannet er bra, men usikker på om bading egentlig er lovlig, det har hvertfall pleid å være reservekilde for drikkevann. Ullandhaug har et stort friområde med Ullandhaugtårnet som sentrum og utkikkspunkt, men såvidt jeg vet ingen vann. Havner du på Storhaug er det et par store naturområder også der, men siden jeg helst ikke vil bli fanget av den lokale al quaida-avdelingen og halshugget på Youtube er det en bydel jeg ikke har gjort meg kjent i :gjeiper: Det jeg vil anbefale dersom du skal bo her og har anledning til å sette av minst en halv dag til naturopplevelse er å ta hurtigbåten som har Hommersåk som endestasjon. En av de første øyene båten er innom heter Lindøy, der er det fint opparbeidet friområde, gode muligheter til bading og grilling, offentlig toalett og søppelstasjon. Bare husk å kjøpe evt grillmat og slikt på forhånd, Lindøy har ingen butikker og de få fastboende har nok med seg selv. Hvor i landet er du fra selv? Bare så jeg får et begrep om klimaet du er vant til.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #15 Skrevet 10. mai 2011 Kristianand. Ikke svinedyrt å bo sentralt. I Baneheia, Jegers og ikke minst Bertesbukta er det nydelig å gå tur/bade/jogge etc. Korte avstander, men det føles ikke som å bo midt i en by selv når du bor midt i byen. Nydelig dialekt. Religion blir ikke prakket på deg. Jeg jobbet med noen i flere år og ante ikke at de i det hele tatt var religiøse før de fortalte i en bisetning at de hadde studert sykepleien på Misjonshøgskolen! Jeg synes ikke Stavanger har så mye mer å by på butikkmessig heller (bortsett fra Acne). Har ikke noe å utsette på været i forhold til andre norske byer, vinteren er fæl i hele Norge, men våren/sommeren i Kristiansand pleier å være nydelig. 1
Gjest Coarvi Skrevet 10. mai 2011 #16 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har bodd 2 år både i Stavanger og Kristiansand, og blir værende i sistnevnte noen år til. Stavanger er helt klart min favoritt, en nydelig by og hver gang jeg reiser tilbake blir jeg rett og slett glad. Jeg liker atmosfæren der mye bedre, men det er vanskelig å sette ord på. Naturen er nydelig, og for meg som setter mer pris på fjell og "rå" natur er Stavanger sånn sett mye vakrere enn Kristiansand. Men været er på den annen side ikke noe å skryte av, i Kristiansand har de hvertfall alle 4 årstidene. Kristiansand er litt kjedelig, synes jeg. Det er flott som student, men jeg kan ikke se for meg å bo der uten å studere. Det er ikke mange spennende spisesteder i forhold til Stavanger, og utestedene er heller ikke så varierte. Shoppingen i Stavanger er mye bedre, hvertfall når man har blitt kjent med hvor de bra butikkene skjuler seg hen (det tar litt tid å bli kjent i Stavanger sentrum). Og sentrum i Kristiansand er skikkelig dødt og trist utenom sommeren, særlig på kvelden/ettermiddagen. Folk foretrekker Sørlandssenteret, mens i Stavanger er folk flinkere til å gå i byen. Man kan forresten fint bade i Stokkavannet i Stavanger! Religion er veldig synlig i begge byene, men ikke påtrengende. Det er vanskelig å si hva som passer deg best, men er vær veldig viktig er nok Kristiansand et bedre valg. Kristiansand er en flott by det, den har bare aldri greid å "gripe meg" på samme måte som Stavanger, men det kan jo henge sammen med andre opplevelser jeg har hatt i Stavanger (familie, venner). Jeg synes som sagt Kristiansand er litt kjedelig, men det er neppe så veldig stor forskjell på Stavanger og Kristiansand, forskjellene blir tydeligere hvis man heller sammenligner med Bergen eller kanskje Trondheim.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 10. mai 2011 #17 Skrevet 10. mai 2011 Religion er veldig synlig i begge byene, men ikke påtrengende. . Jeg er ikke enig i det jeg har bodd i Kristiansand i 20 år og Stavanger i litt over 6 år og jeg har aldri synes religion er veldig synlig i noen av byene klart man ser jo kirker og slikt men det er noe man ser i andre byer.
feuerstein Skrevet 10. mai 2011 #18 Skrevet 10. mai 2011 Måtte sjekke opp det med Stokkavannet nå Bading ble ikke legalisert før 2009, men har vært populært i mange år før dette.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #19 Skrevet 10. mai 2011 Jeg vil anbefale deg å se litt på jobbmuligheter før du bestemmer deg. Har du noen spesielle hobbyer? Sjekk i så fall hvor det er lettest å drive med dem. Er det noen andre steder du trenger en rask forbindelse til? Sjekk tilgjengelighet med tog/buss/fly/bil.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #20 Skrevet 10. mai 2011 Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Det hadde kanskje stemt om det vare hadde bodd 100 mennesker i Kristiansand. Men det bor mellom 80 og 83000 mennesker der. Så det stemmer ikke og før du sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om så kan jeg si at jeg har bodd i Kristiansand i 20 år av mitt nesten 28 år lange liv. Så jeg vet hva jeg snakker om Det har jeg som skrev det innlegget også gjort, og jeg skrev om MINE erfaringer og opplevelser og driter i ditt begrensa nettverk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå