Gå til innhold

Kjøre utenlandsregistert bil til Norge

-Fisken-

Anbefalte innlegg

Jeg studerer i Slovakia, og har kjøpt meg bil her. Jeg ønsker å kjøre denne hjem til Norge i sommer. Slik jeg forstått, er ikke dette fritt frem, ettersom min folkeregistrerte adresse er i Norge. Må jeg "emmigrere" til Slovakia for å få lov til å kjøre bilen til Norge? Jeg er bosatt i Slovakia i en periode på 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send en mail til Tollvesenet og hør. Såvidt jeg vet kan du ha den på utenlandske skilter i Norge i 3 mnd. Det er iallefall slik for utlendinger som kommer til Norge. Det er mulig det blir annerledes for deg som er norsk statsborger, men jeg skulle ikke tro det siden du sikkert er registrert med adresse i Slovakia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. Jeg skal kontakte tollvesenet.

Ser at saken i seg selv er veldig klar for studenter, men jeg har visum som gjelder for 4 år til her i Slovakia, med mitt navn og slovaksike adresse. Tror dere jeg da kan slippe å "emigrere" tli Slovakia? Jeg har skjønt at det evntuelt er en lang prosess, og jeg må også være sikker på at lån/stipend fra Norge oprettholdes, og at jeg stiller likt som de andre studentene i forhold til det som sannsynligvis blir søknadsbaserte stillinger for nye leger i Norge før jeg kan vurdere om det er verdt å kjøre bilen hjem til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reglene er vel, i bunn og grunn, at:

- Man skal være registret som utvandret i det norske folkeregisteret.

- Ikke ha tilknytning til det offentlige Norge (som å motta stipend/lån). (Tror heller ikke man kan jobbe i Norge, i tilfelle det er det du skal i sommer.)

Så, siden du mottar lån/stipend og stadig er folkeregistrert, tviler jeg på at du kan ta med den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reglene er vel, i bunn og grunn, at:

- Man skal være registret som utvandret i det norske folkeregisteret.

- Ikke ha tilknytning til det offentlige Norge (som å motta stipend/lån). (Tror heller ikke man kan jobbe i Norge, i tilfelle det er det du skal i sommer.)

Så, siden du mottar lån/stipend og stadig er folkeregistrert, tviler jeg på at du kan ta med den bilen.

Stemmer det. Ringte tollvesenet i dag. Utrolig kjedelig for oss studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo selvsagt an å ta en råsjans. Skal du ferdes i litt grisgrendte strøk er sjansen for at du blir stoppet ganske liten. Jeg har enda ikke vært stoppet i kontroll siden jeg fikk lappen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer det. Ringte tollvesenet i dag. Utrolig kjedelig for oss studenter.

Jeg bor selv utenlands, og synes også det er veldig kjedelig.. Skulle gjerne bare tatt bilen og kjørt hjem i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går jo selvsagt an å ta en råsjans. Skal du ferdes i litt grisgrendte strøk er sjansen for at du blir stoppet ganske liten. Jeg har enda ikke vært stoppet i kontroll siden jeg fikk lappen...

Dårlig, dårlig idé. Det kan koste mange hundretusener om du blir tatt, for da blir man ofte dømt til å betale de avgiftene det koster for å få bilen norskregistrert.

Vet om en som må betale en halv million for nettopp dette. Stor motor og nokså ny bil. Det blir det penger i statskassen av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

En bil med utenlandske skilter blir gjerne oftere stoppet også (sånn bortsett fra svenske, danske, tyske).

Jeg er norsk statsborger og bor mesteparten av tiden i Norge, og jeg får ikke lov til å kjøre svenskregistrert bil i Norge.

Til og med mannen som er svensk får ikke lov til å kjøre den i Norge lengre, da han er bosatt i Norge selv om han svensk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har vel forsåvidt et poeng. Et annet alternativ er da å "låne" norske skilter. Ingen vil noensinne vite at bilen egentlig er østeuropeisk, men det å finne tak i skilter som iikke brukes er vel litt vanskeligere. Hadde du hatt en annen bil i Norge du kunne lånt skilter av ville det vært ypperlig. Forslaget er imidlertid kanskje litt på grensen, det ser jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jo, du har vel forsåvidt et poeng. Et annet alternativ er da å "låne" norske skilter. Ingen vil noensinne vite at bilen egentlig er østeuropeisk, men det å finne tak i skilter som iikke brukes er vel litt vanskeligere. Hadde du hatt en annen bil i Norge du kunne lånt skilter av ville det vært ypperlig. Forslaget er imidlertid kanskje litt på grensen, det ser jeg...

Eh, du tuller nå ikke sant? Låne skilter?

Er du klar over hvor ofte politiet sjekker opp skilter på biler? De finner jo fort ut om skiltene ikke stemmer overens med bilen.

Og vegvesenet sjekker jo skilter hele tiden og enda mer nå som de har fått nytt system som sjekker opp bilskilter mot databasen automatisk når kameraet fanger opp et bilskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, det kommer an på hvor du befinner deg. Sjansen for at Politiet sjekker bilen din er mikroskopisk, og hva er vel mistenkelig med en helt vanlig bil med norske skilter? Jeg har sittet på med en som ble stoppet i kontroll. Tilfeldigvis gav han fra seg feil vognkort, et vognkort på en tilhenger. Politimannen kikket på det og sertifikatet, nikket og sa at alt var i orden.

De automatiske maskniene til Vegvesenet er vel enda på et tilnærmet forsøksstadie. Det er ikke mange de har av de. De sjekker uansett bare om årsavgiften er betalt og om bilen er registrert. Den har ingen mulighet til å identifisere en bil og skjønne at bil og skilt ikke passer sammen. Har du mao. årsavgift og forsikring i orden er sjansen liten.

Men for all del, det er en risiko, og jeg hadde nok ikke gjort det om jeg hadde bodd i storby, men derimot hjemme på bygda hadde det nok ikke vært noe problem...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De automatiske maskniene til Vegvesenet er vel enda på et tilnærmet forsøksstadie. Det er ikke mange de har av de. De sjekker uansett bare om årsavgiften er betalt og om bilen er registrert. Den har ingen mulighet til å identifisere en bil og skjønne at bil og skilt ikke passer sammen. Har du mao. årsavgift og forsikring i orden er sjansen liten. Men for all del, det er en risiko, og jeg hadde nok ikke gjort det om jeg hadde bodd i storby, men derimot hjemme på bygda hadde det nok ikke vært noe problem...

Politiet kan ofte være slappere i trafikkontroller enn vegvesenet da vegvesenet mer er spesialister på området og politiet jobber med så mange ulike områder. Husk at Statens vegvesen har tekniske kontroller i tillegg til vanlige dokumentkontroller. Og de sjekker mer enn forsikring og årsavgift. Det blir jo bare enda verre å bli tatt for både dokumentforfalskning i tillegg til å kjøre en utenlandsregistrert bil. Anbefaler deg å tenke over konsekvensene av diverse ting du gjør, selv om du bor "på bygda". Det er så dumt å bli tatt for slike ting. Det er mange som blir tatt for å kjøre med skilter som ikke hører til bilen. Jeg ville nesten tent at politiet "på byda" opplever dette oftere enn politiet i storbyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Snakket ikke om politikontroller. Det er flere måter å sjekke opp bilskilter på.

Personen kan parkere et sted som virker mistenkelig (fremmed bil på en plass den normalt ikke hører hjemme. Utrolig mange personer som ringer inn å melder ifra om slike ting), personen kan ha mistet noe på gulvet, strekker seg etter det som fører til noe sjanglete kjøring...bilisten bak ringer inn til politiet (dette skjer OFTE), personen kan kjøre gjennom en automatisk bomring hvorav de der finner ut at bilen ikke stemmer over ens med skiltet (dette har skjedd flere ganger), personen kan bli stoppet i rutinekontroll, få fartsbot, havne i en ulykke og mye mer.

Vil man virkelig ta sjansen? TS er vel student i tillegg...tviler på at hun da har råd til bøter og evnt beslaglegging av bil og skilter.

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for link. Jeg skal kontakte tollvesenet.

Ser at saken i seg selv er veldig klar for studenter, men jeg har visum som gjelder for 4 år til her i Slovakia, med mitt navn og slovaksike adresse. Tror dere jeg da kan slippe å "emigrere" tli Slovakia? Jeg har skjønt at det evntuelt er en lang prosess, og jeg må også være sikker på at lån/stipend fra Norge oprettholdes, og at jeg stiller likt som de andre studentene i forhold til det som sannsynligvis blir søknadsbaserte stillinger for nye leger i Norge før jeg kan vurdere om det er verdt å kjøre bilen hjem til sommeren.

Vil bare si at du ikke mister rett til støtte fra Lånekassen om du utvandrer. I en del land er det helt nødvendig at man bosetter seg der også for studenter (både på grunn av lovverket og på grunn av ting som personnummer), og det har ingenting å si for Lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er en god idé, men at det er en mulighet...

Edit: Jeg fikk en annen idé; hva med prøveskilt? Jeg er klar over at det koster litt, men er man helt avhengig av bil er det et OK alternativ...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...