Gå til innhold

Vennskap

Gjest Ts

Anbefalte innlegg

Hvordan er en god venninne?

Jeg er har en venninne som sliter psykisk og er ganske tung å forholde seg til. (Merk: kjenner flere med psykiske problemer uten at slike ting er vanskelig).

Jeg er ikke jenta som skal "overanalysere" mennesker i hytt og pine. Har alltid hatt venninner og jeg tør faktisk å påstå at jeg er en veldig god venninne, som er enkel og lett å henge med.

Men venninna mi som jeg skal snakke om her, er en vanskelig nøtt. Det virker ikke som at hun ønsker mitt beste i mange situasjoner, at hun lett kan fremtone seg selv ved å trø på andre, hun skryter seg opp i skyene og ønsker samtidig bekreftelser (jeg har gitt henne mange bekreftelser).

Jeg så jo at hun hadde mange av disse sidene i starten, men som sagt: jeg er ikke vanskelig for å være vanskelig, og så trossalt mange gode sider som jeg valgte å forholde meg til. Men nå er det sånn at hun begynner å trekke meg ned med sine negative sider, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg tror det er fordi jeg begynner å innse at jeg må gi henne opp, og innse at hun rett og slett ikke er i stand til å bli en god venninne.

Jeg vet ikke helt, jeg. Men en god venninne i mine øyne er en som ønsker deg det beste, snakker pent om deg, ikke er "overvennlig" på det falske plan.

Hva ser du på som gode venninne egenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.kk.no/493636/slik-odelegger-hun-deg

De beste venninnene mine har frigjort fra gamle rollemønstre og har frigjort seg fra den stygge delen ved å trekke andre ned, fordi hun har sitt eget rollemønster som hun er vel så kjent med, og vel så fornøyd med:) Hun vet hvordan man er en venninne.

Hun vet at man ikke trenger å ligne på hverandre; det man har til felles er uavhengigheten og vennskapet/opplevelsene. Jeg føler meg positiv rundt en god venninne, og vet at jeg kan være meg selv. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du denne venninnen har gjort? Som har gjort det vanskelig for deg?

Bare for å forstå mer av saken =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne linken. Jeg gnier meg med å ta dette opp med henne og er litt usikker på om jeg skal gjøre det. I linken står det mye som treffer så veldig godt, evt dette med at hun innerst inne pakker skadefry inn i pene ord. -Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du denne venninnen har gjort? Som har gjort det vanskelig for deg?

Bare for å forstå mer av saken =)

Takk for at du spør, men jeg tenkte egentlig ikke å gå så dypt inn på akkurat henne nå. Jeg er bare litt tung og lei meg med tanke på at vennskapet egentlig må sees på med nye øyne nå, og ønsker bare å diskutere vennskap generelt. Hva som er en god venninne, og hva som er en dårlig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom det samme endel ganger. Jeg ville nok forstått og gitt deg gode tips =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser litt her http://www.kk.no/493636/slik-odelegger-hun-deg så er det mye som jeg kjenner meg igjen i. Har du opplevd dette?

Jeg skal gi litt korte trekk i tillegg:

- Hun er mer opptatt av å fortelle om sine egne opplevelser som ligner på det jeg snakker om, mens jeg holder på å fortelle. Jeg blir som regel bare avbrutt.

- Det virker som at hun blir lett både eiesjuk og sjalu. Hun vil ikke at jeg skal lykkes og det virker som om alt er en maktkamp uten like.

- Hun bringer lite positivitet inn i vennskapet. Det er sjeldent hun blir med på noe. Hun vil egentlig mest sitte inne og gjøre ting på sine premisser, hvor du som regel egentlig aldri har noen positiv plass.

Hun har egentlig ikke noen venner, på en måte. Sett bort i fra noen gutter som er beundrere.

Det er i bunn og grunn vanskelig å forklare. Det føles bare ikke ekte med henne. Hun gir meg negative vibber... -Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den, kjenner igjen alle punktene på flere venninner jeg har hatt opp igjen tidene.

Det står der også, du kan ikke oppdra venninnen din, men du kan finne ei venninne som fortjener deg!

Jeg tror at uansett hvor mange ganger du prøver å forklare for henne at det sårer, så hjelper det lite. Noen må man bare la gå. Uansett om hun ikke har andre, for hun er ikke ditt ansvar.

Hva skjer om du prøver å "overgå" henne igjen når hun avbryter i samtaler?

Hva med å bare ignorere henne fremover. Mennesker som ikke gjør deg godt er ikke noe poeng med å ha i livet sitt. Det har jeg lært meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eseloma

Jeg hadde en venninne som høres litt ut som din. Jeg har rett og slett blitt mye mer kresen på vennskap i ettertid og ser enda bedre og klarere på hva vennskap egentlig er.

Det er sinnsykt vanskelig å oppleve et negativt vennskap. Det er bare mange skuffelser og negative følelser, og som regel skylder man lett på seg selv og lurer på hva som er galt. Hvorfor en som skal være venninnen din oppfører seg sånn og sånn? Ekkelt og skuffende.

Personen har som regel liten innsikt når det gjelder vennskap. Som du selv skrev, har hun ikke mange venninner fra før. I lyset av beundrere og i gutteselskap skinner hun og får all den oppmerksomheten hun vil ha, som gir henne en bedre selvfølelse. I selskapet med en venninne blir hun tom for dette, uansett hvor mange ekte og varme bekreftelser hun får.

Selvtilliten er noe man individuelt på jobbe med. Kanskje blir hun litt skuffet når hun ser at du har trekt deg unna, og begynner endelig å se ting litt ann?

I et godt og trygt venninneforhold så lytter man, deler man og ønsker personen det beste. Venninnene mine er gull verdt! Det er sånn det skal være...

Bruk disse varme sommerdagene på de skikkelige venninnene dine og finn på masse gøy!

Lykke til :klemmer::kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som høres litt ut som din. Jeg har rett og slett blitt mye mer kresen på vennskap i ettertid og ser enda bedre og klarere på hva vennskap egentlig er.

Det er sinnsykt vanskelig å oppleve et negativt vennskap. Det er bare mange skuffelser og negative følelser, og som regel skylder man lett på seg selv og lurer på hva som er galt. Hvorfor en som skal være venninnen din oppfører seg sånn og sånn? Ekkelt og skuffende.

Personen har som regel liten innsikt når det gjelder vennskap. Som du selv skrev, har hun ikke mange venninner fra før. I lyset av beundrere og i gutteselskap skinner hun og får all den oppmerksomheten hun vil ha, som gir henne en bedre selvfølelse. I selskapet med en venninne blir hun tom for dette, uansett hvor mange ekte og varme bekreftelser hun får.

Selvtilliten er noe man individuelt på jobbe med. Kanskje blir hun litt skuffet når hun ser at du har trekt deg unna, og begynner endelig å se ting litt ann?

I et godt og trygt venninneforhold så lytter man, deler man og ønsker personen det beste. Venninnene mine er gull verdt! Det er sånn det skal være...

Bruk disse varme sommerdagene på de skikkelige venninnene dine og finn på masse gøy!

Lykke til :klemmer::kaffekopp:

Du skrev at hun har flere guttevenner og at det er tydelig. Mange jenter føler de passer bedre sammen med gutter utenat de trenger å beundre jenta eller noe slikt. Noen jenter syns bare det er lettere. Jeg kjenner mange og har selv blitt slik. Jeg blir ikke beundret av gutter pga utseende, men jeg ser på de som mye bedre venner og det er lettere å beholde dem sitt vennskap. Kanskje det er slik med TS sin venninne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...