Gå til innhold

Til dere som bruker under 2000 i mnd på mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg flytter straks til ei ny og bedre leilighet, som er en del dyrere enn der hvor jeg har bodd til nå. Som resultat av dette må jeg tenke mer over hva jeg bruker penger på, og har blant annet satt opp budsjett. Tidligere har jeg aldri måtte tenkt spesielt over hvor mye penger jeg har brukt på mat, og har nok vært vant til å kjøpe dyr mat. Dette gjelder både middager og lunsj i kantina etc.

Så mitt spørsmål er som følger: Dere som er flinke til å bruke lite penger på mat (gjerne under 2000 i måneden) - hva spiser dere egentlig? Dette gjelder både til frokost, lunsj og middag. Setter stor pris på både middagstips og sparetips. Er veldig innstilt på å bruke mindre penger på mat, men syns det er vanskelig, særlig da jeg bor alene og syns det er vanskelig å lage middag til bare èn.

Tips og innspill mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker godt under 2000 i mnd på mat, og husholdningen består av meg og min datter på 4.

Jeg har en fryseboks på 400 liter, og den er avgjørende for at jeg skal kunne bruke såpass lite på mat.

Det må også tas med i beregningen at både jeg og min datter er småspiste, samt at jeg har en jobb som tillater meg å spise på jobb (gratis frokost, evt kvelds avhengig av vaktordning).

Vi trenger ikke å kjøpe mer enn tre brød i måneden, da bare min datter spiser brød, får de skjært opp i butikken og fryser ned. Tar opp maks 4 brødskiver om dagen.

First price produkter fungerer like bra som merkevaremat. Lager all mat fra bunnen av, ikke en posesaus skal inn i mitt hjem. Lager dobble posjoner og fryser ned, og da har vi ofte middag i 2-3 dager ekstra.

Bor nærme svenskegensen, så kjøttvarer, grønnsaker o.l. handles der en gang i halvåret og fryser ned. Kjøttpålegg likedan. Kjøper aldri kjøtt i Norge, med unntak av kyllingfileter (First price, for det er vanlig prior kylling), evt så får vi kjøpe kyllingprodukter av en av naboene som jobber på priors pakkeri.

Skriver ukesmenyer og handleliste, handler bare en gang i uken. Siden jeg vet hva vi bruker så er det ikke nødvendig å supplemere med noe resten av uken.

Eksempel på ukesmeny for oss (forrige ukes middagsmeny)

Man: Torsk i form

Tirs: Biffstroganof

Ons: Fyllt svinefilet på grønnsakseng

tors: Pannekaker

Fre: Tomatsuppe med kjøttdeig og grønnsaker

Lør: Kyllingvinger m/salat, redusert fløtesaus og ris

Søn: Sitronpeppret laksefilet, reker og agurk

• Liker 7
Skrevet (endret)

Dersom du ikke har allerede bør du investere i en liten fryser.

Deretter bør du gjøre deg kjent med butikkenes egne billigmerker, og finne ut hvilke av disse du liker. Mange av disse blir lagd av kjente produsenter, og er like gode som merkevarer, men siden vi har ulik smak varierer det hva man liker. Jeg kjøper mest av Coop sine prdukter, og First Price på Kiwi. (Siden dette er de to butikkene jeg handler mest på er jeg også Coop- og Trumf-medlem.) I tillegg har du Landlord på Rema og Euroshopper på Rimi.

Kjøttvarer er billigere i frysedisken, der du ofte finner de samme produktene i 2-kilosposer. Disse hiver du rett i fryseren hjemme, og kan ta ut feks en kyllingfilet eller kotelett av gangen, dagen før du skal spise den. Kjøttdeig kan du kjøpe frossent, også lage mat i større kvanta, som kan fryses ned igjen i porsjonpakninger, som feks lsagne, gryter ol. Eller så kan du kjøpe ferske pakker når de er på tilbud, og dele i pakker tilsvarende det du bruker på en middag, og så fryse ned.

Følg også med på kjedenes tilbusaviser. Dyrere butikker som feks Meny, Spar og Ica har ofte bedre ukestilbud på enkelte varer, men da kan man gå innom og bare kjøpe disse, også handle resten på en billigere butikk. Alt som kan fryses ned, og tørrvarer og hermetikk du bruker mye av bør du kjøpe inn ekstra av når det er på tilbud.

De fleste steder har også innvandrerbutikker. Her bør du kjøpe grønnsaker, men vær nøye når du plukker disse, siden kvaliteten varierer mer. Tørrvarer som ris og pasta, og olivenolje, krydder ol er også billig her, spesielt hvis du kjøper større kvanta. Gjør deg også kjent med ulike kryddertyper, bruker du disse blir maten mye mer spennende, uten at det koster stort. Hvis du ikke allerede gjør det bør du prøve deg frem med linser, erter og bønner, dette metter mye, og er billig dersom man kjøper det tørt i slike butikker.

Hvis du ikke greier å fullføre brødet før det blir gammelt kan du feks fryse ned halvparten. Det kan også være lurt å ha brødrister/toastjern, dersom brødet har blitt litt tørt er bare å riste det eller lage toast i stedet.

Endret av Rayanne
  • Liker 1
Skrevet

Dette har jeg lurt på også. Og mistenker at de som spiser så billig spiser veldig lite, eller i hvertfall veldig lite variert, av grønnsaker. Mener jeg har sett sånne spis-billig-tråder før, og der er det ikke særlig mye grønt.

AB #2, du har satt opp en ukemeny her, men der ser jeg ikke så mye detaljer på grønnsakene. Hvis du, eller noen andre som spiser billig, kunne satt opp litt mer typer og mengder grønnsaker hadde jeg blitt veldig glad.

Har nemlig regnet litt på det, og godt over halve matbudsjettet vårt går til grønnsaker :) Og nei, jeg lar dem ikke ligge og bli gamle og så kaster dem. Her spises alt. Lurer dermed på om jeg er svært uøkonomisk, eller om et så grønnsaksrikt kosthold som jeg trives med ikke går opp med å leve billig...

Skrevet

Jeg spiser mye linser og bønner i stedet for kjøtt :)

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg lurt på også. Og mistenker at de som spiser så billig spiser veldig lite, eller i hvertfall veldig lite variert, av grønnsaker. Mener jeg har sett sånne spis-billig-tråder før, og der er det ikke særlig mye grønt.

Vi lever rimelig, og spiser en del grønt, har alltid minst 2-3 typer grønnsaker, utenom evt potet, når vi lager mat fra grunnen av. Det utgjør ca halve budsjettet her også, dvs ca 1000 kroner måneden, eller 30 kroner dagen for to personer. Er ganske konsekvent med å kjøpe FP/Coop-alternativer som feks løk, paprika, poteter ol, og dyrere grønnsaker som brokkoli, squash og avocado kjøper jeg enten på tilbud eller innvandrerbutikker, hvor man ofte kommer under halv pris av vanlig butikkpris.

Jeg blir egentlig overrasket over hvor billig grønnsaker er, hver gang jeg har gått i butikken og kjøpt bare frukt og grønt, og ser på totalen etterpå, i forhold til mengde mat.

AnonymBruker
Skrevet

AB #2, du har satt opp en ukemeny her, men der ser jeg ikke så mye detaljer på grønnsakene. Hvis du, eller noen andre som spiser billig, kunne satt opp litt mer typer og mengder grønnsaker hadde jeg blitt veldig glad.

Man: Torsk i form-

Her serverer jeg det med brokoli, blomkål og gulrøtter. Mengden består av 1/2 pose fryst blomkål og brokoliblanding (svensk) og tre gulrøtter (ferske i first pricepose). Og poteter itillegg til jentungen. I formen så er det i tillegg 2 stk vårløk.

Tirs: Biffstroganof

I tillegg til gulrøttene, tomatene, løken og champingjongen som er i gryten, så serverer jeg det med 1/3 pose familiesalat tilsatt 1/2 boks mais, paprika og noen bønner.

Ons: Fyllt svinefilet på grønnsakseng

Grønnsaksenga består av: 3 poteter, 1/2 løk, 1/4 brokolipose (fryst),1 stor tomat, 3 gulrøtter og 1/3 paprika

tors: Pannekaker

Ingen grønnsaker, men lavkalori blåbærsyltetøy

Fre: Tomatsuppe med kjøttdeig og grønnsaker

Her brukte jeg en løk, 1/4 pose brokoli og blomkål, 2 tomater og litt raspede gulrøtter.

Lør: Kyllingvinger m/salat, redusert fløtesaus og ris

1/3 pose familiesalat

Søn: Sitronpeppret laksefilet, reker og agurk

Agurken, og en resterende familisalat (1/3 pose) tilsatt 1/2 boks mais, paprika.

Minner om at all kjøtt er kjøpt i sverige, med unntak av kyllingvingene (de har jeg kjøpt til innkjøpspris av en nabo), og laksen har vi fått av min laksefiskende far. Ellers får man ganske billige laksestykker som fredagstilbud på kiwi.

Jeg pleier i utgangspunktet bare å handle ferske grønnsaker, og andre ferskvarer som melk, ost o.l. her hjemme da. Dattern på 4 er fortsatt ganske "kresen" på grønnsakene så blir som oftest jeg som spiser mesteparten av det. Men hun må iallefall smake på alt. Gulrøtter og mais er det hun spiser mest av.

Da jeg er i sverige så handler jeg bortimot 20 kg fryste grønnsaker :sjenert: Men så har jeg plass til det i fryseren min som rommer 400 liter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg sliter også med det samme, og syns det er vanskelig å holde matbudsjettet. Prøver å være flink til å handle frosne grønnsaker og å bruke butikkenes egne billigmerker, samt å faktisk spise alt jeg kjøper. Syns allikevel det er vanskelig å bruke så lite penger på mat som jeg egentlig skal. :sjenert: Ser det er flere som nyter godt av å ha muligheten til svenskehandel og å handle på innvandrerbutikker, men er dette en forutsetning for å kunne holde matutgiftene nede? Hva med oss som ikke har den muligheten?

AnonymBruker
Skrevet

Vi ligger på ca 2000kr pr mnd i matbudsjettet.

Denne ukens meny er:

Mandag

Kyllingfilet, stekt i stekepose sammen med rødløk, hvitløk, vårløk, olje, og diverse ferske krydder.

Tilbehør; en liten dæsj creme fraiche, strimlet gulrot, litt selleri.

Tirsdag

Fiskepinner (gubbens favoritt *æsj*) med sitronpepper.

Tilbehør, råkostsalat og hjemmelaget potetstappe.

Onsdag

Svinefilet, ris og salat (salat, rødløk, cherrytomater, fetaost, agurk, ruccola, sitron)

Torsdag

Thaigryte; har ikke eksakt oppskrift da jeg tar alt på slump, men det inneholder kyllingfileter i biter, kokosmelk, curry paste, fiskeolje m.m. Serveres med masse kål da denne er sterk.

Fredag

Kyllingbiter med diverse krydder. Has i tortilla med salat, agurk, mais, løk, ruccola, hjemmelaget salsa og en liten dæsj med rømme.

Lørdag

Filet av svin som stekes i ovnen med hvitløk, fersk rosmarin og annet krydder. Serveres med hjemmelagede potetbåter, salat (samme som jeg normalt lager som du finner over her) og litt saus.

Søndag

Fiskesuppe med det jeg har igjen i fryseren av fisk. Da etter standard oppskrift med gulrot og annet godt oppi

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg bruker ca 2000-2500kr. pr mnd og spise masse ferske grønnsaker. Aldri frosne (synes de er så vasne og smaksløse).

Typisk uke:

mandag: wok bestående av: 1/2løk, 1 gulrot, 1 vårløk, litt purre, paprika sukkererter, vannkastanjer, minimais, broccoli, litt chili og en kyllingfilet i biter (og annet hvis jeg har i kjøleskapet). Uten ris/nudler, det glemmer jeg alltid.

tirsdag: ovnsstekt kyllingfilet med potetbåter, gulrot, 1 stor tomat delt i 2, broccoli og 1/2 løk - alt stekes i ovnen samtidig.

onsdag: 1/3 av svin indrefilet skåret i biter og woket sammen med grønnsaker som på mandag

torsdag: Salat med tunfisk/kyllingfilet/svinefilet: tomater, isberg/ruccula, agurk, løk, mais, feta, avokado, paprika, sukkererter osv..

fredag: wok etter oppskrift over, men uten kjøtt. legger da til kikerter og linser

lørdag: laksefilet (kiwis helgetilbud) stekt i aluminiumsfolie sammen med løk, paprika, potetbåter, sitron, gulrot

søndag 1/3 svinefilet ovnsstekt med enten salat, wok eller kokte grønnsaker til.

Jeg spiser bare frokost og lunsj hjemme i helgene, på hverdager får jeg på jobb.

Blir mye woking på meg - er litt lite oppfinnsom - men det gjør jo at jeg kan bruke de samme råvarene hele uken. Da jeg handlet på mandag handlet jeg for ca. 340,-, og det har holdt til i dag. På sommern blir det jo en del grilling da, så da forsvinner woken ut av menyen.

AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker, pizza, posesupper, spagetti, grøt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ca 2000-2500kr. pr mnd og spise masse ferske grønnsaker. Aldri frosne (synes de er så vasne og smaksløse).

Hvis man bare koker de frosne grønnsakene så vil de såklart bli vasne, men hvis man varrierer med å woksteke, smørdampe, ovsbake o.l. så blir det noe helt annet. Vanlig kokte grønnsaker smaker ingenting, selv om de er helt ferske. Men det er uansett en smaksak.

AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker, pizza, posesupper, spagetti, grøt. :)

+1

Gjest Mynona83
Skrevet

Hvis man bare koker de frosne grønnsakene så vil de såklart bli vasne, men hvis man varrierer med å woksteke, smørdampe, ovsbake o.l. så blir det noe helt annet. Vanlig kokte grønnsaker smaker ingenting, selv om de er helt ferske. Men det er uansett en smaksak.

Jeg er oppvokst på frosne grønnsaker og jeg synes fortsatt at ferske smaker mye bedre og er mer crispy. Og jo, det smaker noe av kokte grønnsaker som er ferske - så lenge de ikke er ihjelkokt.

Du får fortsette å kjøpe dine frosne, så kjøper jeg mine ferske.

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

Nei, nei, nei. Det er stor forskjell mellom ferske grønnsaker og frosne.

Aldri i mitt liv om jeg hadde orket å spise frosne grønnsaker, uansett hvordan man tilbereder dem.

Ferske grønnsaker smaker ferskt. Ingenting slår det. (om man ikke ihjelkoker grønnsakene da)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei, nei. Det er stor forskjell mellom ferske grønnsaker og frosne.

Aldri i mitt liv om jeg hadde orket å spise frosne grønnsaker, uansett hvordan man tilbereder dem.

Ferske grønnsaker smaker ferskt. Ingenting slår det. (om man ikke ihjelkoker grønnsakene da)

Smak og behag :jepp: Jeg liker de best ferske selv.

Men frosne grønnsaker er visst sunnest, iallefall på vintern og tidlig vår.

Frosne grønnsaker sunnest

Skrevet (endret)

De gangene jeg har kjøp First Price frukt og grønnsaker blir de ofte råtne eller mugne innen noen få dager. (Bortsett fra gulerot.)

Er det bare jeg som har vært uheldig, eller gjør jeg noe feil?

Coop og Bare (Rema sitt billigmerke), opplever jeg det ikke med.

Og kom veldig gjerne med mange flere forslag!

Endret av leirbål
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper kjøtt og fisk på tilbud. Lager ikke middag hver dag. Frokost består av havregrøt med tørkede epler. Lunsj og kveldsmat består av grovt knekkebrød. Har veldig lite pålegg sånn at det jeg har blir spist opp. Til middagen bruker jeg veldig ofte gulerøtter, paprika, brokkoli og sukkererter i tillegg til kjøtt/fisk. Kjøper fortrinnsvis ferske grønnsaker, men har en pose med frosne sånn på lur. Av drikke er det kun vann til maten. Kaffe og te utenom.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg bruker nok litt mer enn det du ser for deg, TS, men et par ok tips kan du få alikevel :

Fryser, - som andre også har sagt; prøv å få deg en liten fryser. Det holder ikke helt med den lille frysen som er halvparten av et kombiskap.

Brød blir rimeligere (og bedre) om du baker dem selv :)

Ett butikkkjøpt brød av god kvalitet koster minimum 30 - 35 kroner, og du kan kjøpe ganske mye godt mel, fersk gjær og gode frø & korn for 140 kr (prisen for 4 butikk-brød)

Bak 2 - 4 brød ad gangen, og legg alle utenom ett i frysen. Da har du alltid ferskt brød lett tilgjengelig :) Del gjerne brødene før du fryser dem ;)

Les ukestilbudene fra dine nærbutikker (eller butikker du alikevel må passere på vei til/fra hjem og jobb.

Lag handleliste og gå/kjør på butikken en gang i uken.

Lag mest mulig mat fra bunnen av :)

Lag litt gode prosjoner av gryteretter, supper og andre ting som kan fordeles på to - tre middager :)

Edit: rettet i alle tyrkelfiene :fnise:

Endret av Lille-pus
Gjest Tjoms
Skrevet

De gangene jeg må stramme inn livsreima, spiser jeg mye av:

Linser og kikerter. Dette er helt geniale ingredienser som er svært billig å handle (særlig på innvandrerbutikker), og man kan lage utrolig mye godt. Eks lagde jeg linsegryte i dag, med alle ingredienser kom vel denne mettende og gode (og sunne!) retten på 20 kr ca. Så kan man lage suppe, linseburger, spire dem og ha i salat, osv.

Kikerter kan man bruke på samme måte; i gryter, supper, salater, lage hummus, og kikertburgere (som er NYDELIG). En pk kikerter på butikken koster rundt en 10´er.

Lager også store porsjoner med knekkebrød av spelt og vann, salt og urter, evnt så har jeg hirsegrøt på lager. For de som spiser havregrøt så er jo det et godt alternativ.

Sørger for å kjøpe grønt hos innvandrerbutikker, mye å spare der!

Lager all mat fra bunnen selv om jeg har lite å rutte med i perioder, det blir ikke like mye ferske grønnsaker i den tida, men det er fullt mulig å spise sunt likevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...